Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:05

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Hoe zorg je dan voor politieke betrokkenheid van burgers? En dat ze zich in politiek willen verdiepen?
Waarom heeft een burger altijd het beste besluit voor ogen voor de samenleving? Andere discussie trouwens :) sorry :')

Betrokkenheid creeer je naar mijn idee door referenda.
Een politicus zou dan duidelijk moeten kunnen maken wat bijv. de consequenties zijn als we massaal veel geld naar de zorg zouden willen laten gaan bijv.

Eigenlijk zouden ze elke keer bij het stemmen voor welke gelegenheid een soort enquete moeten houden :) gewoon 10 stellingen waar je kort ja/nee op kan antwoorden in het stemlokaal en die ook in een container inleveren. 1 per stemgerechtigte.
Geen referendum, maar gewoon een soort landelijke peiling :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:08

secricible schreef:
Ik heb de foto's niet gezien, maar deze fotoreeks op fb heeft wel mijn ogen geopend

[ [url=m/gKhwlo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kan niet vaak genoeg gedeeld zijn want denk dat dit in best veel gevallen zo is, en scheelt een hoop frustratie bij thuiszitters. Foto's kunnen zo vertekenen... Oordeel niet voor je er bij was :(:)

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:11

Keet schreef:
Eigenlijk zouden ze elke keer bij het stemmen voor welke gelegenheid een soort enquete moeten houden :) gewoon 10 stellingen waar je kort ja/nee op kan antwoorden in het stemlokaal en die ook in een container inleveren. 1 per stemgerechtigte.

Zoiets ja! :j

Zou mij in elk geval meer motiveren om te gaan stemmen. Dan zou ik meer 't gevoel krijgen dat mijn mening er toe doet. Politieke partijen draaien zich nog al 'ns onder hun verkiezingsbeloften uit.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:13

elnienjo schreef:
Destination schreef:
Want de betrokkenheid was zo fantastisch bij de afgelopen referenda. Het referendum over de associatieovereenkomst met Oekraïne had een opkomst van 32,28%.
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/ ... t-oekraine

Wellicht omdat veel mensen zich nog het massale 'nee' tegen dat EU-verdrag herinnerden waar de politiek hun kont mee afveegde?

Want het wordt zo veel beter wanneer alles met referenda wordt besloten. De gemiddelde Nederlander heeft geen zin om minstens 1 keer per maand naar de stembus te gaan. De gemiddelde Nederlander houdt zich ook niet voldoende met politieke kwesties bezig om een stem uit te brengen die weerspiegelt wat hij/zij wil. Want laten we eerlijk wezen, hoe veel mensen lezen de partijprogramma's van alle partijen voordat ze stemmen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:35

Tancreda4 schreef:
secricible schreef:
Ik heb de foto's niet gezien, maar deze fotoreeks op fb heeft wel mijn ogen geopend

Deze kan niet vaak genoeg gedeeld zijn want denk dat dit in best veel gevallen zo is, en scheelt een hoop frustratie bij thuiszitters. Foto's kunnen zo vertekenen... Oordeel niet voor je er bij was :(:)

En de media doet dit graag nu in deze periode.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:35

elnienjo schreef:
Destination schreef:
Want de betrokkenheid was zo fantastisch bij de afgelopen referenda. Het referendum over de associatieovereenkomst met Oekraïne had een opkomst van 32,28%.
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/ ... t-oekraine

Wellicht omdat veel mensen zich nog het massale 'nee' tegen dat EU-verdrag herinnerden waar de politiek hun kont mee afveegde?

Precies

Referendum over EU-grondwet in Nederland
De opkomst bij dit referendum was 63,3 procent

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:38

Als je een afgewogen oordeel wilt geven moet je niet alleen de partijprogramma's lezen maar een studie maken van het onderhavige onderwerp. Dan zul je je dus grondig moeten voorbereiden en zowel wetenschappelijke studies moeten lezen als opinies van diverse deskundigen tegen elkaar moeten afwegen. Daar hebben jij en ik, of Henk en Ingrid noch de tijd, noch de intellectuele capaciteiten voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:38

sureido schreef:

Precies dat, ik vind t mateloos irritant..
En de moraalridders gaan dan meteen helemaal los ook...
Fijne manier om saamhorigheid te creeeren.. nu vind ik de media sowieso al goed in onrust zaaien helaas..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:43

_Penotti schreef:
Precies

Referendum over EU-grondwet in Nederland
De opkomst bij dit referendum was 63,3 procent

En dat heeft vast niets te maken met het feit dat een EU-grondwet meer invloed zal hebben op de gemiddelde Nederlander dan een associatieovereenkomst met Oekraïne?

mysa schreef:
Als je een afgewogen oordeel wilt geven moet je niet alleen de partijprogramma's lezen maar een studie maken van het onderhavige onderwerp. Dan zul je je dus grondig moeten voorbereiden en zowel wetenschappelijke studies moeten lezen als opinies van diverse deskundigen tegen elkaar moeten afwegen. Daar hebben jij en ik, of Henk en Ingrid noch de tijd, noch de intellectuele capaciteiten voor.

Dat ook inderdaad. Het is een voltijdbaan om alles te lezen voordat je een weloverwogen stem uit kan brengen. Ik denk niet dat continue referenda houden gaat bijdragen aan een betere democratie/staatsvorm.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:43

Cer schreef:
sureido schreef:

Precies dat, ik vind t mateloos irritant..
En de moraalridders gaan dan meteen helemaal los ook...
Fijne manier om saamhorigheid te creeeren.. nu vind ik de media sowieso al goed in onrust zaaien helaas..

Ja dat vind ik ook, ze maken mensen nog gekker. Als ik op FB kijk, zie ik zoveel artikelen met als titel iets super heftigs en als je dan gaat lezen, is het niet eens zo op de manier hoe je het interpreteert. Maar het gros van de FB scrollers klikken die artikelen niet aan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:03

elnienjo schreef:
Keet schreef:

Zoiets ja! :j

Zou mij in elk geval meer motiveren om te gaan stemmen. Dan zou ik meer 't gevoel krijgen dat mijn mening er toe doet. Politieke partijen draaien zich nog al 'ns onder hun verkiezingsbeloften uit.

Je bedoelt dat we mogen zeggen dat we voor meer geld voor de zorg, het onderwijs en de politie zijn en dat we tegelijkertijd voor een belastingverlaging zijn? Beleid bestaat niet uit allemaal losse onderwerpen. Er is heel veel samenhang en als je bij een bepaald onderwerp een keuze maakt, dan heeft dat gelijk invloed op andere onderwerpen.

Daarnaast wordt er dan volop op basis van halve waarheden een keuze gemaakt. Het grote voorbeeld daarvan was de 350 miljoen per week voor de gezondheidszorg als ze in het UK voor de brexit kozen. En natuurlijk klopt dat, je neemt de jaarlijkse bijdrage voor de EU, deelt dat door 52 en je hebt een bedrag wat je extra kan uitgeven aan bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Wat er alleen even niet bij verteld werd, is dat er opeens ook veel meer douaniers nodig waren, dat er opeens allemaal onderhandelaars nodig waren voor nieuwe handelsovereenkomsten, dat er opeens allerlei certificerende instanties opgericht moesten worden. Wat ook vergeten werd in dat bedrijven opeens met allemaal extra papierwerk te maken kregen voor de im- en export. Wat geld kost, wat ten koste van de winst en dus de belastingopbrengst gaat. En onder aan de streep is er dan opeens minder in plaats van meer geld voor de gezondheidszorg. Maar het klonk wellicht goed dat extra geld, waardoor mensen ervoor kozen.

We leven nu eenmaal in een complexe wereld, met complexe problemen, die om complexe oplossingen vragen. Dat moet je niet willen versimpelen omdat je dan met zogenaamde simpele oplossingen kan komen. Dan hou je jezelf alleen maar voor de gek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:28

AH versoepeld maatregelen, mandje of karretje niet meer verplicht

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:30

LadyMadonna schreef:

Heerlijk. Weer zo’n stomme maatregel weg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:31

LadyMadonna schreef:

Bij mijn ouders nog wel. En daar worden ze nog steeds schoon gemaakt en het is 1 kar per persoon

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:32

sureido schreef:
LadyMadonna schreef:

En dan iemand met een teller bij de deur? Ik vind het een prima maatregel, karren /mandjes op, even wachten anders is het te druk .

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:34

LadyMadonna schreef:

Niet alle filialen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:44

bigone schreef:
sureido schreef:

En dan iemand met een teller bij de deur? Ik vind het een prima maatregel, karren /mandjes op, even wachten anders is het te druk .

Ja, dat liever dan zo’n ranzig karretje/mandje vastpakken. Dat deed ik voor Corona al niet :+ Nu worden ze gelukkig wel een soort van schoongemaakt, maar dan nog.

Shadow0

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:47

Maar als je geen mandje en geen karretje neemt, hoe neem je dan je boodschappen mee?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:51

Meteen in de tas doen. Is zeker in combinatie met zelfscan handig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:53

Ik vond het wel fijn dat de karretjes "schoon" gemaakt werden.
Ik heb altijd heel veel boodschappen, ik heb zeker 1 kar nodig. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:59

Idd meteen in de tas, of in de kinderwagen. Maar het meeste wordt eigenlijk thuisbezorgd hier, dus ik ga alleen om kleine boodschappen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:40

Destination schreef:
Want het wordt zo veel beter wanneer alles met referenda wordt besloten. De gemiddelde Nederlander heeft geen zin om minstens 1 keer per maand naar de stembus te gaan. De gemiddelde Nederlander houdt zich ook niet voldoende met politieke kwesties bezig om een stem uit te brengen die weerspiegelt wat hij/zij wil. Want laten we eerlijk wezen, hoe veel mensen lezen de partijprogramma's van alle partijen voordat ze stemmen?

Al sinds het drama van de abortuswet ben ik voor referenda. (Tussen 1972 en 1982 wilde het allemaal maar niet lukken om een goede wet in elkaar te timmeren - en in 1982 kwam er iets dan werkelijk geen van de drie eisen van de vrouwenbeweging inwilligde.)

Zeggen wat je ergens van vindt kun je benoemen als een politiek statement - politiek gaat over macht en hoe mensen de boel regelen.

Juist die partijprogramma's en verkiezingsprogramma's staan compleet buiten het verschijnsel referendum.

(En ik lees geen verkiezingsprogramma's: ik kijk wat partijen in de harde praktijk doen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:42

Ik ben inmiddels na 15 jaar Zwitserland al helemaal gewend aan het idee dat je zo ongeveer voor ieder nieuw stoplicht een referentie houdt :D
Echter mag ik als allochtoon zelf niet meedoen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:45

Als ik zou mogen kiezen zou ik liever betere en onafhankelijkere media hebben dan een referendum. (Noot: de afhankelijkheid van de media is nou juist niet vanwege subsidiegeld, maar wel vanwege de voortdurende dreiging van het ondermijnen daarvan, en verder van de commerciele partijen die het overgrote deel van de geschreven pers in handen hebben.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:01

Boodschappen meteen in de tas, dat is toch geen doen met pakken drinken, yoghurt, 1,5 kilo appels, zak aardappels. Als ik een beetje denk aan wat ik koop...dan sjouw ik me een breuk. Ik ga met de fiets, parkeer de volle kar naast de fiets en laadt de fietstassen vol :j. Karretje maak ik zelf schoon met eigen doekje. Zag mensen van de week die fles schoonmaakmiddel aan elkaar doorgeven. Dan hou je geen anderhalve meter aan. En dat iedereen aan die fles zit vind ik ook niet zo.