[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:04

Iiiietsjes maar

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:09

Ceffyl schreef:
jen schreef:
Even een vraagje, ik heb eindelijk de doorverwijzing gekregen van de huisarts naar de gynaecoloog. Ik wil graag gesteriliseerd worden, ben ondertussen 34. Heb 2 april de eerste afspraak staan, wat kan ik van zo'n eerste gesprek gaan verwachten? Weet dat er hier al meerdere gesteriliseerd zijn dus alle tips en info is welkom

Ik ben 37 en bij mijn arts is het voor mijn 40ste niet bespreekbaar :n Ben nu op een lichtere pil over omdat ik voorheen wel last had van stemmingswisselingen. Die zijn nu wel weg, maar ik slik al sinds mn 16de aaneengesloten de pil, ruim 20 jaar. Zou er ook wel eens vanaf willen.

Zou dan echt naar een andere gyn gaan. Belachelijk dat je pas een sterilisatie mag op de leeftijd dat je te oud bent om moeder te worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:59

Soms denk ik er wel eens over om er een actie voor op te zetten, ookal betreft het mij niet.
Ik zou het dan in beide richting willen aangaan want net zo goed als ik sterilisatie weigering volslagen idioot vind, vind ik het ook diep triest dat niet overal (bijv. Zwitserland) IVF toegestaan is voor alleenstaande vrouwen of lesbische stellen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:32

Nou ja, of het gemak van IVF voor een man/vrouw-stel, waar dan tot 2x toe kinderen uit komen rollen met fikse issues. Dan denk ik ook wel eens... de natuur moet je niet altijd willen dwingen.

De ouders zijn overigens wel heel blij met de kinderen dus het is eerdee mijn kinderloze buitenstaander-visie, dan een heel zinvolle toevoeging aan de discussie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:47

IVF zou sowieso niet vergoed hoeven worden. Een kind op de wereld zetten is geen medische noodzaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:59

Oh ik schreef IVF zie ik, ik bedoelde KI, sorry :o

Vergoeden is weer een ander thema, maar iemand die vruchtbaar is een kunstmatige bevruchting verbieden omdat ze niet hetero is dat is gewoon _-:(
Dat vind ik net zo schofterig als de vrouw voor een sterilisatie vragen wat de man er van vindt ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:09

Dat geknutsel ben ik ook geen fan van, zeker als het kindje dan gehandicapt ter wereld komt. Dan denk ik wel: tja je lijf probeerde jou en vooral het kind misschien ergens voor te behoeden. Maar goed, ieder z'n keuze. Maar dat het dan vergoed moet worden, sorry maar uiteindelijk is het ook gewoon iemands hobby. Betaal die maar lekker zelf. Maar dat vind ik van alle kraamzorg en beval dingen in de basisverzekering. Doe dat sowieso lekker aanvullend. Voor een sterilisatie moet ik ook extra betalen per maand.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:13

Nou idd Idinn, ik had pas een vlucht waar moeder met 2 kinderen assistentie die nodig had. Assisitentie was laat en toen heb ik maar geholpen (was gelukkig alleen maar de stoel meenemen) Ze had dus 1 kind met ADHD (dat is nog te 'doen') maar die andere kon niet eens normaal zitten (vandaar die stoel en had nog veel meer beperkingen)en ik vroeg me werkelijk af of zowel kind als moeder nog wel wat aan het leven had :?
Er zijn toch van die puncties die je een hoop kunnen vertellen?

Zo las ik een tijdje geleden een verhaal van een vrouw die zonder haar man die punctie had laten doen en dus ook heeft beslist het kind te houden,terwijl er duidelijk iets mis was met de foetus.
Ik hoef je niet te vertellen dat het niet meer zo goed gaat in hun huwelijk _-:(

Wat al eerder gezegd is : waarom wordt er zo moeilijk gedaan over sterilisatie?? Iedereen mag toch over zijn eigen lijf beslissen? Maar blijkbaar geldt dat niet voor de vrouw,wat dat betreft leeft men nog een eeuw of wat geleden :n

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:22

Gezondheidszorg is erg pro leven.
Ze leggen ook niet voor niets die eed af.

Wat dat betreft mag er binnen de euthanasie ook nog worden nagedacht.
Een paar jaar terug die oude man in amsterdam. Wat ouderdomskwalen en 100+, maar ouders, vrienden en kinderen allemaal overleden. Hij vond het wel mooi geweest. Helaas was er geen sprake van uitzichtloos lijden.

En bij mij in de buurt ook. Kwieke 50'er met diagnose parkinson en vroege dementie. Heeft alles netjes vast laten leggen als x, y, z. Dan is het voor mij klaar. Was ook allemaal akkoord. Maar puntje bij paaltje werd het niet ingewilligd omdat zij op dat moment geestelijk niet meer voldoende bij was om die keuze te maken. Ze is toen in een verzorgingshuis beland, mocht geen bezoek etc. Man weet niet meer wat hij moet. Houd enorm van zijn vrouw, maar er zit eigenlijk geen leven meer in. Ze kan bijna niks meer, herkent hem niet etc.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:21

Meelezer hier, even over het testen etc, ik heb een zorgintensief kind. Komt niet uit prenatale testen. Mijn zoon heeft oa autisme en is sociaal/emotioneel tussen de 1,5 en 3 jaar, terwijl hij 10 is. Dit is serieus geen kattenpis en heel mijn leven is drastisch veranderd. Kan hij niks aan doen, ik ook niet maar het is wel onze realiteit.
Ik kom dus vaak zat mensen tegen die 'een kind wel leuk lijkt' terwijl ik dus de andere kant heel goed ken.
Wat mij dus als ouder tegenstaat is de vanzelfsprekendheid die mensen zo makkelijk voor lief nemen. Het is echt niet altijd koek en ei..
Ik lees hier dus mee omdat ik van mezelf een lekker sarcastisch mens ben soms, en vanuit mijn eigen ervaring ook al ben ik ouder, mezelf heerlijk kan ergeren aan andere ouders of beginnende ouders.
Ik begrijp jullie dus ontzettend goed ergens, en waardeer jullie standvastigheid in het niet willen van kinderen en de daarbij behorende maatschappij die jullie hierop afrekenen heel goed.
Sorry, moest het even kwijt :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:29

Sterkte Saskia9 :(:)

Ik denk dat dit ook dingen zijn die niet uitgebreid besproken worden door zorgverleners. Het lijkt zo vanzelfsprekend, een gezond kind.

Want dit soort dingen gebeuren ook. En het kan je ook later nog overkomen door bijvoorbeeld ziekte of een ongeluk. En dat heeft impact op het hele gezin en de toekomst van ieder gezinslid

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:16

Met die sterilisatie is het ook gewoon zo, heb ik me laten vertellen door ervaring van iemand anders dat ze vroeg voor sterilisatie en de dokter zei geen sprake van en toen haar man naar de dokter ging voor de zelfde vraag was het; Ja is goed.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:22

Wow Saskia, respect voor jou.
Dat valt mij ook zo op, dat er altijd zo luchtig over gedacht wordt en allemaal als vanzelfsprekend de norm wordt beschouwd. Iedereen wil toch kinderen? En als er wat mis mee is blijft het toch je eigen kind waar je dat gewoon voor over hebt. Al kom je met de beste argumenten die hier allemaal al eens voorbij gekomen zijn, het niet willen van kinderen kunnen sommige mensen echt niet begrijpen. Je schijnt er echt alles voor over te moeten willen hebben, het hebben van kinderen is de hoogste graal.

Gisteren was Jesse Klaver op de radio te gast voor politiek promotie, weet even niet of dat nou Veronica of Q music was, maar toen de presentator vroeg of het niet verstandig was voor de mensheid om minder kinderen te fokken ivm overbevolking en pandemieen reageerde hij ook heel vreemd. Hij reageerde alleen dat hij heel blij was met z'n eigen 2 kinderen. Hoezo is dit nog steeds een taboe? Tegewoordig kan en mag alles, maar kom niet aan dat onderwerp.

Als ik hier al die verhalen hoor over afgewezen sterilisaties ben ik erg dankbaar dan m'n lijf zelf besloten heeft onvruchtbaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 09-03-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:25

Sowieso wil ik wel eens weten wat wij mensen uitstoten aan stikstof enz.
Wat het zou schelen als Nederland al eens minder mensen zou huisvesten.
En wereldwijd is helemaal schrikken zelfs.
Betreft milieu word alles aangehaald, alles behalve fokken van mensen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:29

Ja, de menselijke bio-industrie is wel een beetje erg taboe vaak.

En in ongeveer 99,99% van àlle grote wereldproblematiek het eigenlijk onderliggende probleem...

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:30

Klopt, er zijn op dit moment even veel mensen tegelijkertijd op de wereld dan dat er ooit in totaal bestaan heeft door de hele evolutie heen heb ik mij eens laten vertellen. We zijn een plaag geworden.
En hoe vol kun je Nederland proppen? Woningnood, files, verstedelijking, en nu zo'n wereldwijde pandemie? Als er ergens te veel van zijn grijpt de natuur in. Net als in de veeteelt, allerlei besmettelijke ziektes duiken op als de druk te groot wordt. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen. :roll:
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 09-03-21 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:31

eens, ik zou zo vlug ook niets kunnen verzinnen wat niet door ons mensen komt en zeker niet in de grote van een plaag dat we leven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:35

Zeker waar. Als je ook alle woonwijken ziet oppoppen de laatste decennia :oo

Ik denk dat veel van de recent uitgekochte boerderijen ook woonwijken worden.

En toch hoor ik de hele tijd van dat nieuws waarin wordt geklaagd dat er te weinig kinderen worden geboren. Onder andere in de usa maken ze zich zorgen daarover.. Met een flinke racistische en seksistische toon erbij trouwens. (te weinig witte kinderen om het ras te redden :x, komt omdat vrouwen nu andere dingen willen dus feminisme is een fout geweest. Dat soort dingen worden niet alleen gedacht maar hardop gezegd door beleidmakers)
Laatst bijgewerkt door Sintara op 09-03-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:36

Zelfs als je al 2 kinderen hebt en 40 bent moet je jezelf flink verdedigen als je gesteriliseerd wilt worden. Geen hormonen meer in je lijf is niet goed genoeg als reden. Dus voor de dames die nog een gesprek aan moeten gaan, gebruik dat niet als reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:37

Femke_Tweety schreef:
Ja, de menselijke bio-industrie is wel een beetje erg taboe vaak.

En in ongeveer 99,99% van àlle grote wereldproblematiek het eigenlijk onderliggende probleem...
Vooral als het aankomt op het niet willen redden van iedereen tijdens een pandemie.

Vee wordt met miljoenen vergast en vernietigd in het geval van een epidemie, maar wij moeten iedereen maar tot in den treuren in leven blijven houden. :x

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:03

Dat er kinderen bij moeten komen is omdat die de economie draaiend moeten houden als er straks een golf bejaarden bij komt. Die kosten de maatschappij ook geld en zorg dan, verwacht wordt dat de pensioen pot dan leeg is tegen die tijd.
De 1 kind regel uit China is ook niet voor niets ingesteld toendertijd, zo'n gek idee is dat niet. Snap dat de wereld niet zomaar aangepast is maar zo gaat het ook niet goed. De hele planeet gaat eraan door de plaag van de mensheid

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:08

nog een coronaplaagje 2.0 en de vergrijzing is ook weer opgelost....

en met de aantallen die we nu zijn moeten we daar niet raar van staan te kijken, ook niet als er een virus komt dat gewoon de helft van alle mensen weg "maait" . Net als bij konijnen.
Maar gewoon zo door gaan, goed bezig :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:32

Mensen willen graag alles redden of maken (niet alleen elkaar, maar ook allerlei dieren) en dat blijft een lastige discussie.

Saskia9, wat een heftig verhaal en eigenlijk is dat ook wel een van mijn schrikbeelden. De garantie op het ideale plaatje (ja, ook ik wil kennelijk alles redden :') - zie boven) heb je gewoon niet. Dat lijkt me zo ontzettend moeilijk, en om dan ook een zorgintensief kind het beste aan te bieden enzo. Hoop niet dat ik je tegen het verkeerde been schop, kan ook niet helemaal helder verwoorden wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:25

Bambi1995 schreef:
Met die sterilisatie is het ook gewoon zo, heb ik me laten vertellen door ervaring van iemand anders dat ze vroeg voor sterilisatie en de dokter zei geen sprake van en toen haar man naar de dokter ging voor de zelfde vraag was het; Ja is goed.

Ja als man kan je bij wijze van dezelfde dag nog geknipt worden. Maar een vrouw kan blijkbaar voor zichzelf geen keuzes maken :r

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 03:09

idinn schreef:
Bambi1995 schreef:

Ja als man kan je bij wijze van dezelfde dag nog geknipt worden. Maar een vrouw kan blijkbaar voor zichzelf geen keuzes maken :r

Nouuuu nee. Ook voor jonge mannen is het geen appeltje eitje zaak. Bart heeft er een documentaire over gemaakt, 'Gestampte muisjes'.