Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:26

Dat is volgens mij ook zo, als je geen echte klachten hebt (dat je het virus de omgeving in strooit) is de kans om iemand te besmetten niet heel groot. ik weet niet wat de virusload bij uitademen is bij iemand die wel besmet is maar geen klachten heeft.
Bij een gevaccineerd iemand is dat, dacht ik, minder.

Ik vraag me af hoe de ongevaccineerden die nu in het ziekenhuis liggen, eraan gekomen zijn. Niet door afstand te houden / te testen .. Denk ik maar dat weet ik niet zeker...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:27

Spenk schreef:
Nogal een uitspraak? En de demonstraties van de tegenhangers vindt je wel normaal? Dat lijkt me niet anders.

Dat zeg ik niet? Houd eens op met mij woorden in de mond leggen? Ik begrijp dus hieruit dat jij denkt dat gevaccineerden gaan demonstreren?

Ik zie dat niet gebeuren eigenlijk en zo wel dan niet in die mate dat ik het kan kwalificeren als een opstand. Is het nu vanaf de andere kant ook niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:27

Cer schreef:
Dat is volgens mij ook zo, als je geen echte klachten hebt (dat je het virus de omgeving in strooit) is de kans om iemand te besmetten niet heel groot. ik weet niet wat de virusload bij uitademen is bij iemand die wel besmet is maar geen klachten heeft.
Bij een gevaccineerd iemand is dat, dacht ik, minder.

Ik vraag me af hoe de ongevaccineerden die nu in het ziekenhuis liggen, eraan gekomen zijn. Niet door afstand te houden / te testen .. Denk ik maar dat weet ik niet zeker...

Dat zelfde kan je, je natuurlijk afvragen voor afgelopen winter :)
1,5 meter, testen maar ook vaccineren niks is heilig helaas

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:28

Virusload is bij metingen even hoog, echter is het bij gevaccineerden inactiever aangezien het vaccin het voor een groot gedeelte al onschadelijk heeft gemaakt.
Zal even kijken of ik het onderzoek er nog bij kan vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:33

996981 schreef:
Nee, de conclusie is vooral dat de communicatie heel, heel matig is. Er wordt niet onderbouwt waarom bepaalde keuzes op een bepaald moment worden gemaakt en er worden heel regelmatig héél discutabele keuzes gemaakt. Zelfs tegen (onderzoeks)adviezen en de WHO in. Daardoor is er onder de gemiddelde Nederlander weinig begrip voor het beleid.

Gisterenavond laat was er nog een kort interview met iemand van het onderzoeksteam.
Klopt dat Nederland (te laat, met name) de adviezen vd WHO op volgde. Als voorbeeld gaf hij dat Nederland veel te laat de mondkapjes-plicht invoerde.

En ik denk, dat als Nederland wel eerder die mondkapjesplicht had ingevoerd, er nog meer kritiek was geweest.
Het nut van mondkapjes is nog steeds onderwerp van discussie.

Maar dat er fouten zijn gemaakt, begrijp ik wel.
De eerste keer een pandemie van deze grootte, wereldwijd.
Veel tegenstand van burgers en politici.
Logistiek alles regelen.
Rekening moeten houden met financiële gevolgen voor burgers en bedrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:37

ruitje schreef:
Spenk schreef:
Nogal een uitspraak? En de demonstraties van de tegenhangers vindt je wel normaal? Dat lijkt me niet anders.

Dat zeg ik niet? Houd eens op met mij woorden in de mond leggen? Ik begrijp dus hieruit dat jij denkt dat gevaccineerden gaan demonstreren?

Ik zie dat niet gebeuren eigenlijk en zo wel dan niet in die mate dat ik het kan kwalificeren als een opstand. Is het nu vanaf de andere kant ook niet.

Jij legt anderen ook heel de tijd woorden in de mond met dat je het nogal uitspraken vindt.

Ik denk dat als we straks weer veel strengere maatregelen gaan krijgen die een rechtstreeks gevolg zijn van onvoldoende vaccinatie graad dat er best wat gevaccineerden het nu ook eens zat zijn ja.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:42

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Nee, de conclusie is vooral dat de communicatie heel, heel matig is. Er wordt niet onderbouwt waarom bepaalde keuzes op een bepaald moment worden gemaakt en er worden heel regelmatig héél discutabele keuzes gemaakt. Zelfs tegen (onderzoeks)adviezen en de WHO in. Daardoor is er onder de gemiddelde Nederlander weinig begrip voor het beleid.

Gisterenavond laat was er nog een kort interview met iemand van het onderzoeksteam.
Klopt dat Nederland (te laat, met name) de adviezen vd WHO op volgde. Als voorbeeld gaf hij dat Nederland veel te laat de mondkapjes-plicht invoerde.

En ik denk, dat als Nederland wel eerder die mondkapjesplicht had ingevoerd, er nog meer kritiek was geweest.
Het nut van mondkapjes is nog steeds onderwerp van discussie.

Maar dat er fouten zijn gemaakt, begrijp ik wel.
De eerste keer een pandemie van deze grootte, wereldwijd.
Veel tegenstand van burgers en politici.
Logistiek alles regelen.
Rekening moeten houden met financiële gevolgen voor burgers en bedrijven.

Nee, dat denk ik niet.

Eerst beweren dat mondkapjes niet werken om ze vervolgens tócht in te voeren. Dat zorgt voor kritiek en vragen.

Daarbij gaat het me niet om de daadwerkelijke maatregelen, maar vooral om de communicatie erover en onderbouwing ervan. Daar schort het in mijn ogen echt aan

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:45

Spenk schreef:
ruitje schreef:

Jij legt anderen ook heel de tijd woorden in de mond met dat je het nogal uitspraken vindt.

Ik denk dat als we straks weer veel strengere maatregelen gaan krijgen die een rechtstreeks gevolg zijn van onvoldoende vaccinatie graad dat er best wat gevaccineerden het nu ook eens zat zijn ja.

Dat is niet iemand woorden in de mond leggen hoor :+ zij geeft aan de zij het nogal een uitspraak vindt. Daar heeft ze alle recht toe en het heeft niks te doen met iemand woorden in de mond leggen.

Jij bent degene die snel conclusies trekt over iemands meningen, ideeën en gedragingen, aan de hand van heel weinig informatie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:47

996981 schreef:
IMANDRA, jouw laatste reactie in een discussie met mij was “sure”. Nooit geef je op fatsoenlijke wijze ook maar een beetje toe dat jij misschien niet altijd gelijk hebt. Laat staan dat iemand anders gelijk heeft

En dan verwacht je dat ik weer netjes met je in gesprek ga?

“Sure”.

Nee, dat was geen reactie op een discussie, dat was een reactie op een flauwe opmerking van jou:

996981 schreef:
IMANDRA schreef:
Mwah vind je voorbeelden niet hetzelfde eigenlijk. Zeker vanwege het mogelijke verschil in overwegingen. Bij jouw voorbeelden kunnen dat twee verschillende visies zijn, terwijl in het stukje van NPS het gaat over een en dezelfde visie.

Als je zo heftig tegen de overheidsmaatregelen bent, daar heel moeilijk over gaat doen en wel overheidsmaatregelen in de vorm van steun accepteert... Is een beetje een idee van 'ik pick and choose waar ik in geloof en waar ik achter sta' of zo.

Sowieso is fatsoen ook wel iets anders en ongeacht of het hypocriet is of niet, vind ik wat WakuWaku nu heeft gedaan heel asociaal.

Gelukkig mogen we zelf bepalen waar we in geloven, in welke mate en hoever we bereidt zijn te gaan. Dat is precies wat ik probeerde te zeggen dus dat heb je goed begrepen +:)+

En nee ik ga geen ongelijk toegeven als ik niet vind dat ik ongelijk heb.
Bedoel, die vraag kan ik net zo goed terugstoten. Jij hebt schijnbaar het idee dat een rondvraag niet betrouwbaar is (dat baseer ik op jouw woordgebruik in meerdere reacties zoals ik uit heb gelegd), daar challenge ik je op, omdat ik het idee had dat je niet goed begreep wat zoiets inhield, omdat ik het idee had dat jij dacht dat de artsen werden gevraagd om even een natte-vinger-cijfer wbt ongevaccineerden (en de cijfers dus onbetrouwbaar waren). Zó heb jij het opgeschreven. Aangezien je aangaf het niet zo te bedoelen, vroeg ik je of je dan je woordgebruik kon uitleggen. En dan ga je flauw lopen doen en roepen dat je dat aan mij niet wil uitleggen want je wil niet in discussie met mij? Terwijl je op vorige vragen wel gewoon hebt geantwoord.

Dat komt op mij over als onmacht. Flauw gaan doen op het moment dat je er zelf niet meer uitkomt, in plaats van toe te geven 'joh, ik heb het inderdaad fout begrepen' (en daar kan ik echt begrip voor hebben want ik kan me goed voorstellen hoe zo'n woord als "rondvraag" over komt).

En niet om het een of ander, maar jij eindigt een discussie steeds met sarcastische of flauwe opmerkingen, maar dan ben ík degene die 'geen begrip kan opbrengen'... Neem ook je eigen verantwoordelijkheid hierin, in plaats van enkel anderen te beschuldigen.

Inhoudelijk:

996981 schreef:
Pardon? Je hebt niet door hoezeer de besmettingen, óók onder gevaccineerden stijgen?
Als niet gevaccineerde laat ik me testen voor ik ergens naar binnen ga. De kans dat ik dat ik op dat moment besmet ben ik dus nihil. Als gevaccineerde wéét je dat niet.

Jouw eerste zin doet net alsof de gevaccineerden ook massaal besmet worden. Nog altijd is de groep ongevaccineerden qua besmettingen én ziekenhuisopnamen verreweg het grootst. Dat de vaccins goed werken staat buiten kijf.

Als gevaccineerden heb je minder kans om besmet te raken, en om anderen te besmetten, ten opzichte van een ongevaccineerde. Ik meen zelfs dat een geteste ongevaccineerde persoon een hogere kans heeft om besmet te zijn, ten opzichte van een gevaccineerde. Maar dat statement kan op dit moment niet hard maken, krijg het desbetreffende artikel zo even niet teruggevonden.

Zou het iets veiliger zijn als gevaccineerden ook zouden testen? Ja.
Maar er is een afweging gemaakt: als we gevaccineerden laten testen, dan is er minder animo voor vaccineren.
En blijkbaar is het risico van het niet-testen van gevaccineerden lager dan minder mensen die vaccineren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:49

996981 schreef:
Daarbij gaat het me niet om de daadwerkelijke maatregelen, maar vooral om de communicatie erover en onderbouwing ervan. Daar schort het in mijn ogen echt aan

Die onderbouwing is er genoeg.
Kijk naar de Technische briefings, interviews met OMT of debatten in de Tweede Kamer.

Dat je het er niet mee eens bent, dat kan.
Ik ben het ook niet met alles eens, maar het Kabinet/Tweede Kamer bepaalt.
En daar zal je mee moeten leven.
Zoals met zoveel wetten en regels. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:53

996981 schreef:
Spenk schreef:

Dat is niet iemand woorden in de mond leggen hoor :+ zij geeft aan de zij het nogal een uitspraak vindt. Daar heeft ze alle recht toe en het heeft niks te doen met iemand woorden in de mond leggen.

Jij bent degene die snel conclusies trekt over iemands meningen, ideeën en gedragingen, aan de hand van heel weinig informatie.

Ik vraag haar toch of zij het wel normaal vindt dat tegenstanders protesteren? Nee is ook een antwoord.

We gaan de crisis niet uitkomen als de vaccinatie graad uitblijft.

Want ook de griep komt er nu extra hard aan dat is normaal geen probleem maar wel zolang er nog veel te veel corona patiënten liggen want in een groot deel van de gevallen waarschijnlijk was voorkomen met een vaccin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:06

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Die onderbouwing is er genoeg.
Kijk naar de Technische briefings, interviews met OMT of debatten in de Tweede Kamer.
[/quote]
Nou, ik vind dat voor de gewone 'man/vrouw' de communcatie/informatie echt wel te kort schoot hoor.. dat heb ik al eerder aangegeven..
De overheid gaat er wel een beetje vanuit 'we zeggen dit en doe het maar gewoon', zonder uitleg of iets. Onwaarheden worden niet echt onderuit gehaald en over het vaccin wordt, imo, alleen gezegd 'ja het is veilig'.. maar er wordt niet heel veel tijd besteed (vroeger had je postbus 51, geen idee of het nog bestaat) aan uitleg.

Bij een ramp (in een ander land!) wordt er op TV een heel avondvullend programma gemaakt. Maar er kan geen zendtijd gekocht worden om een paar grote informatieve programmas uit te zenden?
Alleen de commerciele zenders besteden er in praatprogramma's andacht aan, waarbij iedere idioot uitgenodigd wordt om wat te zeggen :+

De communcatie kon/kan echt beter...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:08

Spenk schreef:

Hoe is zeggen dat ik iets een uitspraak vind jou woorden in de mond leggen :') .

Zijn strengere maatregelen een rechtstreeks gevolg van onvoldoende vaccinatiegraad?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:09

Cer schreef:
Nou, ik vind dat voor de gewone 'man/vrouw' de communcatie/informatie echt wel te kort schoot hoor.. dat heb ik al eerder aangegeven..
De overheid gaat er wel een beetje vanuit 'we zeggen dit en doe het maar gewoon', zonder uitleg of iets. Onwaarheden worden niet echt onderuit gehaald en over het vaccin wordt, imo, alleen gezegd 'ja het is veilig'.. maar er wordt niet heel veel tijd besteed (vroeger had je postbus 51, geen idee of het nog bestaat) aan uitleg.

Bij een ramp (in een ander land!) wordt er op TV een heel avondvullend programma gemaakt. Maar er kan geen zendtijd gekocht worden om een paar grote informatieve programmas uit te zenden?
Alleen de commerciele zenders besteden er in praatprogramma's andacht aan, waarbij iedere idioot uitgenodigd wordt om wat te zeggen :+

De communcatie kon/kan echt beter...

Precies dat. Niet iedereen heeft tijd om de hele dag debatten te kijken. Daarbij is die taal voor heel veel mensen simpelweg niet begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:10

ruitje schreef:
Spenk schreef:

Hoe is zeggen dat ik iets een uitspraak vind jou woorden in de mond leggen :') .

Zijn strengere maatregelen een rechtstreeks gevolg van onvoldoende vaccinatiegraad?

Hoe wil je anders verklaren dat het goed gaan in Denemarken met een hoge vaccinatie graad én dat er voornamelijk ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen.

Vaccinatie is de uitweg. Ik vraag me echt af wat mensen dan als andere oplossing zien?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:11

@Cer,
Op TV gaat het in de nieuws- en praatprogramma's iedere dag over Corona. Er zijn ook speciale programma's geweest over de zorg en de gevolgen van Covid-19.
De Technische Briefings en debatten TK zijn allemaal live te volgen via internet en soms via TV.

Wat wil je nog meer?

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:17

Electra63: Ik heb het bijna allemaal gezien, ook de debatten (dát was soms pas slecht :') ) en de technische briefings .. Maar ik zocht er bewust naar (eigen onderzoek #score :') )

Maar ik heb eigenlijk nooit iemand gehoord over de dictatuur, vergif in vaccins etc..
Op de Socials zie ik alleen Marc van Ranst en Harry Hol dingen debunken, en ik zie af en toe wat op de NU.nl site. Ik spreek best veel mensen die 'geen idee hebben eigenlijk'.. dat vind ik best jammer..

En, ze geven nu zelf ook aan dat ze wat mensen gemist hebben? Die willen ze nu nog gaan bereiken...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:20

@Spenk, ik wil helemaal niets verklaren? Ik heb daar namelijk helemaal niet de kennis voor in huis, om de situatie in Denemarken te beoordelen of om te verklaren waarom er zoveel ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen. Ik heb niet genoeg informatie om dus de conclusies:

' Vaccineren is de enige uitweg en straks zijn strengere maatregelen een rechtstreeks gevolg van onvoldoende caccintatiegraad' te trekken.

Jij doet die uitspraak, dus ik vraag daar op door,ben zeer benieuwd naar je onderbouwing ipv een tegenvraag? Want ik heb geen conclusies ( en dus ook geen andere oplossing die ik zou moeten vertellen? )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:22

Even voor de nuance.. ik denk ook dat vaccineren de enige uitweg is. Maar of dat daadwerkelijk zo is, dat weet ik niet.
Maar ik denk van wel :)

Edit: vaccineren óf mensen uit het ziekenhuis houden.. want daar gaat het mis.
Als de zorg het aankan, dan moeten mensen maar zien wat ze met die prik doen, maar tot dusver lopen de cijfers in het ziekenhuis weer op en dat schijnt niet goed te zijn. Vaccineren is denk ik de enige oplossing om de zorg bewerkbaar te houden. Dat, of stoppen met behandelen.... (maar dat laatste is ook weer zo wat..)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:27

Stoppen met behandelen van niet-gevaccineerden (niet om medische redenen). Of iig een beperkt aantal bedden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:28

Here we go again *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:40

Cer schreef:
Even voor de nuance.. ik denk ook dat vaccineren de enige uitweg is. Maar of dat daadwerkelijk zo is, dat weet ik niet.
Maar ik denk van wel :)

Edit: vaccineren óf mensen uit het ziekenhuis houden.. want daar gaat het mis.
Als de zorg het aankan, dan moeten mensen maar zien wat ze met die prik doen, maar tot dusver lopen de cijfers in het ziekenhuis weer op en dat schijnt niet goed te zijn. Vaccineren is denk ik de enige oplossing om de zorg bewerkbaar te houden. Dat, of stoppen met behandelen.... (maar dat laatste is ook weer zo wat..)

Dit bedoel ik ja :) ! Jij verwoord het wat beter.

De mensen moeten uit het ziekenhuis gehouden worden want dat is nu het probleem.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:56

Fitzroy schreef:
Stoppen met behandelen van niet-gevaccineerden (niet om medische redenen). Of iig een beperkt aantal bedden.

Maar waar zou je bij zoiets de lijn trekken?

Een daadwerkelijke medische indicatie?
Angst voor prikken?
PTSD?

En hoe 'bewaak' je die scheidslijn, zodat de mensen die je toelaat daadwerkelijk aan deze 'eisen' voldoen?

Ben het met jullie eens dat uit het ziekenhuis houden nu prioriteit is. Want de alternatieven zijn -ben ik bang- niet (makkelijk) te implementeren..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:05

Daadwerkelijk medische indicatie. En ik neem aan dat je die van je behandelaar voor PTSS ook wel krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:10

Weten jullie nog dat er vroeger van die reclames op de tv kwamen van sire over het vuurwerk?
Eigenlijk zouden ze dit soort spotjes ook moeten laten zien. Ongevaccineerde mensen op de ic.
Wie weet helpt dit wel een beetje