Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mjelleke schreef:996981 schreef:Dan zijn ze dus in September (eindelijk) begonnen met het monitoren op vaccinatiestatus? Vraag me af waarom daarmee zo lang gewacht is
Waar lees je dat? Het huidige onderzoek gaat over de afgelopen periode, lijkt me ook logisch.
Het NOS-artikel verwijst naar eerdere gegevens over de periode vanaf april.
IMANDRA schreef:En waarom zou een rondvraag slecht zijn? Dat is geheel afhankelijk van hoe het is opgezet.
Als je een rondvraag als onderzoek goed opzet kan het prima betrouwbaar zijn. Of denk jij dat mensen zeggen dat ze niet zijn gevaccineerd terwijl ze dat wel zijn?
Citaat:De cijfers zijn afkomstig uit een rondvraag onder longartsen in alle Nederlandse ziekenhuizen. Een overgrote meerderheid van de ziekenhuizen reageerde en verschafte informatie over de vaccinatiestatus van 315 van de in totaal 370 in de week van het onderzoek opgenomen covid-patiënten.
(Knip)
De gegevens over ziekenhuisopnames van de Stichting NICE worden op dit moment verrijkt met de gegevens uit het CIMS-systeem. Daarin registreert het RIVM alle vaccinaties van mensen die daartegen geen bezwaar hebben gemaakt. Technisch is die koppeling eenvoudig, beide bestanden bevatten de bsn-nummers van de betrokkenen. Volgens het RIVM duurt het toch nog een paar weken vanwege de juridische en privacy-aspecten.
IMANDRA schreef:Artikel van juli.
https://amp.nos.nl/artikel/2391137-veru ... neerd.htmlCitaat:De cijfers zijn afkomstig uit een rondvraag onder longartsen in alle Nederlandse ziekenhuizen. Een overgrote meerderheid van de ziekenhuizen reageerde en verschafte informatie over de vaccinatiestatus van 315 van de in totaal 370 in de week van het onderzoek opgenomen covid-patiënten.
(Knip)
De gegevens over ziekenhuisopnames van de Stichting NICE worden op dit moment verrijkt met de gegevens uit het CIMS-systeem. Daarin registreert het RIVM alle vaccinaties van mensen die daartegen geen bezwaar hebben gemaakt. Technisch is die koppeling eenvoudig, beide bestanden bevatten de bsn-nummers van de betrokkenen. Volgens het RIVM duurt het toch nog een paar weken vanwege de juridische en privacy-aspecten.
Wat versta jij onder “rondvraag” 996981? Je zegt namelijk wel dat je het hebt over de tijd, maar de manier waarop je eerder en nu weer het steeds hebt over een rondvraag en hoe dat een schatting is, daarmee lijk je te impliceren dat puur omdat er de noemer “rondvraag” wordt gebruikt de cijfers dus onbetrouwbaar zijn, en je in twijfel trekt dat in de ziekenhuizen inderdaad overwegend ongevaccineerden zitten. Maar misschien lees ik er andere dingen in dan jij bedoelt hoor.
996981 schreef:IMANDRA schreef:En waarom zou een rondvraag slecht zijn? Dat is geheel afhankelijk van hoe het is opgezet.
Als je een rondvraag als onderzoek goed opzet kan het prima betrouwbaar zijn. Of denk jij dat mensen zeggen dat ze niet zijn gevaccineerd terwijl ze dat wel zijn?
Als je goed leest zie je dat ik me vooral afvraag waarom er nu pas met exacte data gewerkt wordt. Was dat eerder niet mogelijk? Misschien ivm privacywetgeving? Waarom is dat nu wel mogelijk? Etc.
We vinden het verlagen van de besmettingen en ziekenhuisopname heel belangrijk, maar vervolgens werd er geen deugdelijke info verzameld over de invloed van vaccinatie op ziekenhuisopname. Dan vraag ik mij af hoe dat kan.
Electra63 schreef:996981 schreef:
We vinden het verlagen van de besmettingen en ziekenhuisopname heel belangrijk, maar vervolgens werd er geen deugdelijke info verzameld over de invloed van vaccinatie op ziekenhuisopname. Dan vraag ik mij af hoe dat kan.
Eigenlijk zoek jij altijd een reden om kritiek op het beleid te hebben.
IMANDRA schreef:Kan je uitleggen hoe je het dan wél bedoelt? Met woordgebruik zoals ‘geen deugdelijke info verzameld’, ‘naar schatting’ etc?
996981 schreef:IMANDRA schreef:Kan je uitleggen hoe je het dan wél bedoelt? Met woordgebruik zoals ‘geen deugdelijke info verzameld’, ‘naar schatting’ etc?
Nee, niet aan jou. Tot nu toe heb ik in geen enkele discussie met jou het idee gehad dat er meer begrip ontstond vanuit beide kanten. Dan heeft discussiëren in mijn ogen geen zin
996981 schreef:Electra63 schreef:
Eigenlijk zoek jij altijd een reden om kritiek op het beleid te hebben.
Er is dan ook genoeg reden om kritiek op het beleid te hebben:
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... tekort.amp
IMANDRA schreef:996981 schreef:
Nee, niet aan jou. Tot nu toe heb ik in geen enkele discussie met jou het idee gehad dat er meer begrip ontstond vanuit beide kanten. Dan heeft discussiëren in mijn ogen geen zin
Volgens mij heb ik gewoon netjes dingen gevraagd naar aanleiding van jouw posts hier. Deze vraag omdat je reacties niet helemaal kon verenigen met elkaar, en ik me afvroeg hoe het dan zat.
Volgens mij is dit gewoon een “eigenlijk had je gelijk over mijn toon en kan mezelf niet uitleggen dus ik gooi hem op een boehoe jij bent gemeen”. Ergo, niet uitkomen qua argumenten dus dan maar vingers in je oren en “lalala ik luister niet naar jou” roepen.
Ik heb inderdaad niet per se meer begrip voor jouw kant gekregen (en dit soort reacties helpen daar bijv ook niet bij) maar dat wil niet zeggen dat we er niet netjes over kunnen praten toch? Jij zorgt nu zelf voor de (eerste) negatieve draai in een otherwise gewoon net heen-en-weertje van vragen.
Maar goed, zo’n reactie zegt eigenlijk wel weer genoeg.
996981 schreef:Nee, de conclusie is vooral dat de communicatie heel, heel matig is. Er wordt niet onderbouwt waarom bepaalde keuzes op een bepaald moment worden gemaakt en er worden heel regelmatig héél discutabele keuzes gemaakt. Zelfs tegen (onderzoeks)adviezen en de WHO in. Daardoor is er onder de gemiddelde Nederlander weinig begrip voor het beleid.
Spenk schreef:Dat vind ik niet gek veel mensen die ik ken die fel tegen vacvineren zijn weigeren ook te testen.
Spenk schreef:Ik zeg toch ook "veel mensen" en niet alle mensen. De groep die helemaal niets wil groeit met de dag