Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:03

Op zich vind ik op de middelste baan rijden eigenlijk wel veiliger dan bijvoorbeeld alleen op de rechterbaan rijden. Maar ik zou dat toch niet doen, op de middelste baan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:09

Wel superirritant - ik rij een andere auto en die heeft de helderheid van het display gekoppeld aan of je lampen aan of uit staan. Als ik overdag de verlichting aan doe, kan ik het scherm niet lezen. (En als ik het scherm zo fel zet dat ik het overdag kan lezen, is het in het donker veel te fel.)

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe daarmee om te gaan, maar de verleiding om dan maar gewoon de lichten uit te laten is toch wel groot merk ik.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:32

purny schreef:
Op zich vind ik op de middelste baan rijden eigenlijk wel veiliger dan bijvoorbeeld alleen op de rechterbaan rijden. Maar ik zou dat toch niet doen, op de middelste baan.

Snap ik, rij zelf ook liever in het midden. Maar alleen als ik daadwerkelijk telkens aan het inhalen ben. Nu was er zo’n groot gat rechts (ws veel uitvoegend geweest ofzo?) dus ik schoof naar rechts. Auto bleef maar in het midden rijden maar ook rustig. Dus er kwam al sneller verkeer van achter, die allemaal 1 f zelfs 2 banen naar links moesten om in te halen. Ik bleef in eerste instantie schuin erachter rijden, maar toen ook maar 2 banen opgeschoven naar links om in te halen en weer naar rechts. Vond dat gewoon erg vreemd ondertussen om te zien: zo’n auto die stoïcijns midden blijft rijden terwijl hij niks inhaalt maar wel veel ingehaald wordt..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:36

Heel soms haal ik dan rechts in. :o Ik rij dan de max snelheid maar de auto naast mij niet, ik doe op zich niets verkeerd, ik rij rechts de max snelheid. Ik vind dat de andere auto dan fout is. :')
Ligt aan mijn humeur of ik naar links op schuif en inhaal of dat ik rechts blijf rijden en er langzaam langs ga.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:45

Marocje schreef:
Vond dat gewoon erg vreemd ondertussen om te zien: zo’n auto die stoïcijns midden blijft rijden terwijl hij niks inhaalt maar wel veel ingehaald wordt..

Misschien is diegene wel helemaal niet met het verkeer bezig. Met cruise control en lane assist kan iemand misschien wel half slapend rijden - of ondertussen een serie aan het kijken zijn ofzo.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:01

Bellatrix schreef:
Heel soms haal ik dan rechts in. :o Ik rij dan de max snelheid maar de auto naast mij niet, ik doe op zich niets verkeerd, ik rij rechts de max snelheid. Ik vind dat de andere auto dan fout is. :')
Ligt aan mijn humeur of ik naar links op schuif en inhaal of dat ik rechts blijf rijden en er langzaam langs ga.

Klopt, die neiging had ik echt. Maar toen toch maar wat banen opgeschoven en weer terug.
Zag het zo voor me dat er ineens een ‘stop politie’ voor me opdook wanneer ik dat zou doen _O-

Shadow: dit was een vrij oude auto, geloof niet dat ie al die opties had. Dat ie half sliep geloof ik wel :z

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:18

Ik heb die neiging ook heel erg en soms, als ik net invoeg bijvoorbeeld, wil ik wel eens rechts blijven rijden ja. Meestal schuif ik echter op naar links, passeer en ga weer 2 banen naar rechts.

Purny, wat is de reden dat je rijden op de middelste baan veiliger vindt?
Mijn man vindt dat dus ook, maar kan geen enkel argument bedenken. Hij rijdt ook nagenoeg altijd middelste baan, ook als rechts vrij is. Ik schaam me soms dood :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:19

Ik kwam er gisteren eentje tegen die de hele tijd haar knipperlicht naar rechts aan had staan. Geen uitvoegstrook te bekennen.

En eentje die alleen maar geld had voor een knipperlicht naar rechts

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:19

Goof schreef:
Ik heb die neiging ook heel erg en soms, als ik net invoeg bijvoorbeeld, wil ik wel eens rechts blijven rijden ja. Meestal schuif ik echter op naar links, passeer en ga weer 2 banen naar rechts.

Purny, wat is de reden dat je rijden op de middelste baan veiliger vindt?
Mijn man vindt dat dus ook, maar kan geen enkel argument bedenken. Hij rijdt ook nagenoeg altijd middelste baan, ook als rechts vrij is. Ik schaam me soms dood :')

Mocht er een ongeluk gebeuren kun je uitwijken. Naar links of naar rechts.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:21

Dat kun je op de rechter- of linkerbaan ook, er is nagenoeg altijd een vluchtstrook of berm. Dat is echt geen argument. En met voldoende afstand kan je het aanremmen.

Gek toch als heel Nederland met die reden alleen nog maar op de middelste baan zou rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:33

Ik vind het juist niet prettig op de middelste baan. Aan beide kanten moet je opletten en word je ingehaald. Ik rij het liefste rechts en alleen met inhalen even opzij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 21:15

De vluchtstrook is zo goed als altijd vrij, dat maakt rechts rijden juist veiliger.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:23

Ik had vandaag een aantal aardige vrachtwagens chauffeurs op de A2. Ik reed met de caravan (meestal hebben ze daar een bloedhekel aan) en mocht een paar keer van baan wisselen, kreeg alle ruimte van ze. Volgens mijn man kwam het omdat ik reed en niet hij :+ kan het me niet voorstellen, bejaarde oma aan het stuur

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:45

Knappe oma is niet lelijk :))

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:03

Ineke2 schreef:
Er staken gisteren 2 voetgangers inclusief 2 backpack rugzakken een 2 baans 100 km weg over ( voor hun 2 banen, voor het verkeer is het 1 baan ).
Dan ben je ook levensmoe hoor.

Herkenbaar, had ooit iemand die tussen de banen liep ergens in het groen,
met een grote backpack rugzak op de rug.

En dan 2 banen van de A10 Zuid, en 2 banen van A10 Oost.. 8)7

Of toeristen die met zo'n deel scooter over de A10 rijden en aangehouden zijn of net niet door de Politie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:39

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:42

Lekkere plek ook :\ hoe kom je daar dan buiten als je daar met autopech staat zeg.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:51

Shadow0 schreef:
Een moeder met 2 jonge kinderen midden tussen de banen bij de A27 net voor de A12 bij Utrecht:
https://maps.app.goo.gl/FtRUD9SL6mjTSi2T9

Daar heb ik 112 voor gebeld, dat leek me echt niet goed.

Wat een enge plek om te staan, goed dat je gebeld hebt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:04

Shadow0 schreef:
Een moeder met 2 jonge kinderen midden tussen de banen bij de A27 net voor de A12 bij Utrecht:

Daar sta je echt niet zomaar voor je plezier. Ik heb dat ooit gehad op de oprit in de bocht. Lekke band. Auto helemaal in de berm geparkeerd. Ik had drie kleine kinderen bij me. Die over de vangrail in het bloemrijke gras gezet met de opmerking dat ze heel erg goed moeten luisteren naar de oudste want mama moet band verwisselen en achter de vangrail moeten blijven totdat ik klaar was. De kinderen van 2,4 en 6 gingen bloemetjes plukken en deden wat ze moesten doen en mams heeft zsm de band verwisseld. Toen het klaar was kreeg ik pas hulp aangeboden van een lieve man. De rest reed met afkeuring langs me heen van wat een dom mens. _O- := . Wat had ik dan moeten doen? Terugrijden mag ik niet. Wegenwacht bellen werd het op die plek ook niet veiliger van. Ik had het binnen 10 minuutjes opgelost en dankbaar voor mijn goed luisterende kinderen die vervolgens huppelend met bloemen boeketjes de auto in stapten.
Dus goed dat je de politie hebt gebeld want ze had wellicht vast pech onderweg of iets anders dat niet gaat zoals het moest gaan. Mensen doen meestal logische dingen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:03

Ja, en dat is dus precies wat je niet moet doen als je langs de snelweg komt te staan.. -O-

Iedereen achter de vangrail en hulpdiensten bellen. Die kunnen dan schakelen met Rijkswaterstaat om eventueel een rijstrook af te kruisen, een WIS te sturen om je voertuig te beveiligen en een berger inschakelen om jou en je auto naar de dichtstbijzijnde afrit, tankstation of verzorgingsplaats te brengen. Je moet nóóit zelf je band gaan wisselen op de vluchtstrook, je zal niet de eerste zijn die door een slingerende vrachtwagen geschept wordt.

Ik heb voor onveilige situaties Rijkswaterstaat onder snelkeuze in mijn telefoon staan (voorwerp op de weg, aangereden dieren of iets dergelijks). Als er echt mensen langs de weg lopen die daar niet horen bel ik rustig 112.

Het is echt waardevol om te leren hoe je hulpdiensten kunt inschakelen als je zelf een onveilige situatie spot op de weg. Ik check uit reflex altijd direct de hectometerpaal en hang gelijk met RWS aan de telefoon (of met de provincie als het een N weg betreft). Heb al vaak genoeg gebeld voor aangereden wild, spanbanden of andere voorwerpen op de weg of een ongeval dat nog niet gemeld was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:10

Shadow0 schreef:

Levensgevaarlijk, goed dat je gebeld hebt!

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:19

xPabloBokt schreef:
Ja, en dat is dus precies wat je niet moet doen als je langs de snelweg komt te staan.. -O-

Iedereen achter de vangrail en hulpdiensten bellen. Die kunnen dan schakelen met Rijkswaterstaat om eventueel een rijstrook af te kruisen, een WIS te sturen om je voertuig te beveiligen en een berger inschakelen om jou en je auto naar de dichtstbijzijnde afrit, tankstation of verzorgingsplaats te brengen. Je moet nóóit zelf je band gaan wisselen op de vluchtstrook, je zal niet de eerste zijn die door een slingerende vrachtwagen geschept wordt.

Ik heb voor onveilige situaties Rijkswaterstaat onder snelkeuze in mijn telefoon staan (voorwerp op de weg, aangereden dieren of iets dergelijks). Als er echt mensen langs de weg lopen die daar niet horen bel ik rustig 112.

Het is echt waardevol om te leren hoe je hulpdiensten kunt inschakelen als je zelf een onveilige situatie spot op de weg. Ik check uit reflex altijd direct de hectometerpaal en hang gelijk met RWS aan de telefoon (of met de provincie als het een N weg betreft). Heb al vaak genoeg gebeld voor aangereden wild, spanbanden of andere voorwerpen op de weg of een ongeval dat nog niet gemeld was.

Klopt, ik volg een berger via YouTube en heeft ook allerlei handige links met nummers dat je kunt gebruiken. Maar zijn tip op de snelweg is altijd: bel 112. Hij wordt juist boos als je zelf gaat knutselen bij pech. :') maar dat is meer uit bezorgdheid.

Middenbaan: ik heb altijd met rijles geleerd dat rechts mijn plaats op de weg is, tenzij het hinderlijk wordt en ik in haal natuurlijk. In het midden moet je op teveel verkeer letten waardoor dat juist als gevaarlijker werd gezien ook door mijn rij instructeur toen der tijd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:31

Waar ik rij hangt er vanaf hoe snel ik rij. Als ik de maximumsnelheid aanhou dan rijd ik zoveel mogelijk rechts, maar ik rij ook regelmatig wat meer door en dan hangt het er vanaf of er sneller verkeer achter me zit. Als ik iemand aan zie komen die er voorbij wil en ik niets voor me heb ga ik naar rechts om diegene er voorbij te laten, maar als er niets achter me zit blijf ik niet zigzaggen

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:34

Nu bel je inderdaad makkelijk 112, maar ik gok dat de tijd waar Pien het over heeft ook over mijn jeugd gaat qua tijd en toen had je een 'autotelefoon' of als je er vroeg bij was een mobieltje (als je dat voor je werk had) en verder was je afhankelijk van de praatpaal van de ANWB. En daar moest je langs de snelweg naartoe lopen. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:35

Exitium schreef:
Waar ik rij hangt er vanaf hoe snel ik rij. Als ik de maximumsnelheid aanhou dan rijd ik zoveel mogelijk rechts, maar ik rij ook regelmatig wat meer door en dan hangt het er vanaf of er sneller verkeer achter me zit. Als ik iemand aan zie komen die er voorbij wil en ik niets voor me heb ga ik naar rechts om diegene er voorbij te laten, maar als er niets achter me zit blijf ik niet zigzaggen

Dan rijd je niemand in de weg. Dat is dan ook meteen het punt, de meeste links- of middenbaanplakkers rijden wel iemand in de weg :)).