Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Op zich vind ik op de middelste baan rijden eigenlijk wel veiliger dan bijvoorbeeld alleen op de rechterbaan rijden. Maar ik zou dat toch niet doen, op de middelste baan.
Marocje schreef:Vond dat gewoon erg vreemd ondertussen om te zien: zo’n auto die stoïcijns midden blijft rijden terwijl hij niks inhaalt maar wel veel ingehaald wordt..
Bellatrix schreef:Heel soms haal ik dan rechts in.Ik rij dan de max snelheid maar de auto naast mij niet, ik doe op zich niets verkeerd, ik rij rechts de max snelheid. Ik vind dat de andere auto dan fout is.
Ligt aan mijn humeur of ik naar links op schuif en inhaal of dat ik rechts blijf rijden en er langzaam langs ga.
Goof schreef:Ik heb die neiging ook heel erg en soms, als ik net invoeg bijvoorbeeld, wil ik wel eens rechts blijven rijden ja. Meestal schuif ik echter op naar links, passeer en ga weer 2 banen naar rechts.
Purny, wat is de reden dat je rijden op de middelste baan veiliger vindt?
Mijn man vindt dat dus ook, maar kan geen enkel argument bedenken. Hij rijdt ook nagenoeg altijd middelste baan, ook als rechts vrij is. Ik schaam me soms dood
Ineke2 schreef:Er staken gisteren 2 voetgangers inclusief 2 backpack rugzakken een 2 baans 100 km weg over ( voor hun 2 banen, voor het verkeer is het 1 baan ).
Dan ben je ook levensmoe hoor.
Shadow0 schreef:Een moeder met 2 jonge kinderen midden tussen de banen bij de A27 net voor de A12 bij Utrecht:
https://maps.app.goo.gl/FtRUD9SL6mjTSi2T9
Daar heb ik 112 voor gebeld, dat leek me echt niet goed.
Shadow0 schreef:Een moeder met 2 jonge kinderen midden tussen de banen bij de A27 net voor de A12 bij Utrecht:
xPabloBokt schreef:Ja, en dat is dus precies wat je niet moet doen als je langs de snelweg komt te staan..![]()
Iedereen achter de vangrail en hulpdiensten bellen. Die kunnen dan schakelen met Rijkswaterstaat om eventueel een rijstrook af te kruisen, een WIS te sturen om je voertuig te beveiligen en een berger inschakelen om jou en je auto naar de dichtstbijzijnde afrit, tankstation of verzorgingsplaats te brengen. Je moet nóóit zelf je band gaan wisselen op de vluchtstrook, je zal niet de eerste zijn die door een slingerende vrachtwagen geschept wordt.
Ik heb voor onveilige situaties Rijkswaterstaat onder snelkeuze in mijn telefoon staan (voorwerp op de weg, aangereden dieren of iets dergelijks). Als er echt mensen langs de weg lopen die daar niet horen bel ik rustig 112.
Het is echt waardevol om te leren hoe je hulpdiensten kunt inschakelen als je zelf een onveilige situatie spot op de weg. Ik check uit reflex altijd direct de hectometerpaal en hang gelijk met RWS aan de telefoon (of met de provincie als het een N weg betreft). Heb al vaak genoeg gebeld voor aangereden wild, spanbanden of andere voorwerpen op de weg of een ongeval dat nog niet gemeld was.
Exitium schreef:Waar ik rij hangt er vanaf hoe snel ik rij. Als ik de maximumsnelheid aanhou dan rijd ik zoveel mogelijk rechts, maar ik rij ook regelmatig wat meer door en dan hangt het er vanaf of er sneller verkeer achter me zit. Als ik iemand aan zie komen die er voorbij wil en ik niets voor me heb ga ik naar rechts om diegene er voorbij te laten, maar als er niets achter me zit blijf ik niet zigzaggen