Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:03

Dat ligt eraan hoeveel boodschappen je nodig hebt.
Of je alleen woont of een gezin hebt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:56

Ik woon in een studentenhuis met een klein plankje als koelkast en moet echt vaak naar de supermarkt voor weinig spullen. Ik vind zo’n kar maar onhandig. Ook geen grote vriezer voor wekelijkse boodschappen dus als we gaan eten halen we het gewoon die dag wat we gaan koken. Soms moest ik ook een verjaardagskaart ofzo en dan moest ik heel zo’n kar voor alleen een kaart. :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:43

Gaat zo een staafje om te testen echt zo diep je neus in?
Kwam dit op fb tegen.

Afbeelding

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:51

Ja, die gaan behoorlijk diep en zijn niet heel prettig.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:08

Ik wacht wel op een bloedtest :x

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:09

Haha oh men dat plaatje laat wel echt zien hoe het voelt ja

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:09

Wahaha, nee gaan echt niet zo diep. Meer als een vinger in je neus. Ik vind het in iedergeval heel erg mee vallen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:14

Blussem schreef:
Wahaha, nee gaan echt niet zo diep. Meer als een vinger in je neus. Ik vind het in iedergeval heel erg mee vallen.

Ben jij getest dan?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:43

Ja maar niet op Corona. Was 2 jaar terug vanwege mogelijk contact met een besmet persoon. Uitslag was negatief.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:44

Blussem schreef:
Ja maar niet op Corona. Was 2 jaar terug vanwege mogelijk contact met een besmet persoon. Uitslag was negatief.

En je weet 100% zeker dat het dezelfde test was?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:46

Destination schreef:
Blussem schreef:

En je weet 100% zeker dat het dezelfde test was?

Nose swabs gaan in principe altijd op de standaard manier. Op het formulier moet je dan aankruisen waarop je wilt testen (o.a. ook Influenza).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:54

Sizzle schreef:
Nose swabs gaan in principe altijd op de standaard manier. Op het formulier moet je dan aankruisen waarop je wilt testen (o.a. ook Influenza).

Ze gaan alleen niet allemaal even diep de neus in. De nasopharyngeal nose swab is daardoor ook minder prettig dan een ‘normale’ nasal swab.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:56

Toch lijkt allemaal mensen besmetten met corona me nog minder prettig dan een neusswab :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:36

Las van de week op facebook dat de GGD in mijn woonplaats een teststraat inricht, dus kan dicht bij huis getest worden mocht het nodig zijn. Hoop van niet, zit niet zo te wachten op zo'n staafje diep in mijn neus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:46

Afgelopen tijd zag je veel medewerkers klagen dat bedrijfsartsen het niet nodig vonden om te testen en nu steigeren de artsen dat ze buiten spel gezet worden. Ook hier op bokt zag je, met name bij zorgpersoneel in verpleegtehuizen, dat er niet getest werd bij milde klachten want de bedrijfsarts vond het niet nodig. Mensen moesten soms lang aandringen om getest te worden en vind het een goede zaak dat ze nu rechtstreeks een test kunnen aanvragen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:56

SusanH schreef:
Las van de week op facebook dat de GGD in mijn woonplaats een teststraat inricht, dus kan dicht bij huis getest worden mocht het nodig zijn. Hoop van niet, zit niet zo te wachten op zo'n staafje diep in mijn neus.

Ik ben twee x getest
Fijn is t niet maar duurt kort

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:31

Al dat gedoe hier in het topic over de mondkapjes, en dan meestal negatief en het werkt toch niet, is voor mij best wel vreemd. Hier nl in heel veel winkels is het verplicht anders kom je er gewoon niet in. Simpel zat. Ik vind het nu al gewend en het vervelend vinden van het begin is over. Het went heel snel, en ik denk omdat er geen keuze is, doet ook niemand er moeilijk over. Vanochtend was een mijnheer het per ongeluk vergeten. Heel vriendelijk werd hem gevraagd om zijn mondkapje om te doen. Verschrikt zei de man "désolé" (sorry) en ging gelijk terug om zijn mondkapje op te doen.
Omdat iedereen het doet, vind ik het eigenlijk wel fijn. Wat ik zelf nl heel vreemd vindt is de redenatie→ het helpt alleen om anderen niet te besmetten, maar andersom heeft het geen zin. Of ik probeer dat dan voor me te zien, de laatste dagen, als ik hoest en proest, in mijn arm met mondkapje op, zit het virus in het binnenste van mijn mondkapje en gaat minder of niet naar buiten, maar als een ander ditzelfde doet, dan kan ik met mondkapje even gemakkelijk besmet worden . Of anders gezegd "eruit" dan werken ze wel want het houdt tegen, "erin" dan werken ze niet en dat heeft geen zin -O- .
Dat zie ik dus nog niet zo voor me.

Wel ben ik het eens dat je er goed mee om moet gaan (daar mankeert het nogal eens aan) en het iets extra's is op alle regels die er al zijn. Verder denk ik dat die landen waar het verplicht is, dat die niet gek zijn en ik verwacht zomaar dat over een tijd de inzichten omtrent de mondkapjes zomaar eens kunnen veranderen. De stelligheid en zekerheid waarmee NL zijn waarheid verkondigt ben ik dus nog niet zo van overtuigd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:38

Het helpt idd om anderen niet aan te steken. Je snot en speeksel komen gewoon niet zo ver. in azie al gewoon en mijn leuke blauw geruite mondkapje heb ik gekocht in Vietnam waar je veel (dan wel bijna iedereenj mensen in de stad ziet met een kapje.

En het went idd, ik wissel nu wel en niet af. In nederland niet gewoon nog, ik word toch vaak best raar aangekeken. Het helpt mij in ieder geval tegen de ergste hooikoortsklachten ook. Als het mag en pretparken in duitsland gaan weer open. Dan moet je ook wel een mondkaje op en een extra bij je hebben. Idem alle winkels in duitsland.

Enige nadeel aan die kapjes is mijn continue beslaande brilglazen. -O- daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:42

pien_2010 schreef:
De stelligheid en zekerheid waarmee NL zijn waarheid verkondigt ben ik dus nog niet zo van overtuigd.

Welke waarheid is dat en wie verkondigt dat?

Qua mondkapjes.. ik zie ze best wel met enige regelmaat op straat :j Ik heb niet het idee dat, daar waar ik ben, iemand er raar naar kijkt..
Wel zie ik zie inderdaad ook onder kinnen, op voorhoofden, niet over de neus etc..
maar dan nog denk ik, ook al heb je m op je kin gezet, het zal toch nog een stukje ademsterkte tegenhouden.. (of is dat niet zo?)

In het OV lijkt het me een prettig idee. In de openlucht is het niet zo nodig, lijkt het..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:48

Ik geloof best dat het bij draagt tegen de verspreiding van het virus, maar ben ook blij dat het hier niet verplicht is op de paar uitzonderingen na.

Ik sta er ook niet raar tegenover als ik iemand zie met kapje op. Doe vooral wat je prettig en nodig vind.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:50

karuna schreef:
Het helpt idd om anderen niet aan te steken. Je snot en speeksel komen gewoon niet zo ver. in azie al gewoon en mijn leuke blauw geruite mondkapje heb ik gekocht in Vietnam waar je veel (dan wel bijna iedereenj mensen in de stad ziet met een kapje.

Als je het daardoor minder verspreid dan heeft het toch ook een effect. Minder zieken in ieder geval.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:51

pien_2010 schreef:
Al dat gedoe hier in het topic over de mondkapjes, en dan meestal negatief en het werkt toch niet, is voor mij best wel vreemd. Hier nl in heel veel winkels is het verplicht anders kom je er gewoon niet in. Simpel zat. Ik vind het nu al gewend en het vervelend vinden van het begin is over. Het went heel snel, en ik denk omdat er geen keuze is, doet ook niemand er moeilijk over. Vanochtend was een mijnheer het per ongeluk vergeten. Heel vriendelijk werd hem gevraagd om zijn mondkapje om te doen. Verschrikt zei de man "désolé" (sorry) en ging gelijk terug om zijn mondkapje op te doen.
Omdat iedereen het doet, vind ik het eigenlijk wel fijn. Wat ik zelf nl heel vreemd vindt is de redenatie→ het helpt alleen om anderen niet te besmetten, maar andersom heeft het geen zin. Of ik probeer dat dan voor me te zien, de laatste dagen, als ik hoest en proest, in mijn arm met mondkapje op, zit het virus in het binnenste van mijn mondkapje en gaat minder of niet naar buiten, maar als een ander ditzelfde doet, dan kan ik met mondkapje even gemakkelijk besmet worden . Of anders gezegd "eruit" dan werken ze wel want het houdt tegen, "erin" dan werken ze niet en dat heeft geen zin -O- .
Dat zie ik dus nog niet zo voor me.

Wel ben ik het eens dat je er goed mee om moet gaan (daar mankeert het nogal eens aan) en het iets extra's is op alle regels die er al zijn. Verder denk ik dat die landen waar het verplicht is, dat die niet gek zijn en ik verwacht zomaar dat over een tijd de inzichten omtrent de mondkapjes zomaar eens kunnen veranderen. De stelligheid en zekerheid waarmee NL zijn waarheid verkondigt ben ik dus nog niet zo van overtuigd.

Hier dezelfde ervaring eigenlijk, ik was er snel aan gewend om een mondkapje bij me te hebben en vind het nu ook wel fijn eigenlijk. Ik vind het alleen wel jammer dat er mensen zijn die denken geen afstand meer te hoeven houden nu ze een mondkapje dragen. Dus dan loop ik braaf met mijn mondkapje op in de supermarkt en houd afstand van iedereen en dan glipt er ineens iemand achter me langs -O- Of medewerkers die wel een fluoriserend hesje en mondkapje dragen, maar vervolgens bijna tegen je aanlopen bij het vakkenvullen.

Ik lees nu ook wel grapjes over de mondkapjes op Facebook. Dingen als "Bij de gynaecoloog ben je onder naakt, maar boven bedekt" _O- Ik kan er wel om lachen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:55

Cer scheelt denk ik misschien de grote stad of toch een dorpsere omgeving in het oosten. Hier zie je nagenoeg geen enkel mondkapje op straat.

Wel benieuwd hoe de regering het gaat oplossen, er is een verboden je gezicht te bedekken in openbare ruimtes voor zover ik weet in nederland. Mondkapjes doen dat juist weer wel. :')

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:59

@pien: sorry lange tekst :+

Advies van de WHO: mondkapjes kunnen bijdragen, maar enkel icm. andere maatretelen (eg afstand, handen wassen en dergelijke).

Voor de verspreiding heb je te maken met 2 transmissies: grote infectieuze partikels (door middel van niesen en hoesten), en kleine infectieuze partikels (o.a. door ademen, dit zijn ook wel de beruchte aerosolen). Of er transmissie via aerosolen plaats vindt zijn ze nog steeds aan het onderzoeken.

De rol van mondkapjes: Mondkapjes spelen een effectieve rol in het tegengaan van de verspreiding. Echter de mondkapjes houden de aerosolen niet tegen.

"Our findings indicate that surgical masks can efficaciously reduce the emission of influenza virus particles into the environment in respiratory droplets, but not in aerosols12"

"among the samples collected without a face mask, we found that the majority of participants with influenza virus and coronavirus infection did not shed detectable virus in respiratory droplets or aerosols, whereas for rhinovirus we detected virus in aerosols in 19 of 34 (56%) participants (compared to 4 of 10 (40%) for influenza and 8 of 23 (35%) for coronavirus). For those who did shed virus in respiratory droplets and aerosols, viral load in both tended to be low"

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

Dus de mondkapjes zijn effectief tegen hoesten en niesen. Echter is het beleid nog altijd: heb je verkoudsheidsklachten dan blijf je thuis, in ieder geval in Nederland. Dus in dat geval zouden de mondkapjes geen extra rol spelen, aangezien ze niet helpen tegen aerosole spreiding.

Over de tijd van transmissie: er wordt al vaker gezegd dat transmissie van covid19 ook al kan optreden voordat er daadwerkelijk symptomen zijn. Maar hiervoor geldt ook weer dat dan de enige vorm van transmissie via ademen zijn, en daar helpen die mondkpajes dan dus niet tegen.

https://www.who.int/publications-detail ... (2019-ncov)-outbreak

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... ns-answers

Kortom: helpen ze. Ja bij niesen en hoesten, nee voor de rest, en het is nou juist de rest waarom de mondkapjes zijn aangedragen (asymptomatisch besmette mensen). De vraag is dan in hoeverre ze daadwerkelijk bijdragen aan het verlagen van ziektetransmissie.

(voor de duidelijkheid ik ben niet perse tegen. Ook niet perse voor. Maar zou wel graag eens wat hardere bewijzen zien over of ze nu daadwerkelijk helpen of niet, want van wat er nu op tafel ligt ben ik nog niet echt overtuigd :+ )

(edit: ik heb het dan over de gewone huis/tuin/keuken en de chirurgische maskers, en niet over de FFP2 dingen)

(edit 2: https://www.ecdc.europa.eu/sites/defaul ... munity.pdf. De informatie van de european center of disease control, kort samentevat: veel onzekerheden wat de effectiviteit precies is. Hun aanraden: in hoge risico-situaties waarbij afstand niet gegarandeerd kan worden wel, maar de efficaciteit kan niet gegarandeerd worden)
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 27-05-20 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:02

Fijne uitleg, Cathalijne :)

Dat laatste vraag ik me dus ook af. We zijn ondertussen flink wat tijd verder en ik begrijp ook wel dat onderzoek doen tijd kost, maar ik zou ook weleens willen weten hoe en wat. Ook bijvoorbeeld of het echt nut heeft om als een malle die winkelwagentjes te gaan staan poetsen.