Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:22

MarliesV schreef:
Poekkie schreef:
Ik vraag je niet om uitleg he? :)

Schelden is niet ok, dat heb ik in mijn eerste post al gezegd.
Maar beginnen rondleidingen geven op die moment vind ik van jou ook wel spelen met de grenzen. Iedereen is daar om jou gratis te helpen toch? Vreemden rondleiden is iets anders dan begeleiding geven.

Ik zou het echt heel raar vinden dat je als 'helper' daar wat van zegt. Dat er mensen komen aanwaaien zonder aankondiging, daar kan je niets aan doen. En dat je daar even tijd voor maakt, dat is een keuze.

Ik moet dus vrienden bij de deur laten staan, omdat jij aan het helpen bent? En vind dat ik dus niet 10 minuten aan wat anders mag besteden dan het klussen.
Als jij daar wat van zou zeggen, waren wij geen vrienden meer. Succes, doei, de groeten.

Maar goed, gierig is het niet :P O:)

Ik ben blij dat je het zo verwoord, want ik kreeg het gister niet goed uitgelegd.

Het is niet als of ik die vrienden gevraagd heb te komen vervolgens uren met ze heb geouwehoert en een ander maar het volledige werk heb laten doen.
Zeker niet, het was een situatie die spontaan ontstond, waar ik het beste van heb geprobeerd te maken zonder mensen te kwetsen, en in het beste van mijn kunnen, op een moment dat iedereen pauze had kunnen houden.
En los van dat, ik liep in die tijd rond met krukken door een finaal afgescheurde enkelband en een ontsteking daar over heen.
Ik mocht überhaupt niks doen behalve zitten met mijn poot in de lucht, aanwijzingen geven en zittend broodjes smeren en koffie zetten (alles was op zithoogte zodat ik er bij kon) dus ik was sowieso niet de werkende partij op dat moment, dus heel de uitbrander was... Onnodig.
Maar goed, dit heeft inderdaad niks met gierig te maken, dus wat mij betreft kunnen we dit onderwerp sluiten :j
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 02-02-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:27

Poekkie schreef:
Nouja, dan gaan jullie duidelijk anders om met verhuizen dan wij. Ik denk dat ik bij de meesten van jullie als ‘helper’ gewoon weg zou gaan na een paar uur.

Vorige keer toen we aan het schilderen waren bij mijn beste vriendin, ze ze tegen haar vader dat het even niet uit kwam toen die langskwam. Wij vonden dat allemaal de enige normale reactie. Maargoed, als je verhuizen ziet als een feestje dan kan alles natuurlijk :p

Wauw, ik heb gewoon geen woorden hiervoor...

Jouw manier van willen werken tijdens een verhuizing is niet de enige correcte manier. Je doet wel als of dat zo is, maar dat is niet zo en met iemand die op deze manier mij zou helpen met deze verwachtingen, daar zou ik niet eens hulp van willen hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:29

Nou precies ik help ook altijd iedereen die het vraagt met verhuizen want ik ben sterk en groot haha. Maar ik heb geen geld voor een bedrijf en daarbij hebben we zelf bus + aanhanger in de familie dus dat is zonde geld. En die bus wordt getankt op een bedrijf dus dat kost ons niks.

Natuurlijk zorg ik voor flink eten voor iedereen. Ik ben opgevoed met "prop iedereen vol met eten als ze bij je zijn". :')

Daarbij heb ik het de vorige keer moeten doen zonder hulp van mijn ouders omdat die op vakantie waren. Dus die zijn dit keer wel de klos. _O-
(mijn ouders hebben veel gereedschap, trekauto, aanhanger, hondje etc :') )

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:36

Poekkie schreef:
Nouja, dan gaan jullie duidelijk anders om met verhuizen dan wij. Ik denk dat ik bij de meesten van jullie als ‘helper’ gewoon weg zou gaan na een paar uur.

Vorige keer toen we aan het schilderen waren bij mijn beste vriendin, ze ze tegen haar vader dat het even niet uit kwam toen die langskwam. Wij vonden dat allemaal de enige normale reactie. Maargoed, als je verhuizen ziet als een feestje dan kan alles natuurlijk :p

Je leest of begrijpt het verkeerd.
Het wordt niet gezien als feestje. Er wordt van een rotklus een mindere rotklus gemaakt. Met eten en muziek, met grapjes, met mensen die je leuk vindt. Je kan namelijk best grapjes maken en klussen tegelijk, dansen en schuren (met schuurpapier hè, niet met je billen), of even een frisse neus tussen alle chaos en stof door om een extra cola te halen of met de honden te spelen.
Je hoeft er gewoon niet zo’n serieuze en zware opdracht van te maken. Dat maakt nog niet dat je allemaal op je gat gaat zitten.

Zoals ik al schreef, ik vind verhuizen ook gewoon gezelliger als de mensen die ik leuk vind er zijn. De steun bij zo’n spannende stap in je leven is alleen al heel prettig en die wil ik ook geven bij de ander als die gaat verhuizen.
Dat lijkt me echt helemaal niet raar. Als je gaat staan afblaffen op zo’n spannende dag als op een verhuizing ben je al helemaal ongeschikt als vriend of vriendin en mag je lekker thuis je ongezellige kontje draaien.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:39

fokfanaat schreef:
ik ben opgevoed met "werkers hou je lekker aan het eten" dus of het nou vrienden of werklui zijn, hier is altijd veel en lekker eten en drinken

Hier ook of het nou vrienden zijn of bedrijfsmatig. Altijd even een soeppie aanbieden en als het warm is haal ik ijsjes.

Poekkie

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:40

Dat heb ik dan weer afgeleerd als het betaalde werkers zijn. Drinken wel, maar als ik koekjes geef, gaan ze daarna 30-60 min lekker pauze houden op mijn kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:42

Jammer deze discussies, ieder zijn eigen ding toch?!
Hier doen we het meeste zelf en vragen niet om hulp, maar vinden het erg fijn als er mensen willen helpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:52

Lisitano schreef:
Poekkie schreef:

Je leest of begrijpt het verkeerd.
Het wordt niet gezien als feestje. Er wordt van een rotklus een mindere rotklus gemaakt. Met eten en muziek, met grapjes, met mensen die je leuk vindt. Je kan namelijk best grapjes maken en klussen tegelijk, dansen en schuren (met schuurpapier hè, niet met je billen), of even een frisse neus tussen alle chaos en stof door om een extra cola te halen of met de honden te spelen.
Je hoeft er gewoon niet zo’n serieuze en zware opdracht van te maken. Dat maakt nog niet dat je allemaal op je gat gaat zitten.

Zoals ik al schreef, ik vind verhuizen ook gewoon gezelliger als de mensen die ik leuk vind er zijn. De steun bij zo’n spannende stap in je leven is alleen al heel prettig en die wil ik ook geven bij de ander als die gaat verhuizen.
Dat lijkt me echt helemaal niet raar. Als je gaat staan afblaffen op zo’n spannende dag als op een verhuizing ben je al helemaal ongeschikt als vriend of vriendin en mag je lekker thuis je ongezellige kontje draaien.

Hier ben ik het volledig mee akkoord. Maar je beschrijft wel alleen dingen die je met de groep doet, niet het plots beginnen rondleiden van gasten ;)

Afblaffen heb ik nooit vermeld trouwens. Melden dat je iets niet ok vindt of er zelf gewoon mee ophouden is iets anders dan afblaffen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:53

Ik word meestal als schilder/schoonmaakster gevraagd :D
Schoonmaken is mijn werk, en schilderen is een hobby die ik heel graag doe.

Toen mijn beste vriendin verhuisde, moest zij werken en zat ik te wachten tot mijn opleiding zou beginnen. Zij woonde ondertussen nog thuis, dus er was geen haast bij.
Ik heb toen een set sleutels gekregen, en zo goed als alles voor haar geregeld. De meubels van de vorige huurder heb ik door de kringwinkel laten ophalen, ik was daar om de nieuwe meubels in ontvangst te nemen, ik heb zo goed als heel haar huis geschilderd (mijn vader is nog komen helpen), ik ben met mijn vader met een door haar gehuurde vrachtwagen haar nieuwe slaapkamermeubels gaan ophalen en heb die samen met hem in elkaar gezet, kleine leveringen (lampen ed) werden bij mij thuis geleverd en bracht ik naar daar, ik was daar om internet/tv te laten aansluiten, ... Ik heb zelfs een nieuwe wc-bril geïnstalleerd.

Ze was er suuuper blij mee. Ik had er de tijd en zin voor, zij had gewoonweg geen tijd. Ik heb de set sleutels trouwens mogen houden :j

Helpen verhuizen doe ik omdat ik iemand graag heb en wil helpen. Mij maakt het dan niet uit wat ik gevraagd word te doen, als ik er diegene maar mee kan helpen. Maar een hapje/drankje is wel fijn, als je ergens een hele dag doorbrengt om iemand te helpen. Het is niet verplicht hoor, ik kan gerust zelf iets gaan halen, maar het is een teken van appreciatie, één dat ik zelf ook altijd toepas voor helpende handen. Natuurlijk zijn we niet allemaal hetzelfde en denkt een ander daar misschien niet eens aan, maar ik probeer wel altijd vanalles in huis te hebben als iemand mij met een verhuis komt helpen.

Ik heb zelf bij vrienden ook volle ladekasten moeten verhuizen, vreselijk :') Maar hey, het is niet mijn verhuis, dus maakt mij niet uit. Zelf zou ik het anders regelen haha.

Over gierig gesproken, daar gaat het tenslotte om - ik ben benieuwd naar komende zondag.
We gaan uit eten met vrienden - een koppel en hun zoon. Is een soort van all you can eat-gebeuren; 34.90 euro per persoon excl. drank. Ben eens benieuwd hoe we dat gaan regelen - ik drink al geen alcohol bijvoorbeeld.
Vind het altijd oneerlijk als de rekening maar gewoon door x personen gesplitst wordt, het komt er dan altijd op neer dat ik meer betaal dan wat ik besteld/gegeten/gedronken heb. Als het maar een paar euro scheelt, geen probleem, maar ik ben zelf iemand die niét zou willen dat een ander deels voor mij betaald omdat ik meer/duurdere dingen besteld heb, en hoewel ik weet dat we allemaal anders zijn hoop ik dat anderen ook zo redeneren. Helemaal erg zou zijn als ze de rekening door 2 delen, hun zoon eet tenslotte ook voor de gewone prijs mee, maar deze vrienden zijn normaal niet zo, ik ben vrij zeker dat ze het correct zullen doen. We zullen het zien!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:59

ik ben wel altijd voor de rekening delen door het aantal mensen, de ene keer betaal je dan misschien een paar euro meer en de andere keer wat minder, maar om daar zo'n rekenklus van te maken vind ik wel wat gedoe en heel eerlijk wat gierig, of je moet weten dat iemand echt weinig te besteden heeft, of echt veeel minder verbruikt heeft dan is het een ander verhaal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:13

Maar als niet alcohol drinker ben je gewoon altijd de klos. Meestal maakt het mij ook niet uit, maar ik ben wel altijd teveel kwijt. En de andere altijd voordelig uit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:17

LWDaisy schreef:
Ik word meestal als schilder/schoonmaakster gevraagd :D
Schoonmaken is mijn werk, en schilderen is een hobby die ik heel graag doe.

Toen mijn beste vriendin verhuisde, moest zij werken en zat ik te wachten tot mijn opleiding zou beginnen. Zij woonde ondertussen nog thuis, dus er was geen haast bij.
Ik heb toen een set sleutels gekregen, en zo goed als alles voor haar geregeld. De meubels van de vorige huurder heb ik door de kringwinkel laten ophalen, ik was daar om de nieuwe meubels in ontvangst te nemen, ik heb zo goed als heel haar huis geschilderd (mijn vader is nog komen helpen), ik ben met mijn vader met een door haar gehuurde vrachtwagen haar nieuwe slaapkamermeubels gaan ophalen en heb die samen met hem in elkaar gezet, kleine leveringen (lampen ed) werden bij mij thuis geleverd en bracht ik naar daar, ik was daar om internet/tv te laten aansluiten, ... Ik heb zelfs een nieuwe wc-bril geïnstalleerd.

Ze was er suuuper blij mee. Ik had er de tijd en zin voor, zij had gewoonweg geen tijd. Ik heb de set sleutels trouwens mogen houden :j

Wat een onwijs lieve vriendin ben jij!

Citaat:
Over gierig gesproken, daar gaat het tenslotte om - ik ben benieuwd naar komende zondag.
We gaan uit eten met vrienden - een koppel en hun zoon. Is een soort van all you can eat-gebeuren; 34.90 euro per persoon excl. drank. Ben eens benieuwd hoe we dat gaan regelen - ik drink al geen alcohol bijvoorbeeld.
Vind het altijd oneerlijk als de rekening maar gewoon door x personen gesplitst wordt, het komt er dan altijd op neer dat ik meer betaal dan wat ik besteld/gegeten/gedronken heb. Als het maar een paar euro scheelt, geen probleem, maar ik ben zelf iemand die niét zou willen dat een ander deels voor mij betaald omdat ik meer/duurdere dingen besteld heb, en hoewel ik weet dat we allemaal anders zijn hoop ik dat anderen ook zo redeneren. Helemaal erg zou zijn als ze de rekening door 2 delen, hun zoon eet tenslotte ook voor de gewone prijs mee, maar deze vrienden zijn normaal niet zo, ik ben vrij zeker dat ze het correct zullen doen. We zullen het zien!

Ik zou vooraf afspraken maken :j
Of zelf betalen en de tikkies versturen :D Dan kun je het zelf helemaal uitrekenen zoals jij wilt hebben :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:17

Hier delen we ook gewoon altijd, tenzij er echt grote verschillen tussen zitten. Maar zelfs op dagen dat ik gewoon moctails dronk (iets met bob zijn :+ ), hebben we ook gewoon gedeeld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:18

een biertje is ook niet zoveel duurder dan een cola, maar dat is hoe wij erin staan

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:20

Nee maar een gin tonic dan weer wel …

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:25

Normaal zou ik alles splitten binnen redelijkheid. Maar bij all-you-can eat excl. alcohol lijkt het mij simpel: als je geen alcohol drinkt, betaal je alleen de gewone all-in-prijs. De alcoholdrinkers kunnen dan onderling de rest van het bedrag splitten, of wat ze maar willen.

Ik doe alles voor iedereen bij verhuizingen en het mag van mij totale chaos zijn. En je meubels (de)monteer ik ook met liefde. Maar PAK JE SPULLEN VOORAF IN. Niks zo onhandig en ellendig als andermans spullen moeten inpakken |o . Vind dat een soort gierig zijn in je eigen voorbereiding.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:31

Poekkie schreef:
Hier delen we ook gewoon altijd, tenzij er echt grote verschillen tussen zitten. Maar zelfs op dagen dat ik gewoon moctails dronk (iets met bob zijn :+ ), hebben we ook gewoon gedeeld.

Als ik de Bob ben drink ik 4 tonic of ijsthee, ik weiger te betalen voor iemands cocktails.
Kijk, ga ik een x met mijn vriendin uit eten vind ik niet erg om mee te betalen met haar drankjes en ook geen probleem om alles een x te betalen.
Maar heb regelmatig gehad dat ik meegevraagd werd ergens naar toe met een groep.. oh ja dan kon ik mooi rijden..ohh ja en parkeren betalen en ohh ja en mee betalen aan hun dure cocktails en dure wijntjes.
Dat doe ik niet meer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:35

Ah nee, als ik rij voor een groep, gaat er iemand anders het parkeerkaartje halen. Dat doe ik dan niet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:41

Poekkie schreef:
Dat heb ik dan weer afgeleerd als het betaalde werkers zijn. Drinken wel, maar als ik koekjes geef, gaan ze daarna 30-60 min lekker pauze houden op mijn kosten.

Serieus? Nog nooit meegemaakt. Alleen maar dat ze een tandje harder lopen, juist omdat je goed voor ze zorgt. Die mensen werken hard zat, geef ze wat te eten zeg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:44

Utixo schreef:
Poekkie schreef:

Serieus? Nog nooit meegemaakt. Alleen maar dat ze een tandje harder lopen, juist omdat je goed voor ze zorgt. Die mensen werken hard zat, geef ze wat te eten zeg.

Bij mij elke keer lange koffiepauze als ik iets kom brengen… aan 50 euro per uur ga ik dat echt nooit meer doen. Net zoals het internet wachtwoord geven aan de poetshulp. Was ook een kostelijk grapje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:52

Utixo schreef:
Poekkie schreef:

Ook gehad hoor.. 3 man die dan langere tijd (betaald door mij) pauze namen.

Moet zeggen dat ik het anders heb gehad hoor. Dat ze snel een paar slokken van hun koffie namen en weer door gingen en tussen de middag blij waren met hun soeppie/tosti en gewoon 30 minuten pakten.
Maar die betaalde ik niet per uur, was een afgesproken bedrag :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:59

oh ja, dat laatste is voor mijn zus ook een hele, hele dure les geweest jaren terug.
Vroeg een vriendin ( op dat moment dr beste vriendin ook nog) of ze wat mocht bestellen bij Wehkamp op haar naam, want zij had geen klantnummer en mijn zus wel. Mijn zus die vriendin haar gegevens mee gegeven en vervolgens heeft die vriendin op naam van mijn zus voor duizenden guldens ( toen nog) besteld en niks betaald. Wat uiteraard Wehkamp bij mijn zus kwam halen, want op haar naam.
Die allerleuke vriendin heeft dr zo in de oliebol gebracht dat ze uiteindelijk zelfs persoonlijk failliet heeft moeten aanvragen. En als je ook maar enigszins weet welke gevolgen dat heeft, dan weet je dat dit mijn zus voor jaren in de oliebol heeft gebracht, want ze heeft nooit kunnen bewijzen dat die vriendin alles besteld had en heeft dus 0,0 op die griet kunnen verhalen.

Hier krijgt dus niemand wachtwoorden of gegevens om van alles op te kunnen bestellen; al ben je de beste en meest heilige vriendin ever; just nope, maak zelf maar een account; is in 30 seconden gepiept.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:03

Die is erg :oo
En kon ze de geleverde goederen niet terugsturen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:07

nee, want die werden niet bij mijn zus afgeleverd, maar bij die andere meid. Die vervolgens beweerde dat zij het alleen in ontvangst had genomen, omdat mijn zus overdag niet thuis was en zij wel.
Het was gewoonweg een gevalletje 'jouw woord tegen haar woord' en als je dan helemaal niks kunt bewijzen, ben je gewoon de banketstaaf.
Misschien dat er nu meer mogelijkheden zijn, maar helaas toen nog niet.

En geschil tussen 2 particulieren, doet de politie ook vrij weinig; ga maar naar civiele rechtbank zeggen ze dan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:09

fokfanaat schreef:
ik ben wel altijd voor de rekening delen door het aantal mensen, de ene keer betaal je dan misschien een paar euro meer en de andere keer wat minder, maar om daar zo'n rekenklus van te maken vind ik wel wat gedoe en heel eerlijk wat gierig, of je moet weten dat iemand echt weinig te besteden heeft, of echt veeel minder verbruikt heeft dan is het een ander verhaal.

In de rekenklus heb ik ook niet echt zin; ik vind het ook niet erg als het een paar euro scheelt, maar in de praktijk spreek ik over minstens 20 euro verschil, en dat is dan enkel drank.
Bij a la carte is het vaak nog veel meer - als ik een standaard gerecht neem (pakweg 20-25 euro), en mijn tafelgenoot een bord van 35 euro besteld + daar bovenop de duurdere alcohol, dan betaal ik echt véél meer dan wat ik besteld heb..
En dat élke keer he - want ik drink nooit alcohol. Ik zal 9/10 ook geen voorgerecht bestellen - dat is gewoon te veel eten voor mij. Ik hou liever plaats voor een dessert.
Maar als mijn tafelgenoot dan wel een hoofdgerecht besteld, het duurste hoofdgerecht van de kaart en heel veel (dure) alcohol + een dessert, dan kan ik eerlijk zeggen dat ik heel wat meer betaal dan wat ik besteld heb.
Het hoeft echt niet tot na de komma uitgerekend te worden, een schatting is voor mij al voldoende, en als ik dan een paar euro meer betaal omdat dat makkelijker uitgerekend is, vind ik dat echt niet erg - maar een schatting/afronding/delen door x personen waarbij ik 20-30 euro meer betaal dan mijn bestelling vind ik niet eerlijk.

Ben ik dan gierig omdat ik liefst gewoon enkel betaal wat ik heb besteld + een paar euro meer omdat dat makkelijker rekent?
Of is mijn tafelgenoot gierig omdat hij/zij mij voor zijn/haar bestelling laat mee betalen, omdat hij/zij meer/duurder besteld heeft?