Bijzondere babynamen deel IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Bijzondere babynamen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:00

Ik kan het je nog sterker vertellen. T was zelfs een ongeschreven, maar strikte regel om te vernoemen. En daar was een vast patroon voor. Eerste zoon naam vader van vader, eerste dochter naam moeder van moeder, Tweede zoon vader van moeder, tweede dochter naam van moeder van vader. Vervolgens ging men ooms en tantes af, waarbij bij de zonen de vaderskant voorrang had en bij dochters de moederskant. En men kon deze regel zelfs zo strak hanteren dat als beide opa's Willem heette dat er bij twee zoons ook twee Willems in één gezin kwamen. Meestal was het grote of oude Willem en bijv. jongere of kleine Willem. Mocht er nog een kind overlijden dan werd die naam soms hergebruikt. Het kind werd dan niet genoemd naar de overleden zus of broer, maar gewoon naar opa/oma etc. Er zijn wel enkele uitzonderingen bij overlijden van de moeder in het kraambed en buitenechtelijke kinderen.

Voor geneologie-onderzoek een handig geheugensteuntje. Het kan dus inderdaad gebeuren dat een naam generaties in de familie zit. :j Daar komen ook vaak de Sjoerd Sjoerdsma's, Jan Janssen en de Willem Willemse vandaan :D . -ma(c), -ssen en -se is zoon van. Dus Jan zijn zoon = Janszoon = Jansze = Jansse(n)

In de jaren 60/70 van vorige eeuw is het een beetje in vergetelheid geraakt en is vernoemen eigenlijk amper nog aan de orde.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:09

In mijn family vernoemen we ook nog steeds, mijn broertje word geacht zijn oudste zoon naar zijn vader Te vernoemen, mijn Vader heeft zijn oudste zoon naar zijn vader vernoemd, mijn opa heeft zijn oudste zoon naar zijn vader vernoemd etc. Etc. Dus zeg mijn Vader heet piet, en opa heet jan, Dan heette zijn vader dus piet, diens vader jan, diens vader piet, diens vader jan etc. En heet mijn broertje dus jan, en noemt hij zijn zoon piet :j voor de vrouwen hetzelfde verhaal, ik heb dezelfde naam als bijde oma's (1e en 2e naam) en noem mijn kinderen straks weer naar mijn moeder (wel als 2e naam, dat is tegenwoordig wel goed :j)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:11

Wij hebben in onze familie al heel lang dat Jan zijn zoon Floris noemt, die noemt zijn zoon weer Jan, die weer Floris, en zo door. Gaat echt een heel aantal generaties terug (zal eens opzoeken hoeveel).

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:13

Wat leuk op te weten! :)

Vond het al zo grappig dat je steeds de namen zag terug keren soms met kleine aanpassingen, dus dan zijn ze er bij ons in de familie lang mee door gegaan.
Aan mij op het voort te zetten ghehe? :p
Maar wanneer wij een kindje mogen krijgen zal hij/zij toch de naam van mijn partner voort zetten.
Ik heb ontzettend veel neven en nichten maar er zijn maar 2 jongens die de achternaam 'Jasper' voort kunnen zetten.
1 heeft toevallig 2 zoontjes en de andere verwacht een meisje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:17

Dat heeft dus met het vernoemen te maken. Maar er werd vernoemd naar opa, niet om die overslag van Jan-Floris erin te houden. Dat is eigenlijk meer toeval, vooral als de eerste kinderen zonen zijn. Overigens kan dus bij een sterk geslacht het idd zo zijn dat het Jan -Floris- Jan- Floris- Jan is, maar ook Jan-Jan-Jan-Jan-Jan-Jan is mogelijk. Zo ken ik ook een serie Baltazar - Baltazar- andere naam- Baltazar :')

Overigens de dubbele namen was voorheen slecht voorbehouden aan de rijkeren en is pas later in de eeuw overgenomen door de armere mensen. Ja zelfs modehypes in namen kwam vroeger ook voor, hetzij bescheiden :))

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 05:11

Bij de familie van mijn man is de naam Laban Jacobus al heel lang de naam die steeds doorgegeven wordt. Mijn man had een oudere broer die Laban Jacobus heette, die is vrij jong overleden en het na zijn overlijden geboren broertje is weer Laban Jacobus genoemd. Ik vind dat nog steeds echt heel raar :(

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 07:37

Ik vind het een mooie traditie Sammie :j. Enige onhandige is idd de dubbele vernoeming binnen een gezin wanneer de naam van beide kanten komt. Gelukkig geen last van hier.

Ons zoontje heeft straks dezelfde namen als zijn vader, grootvader, overgrootvader enz met een eigen voornaam er aan vast. Iets gemoderniseerd dus. Deze twee voornamen zijn al 6 generaties van de oudste zoon binnen het geslacht. Zijn tweelingzusje heet naar mijn moeder, eveneens met eigen voornaam.

Hoop ook ontzettend mijn vader nog te mogen vernoemen dus mocht hier een nr 3 komen dan maar extra mikken op een zoon ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 07:51

Quir schreef:
Vandaag in het ziekenhuis: nywha (niejwa uitgesproken).

Ik heb op school een Marokaans meisje: Najua (nèzjuwè)
Beetje in dezelfde lijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:41

Ik vind dat vernoemen wel een beetje uit de tijd als het 1 op 1 is. Bij ons op de kalender stond dan ook altijd "jan jnz, jan pzn, jan kzn" in de zin van dat het de zoon van Jan, Peter of Kees was. Nu de kleinkinderen er zijn wordt er niks meer vernoemd, hooguit in doopnamen. Wij zijn wel allemaal vernoemd naar mijn oma; Elizabeth. Dan heb je marlies, Liese, Els, lies. Dat soort varianten en die vind ik dan nog wel gaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:07

vonneke schreef:
Quir schreef:
Vandaag in het ziekenhuis: nywha (niejwa uitgesproken).

Ik heb op school een Marokaans meisje: Najua (nèzjuwè)
Beetje in dezelfde lijn.

Ja inderdaad, maar dat is echt een niet-Nederlands meisje. Die van gisteren was dat naar mijn idee wel. (Achternaam ook, maar goed kan ook de naam van de man zijn als ze getrouwd is natuurlijk)

Najua, zou ik trouwens eerder uitspreken als nadjuwa, fonetisch geschreven. Zo uitgesproken vind ik het eigenlijk niet eens een hele lelijke naam, haha.

Maar ik blijf bij Elias voor een jongen en Lauryn of Lynn voor een meisje, haha.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:09

Froukje1993 schreef:
Amarens.
Niet mijn eerste keus.

Mijn schoonbroer heet Emerens (of met 2 mm)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:56

Onze dochters heten naar de oma van mijn man en van mij.Elizabeth(Ellie),Katerina(Ina).Ouderwets misschien maar ze waren de enigste Ellie en Ina van de school.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:15

Mijn opa was furieus toen hun eerste kleinkind niet werd vernoemd naar hem, zijn reactie op de naam? 'Edwin??? Ik ken geen Edwin!!!!'
Nu is opa ook geboren in de tijd dat de Titanic nog niet eens in het water lag dus voor hem hoorde vernoemen gewoon standaard bij het krijgen van een kind.

Als het nou het 4e kleinkind was geweest, had hij er minder moeite mee gehad; maar uitgerekend de allereerste en nog een jongen.... Kreeg een hele nieuwe naam :=

Gelukkig voor hem heeft ruim 95 procent van de kleinkinderen in de naam of doopnamen een verwijzing naar de familie gekregen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:42

Haha, een kennis van mn ouders had een kleinzoon gekregen, niet vernoemd. Hoe hij heette? Steelpan :D

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:02

Dat kind, Steelpan? :oo :oo

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:13

Stefan dus...

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:30

Autocorrect dus. :))

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:50

Nou nee, dit was een jaar of 30 geleden. het was een sneer omdat hij niet vernoemd was.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:58

Britta31 schreef:
Onze dochters heten naar de oma van mijn man en van mij.Elizabeth(Ellie),Katerina(Ina).Ouderwets misschien maar ze waren de enigste Ellie en Ina van de school.

Ik vind Ellie super leuk!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:23

Ik vind Ellie ook heel erg leuk!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:34

Sammie schreef:
Ik kan het je nog sterker vertellen. T was zelfs een ongeschreven, maar strikte regel om te vernoemen. En daar was een vast patroon voor. Eerste zoon naam vader van vader, eerste dochter naam moeder van moeder, Tweede zoon vader van moeder, tweede dochter naam van moeder van vader. Vervolgens ging men ooms en tantes af, waarbij bij de zonen de vaderskant voorrang had en bij dochters de moederskant. En men kon deze regel zelfs zo strak hanteren dat als beide opa's Willem heette dat er bij twee zoons ook twee Willems in één gezin kwamen. Meestal was het grote of oude Willem en bijv. jongere of kleine Willem. Mocht er nog een kind overlijden dan werd die naam soms hergebruikt. Het kind werd dan niet genoemd naar de overleden zus of broer, maar gewoon naar opa/oma etc. Er zijn wel enkele uitzonderingen bij overlijden van de moeder in het kraambed en buitenechtelijke kinderen.

Voor geneologie-onderzoek een handig geheugensteuntje. Het kan dus inderdaad gebeuren dat een naam generaties in de familie zit. :j Daar komen ook vaak de Sjoerd Sjoerdsma's, Jan Janssen en de Willem Willemse vandaan :D . -ma(c), -ssen en -se is zoon van. Dus Jan zijn zoon = Janszoon = Jansze = Jansse(n)

In de jaren 60/70 van vorige eeuw is het een beetje in vergetelheid geraakt en is vernoemen eigenlijk amper nog aan de orde.

Wat interessant!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:36

vuurneon schreef:
Mijn opa was furieus toen hun eerste kleinkind niet werd vernoemd naar hem, zijn reactie op de naam? 'Edwin??? Ik ken geen Edwin!!!!'
Nu is opa ook geboren in de tijd dat de Titanic nog niet eens in het water lag dus voor hem hoorde vernoemen gewoon standaard bij het krijgen van een kind.

Als het nou het 4e kleinkind was geweest, had hij er minder moeite mee gehad; maar uitgerekend de allereerste en nog een jongen.... Kreeg een hele nieuwe naam :=

Gelukkig voor hem heeft ruim 95 procent van de kleinkinderen in de naam of doopnamen een verwijzing naar de familie gekregen.

Nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig hoe jouw opa dan heet.

Mutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:37

Op een naambordje op school zag ik de naam Strobbe staan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:47

Ik ben in mijn doopnaam ook naar beide oma's vernoemd (gecombineerd), mijn broers doopnamen zijn ook afgeleid van die van onze opa's.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:16

Ik ben vernoemd naar m'n oma van moederskant. Aan die kant werd ook werkelijk iedereen vernoemd.
Alle meiden Anna en de jongens Jan. En alle varianten daar op.

Moge duidelijk zijn dat bij mij die traditie stopt. Vreselijk!

Wat vinden we van Ziza?
Zag hem net als geboorte bericht in de krant. Weet niet zo goed wat ik er van moet viden.