Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:28

In Nederland zijn ook veel verschillen. Hier op wat uitzonderingen na zijn de mensen echt strikt, in de dorpen. In de stad is het al heel anders. Ik zie ook verschillen tussen hier en het noorden, en veel verschillen uiteraard in mentaliteit van de mensen. En die verschillen in mentaliteit is denk ik niet alleen in Nederland. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:38

Natuurlijk niet.
Sterker nog, het skiseizoen was gewoon volgeboekt. Ik kon enkel nog een chalet krijgen omdat een Nederlander niet kon komen :P

Er werden overal in Europa illegale feesten gehouden en de anti covid demonstratie in Berlijn was 1 van de grootste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:27

Ik denk dat elk land zo zijn regio's heeft waar meer mensen lak hebben aan de regels. Hier gaat het in de winkels ook goed. De supermarkt is een ander verhaal, die moet al jaren nodig verbouwen want zou qua aantal klanten 3x zo groot moeten zijn. Dus daar is het heel vaak wel wat te druk. Maar goed, supermarkten lijken niet echt hotspots te veroorzaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:03

Het verschil zijn de regels. Mondkapje doen niets is de opvatting in Nederland. Frankrijk is er juist heel streng op en overal binnen maar ook op markten enz buiten en sommige steden buiten moet je ze dragen. Nederland heeft in mijn ogen grote fout gemaakt door alles los te laten. Frankrijk doet dat totaal anders. Het gaat veel verder dan verschil in opvatting.
Als in Frankrijk mensen de regels aan hun laars lappen lopen ze risico op een bekeuring want er wordt gehandhaafd. In Nederland krijg je een gesprek met de politie.
Ik verzin dit niet. Ik heb met kinderen (50 ++) hierover gesproken waaronder een arts. HUN kritiek op een aantal inhoudelijke zaken was niet mals. Het blijkt ook. De cijfers gisteren in Nederland waren echt hoog. Dit komt echt niet alleen door feestende jongeren die daar ook toestemming voor hadden! Er zullen best wel regio's zijn waar het anders gaat, maar waar wij waren: Brabant, Utrecht, Amersfoort niet hoor.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:16

Hoorde net op het nieuws van rtl dat de nieuwe regels in Frankrijk niet voor kinderen geldt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:18

In Oostenrijk kun je nu een boete van 90 euro verwachten als je geen ffp2/kn95 masker op hebt in de binnenruimtes. Idem met missende tests.

Pien, het zal deels mentaliteit zijn maar ook voor een groot deel met populatiedichtheid te maken hebben. Net als het in Parijs afgelopen winter torenhoog was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:23

Het is een én en verhaal Sizzle. De bevolkingsdichtheid telt natuurlijk ook mee, kijk maar in het verleden naar Parijs, Bordeaux en andere grote steden.
Maar ik vind na alles wat het gekost heeft Nederlandse uitbaters te snel weer moeten sluiten. Zij mogen daar terecht boos over zijn. De Deltavariant is zooo veel besmettelijker. En toch moest alles open. Dag geld......

In Frankrijk krijg je bekeuring van 135 euro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:30

Het opengooien terwijl de aantal % testen nog niet echt goed was (dark number dus hoog) is wat mij betreft inderdaad verwijtbaar (overheid).
Nachtleven op zich hoeft niet perse een probleem te zijn denk ik. Hier zijn de clubs ook al een ruim een maand weer open.
Ik ben vooral bang voor het EM effect en ben daar zelf ook kwaad over dat dit allemaal moest kunnen voor de voetbal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:56

Ach, als ik zo naar de Tour de France kijk en het publiek wat daar hutje mutje op elkaar staat aan te moedigen, dan geloof ik toch ook niet dat heel Frankrijk zo goed de regels naleeft.

Het is wel zo dat men in Nederland een mentaliteit heeft van, zal allemaal wel, maar daar ben je dan altijd nog zelf bij.

Ik gebruik geen mondneusmasker op plaatsen waar het niet hoeft (in principe dus nergens meer, behalve bij de apotheek/huisarts waar t verzoek is ze nog te dragen bv en in sommige situaties op mijn werk waar afstand houden echt niet kan en mijn werkgever voorschrijft dat ik een ffp2masker moet dragen), maar ik probeer wel nog steeds afstand te houden, ga op de rustige momenten boodschappen doen en zoek geen drukke plekken op.

Merk dat wanneer ik afstand probeer te houden, ik daar soms nog wel reacties op krijg, dat mensen niet snappen waarom je een stap opzij doet of niet doorloopt. Maar ook juist andersom. Als je nadrukkelijk laat zien dat jij die afstand wil houden, dat de ander daar dan ook een stapje voor opzij doet, zodat we het toch samen doen.

Ik heb niet het gevoel me niet veilig te voelen in Nederland.

Misschien omdat ik vorig jaar maart al ziek geweest ben, misschien omdat ik al 1x gevaccineerd ben, misschien omdat ik zeker geen al te drukke binnenruimtes opzoek en gewoon veel op mezelf ben en buiten de natuur opzoek.

Van het weekend wel een zeer gewenste afspraak met een vriendin afgezegd omdat zowel zij als haar dochtertje snipverkouden waren geworden en ik gewoon niet een potentieel risico ga opzoeken. Helaas, volgend weekend mogelijk een nieuwe kans.

En kan goed begrijpen, Pien, dat je je (klein)kinderen enorm gemist hebt de afgelopen 1,5 jaar, dat t bij jou meer om het bezoeken van je dierbaren ging dan perse het vakantiegevoel.

Ik merk nl zeker dat ik mijn goede vrienden en familie ook te weinig heb gezien t afgelopen jaar, ondanks dat wij allemaal in Nederland wonen.
Maar wij hebben ons dus wel zo goed mogelijk aan de adviezen mbt bezoek etc gehouden en dus heb ik echt een groot gat in m'n normale sociale contacten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:10

Citaat:
Ik heb niet het gevoel me niet veilig te voelen in Nederland.
Ik heb me ook veilig gevoeld behalve in de winkels. Dat was een heuse cultuurshock. Vreselijk _O- en daardoor voelde ik me de 1ste dagen heel erg Frans en dat was niet tof. Verliefd zijn op mijn land en me er af en toe absoluut niet thuis voelen. Heel raar gevoel vond ik het.
Wel zijn er weer , net als maart 2020, bezoekjes afgezegd vanwege die covid uitbraak (in studentenhuizen en hals over kop naar huis). Mijn zoon lijkt goed weg te komen, dus dat hoop ik maar.

Citaat:
En kan goed begrijpen, Pien, dat je je (klein)kinderen enorm gemist hebt de afgelopen 1,5 jaar, dat t bij jou meer om het bezoeken van je dierbaren ging dan perse het vakantiegevoel.
Ja Nederland bezoeken is een druk programma en weinig vakantie gevoel bij. Mijn bloeddruk is keurig en zelfs laag te noemen na het bezoek aan de jongste kleinkinderen _O- , waardoor ik nu weet dat ik gewoon letterlijk "ziek" was van het missen van hen. Ik slaap ook weer geweldig. Dus voor mij heeft het bezoeken heel erg goed gewerkt.
Ik denk dat heel veel mensen dat gat in de sociale contacten hebben. Dat heeft meer met me gedaan als ik verwacht had (dus ondergronds want ik had die gekke hoog normale bloeddruk vergeleken bij normaal lage bloeddruk die ik altijd had).

Enfin we zullen wel zien hoe het allemaal gaat lopen. Ik duim dat wij tot eind augustus ons seizoen hier af kunnen maken want dat geld verliezen zou ik echt heel erg vinden. Maar ja, daar komen we ook wel weer overheen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:22

Weet iemand waar je betrouwbare info kan krijgen over welke mondkapjes verplicht/toegestaan zijn per land?

De meeste info is prima te vinden via de ANWB maar deze specifieke info heb ik nog niet gezien.

Wij hopen nog steeds op Toscane en Corsica voor eind augustus/begin september maar houden rekening met annuleren en in NL blijven.
Zijn wel beide gevaccineerd volledig, maar wil me wel veilig voelen. Anders blijven we lekker thuis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:27

Ik heb de reisapp van de rijksoverheid gedownload
Kun je je favoriete landen aanklikken en dan weet je het

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:51

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ndheidspas

Deze kwam ik tegen. Ik vraag me alleen af wat precies de gezondheidspas is. Wij hebben nl onze inentingsbewijzen in de telefoon zitten in de covid app en dat is hopelijk genoeg. Dus dat is me niet helemaal duidelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:16

Pien, ik zag gisteren ook een bericht dat de Nederlandse CoronaCheck app ook in Frankrijk gebruikt kan worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:22

En ook het gele vaccinatieboekje mag daar gebruikt worden als de entingen erin gezet zijn. De coronacheck app met zijn ar code buitenland mag gebruikt worden in frankrijk ook in het bewijzen van de doorlopen vaccinatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:22

pien_2010 schreef:
Het verschil zijn de regels. Mondkapje doen niets is de opvatting in Nederland. Frankrijk is er juist heel streng op en overal binnen maar ook op markten enz buiten en sommige steden buiten moet je ze dragen. Nederland heeft in mijn ogen grote fout gemaakt door alles los te laten. Frankrijk doet dat totaal anders. Het gaat veel verder dan verschil in opvatting.
Als in Frankrijk mensen de regels aan hun laars lappen lopen ze risico op een bekeuring want er wordt gehandhaafd. In Nederland krijg je een gesprek met de politie.
Ik verzin dit niet. Ik heb met kinderen (50 ++) hierover gesproken waaronder een arts. HUN kritiek op een aantal inhoudelijke zaken was niet mals. Het blijkt ook. De cijfers gisteren in Nederland waren echt hoog. Dit komt echt niet alleen door feestende jongeren die daar ook toestemming voor hadden! Er zullen best wel regio's zijn waar het anders gaat, maar waar wij waren: Brabant, Utrecht, Amersfoort niet hoor.

Lekker he, afgeven op Nederland.. :roll: Alsof we zelf niet weten dat onze regering het niet handig heeft aangepakt, maar wij zitten er wel mee..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:29

Echwel schreef:

Ah kijk, thanks! Nuttige tip.
Ik ben zo niet thuis in dat soort dingen :o

Relaxed, joh ff lief doen, doe je Boktnaam eer aan.
Ik zie geen afgeven iig in die post. Puur een observatie.
Pien kan er ook niets aan doen dat wij er mee zitten he.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:37

Pien geeft helemaal niet af op Nederland , ze geeft het verschil weer en dat is wat het is. Aangezien ze in Frankrijk woont en hier op bezoek was kan zij juist vertellen wat haar opvalt. Wanneer er eentje niet oordeelt is dat Pien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:46

En....Marlies wij zitten er ook mee. Dochter met druk kleinkind zit in isolatie, ik ben zo bezorgd. Zoon zit thuis met covid . Zelf gaat het me waarschijnlijk weer heel veel geld kosten want heb alleen Nederlandse toeristen nog. Dus we zitten er allemaal mee.
De schoondochter was half overspannen (zij is huisarts), mede veroorzaakt door zwalkend beleid overheid (zijn haar woorden hé).
Bigone en andere zeggen het goed. Ik kijk en ik observeer en met pijn in het hart moet ik erkennen dat het helaas niet goed gaat . Teveel is er mis gegaan.
Gelukkig is in Nederland het vaccinatie beleid goed op stroom.
Na verplichting stellen door Macron en beperkende maatregelen opstelling voor niet gevaccineerden zijn er gisteren 900 duizend nieuwe afspraken gemaakt. Macron is het zat en gaat echt doorpakken nu.
De vaccinatie bereidheid in Nederland is vele male hoger dan in Frankrijk. Na de slechte start gaat Nederland nu ook goed.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:50

MarliesV schreef:
Weet iemand waar je betrouwbare info kan krijgen over welke mondkapjes verplicht/toegestaan zijn per land?

De meeste info is prima te vinden via de ANWB maar deze specifieke info heb ik nog niet gezien.

Wij hopen nog steeds op Toscane en Corsica voor eind augustus/begin september maar houden rekening met annuleren en in NL blijven.
Zijn wel beide gevaccineerd volledig, maar wil me wel veilig voelen. Anders blijven we lekker thuis.

Ben net terug uit Italië. Daar zijn gewone wegwerpmondkapjes toegestaan. En die hoeven alleen binnen, dus in winkels etc. In de horeca zijn ze er niet zo precies mee. In het hotel liepen we zonder en in restaurants en cafés ook.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:13

Volgens mij zijn er in elk land gewoon regionaal veel verschillen
In drukke stedennis het overal wel zo dat Corona niet lijkt te bestaan en er daar veel minder gezond verstand aanwezig is
Parijs en banlieues in Frankrijk , Brussel in Belgie en ga zo maar door

Kijk bvb alleen al naar de sport
Voor voetbal alle remmen los
Paardensport : zonder of amper publiek , verplichte test of vaccinatie tonen , overal mondkapje op en als er iets is wat wel kan is het afstand houden op een paardenwedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:24

MarliesV schreef:
Echwel schreef:

Ah kijk, thanks! Nuttige tip.
Ik ben zo niet thuis in dat soort dingen :o

Relaxed, joh ff lief doen, doe je Boktnaam eer aan.
Ik zie geen afgeven iig in die post. Puur een observatie.
Pien kan er ook niets aan doen dat wij er mee zitten he.

Ik vind het gewoon een negatieve zeikpost, niet meer, niet minder ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:35

Citaat:
Ik vind het gewoon een negatieve zeikpost, niet meer, niet minder

Wat een woord gebruik op een openbaar forum. Tja, ik noem dit een projectie dus wat je mij verwijt doe je zelf en dat komt de sfeer in dit topic bepaald niet ten goede!

Even voor alle duidelijkheid . Want waar praten we over?

Hier de laatste cijfers van Nederland. Het is buitengewoon zorgelijk
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/weekcijfers

Lees en vergelijk:
301 per 100.000 hebben een positieve covid test en in Nederland is het R getal 2,17!!

Frankrijk gaat ook slecht maar daar
39,5 op de 100.000 hebben een positieve covid test (Haute Viene 13,8) en R getal is 1,50 (1,39 Haute Viene).

In Nederland test 13,4 positief en in Frankrijk is dat 1,2 % (gezien R number zal dit zeer gauw gaan stijgen) en Haute Viene 0,7 %.

Die cijfers zijn echt heel heel hoog. Ik kan er niet meer van maken. Het is gewoon wat het is. Dat gaat wederom veel inkomensverlies opleveren voor veel uitbaters overal in Nederland en Frankrijk (waar veel Nederlanders verhuren aan Nederlanders)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-07-21 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:47

Alsof wij niet weten hoe we ervoor staan :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:48

Het is gewoon realistisch, zo zie / voel ik het ook. En mn Nederlandse vrienden / familie ook.
Voelen zich bij ons veel veiliger en fijner.

Maar wbt corona en vakantie: tot nu toe is nog vrij veel mogelijk, toch ? Vooral veel testen.