Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:55

En waarom zou een rondvraag slecht zijn? Dat is geheel afhankelijk van hoe het is opgezet.

Als je een rondvraag als onderzoek goed opzet kan het prima betrouwbaar zijn. Of denk jij dat mensen zeggen dat ze niet zijn gevaccineerd terwijl ze dat wel zijn?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:01

Mjelleke schreef:
996981 schreef:
Dan zijn ze dus in September (eindelijk) begonnen met het monitoren op vaccinatiestatus? Vraag me af waarom daarmee zo lang gewacht is

Waar lees je dat? Het huidige onderzoek gaat over de afgelopen periode, lijkt me ook logisch.

Het NOS-artikel verwijst naar eerdere gegevens over de periode vanaf april.

Ik heb nu even geen zin om terug te zoeken. De percentages omtrent gevaccineerd vs ongevaccineerd werden voorheen gebaseerd op rondvraag onder artsen. Dat kun je vinden in eerdere NOS artikelen. Er werd dus niet officieel gemonitord. Schijnbaar nu dus wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:04

vanaf september kon iedereen die gegaan is op het moment dat je opgeroepen bent volledig gevaccineerd zijn. Dus dat ze toen zijn gaan monitoren is niet heel gek natuurlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:05

IMANDRA schreef:
En waarom zou een rondvraag slecht zijn? Dat is geheel afhankelijk van hoe het is opgezet.

Als je een rondvraag als onderzoek goed opzet kan het prima betrouwbaar zijn. Of denk jij dat mensen zeggen dat ze niet zijn gevaccineerd terwijl ze dat wel zijn?

Als je goed leest zie je dat ik me vooral afvraag waarom er nu pas met exacte data gewerkt wordt. Was dat eerder niet mogelijk? Misschien ivm privacywetgeving? Waarom is dat nu wel mogelijk? Etc.

We vinden het verlagen van de besmettingen en ziekenhuisopname heel belangrijk, maar vervolgens werd er geen deugdelijke info verzameld over de invloed van vaccinatie op ziekenhuisopname. Dan vraag ik mij af hoe dat kan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:13

Artikel van juli.

https://amp.nos.nl/artikel/2391137-veru ... neerd.html

Citaat:
De cijfers zijn afkomstig uit een rondvraag onder longartsen in alle Nederlandse ziekenhuizen. Een overgrote meerderheid van de ziekenhuizen reageerde en verschafte informatie over de vaccinatiestatus van 315 van de in totaal 370 in de week van het onderzoek opgenomen covid-patiënten.
(Knip)

De gegevens over ziekenhuisopnames van de Stichting NICE worden op dit moment verrijkt met de gegevens uit het CIMS-systeem. Daarin registreert het RIVM alle vaccinaties van mensen die daartegen geen bezwaar hebben gemaakt. Technisch is die koppeling eenvoudig, beide bestanden bevatten de bsn-nummers van de betrokkenen. Volgens het RIVM duurt het toch nog een paar weken vanwege de juridische en privacy-aspecten.

Wat versta jij onder “rondvraag” 996981? Je zegt namelijk wel dat je het hebt over de tijd, maar de manier waarop je eerder en nu weer het steeds hebt over een rondvraag en hoe dat een schatting is, daarmee lijk je te impliceren dat puur omdat er de noemer “rondvraag” wordt gebruikt de cijfers dus onbetrouwbaar zijn, en je in twijfel trekt dat in de ziekenhuizen inderdaad overwegend ongevaccineerden zitten. Maar misschien lees ik er andere dingen in dan jij bedoelt hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:17

IMANDRA schreef:
Artikel van juli.

https://amp.nos.nl/artikel/2391137-veru ... neerd.html

Citaat:
De cijfers zijn afkomstig uit een rondvraag onder longartsen in alle Nederlandse ziekenhuizen. Een overgrote meerderheid van de ziekenhuizen reageerde en verschafte informatie over de vaccinatiestatus van 315 van de in totaal 370 in de week van het onderzoek opgenomen covid-patiënten.
(Knip)

De gegevens over ziekenhuisopnames van de Stichting NICE worden op dit moment verrijkt met de gegevens uit het CIMS-systeem. Daarin registreert het RIVM alle vaccinaties van mensen die daartegen geen bezwaar hebben gemaakt. Technisch is die koppeling eenvoudig, beide bestanden bevatten de bsn-nummers van de betrokkenen. Volgens het RIVM duurt het toch nog een paar weken vanwege de juridische en privacy-aspecten.

Wat versta jij onder “rondvraag” 996981? Je zegt namelijk wel dat je het hebt over de tijd, maar de manier waarop je eerder en nu weer het steeds hebt over een rondvraag en hoe dat een schatting is, daarmee lijk je te impliceren dat puur omdat er de noemer “rondvraag” wordt gebruikt de cijfers dus onbetrouwbaar zijn, en je in twijfel trekt dat in de ziekenhuizen inderdaad overwegend ongevaccineerden zitten. Maar misschien lees ik er andere dingen in dan jij bedoelt hoor.

Dat laatste ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:24

Ik las vandaag dat in Hessen (DE) de supermarken voortaan ook voor 2G toegang mogen kiezen als ze dat willen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:42

Kan je uitleggen hoe je het dan wél bedoelt? Met woordgebruik zoals ‘geen deugdelijke info verzameld’, ‘naar schatting’ etc?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:46

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Als je goed leest zie je dat ik me vooral afvraag waarom er nu pas met exacte data gewerkt wordt. Was dat eerder niet mogelijk? Misschien ivm privacywetgeving? Waarom is dat nu wel mogelijk? Etc.

We vinden het verlagen van de besmettingen en ziekenhuisopname heel belangrijk, maar vervolgens werd er geen deugdelijke info verzameld over de invloed van vaccinatie op ziekenhuisopname. Dan vraag ik mij af hoe dat kan.

Eigenlijk zoek jij altijd een reden om kritiek op het beleid te hebben. ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:49

Mooi dat er weer nieuwe cijfers zijn. 67% ongevaccineerd in het ziekenhuis en 75% op de IC (de afrondingen zijn wel erg ruim genomen in het bericht).

En 40% van de positief getesten is gevaccineerd.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 14-10-21 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:53

veerledec schreef:
Mooi dat er weer nieuwe cijfers zijn. 67% ongevaccineerd in het ziekenhuis en 75% op de IC (de afronding zijn wel erg ruim genomen in het bericht).

En 40% van de positief getesten in gevaccineerd.

Die laatste vind ik best hoog eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:03

Dat vind ik niet gek veel mensen die ik ken die fel tegen vacvineren zijn weigeren ook te testen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:05

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Er is dan ook genoeg reden om kritiek op het beleid te hebben:

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... tekort.amp

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:06

IMANDRA schreef:
Kan je uitleggen hoe je het dan wél bedoelt? Met woordgebruik zoals ‘geen deugdelijke info verzameld’, ‘naar schatting’ etc?

Nee, niet aan jou. Tot nu toe heb ik in geen enkele discussie met jou het idee gehad dat er meer begrip ontstond vanuit beide kanten. Dan heeft discussiëren in mijn ogen geen zin

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:17

Waar wil je begrip voor? Dat je wil afwachten met vaccineren en je daarnaast aan de maatregelen houd zullen veel mensen begrip voor op kunnen brengen.
Door steeds het beleid en dan vooral vaccineren in een negatief daglicht te zetten om niet vaccineren voor jezelf te rechtvaardigen, daar valt niet tegenop te discussiëren of begrip voor te hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:22

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Nee, niet aan jou. Tot nu toe heb ik in geen enkele discussie met jou het idee gehad dat er meer begrip ontstond vanuit beide kanten. Dan heeft discussiëren in mijn ogen geen zin

Volgens mij heb ik gewoon netjes dingen gevraagd naar aanleiding van jouw posts hier. Deze vraag omdat je reacties niet helemaal kon verenigen met elkaar, en ik me afvroeg hoe het dan zat.

Volgens mij is dit gewoon een “eigenlijk had je gelijk over mijn toon en kan mezelf niet uitleggen dus ik gooi hem op een boehoe jij bent gemeen” :+. Ergo, niet uitkomen qua argumenten dus dan maar vingers in je oren en “lalala ik luister niet naar jou” roepen.

Ik heb inderdaad niet per se meer begrip voor jouw kant gekregen (en dit soort reacties helpen daar bijv ook niet bij) maar dat wil niet zeggen dat we er niet netjes over kunnen praten toch? Jij zorgt nu zelf voor de (eerste) negatieve draai in een otherwise gewoon net heen-en-weertje van vragen.

Maar goed, zo’n reactie zegt eigenlijk wel weer genoeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 00:18

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Er is dan ook genoeg reden om kritiek op het beleid te hebben:

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... tekort.amp

Klopt!
Maar de conclusie is eigenlijk, dat we eerder hadden moeten handelen, zoals eerder overgaan op de verplichting van mondkapjes. Of jij daar dan zo blij van was geworden?
Maar ook dat de aanloop tot vaccinatie stroef was, maar uiteindelijk heel goed is gaan lopen en we uiteindelijk redelijk snel op het gewenste aantal zaten. Dus de achterstand hadden ingelopen.

Eerst heb je kritiek dat er geen deugdelijke cijfers over IC-opnames zijn, dan zijn deze er eindelijk, dan is het weer niet snel genoeg.
Het is altijd negatief.

Maar je kan ook weleens de positieve ontwikkelingen benoemen.
Bijv. dat de vaccinaties toch voor 80-90% helpen ter voorkoming van IC-opname.
Dat het merendeel van de mensen zich heeft laten vaccineren, waardoor de druk op de zorg niet geescaleerd is.
Dat mensen weer naar de horeca kunnen en daardoor zaken weer geld kunnen verdienen.
Dat je weer naar de dierentuin of bioscoop kan.
Dat je weer wedstrijden kan rijden.
Dat de avondklok gelukkig weer is opgeheven.
Dat je weer op vakantie kan.
Enz.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:36

Nee, de conclusie is vooral dat de communicatie heel, heel matig is. Er wordt niet onderbouwt waarom bepaalde keuzes op een bepaald moment worden gemaakt en er worden heel regelmatig héél discutabele keuzes gemaakt. Zelfs tegen (onderzoeks)adviezen en de WHO in. Daardoor is er onder de gemiddelde Nederlander weinig begrip voor het beleid.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 15-10-21 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:40

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Volgens mij heb ik gewoon netjes dingen gevraagd naar aanleiding van jouw posts hier. Deze vraag omdat je reacties niet helemaal kon verenigen met elkaar, en ik me afvroeg hoe het dan zat.

Volgens mij is dit gewoon een “eigenlijk had je gelijk over mijn toon en kan mezelf niet uitleggen dus ik gooi hem op een boehoe jij bent gemeen” :+. Ergo, niet uitkomen qua argumenten dus dan maar vingers in je oren en “lalala ik luister niet naar jou” roepen.

Ik heb inderdaad niet per se meer begrip voor jouw kant gekregen (en dit soort reacties helpen daar bijv ook niet bij) maar dat wil niet zeggen dat we er niet netjes over kunnen praten toch? Jij zorgt nu zelf voor de (eerste) negatieve draai in een otherwise gewoon net heen-en-weertje van vragen.

Maar goed, zo’n reactie zegt eigenlijk wel weer genoeg.

IMANDRA, jouw laatste reactie in een discussie met mij was “sure”. Nooit geef je op fatsoenlijke wijze ook maar een beetje toe dat jij misschien niet altijd gelijk hebt. Laat staan dat iemand anders gelijk heeft

En dan verwacht je dat ik weer netjes met je in gesprek ga?

“Sure”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:00

996981 schreef:
Nee, de conclusie is vooral dat de communicatie heel, heel matig is. Er wordt niet onderbouwt waarom bepaalde keuzes op een bepaald moment worden gemaakt en er worden heel regelmatig héél discutabele keuzes gemaakt. Zelfs tegen (onderzoeks)adviezen en de WHO in. Daardoor is er onder de gemiddelde Nederlander weinig begrip voor het beleid.

Onder de gemiddelde niet gevaccineerde en niet willende Nederlander zul je bedoelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:04

Spenk schreef:
Dat vind ik niet gek veel mensen die ik ken die fel tegen vacvineren zijn weigeren ook te testen.

Die groep die jij schetst is natuurlijk wel groter dan dat. Ik heb ook collega’s die niet willen laten vaccineren maar gewoon testen bij klachten of reizen/toegang etc.
Dat zijn helemaal niet allemaal Corona ontkenners.
In mijn omgeving heb ik 1 ‘wappie’ maar wel meer mensen die niet gevaccineerd willen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:06

Ik zeg toch ook "veel mensen" en niet alle mensen. De groep die helemaal niets wil groeit met de dag

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:09

Spenk schreef:
Ik zeg toch ook "veel mensen" en niet alle mensen. De groep die helemaal niets wil groeit met de dag

De groep mensen die onder die andere groep geschaard wordt ook.
Dat bedoel ik er mee te zeggen. Die mensen worden direct onder de wappie groep geduwd omdat ze geen vaccinatie wil. Dat is natuurlijk gewoon niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:13

Maar deze mensen dragen ook op geen enkele wijze meer bij aan het voorkomen van druk op de zorg. Het vaccin is veilig op enorme schaal gebruikt dus betere data kan je eigenlijk niet krijgen. Het voorkomt voor 80/90% ic opname. Én toch "willikniet" dan mogen mensen zichzelf geen corona ontkennner vinden. Bijdragen aan de oplossing doen ze ook allerminst.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:15

Tja dat vind jij. Ik vind dat ze ook niet bijdragen aan het verspreiden van want ze nemen wel eventuele klachten serieus.
Vaccin is niet heilig.
En ja ik zou wel direct bij een vervolg prik aankomen rennen maar dat maakt niet dat ik dat wil opdringen aan een ander.