Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:22

Ik zag er veel van 30 centimeter afstand maar dat lijkt mij nogal veel? Welke afstand raad jij aan?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:35

Dat is wel erg veel, ja. Wij hadden gaatjes op 10 cm, dat ging echt heel goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:37

Heb een druppel slang in de kas liggen, maar vind het niet geweldig. Misschien ook omdat het Lidl kwaliteit is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:02

Ja ik had wel Gardena. Dat maakt echt een enorm verschil.
Wij hadden eerst Hornbach huismerk in de kas, maar dat was ook alleen maar kommer en kwel.
Het jaar erna alles vervangen met Gardena en dat werkte echt als een trein. Nooit meer gezeik mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:08

Wij hadden dit jaar het idee om de gaten voor de tomaten met de grondboor te maken. Gaat super snel! Alleen zit ik nu al even buiten de serre te wachten tot de rook op trekt. Ik was bijna vergast. Het is dat ik de handgrondboor niet vind en mijn rug +- 70 planten niet trekt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:33

Dat zijn er ook niet weinig!

Ik heb mijn broedse kip op tien eieren zitten in haar eigen hok sinds vandaag. Ik ben heel benieuwd...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:14

Hoe gaat het met de broedse hen Century?
Wij hebben dus ook een druppelslang maar vind dat die snel knikt in de bochten, iemand daar nog tips voor? Heeft die van gardena dat niet?
Onze 3 kalkoenen hebben het voor elkaar gekregen om samen 1 kuiken op de wereld te zetten :'). Wel droog om 2 hennen en 1 haan zo om dat kleine kuikentje heen te zien staan :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:31

wat leuk, kalkoenen. Ik heb 4 kalkoen eieren in de broedmachine, maar vrees dat het weer niets wordt. stom apparaat :n misschien dat ik het nog wel een keer onder een kip probeer als er nog eens een broeds wordt
ik heb nu trouwens wel bijna dagelijks eieren van de fazanten. ze leggen net zo goed als de kippen, dat is wel grappig.

de kinderboerderij kuikens doen het gelukkig wel goed, dus die mogen binnenkort naar buiten verhuizen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:36

Als het goed is zaterdag 21 dagen aan het broeden dus ben benieuwd. Heb de eieren niet geschouwd.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:46

Ik wist niet dat fazanten zoveel eieren leggen! Is dat dan wel alleen tijdens het voorjaar?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:55

Bij mij hopelijk ook zaterdag kuikentjes voor de eerste keer.

En ik wil ooit nog mandarijn eendjes gaan halen, ik vind ze er zo schattig uit zien :)

Verder staat hier nog veel in bloei, hopelijk over een week of 2 een lading aardbeien, de appels staan prachtig in bloei, framboos komt er aan, en er hangen al veel kleine peertjes in de oude perenbomen. Er zijn er 3-4 van de 11 die het waarschijnlijk niet gaan redden. Jammer maar helaas.

Verder ook besloten om niet meer verder te gaan met de camping. De inkomsten wegen niet op tegen de tijd maar ook kleine irritaties die het me kost.

Verder nog steeds lekker aan het kijken naar huizen in Frankrijk, over 3 weken gaan we daarheen en dan wil ik ook eens wat huizen bekijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:06

Moonfight schreef:
Ik wist niet dat fazanten zoveel eieren leggen! Is dat dan wel alleen tijdens het voorjaar?

geen idee, het is het eerste jaar dat ik ze heb. t zijn neuroten, heel druk en schichtig, maar de eitjes zijn wel leuk en lekker.

succes in Frankrijk Prairy! ik ben heel benieuwd of jullie een mooi huis kunnen vinden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:13

Moonfight, ik weet niet hoe krap je de bochten maakt, maar wij hadden nooit last van een knik in de slang.

Prairie, wij hadden ook 1 mandarijneendje. Schattig ding om te zien maar bij ons echt alleen maar sier. Het was een mannetje en hij zat echt de hele dag alleen maar te slapen op de dikke tak die wij half in de vijver hadden gelegd. Hij is uiteindelijk ineens verdwenen, ik gok de marter.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:27

Niet extreem krap naar mijn idee, maar als er dan eenmaal en knik ingeschoten is op die plek krijg ik het bijna niet meer goed. Slang is best stug en hard.

Wat leuk Prairy! Alvast veel plezier in Frankrijk!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:33

Moonfight schreef:
Wij hebben dus ook een druppelslang maar vind dat die snel knikt in de bochten, iemand daar nog tips voor? Heeft die van gardena dat niet?
Onze 3 kalkoenen hebben het voor elkaar gekregen om samen 1 kuiken op de wereld te zetten :'). Wel droog om 2 hennen en 1 haan zo om dat kleine kuikentje heen te zien staan :+

Dit gaat nog steeds goed. Behalve dat de andere kippen haar toch lastig gingen vallen, maar nu zit ze echt apart. Ik weet alleen niet of ze wel goed eet/drinkt. Ze komt haar nest niet af, ze zit alleen maar. Ik heb haar er vandaag afgehaald, maar toen was ze echt even de weg kwijt en heb ik haar gevangen en weer terug op het nest gezet. Ze ging gelijk heel liefdevol over alle eieren zitten.
We gaan het wel zien :)
Foto van kalkoenkuiken? Ben wel benieuwd :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:48

Kippen die broeden eten/drinken alleen wat nodig is. Zie die van mij er ook nooit vanaf, maar vind wel vaak een grote hoop stront en de granen worden gegeten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:59

Ze had wel een hoopje poep in de hoek geproduceerd, dat heb ik opgeruimd. Ik zag dat ze zonet van de legkorrel gegeten heeft, die is minder geworden. Ik laat haar wel gewoon met rust dan. Ze kan wel naar beneden lopen in het hok als ze wil om poten beetje te strekken, maar dat doet ze niet. Ik had eerst het deurtje open van haar broedplek, maar toen gingen de andere kippen er bij zitten leggen... dat dat uberhaupt paste was een wonder.

Het viel me vandaag op dat ze echt achterna gezeten werd door de andere kippen en in haar kop/kam gepikt. Is dat normaal dat niet-broedse kippen dat doen bij een broedse kip? Ik vond het maar bizar (en zielig).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:23

Kippen zijn keihard onderling, als zij zich anders gedraagt dan anders kunnen de andere dames dat inderdaad als reden zien om haar lager in de pikorde te proberen te zetten. Als ze eenmaal kuikens heeft zal ze zelf ook een feeks zijn, dan pikt ze wel weer terug.

Hier twee pasgeboren kuikens doodgemaakt. Ik kon er niets verkeerds aan zien, maar moeder moest ze niet en heeft ze de kop stuk gepikt. :( Getver, wat een kort poedersuiker voor die beestjes. Zo veel moeilijker dan slachten na een kipwaardig leven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:44

Afbeelding
Toch een kalkoentje

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:17

Wat zonde van de kuikens julius_juut!

En leuk, een kalkoentje! *\o/*

Ik heb niet meer alles terug gelezen ;) was erg druk de laatste tijd.

Moestuin is gevuld. Voor dit jaar ga ik met twee verschillende soorten mulch experimenteren (boomschors en hennepsto). Mijn tomatenzaailingen doen het helaas niet zo gied dus dat wordt bijkopen, gelukkig zijn ze hier vest goedkoop. Volgend jaar beter.

Wij zijn onze vakantie voor volgend jaar aan het plannen. Ik wil namelijk graag over een paar jaar naar Zweden verhuizen en manlief moet overtuigd worden :+
En nu is het toch maar wachten tot alles beetje groeit, dus tijd genoeg.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:33

Century schreef:
Moonfight schreef:

Dit gaat nog steeds goed. Behalve dat de andere kippen haar toch lastig gingen vallen, maar nu zit ze echt apart. Ik weet alleen niet of ze wel goed eet/drinkt. Ze komt haar nest niet af, ze zit alleen maar. Ik heb haar er vandaag afgehaald, maar toen was ze echt even de weg kwijt en heb ik haar gevangen en weer terug op het nest gezet. Ze ging gelijk heel liefdevol over alle eieren zitten.
We gaan het wel zien :)
Foto van kalkoenkuiken? Ben wel benieuwd :)

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 11:23

juval schreef:
[ [url=m/cjq8g8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toch een kalkoentje

Joepie! Hopelijk komt er nog een maatje voor hem bij!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:51

Wat een klein ding haha.
Wat naar julius_juut :/ dat lijkt me niet leuk. Enig idee waarom de moeder ze niet wilde?

Ik denk dat het inderdaad haar aparte gedrag was die haar de pikken opleverde. Kippen zijn hard.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:59

Julius_juut balen van de 2 kuikens.
Nu hopen dat er nog een kalkoen ei jong uit gaat komen Juval.
Mini kalkoentje tussen van die joekels.

Nou mijn broedse hen vrat de andere kippen nadat ik de eieren weggehaald had. Die heb maar snel eitje terug gegeven en toen was het weer rustig in het hok. En normaal is ze laagste in rang.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:02

Afbeelding

Hier zijn de kwartelkuikens geboren. Het zijn er uiteindelijk 10 geworden, maar veel eieren hadden überhaupt geen ontwikkeling of nauwelijks. Een beetje zwaar leven gehad voordat ze de broedmachine in gingen. Dus ik ben tevreden.