Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #14

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 23:44

Het gezever over taalfouten.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 23:58

Nyaleti schreef:
Das wel pittig Taartje..
Dan pas kom je er achter in hoeveel producten gluten zitten verstopt %)
Kan me ook heel goed voorstellen dat je 'bang' bent om te eten. Stel dat..

Maar als je zo lang wel gluten hebt gegeten (even de aanname dat je regelmatig brood at of pasta en dus best veel gluten binnen kreeg), is het dan echt nodig om ook producten te vermijden met "kan sporen van gluten bevatten"?

Het is inderdaad echt idioot in hoeveel dingen er gluten zitten. Verbaas me er echt nog steeds over. Ook gewoon in producten waarbij je denkt, wat is hier de toegevoegde waarde van? Maar goed. Met de nieuwe wetgeving gaat het gelukkig een stuk makkelijker worden.

Helaas is met coeliakie dat je dus een auto-immuun ziekte hebt die getriggerd wordt door de inname van gluten. Met een kruisbesmetting trigger je die reactie al. In de volksmond wordt het dan ook wel een allergie genoemd, maar dat is dus eigenlijk niet het geval. Met een allergie reageert je lichaam door een normaal stofje als indringer te bestempelen en daar heftig op te reageren. Bij de coeliakie triggert de gluten een reactie in het lichaam waarbij het lichaam dus lichaamseigen cellen gaat aanvallen. Dus heel simpel gezegd, iedere gluten die ik binnen krijg is daadwerkelijk schadelijk voor mijn lichaam.

Wanneer je die diagnose krijgt aan de hand van een gastroscopie krijg je een gradatie. Die gaan van 0 tot 3C, de schade die op dit moment te zien is in mijn darmen is 3A en dit kan dus ook voor andere gezondheidsrisico's zorgen. Dat herstel duurt ook best wel lang en nu ik al bijna 2 maanden glutenvrij eet ben ik extra bang voor de buikpijn.
Pas ook in een restaurant gegeten, die hadden glutenvrije opties maar heb toch gluten binnengekregen door kruisbesmetting en heb toen echt weer zo gigantisch buikpijn gehad, dat ik de "sporen van" ook echt niet meer neem. Maakt het wel ook iets uitdagender, maar in de praktijk zit er best wel vaak toch iets van gluten in/op waardoor ik dat risico niet wil nemen. Mocht het echt niet anders kunnen heb ik wel capsules die ik kan innemen, maar die lossen niet alles op. Zelfs met de capsules kan ik nog buikpijn krijgen :(

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 00:17

Pfoeh, dat lijkt mij heel pittig zeg :(:) Van altijd alles eten naar ineens een leefstijl zonder gluten :(:)
Over paaseitjes: jumbo heeft verschillende glutenvrije ;) Van andere supermarkten weet ik het niet, maar bij de Jumbo haal ik elk jaar paaseitjes wanneer ik met iemand op pad ga die glutenallergie heeft.

---
Happy new year!
Een paar straten verderop werd ineens allemaal vuurwerk afgestoken. En toen was ik weer wakker -O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 01:54

Jongste paard was te heftig van de leg door de kermis naast ons perceel, dus heb m niet kunnen bekappen. Niet zo'n ramp, alleen stel ik t al twee weken uit vanwege drukke agenda. -O-

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 07:23

Het is weer maandag, weekend gaat echt veelste snel voorbij

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 07:33

Eens :=

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:08

De Albert Heijn heeft sinds een week of wat de glutenvrije afdeling flink uitgebreid en verandert, voor in huis altijd handig om daar eens bij te kijken!

Ik moet eigenlijk het traject van coeliakie onderzoek ook in, maar moet not even de moed krijgen om naar de huisarts te gaan :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:09

Printers op het werk doen het niet. Dus ook niet scannen. Gebeurt iets te vaak de laatste tijd.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:22

Taartjee: ken je (Glutenvrije) Bakkerij Leo al? Ik bestelde daar mijn brood en dat was verreweg de smaakvolste en weinig troep erin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:54

Lizzy is een ochtendhondje. Ze barst van de energie en is heel hyper.

Ik mis Jozi die tot 11:00 weigert onder de dekens uit te komen. _O-

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 09:01

Ik ben echt sinds die klok vooruit is gezet continu moe. Ben het na dik een week wel zat aan het worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:17

Ik erger mij aan mijzelf. De printer (speciale printer die stickers print) gaf al sinds donderdag een foutmelding en we snapten het maar niet dus net de monteur hier. Zat het lint niet goed. :+ Lint dat ik al maanden gewoon vervang en weet hoe het moet zitten maar nu gewoon niet zag dat het niet goed zat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:20

Gisteren avond laat. Lig op bed en hoor een raar geluid in de keuken.

Bleek Cathy vast te zitten in de ventilatie openingen bij de magnetron. Volledig in paniek. Heb haar gelukkig los kunnen krijgen alleen ik heb een kras in mijn gezicht en op beide armen.

Bleek ook Alexia achter het kastje bij de magnetron en koelkast op de grond te zitten.

Weet niet wat ze aan het uitspoken waren, maar ben even 10 jaar ouder geworden. En daarna moeite om in slaap te komen.

Alexia was makkelijk weg te krijgen moest alleen magnetron even opzij schuiven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:24

xPabloBokt schreef:
Ik ben echt sinds die klok vooruit is gezet continu moe. Ben het na dik een week wel zat aan het worden.

Ik ook. Zo stom.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:28

daar sluit ik me ook bij aan. Moe.

kan ook wel komen dat ik rond 3 uur wakker werd om naar de wc te gaan, en daarna de slaap niet meer kon vatten. Te warm onder de deken, te koud erboven. En dan de wekker weer om 4.45..
nu tranende ogen die niet willen stoppen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 09:35

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:

Ik ook. Zo stom.

Ja. Heb er dit jaar voor het eerst echt zo veel last van, enorm irritant -O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:39

Taartje dat is waar ook ja, dat het auto-immuun is. Pittig hoor, zeker ineens van 0 naar 100 zegmaar.
Ik wil ook een tijdje glutenvrij gaan eten maar pff.. de brood vervangers zijn zo duur en ben bang dat het echt niet te vreten is :')
Ik zie ook heel veel voorbij komen dat Bakker Leo lekker is dus mocht je die nog niet kennen zou ik zeker even kijken!

-
Mensen die een mailtje niet lezen? Ik vroeg info over kitten gastgezin worden. Ik zeg goh, ik woon hier, dit is m'n ervaring en een aantal vragen.
De vragen worden niet beantwoord en er staat in "je moet in de directe omgeving van *deze stad* wonen en enige ervaring hebben. Mocht je hier aan voldoen dan..." Bru, ik schrijf dat toch allemaal al :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:43

Waar heb je dat gevraagd Nyaleti? Het lijkt mij ook mooi om te doen. Hier ook ervaring en ruimte en tijd genoeg om zoiets op te pakken.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:44

Waarom heb ik mij ingeschreven voor het kunstgeschiedenis tentamen als ik het deze periode niet heb gehad, en de vorige keer gewoon 68% had :+
Niet alsof mijn kennis verbetert zonder de theorie te krijgen :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:02

juval schreef:
Waar heb je dat gevraagd Nyaleti? Het lijkt mij ook mooi om te doen. Hier ook ervaring en ruimte en tijd genoeg om zoiets op te pakken.

Lees tot nu toe dat het echt heel locatie gericht is dus zou vooral eens kijken bij het asiel bij jou in de buurt :)
Je moet uit de directe omgeving komen zodat je makkelijk voer kan komen halen bij het asiel en ook niet te ver van hun dierenarts zit.

Ik moet m'n ouders nog overhalen (snap ik wel :+ ) maar zou het zo graag willen. Even wat goeds doen voor de wereld maar ook de dagelijkse dosis van schattigheid.. <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:04

de dierenambulance zit hier ongeveer om de hoek, ik heb die een mailtje gestuurd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:05

Nyaleti schreef:
juval schreef:

Lees tot nu toe dat het echt heel locatie gericht is dus zou vooral eens kijken bij het asiel bij jou in de buurt :)
Je moet uit de directe omgeving komen zodat je makkelijk voer kan komen halen bij het asiel en ook niet te ver van hun dierenarts zit.

Ik moet m'n ouders nog overhalen (snap ik wel :+ ) maar zou het zo graag willen. Even wat goeds doen voor de wereld maar ook de dagelijkse dosis van schattigheid.. <3

Wij hebben het overwogen maar zijn zeker dat t een foster-fail zou worden… die gaan bij ons echt niet meer weg. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:13

De eeuwige rustige en nooit boze Marlinde stond net bijna op het punt om iemand helemaal de huid vol te schelden.

Was gelukkig druk bezig met Lizzy kalmeren die door haar valse rottweiler helemaal in paniek was… en nu niet meer langs hun huis durft. Waardoor ik zowat niet weg kan bij m’n huis…

Echt sterf en voed die poedersuiker hond op of doe hem een muilkorf om. Want ze kan hem niet houden waardoor hij haar meesleept naar hetgeen dat hij wil bijten. :n

Hij heeft mij al eens bijna te pakken gehad. Een vriendin ook al. “Doet hij anders nooit” zeggen ze dan.

En nu is Lizzy ook doodsbang.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:20

Ik moet deze hele week werken en heb DAN PAS vakantie

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:27

Begin juni familieweekend en ik stress hem nou al _O-

Sowieso omdat mijn idee van lekker en goed eten niet echt overeenkomt met dat van mn moeder die de boodschappen doet, maar goed, dat is te overzien want ik ga gewoon vragen of ze voor mij wat extra dingen wil meenemen en anders doe ik het zelf :+

Maar ook omdat ik de accommodatie heb uitgezocht omdat je daar met hun begeleiding een buitenrit kon maken volgens de website. Hebben ze nu alle informatie over buitenritten eraf gehaald :7 Ik heb ze maar een berichtje gestuurd, maar zul je zien dat ze dat niet meer doen en ik wat anders moet verzinnen om niet knettergek te worden dat weekend :=
Laatst bijgewerkt door Foaly op 07-04-25 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt