Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:59

cobiie schreef:
Laat ieder land die het al moeilijk genoeg heeft om de Corona in eigen land onder controle te krijgen, hun energie daar volledig op richting ipv vingertje wijzen en commentaar leveren op anderen. :o

Maar we zijn toch één Europa, het is geen vingertje wijzen het moet tot samenwerken komen lijkt mij.

HC zeker weten ik heb echt bewondering en respect hoeveel tijd en energie in deze pandemie gestoken word door de overheid met vooral veel duidelijkheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:02

Citaat:
Aan het begin van de avond lagen er zeker 905 coronapatiënten op de IC, meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Het is niet duidelijk hoeveel meer dat er zijn dan een dag eerder, toen werd gemeld dat er 873 coronapatiënten op de IC lagen. De vereniging is overgestapt op een andere telmethode, waardoor de cijfers iets achterlopen en niet langer vergelijkbaar zijn.

Volgens de laatste informatie zijn er op dit moment 925 IC-bedden beschikbaar voor coronapatiënten. Volgens minister De Jonge kan dat de komende dagen worden uitgebreid naar 1037. Ernst Kuipers, voorzitter van het coördinatiecentrum dat de bedden over het land verspreidt, benadrukt dat de capaciteit op dit moment nog voldoende is.

Brr krap nu. Nos meldt dit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:03

Ok. Zojuist een medisch team in vol ornaat met brancard langs mijn voordeur naar mijn directe buurman. Dat stelt niet heel erg gerust.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:10

Ik voel me net zo betrokken bij Nederland als bij Spanje. Hier woon ik, daar mijn kinderen. Ik ga geen oordelen uitspreken, maar zou graag alle neuzen dezelfde kant op zien staan.

Klinkt niet goed, Shadow ...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:14

Shadow0 schreef:
Ok. Zojuist een medisch team in vol ornaat met brancard langs mijn voordeur naar mijn directe buurman. Dat stelt niet heel erg gerust.

Is dat die demente meneer?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:17

Sizzle schreef:
Vandaag was het ontzettend mooi weer en ik was zo ontzettend blij dat ik daar uitgebreid van heb kunnen genieten met mijn paard. Ik voel echt mee met de mensen die in steden in hun woning opgesloten zitten :(:)

Inderdaad, daar denk ik ook met regelmaat aan, je zal maar in een grote stad in een flat wonen zonder tuintje. Dan lijken mij de maatregelen echt wel extra pittig hoor!
Ik waardeer het werk bij ons op de boerderij nu nog zoveel meer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:17

Chubby schreef:
Shadow0 schreef:

Nee dat is denk ik mijn buurman.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:18

blensink schreef:
Maar we zijn toch één Europa, het is geen vingertje wijzen het moet tot samenwerken komen lijkt mij.

Ahja. Als straks de economie van half europa op z'n gat ligt en Nl het economisch gezien (hopelijk) door iets mildere maatregelen minder zwaar heeft, weten we wel weer waar de nederlandse euro heen gaat.

Chubby

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:19

Ohja, dat is idd PSvanlot :)

Hopelijk heeft Shadow's buurman gewoon een been gebroken

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:20

Shadow, hopelijk valt de ernst mee met je buurman. :(:)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:21

MizzMontana schreef:
Inderdaad, daar denk ik ook met regelmaat aan, je zal maar in een grote stad in een flat wonen zonder tuintje. Dan lijken mij de maatregelen echt wel extra pittig hoor!
Ik waardeer het werk bij ons op de boerderij nu nog zoveel meer.

Nou idd. Wij prijzen ons ook gelukkig met onze 'achtertuin' van 1,5 ha. Waar de kids niemand tot last zijn en wij onze workout kunnen doen in het zonnetje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:25

Morgen ochtend werken vind ik dan wel spannend. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:29

Wat betreft het vingertje wijzen van de zuidelijke landen naar bvb Nederland : hier hebben ze zwaar bezuinigd zodat er wat spek op de botten zit, waarschijnlijk genoeg om de economische crisis op te vangen. En het begrotingsoverschot ruim onder de gestelde norm te brengen. De landen die nu zo hard over de noordelijke landen spreken bleven zwaar in gebreke doordat ze niet voldoende door pakten maar de binnenlandse tevredenheid belangrijker vonden dan het voldoen aan de EU normen. Daarvoor werden ze ‘ gestraft ‘ met een hogere rente . Natuurlijk vind ik dat in tijden van crisis mensen en landen geholpen moeten worden , echter Portugal Italië en meerdere zuidelijke landen hebben al meer dan tien jaar het vertikt om ook maar ergens iets te doen aan hun verplichtingen om hun begrotingstekort eindelijk eens te veranderen in een overschot . En wanneer deze crisis achter de rug is gaan ze weer op dezelfde voet verder. Alleen Griekenland , waar nu regelmatig aflossingen vandaan komen op de extra miljardensteun die het land overeind heeft gehouden heeft veel veranderd .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:35

Mijn buurman is met een beademingskapje meegegaan met de ambulance. Niet met grote spoed, dat is het voornaamste dat ik kan zeggen geloof ik.
(De demente buurman is iemand anders denk ik.)

En nu staan anderen uit dit gebouw voor zijn deur te praten!! -:(- NEE, doe dat eens even niet. Maar ik wil dus ook echt de deur niet open gaan doen om dat nu uit te leggen (en degene die nu staat te praten is sowieso al iemand waar ik een beetje uit de buurt wil blijven.)

Ik denk, ik klop even op het raam voor de voorzichtige hint, maar dat werkt ook niet. Ik geloof dat ik me hier vooral buiten ga houden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:35

Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat we niet bijdragen aan de economie van de zuidelijke EU landen. :+

Verder snap ik er echt niets van waarom mensen zich zo graag met andere landen bemoeien over de aanpak.
Ik ken die landen alleen van stedentripjes en nu vanuit het nieuws, aan de hand daarvan ga ik echt geen (dwingende) adviezen geven.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:42

Zolang de politici die daar
Commentaar leveren niet hier aanwezig zijn, niet hier wonen, niet exact kennis hebben van onze demografie en onze gezondheidszorg kunnen ze gewoon geen gefundeerde uitspraken doen.

Ze spreken geen Nederlands dus alles is van horen zeggen of na vertaling. En het lijkt mij dat ze drukker zijn met de gigantische crisis waar ze zelf in zitten dan exact Nederland op de voet volgen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:46

Shadow, spannend. En sommige mensen moet je inderdaad geen aandacht geven, dan “druipen ze weer sneller af”.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:51

Hier opa van vriendin overleden aan Corona, hij was 89,maar heel vitaal. Moeder van haar is nu erg ziek thuis. haar oom ligt al in het ziekenhuis. Opa is gelukkig thuis overleden gaf aan niet meer aan apparatuur te willen is thuis rustig overleden in bijzijn van zijn vrouw.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:57

Wat afschuwelijk lovee als het zo heftig binnen 1 familie toeslaat. Gecondoleerd met haar opa.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:25

]

Maar we zijn toch één Europa, het is geen vingertje wijzen het moet tot samenwerken komen lijkt mij.je ziet nu dat het hele europa niks voorstelt, rusland en polen staan in griekenland aan de grens, en brussel hoor je niet, oh ja rutte is een kniepert, die wil niet betalen voor nu

HC zeker weten ik heb echt bewondering en respect hoeveel tijd en energie in deze pandemie gestoken word door de overheid met vooral veel duidelijkheid.[/quote]

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:32

Wat ik mij afvroeg nav meerdere berichten dat mensen in januari het virus al bleken te hebben in verschillende delen van de wereld.
Waarom is pas nu het zo enorm geworden en hebben die mensen toen niet in hun omgeving voor een enorme besmetting gezorgd die je nu wel terugziet?

Eigenlijk is in europa de ' tijdslijn' begonnen vanaf Italie, maar er zijn daarvoor al mensen geweest die het virus hadden en blijkbaar niet zo immens verspreid hebben.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:45

cobiie schreef:
Wat afschuwelijk lovee als het zo heftig binnen 1 familie toeslaat. Gecondoleerd met haar opa.

Doet mij dus wellicht ook denken aan eventuele genen die meespelen in dit verhaal en hoe ernstig je ziek wordt? Er zijn nog veel onderzoeken te verrichten in ieder geval.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:56

Chubby schreef:
Shadow0 schreef:

Meneer met dementie O:)

Gisteren brak mijn klomp. Ik werk in ouderenzorg, momenteel in beschermende kledij ivm verdachten zieken cliënten. En mijn collega zei in de pauze dat ze niet in corona geloofde, we werden gewoon gehersenspoeld. 8)7

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:01

Als het toch allemaal een grote grap is kan jouw collega ook wel zonder beschermende kleding werken toch? Zo bizar hoe sommige mensen beredeneren .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:07

Sunnda schreef:
Wat ik mij afvroeg nav meerdere berichten dat mensen in januari het virus al bleken te hebben in verschillende delen van de wereld.
Waarom is pas nu het zo enorm geworden en hebben die mensen toen niet in hun omgeving voor een enorme besmetting gezorgd die je nu wel terugziet?

Eigenlijk is in europa de ' tijdslijn' begonnen vanaf Italie, maar er zijn daarvoor al mensen geweest die het virus hadden en blijkbaar niet zo immens verspreid hebben.

Het is een normale eigenschap; één wordt twee, wordt vier, wordt acht etc.

In een paar landen zijn groépen besmet binnen gekomen. In Italië de eerste groep direct uit China, daarna een grote groep spanjaarden vanuit Italië naar Madrid.
Zo´n groep in één keer geeft zomaar een week ´voorsprong´ in ontwikkeling van de epidemie.

Daarbij is dit virus bij pakweg 80% niet als zodanig op te merken én duurt het meestal een week tot twee voordat serieuze gevallen de kop opsteken.

In sommige landen, zoals bv NL en het UK werd/wordt minder getest waardoor het nóg minder en later opgemerkt werd.
Zowel in NL als in de UK zijn vanwege het minder testen de cijfers over de omvang van de verspreiding niet representatief.
Met extrapoleren vanuit het aantal opnames moet je ook voorzichtig zijn als niet alle patienten opgenomen worden vanwege hun complicaties/levensverwachting.
In Duitsland lijkt het aantal doden twijfelachtig omdat niet elke overledene mét Covid-19 geteld wordt.
Cijfers kan je alleen vergelijken als deze op dezelfde manier tot stand komen.