[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:30

Ik ken toch ook zat ervaringen waar het voor een 30+ man doodeenvoudig is. Even een gesprekje met informatie en een weet je het nog zeker, prima. En gaan. Bij mannen is de ingreep nu eenmaal normaler om te doen.

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:40

Maar voor mannen is de ingreep toch ook een stuk lichter dan voor vrouwen? Medisch gezien? In die zin snap ik het wel..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:43

Sneller, goedkoper, minder risico's. Ik snap ook wel dat de voorkeur daar ligt... maar de keus ligt bij de 'consument'

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:54

Maar vrouwtjes dieren worden toch ook gesteriliseerd :o of mag ik die vergelijking niet maken :+

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:56

Ik had vorige week een afspraak met de GYN, aangezien ik met mijn huisarts er niet uitkwam over wat wijsheid was mbt steeds zwaarder wordende menstruatie en anticonceptie. Had al aangegeven dat ik sterilisatie een prima optie vond.

ik had blijkbaar een hele sympatieke gynecoloog want die gaf alleen maar aan dat hij het aanraade om eerst een spiraaltje te proberen omdat steriliseren en verwijdering van baarmoederslijmvlies een grote ingreep was die niet door alle verzekeringen wordt gedekt.. zat ik toch even mooi met mijn mond vol tanden zeg. reactie was letterlijk " ja het is jou keuze"

Maar het is te gek voor woorden dat het maar normaal wordt gevonden dat je als vrouw je volpropt met hormonen met alle ellende terwijl je zeker weet geen kinderen wilt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:43

Mijn nichtje met Down is ook gesteriliseerd en kreeg ook een vragenlijst over baby's en waarom ze het wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:47

Bambi1995 schreef:
Maar vrouwtjes dieren worden toch ook gesteriliseerd :o of mag ik die vergelijking niet maken :+
Sterker nog, die worden meestal gecastreerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:48

Maar die dieren fokken met wat pech anders maar wat rond..oke sommige mensen ook, maar dat zijn niet diegene die een sterilisatie overwegen...helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:52

DuoPenotti schreef:
Maar die dieren fokken met wat pech anders maar wat rond..oke sommige mensen ook, maar dat zijn niet diegene die een sterilisatie overwegen...helaas.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, ware het niet dat wij er allerlei genetische afwijkingen in gefokt hebben en ook alles maar in leven willen houden, en er met onze overconsumptie ook voor zorgen dat er een overvloed aan eten is voor verwilderde dieren, waardoor de aantallen ook uit de klauwen lopen. En in de VS is dat alles willen redden zelfs nog veel erger dan hier in Europa, als je ziet wat voor gedrochten (en dan doel ik op ernstige fysieke afwijkingen die echt wel invloed hebben op de kwaliteit van leven) mensen daar rond laten lopen, en vervolgens hypen op Instagram. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:15

Britta31 schreef:
Mijn nichtje met Down is ook gesteriliseerd en kreeg ook een vragenlijst over baby's en waarom ze het wilde.

Ongelofelijk :n edit: de vragenlijst dus..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:17

Gelukkig zei ze dat baby's vies waren en te veel lawaai maken.Ik vraag mij af wat er gebeurt was als ze had gezegd dat ze graag een baby had gewild.Haar ouders waren natuurlijk ook bij het gesprek.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:54

Dat is hier in de omgeving gebeurd.

Twee mensen met down met een kinderwens.

Zij hebben 24 uur per dag hulp nodig bij de verzorging van het kind, aangezien ze dat zelf niet kunnen. (Dus 3 full time banen met mensen die mee moeten kijken / op moeten letten).

Allemaal vergoed door de verzekering overigens. Had te maken met een zo normaal mogelijk leven leiden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:56

Dat vind ik echt... Heftig :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:03

Luxorvalkje schreef:

Zij hebben 24 uur per dag hulp nodig bij de verzorging van het kind, aangezien ze dat zelf niet kunnen. (Dus 3 full time banen met mensen die mee moeten kijken / op moeten letten).

Allemaal vergoed door de verzekering overigens. Had te maken met een zo normaal mogelijk leven leiden.

Wat belachelijk! Dat soort onzin maakt de zorg extra duur.

Mensen met down/andere geestelijke handicap zouden gewoon in hun puberteit al gesteriliseerd moeten worden als de ouders nog zeggenschap hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:04

elnienjo schreef:
Luxorvalkje schreef:

Wat belachelijk! Dat soort onzin maakt de zorg extra duur.

Mensen met down/andere geestelijke handicap zouden gewoon in hun puberteit al gesteriliseerd moeten worden als de ouders nog zeggenschap hebben.

De ouders die dit regelen verdienen wat mij betreft idd een grote bos bloemen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:08

Wij kennen ook mensen met een dochter die een of ander syndroom heeft en zwakbegaafd is. Ze wil nu graag een kind, maar blijkbaar lukt het niet op de natuurlijke manier (goh, zou de natuur je iets willen vertellen? :)* ), dus willen ze een IVF-traject in gaan. Kind kan nauwelijks voor zichzelf zorgen, dus ik snap ook niet dat er überhaupt artsen zijn die hieraan meewerken. :roll:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:11

Relaxed schreef:
Verhaal van een moeder die dochter met Down liet steriliseren..
https://www.linda.nl/nieuws/interview/m ... riliseren/

Een heel verstandige moeder! Dit zou de standaard moeten zijn. Hoe zielig is het voor een kind dat z'n ouders hem/haar nooit op niveau kunnen steunen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:14

Ik snap dan zowel ouders als artsen niet.
Ik begrijp dat het moeilijk is een grens te trekken en iemand met wel een hoog iq is ook niet altijd geschikt voor een kindje.
Maar mensen die zelf dagelijks hulp nodig hebben horen echt geen kindje te krijgen, hoe graag ze dat ook willen.
Die zien ook echt niet in wat het allemaal inhoud.
En dan kan me de kosten niet eens maken, maar hoe is de jeugd van die kinderen? En er zullen vast verhalen zijn dat het goed gaat, maar vast ook dat de kinderen echt zwaar de dupe zijn. Moeten we de gok dan maar perse wagen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:15

Het is natuurlijk wel zo dat er een grens moet zijn, niet iedereen met een handicap of afwijking, of laag iq is meteen ongeschikt als ouder. Zeker in combinatie met een partner zijn er veel factoren.
Maar er zijn toch vrij veel gevallen, zoals de vrouw met down die functioneert op het niveau van een 5 jarige, dat het overduidelijk onverantwoord is om die baas over eigen buik te laten zijn.
Hoe wrang ook

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:29

Het is niet iets dat je zomaar in een richtlijn moet willen gieten. Want dan zijn afwijkingen ineens niet meer mogelijk. En wie zijn wij om te mogen bepalen of een ander een kind mag krijgen. Dat gezegd hebbende, vind ik wel het volgende:

Als iemand gezien wordt als hebbende de zelfstandigheid, het intellect en het functioneren van een kind van 5, of 10 (eigenlijk iedere situatie waarin iemand op volwassen leeftijd nog functioneert als (jong) kind) dat dat echt onwenselijk is.

Een kind van 5 of 10 dat zwanger is, dan hebben we het over pedofilie....
Een kind van 10 dat zwanger is, daar laten we in vrijwel geen enkel geval het kind daarvan daadwerkelijk geboren worden. Zowel voor het zwangere meisje niet, als voor dat ongeboren kind niet.

Als jij op een gegeven moment 11 jaar oud bent, tegen de puberteit loopt en je moeder heeft de geestelijke vermogens van een kind van zeg 5 jaar, dan wordt dat een buitengewoon ingewikkelde situatie.
En zeeeeeer onwenselijk wat mij betreft.

Het lastige is dat in bepaalde situaties volwassen mensen die cognitief functioneren als 5 of 10 jarige, seksueel wel functioneren als volwassene. En dus wel die gevoelens en interesses hebben.
Dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien. En daar moet je mijns inziens wel wat mee. Ik denk niet dat je zo iemand seks mag weigeren namelijk, maar het is wel een verschrikkelijk lastig onderwerp. Alleen al het deel 'consent' ofwel wederzijds goedvinden. Want kan iemand met de mentale capaciteiten van een kind van 5 volledig bewust die 'consent' kiezen en kenbaar maken. Of het tegenovergestelde.
Cognitief 5 is niet hetzelfde als seksueel 5.

En dan komt het volgende, cognitief 5 of 10 jaar oud, daar zullen de meeste mensen het eens zijn dat dat echt onwenselijk is. Om dan een kind op te voeden. Maar waar leg je de grens dan?
Bij cognitief 15? 20?

Of wel zelfstandig functioneren, maar zeer laag iq (zeg onder de 70 ofzo?)

Ik vind dit geen makkelijke materie, en sta er zeker niet zo zwart wit in als sommige anderen in dit topic.

Ik vind wel weer heel zwart wit dat er minder kinderen geboren moeten worden, dat dan weer wel....

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:44

Mkango schreef:
Bambi1995 schreef:
Sterker nog, die worden meestal gecastreerd.

Dat weet ik maar gebruikte ff het foute maar toch het meest gebruikte woord er voor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:21

Femke: Eens. :j Maar in het specifieke geval dat ik aanhaalde: bad idea. :=

Bambi: :D :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:14

Ouders moeten een steunpilaar voor een kind kunnen zijn. Ze moeten dus op de eerste plaats voor zichzelf kunnen zorgen, anders kunnen ze zeker geen kind opvoeden.

Seks vind ik 'n moeilijke bij mensen met het verstandelijk vermogen van een minderjarig kind. Je zou ze vibrators kunnen aanbieden. Maar als ze in een gemengde instelling komen dus zorgen dat ze gesteriliseerd zijn zodat er geen ongelukjes van kunnen komen als ze met iemand van 't andere geslacht seks hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:21

Er zijn sekswerkers voor mensen met handicaps, dus opties voor seks met een sociale factor zijn er zeker