Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tancreda4 schreef:Uiteten ligt er altijd aan. Toen ik enorm krap bij kas zat had ik contant mee, rekende ik uit wat ik at en dronk en legde dat in de pot. Dronk bewust maar 1 drankje, goedkoopste gerechten, geen toetje etc. Zo kon ik toch gezellig mee maar zorgde ik had de kosten niet te gek werden. Werd soms ook moeilijk over gedaan...... Ja splitten is 100x handiger maar gewoon niet altijd even fair.
Nu ik wat minder op de centen hoef te letten delen we het wel vaak gewoon. Of het moet heel scheef gaan. Dan gewoon eigen inleg of tikkie achteraf. Als iemand dat wilt, helemaal prima, even goede vrienden. Ik weet hoe het is om in zo'n positie te zitten en hoe bezwaarlijk ik me voelde als anderen het lastig vonden.... En dus doe ik nu er niet moeilijk om als iemand dat graag wilt (het precies uitrekenen).
In geval van die all you can eat anders zorgen voor contant zodat je jou deel kan neerleggen. En rest is dan voor dat gezin...
LWDaisy schreef:fokfanaat schreef:ik ben wel altijd voor de rekening delen door het aantal mensen, de ene keer betaal je dan misschien een paar euro meer en de andere keer wat minder, maar om daar zo'n rekenklus van te maken vind ik wel wat gedoe en heel eerlijk wat gierig, of je moet weten dat iemand echt weinig te besteden heeft, of echt veeel minder verbruikt heeft dan is het een ander verhaal.
In de rekenklus heb ik ook niet echt zin; ik vind het ook niet erg als het een paar euro scheelt, maar in de praktijk spreek ik over minstens 20 euro verschil, en dat is dan enkel drank.
Bij a la carte is het vaak nog veel meer - als ik een standaard gerecht neem (pakweg 20-25 euro), en mijn tafelgenoot een bord van 35 euro besteld + daar bovenop de duurdere alcohol, dan betaal ik echt véél meer dan wat ik besteld heb..
En dat élke keer he - want ik drink nooit alcohol. Ik zal 9/10 ook geen voorgerecht bestellen - dat is gewoon te veel eten voor mij. Ik hou liever plaats voor een dessert.
Maar als mijn tafelgenoot dan wel een hoofdgerecht besteld, het duurste hoofdgerecht van de kaart en heel veel (dure) alcohol + een dessert, dan kan ik eerlijk zeggen dat ik heel wat meer betaal dan wat ik besteld heb.
Het hoeft echt niet tot na de komma uitgerekend te worden, een schatting is voor mij al voldoende, en als ik dan een paar euro meer betaal omdat dat makkelijker uitgerekend is, vind ik dat echt niet erg - maar een schatting/afronding/delen door x personen waarbij ik 20-30 euro meer betaal dan mijn bestelling vind ik niet eerlijk.
Ben ik dan gierig omdat ik liefst gewoon enkel betaal wat ik heb besteld + een paar euro meer omdat dat makkelijker rekent?
Of is mijn tafelgenoot gierig omdat hij/zij mij voor zijn/haar bestelling laat mee betalen, omdat hij/zij meer/duurder besteld heeft?
corinep schreef:We gingen een keer tapas eten met het "vriendengroepje" van mijn ex. Eentje kende de eigenaar en zou wel een leuk menu regelen. Mijn verwachting was ongeveer 50 euro pp, hadden allebei 2 biertjes. De rest zat flink aan de bailys dus uiteindelijk werd het 100 euro per persoon... Ik nog ruzie met mn ex dat ik dr niets van mocht zeggen en hij zou t wel betalen.
Jaren later sprak ik hem er nog eens over. Toen gaf hij mij toch gelijk dat het niet zo netjes van ze was.
Poekkie schreef:Bij mij elke keer lange koffiepauze als ik iets kom brengen… aan 50 euro per uur ga ik dat echt nooit meer doen. Net zoals het internet wachtwoord geven aan de poetshulp. Was ook een kostelijk grapje.
Amber_anne schreef:Poekkie schreef:Bij mij elke keer lange koffiepauze als ik iets kom brengen… aan 50 euro per uur ga ik dat echt nooit meer doen. Net zoals het internet wachtwoord geven aan de poetshulp. Was ook een kostelijk grapje.
Ik ben toch wel benieuwd wat er mis kan gaan als je je internet wachtwoord aan de schoonmaakster geeft?
Misschien snap ik het ook niet omdat bijna iedereen tegenwoordig gewoon een data bundel heeft.
Urona447 schreef:Zo werden wij een poos geleden door vrienden uitgenodigd voor een afscheidsetentje omdat mijn man op uitzending ging. Uiteindelijk kwam de rekening en werd alles gesplitst, ook mijn man moest gewoon betalen.
Zonnebloem92 schreef:Ik heb wat dat betreft ook altijd 'pech' omdat ik geen alcohol drink, sowieso ben ik niet zo'n drinker...heb aan 1 of 2 Fanta voldoende op zo'n avond.
MyWishMax schreef:Zonnebloem92 schreef:Ik heb wat dat betreft ook altijd 'pech' omdat ik geen alcohol drink, sowieso ben ik niet zo'n drinker...heb aan 1 of 2 Fanta voldoende op zo'n avond.
Ik drink dan wel soms alcohol, maar ook als ik alleen aan de fris zit drink ik meestal maar 1 drankje, heel soms 2. Dat wijntje is meestal niet duurder als de fris of niet als 2 frisjes. Maar wordt wel heel vervelend als de rest veel meer drinkt. Ik ben dus heel snel afgestapt van inleggen in een pot.
Laatste keer hadden wij al het eten en drinken betaalt en bleven daarna nog even zitten. Na 2 drankjes van ex en 1 van mij gingen we naar bed ( waren met grote groep uit eten in hotel waar we sliepen) kregen we de volgende dag een tikkeltje van bijna 90 euro... dat was bijna evenveel als de rekening die we voor eten enzo betaald hadden ppDe rekening werd gewoon gesplit door aantal mensen die er in het begin zaten, terwijl een klein groepje nog tijdlang is achtergebleven.
Amber_anne schreef:Poekkie schreef:Bij mij elke keer lange koffiepauze als ik iets kom brengen… aan 50 euro per uur ga ik dat echt nooit meer doen. Net zoals het internet wachtwoord geven aan de poetshulp. Was ook een kostelijk grapje.
Ik ben toch wel benieuwd wat er mis kan gaan als je je internet wachtwoord aan de schoonmaakster geeft?
Misschien snap ik het ook niet omdat bijna iedereen tegenwoordig gewoon een data bundel heeft.
Poekkie schreef:Zeggen dat ze boven ging schoonmaken, daar snelsnel stofzuigen en dan 2 uur lang what’sapp call met haar dochter. Ze vergat wel dat ze zo luid praatte dat we beneden nog alles konden horen. Na 3x zo zijn we gestopt met deze poetshulp.
Brainless schreef:Het ligt er aan hoe het gezegd is.
Als iemand zeg: Hé Piet, ik wil je graag mee uit eten nemen omdat je langere tijd weggaat.
Dan ga ik ervan uit dat het betaald wordt.
Zeg iemand: Hé Piet, zullen we nog een x samen uiteten gaan voordat je voor langere tijd vertrekt?
Dan zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat het betaald wordt.
Brainless schreef:Poekkie schreef:Zeggen dat ze boven ging schoonmaken, daar snelsnel stofzuigen en dan 2 uur lang what’sapp call met haar dochter. Ze vergat wel dat ze zo luid praatte dat we beneden nog alles konden horen. Na 3x zo zijn we gestopt met deze poetshulp.
Mijn zus had eens een hulp die boven de stofzuiger aanzette, ging zitten en dan ging bellen
Brainless schreef:Poekkie schreef:Zeggen dat ze boven ging schoonmaken, daar snelsnel stofzuigen en dan 2 uur lang what’sapp call met haar dochter. Ze vergat wel dat ze zo luid praatte dat we beneden nog alles konden horen. Na 3x zo zijn we gestopt met deze poetshulp.
Mijn zus had eens een hulp die boven de stofzuiger aanzette, ging zitten en dan ging bellen