Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Onali schreef:nine1987 schreef:Als een bepaalde (chronische) ziekte wel erfelijk is voor een meisje, maar niet voor een jongen, dan heb ik er wel weer begrip voor als mensen het geslacht bepalen..
Moeilijk..
Persoonlijk vind ik dan weer wel dat als je idd ziektes door kan geven je jezelf überhaupt moet afvragen of je je wel moet voortplanten. Want dragers zullen er altijd blijven.
Of als toevallig de toekomstige partner van je kind ook drager is het kleinkind dan wel weer lijder kan zijn.
Is het dan niet beter om het dan gewoon niet door te geven en dus niet aan kinderen te beginnen.
Dit is natuurlijk niet bij elke ziekte zo en van veel weten we het nog niet.
Steeph schreef:nine1987 schreef:Omdat standje a of b gokken is en je met geselecteerd sperma daadwerkelijk het geslacht van het kind kunt bepalen..
Ik vind het in den beginne een hele slechte zaak dat de mens maar voor God moet spelen (of voor vliegend spaghettimonster, geef 't beestje een naam) al kan ik wel begrijpen dat het om medische redenen gedaan wordt..
Als een bepaalde (chronische) ziekte wel erfelijk is voor een meisje, maar niet voor een jongen, dan heb ik er wel weer begrip voor als mensen het geslacht bepalen..
Moeilijk..
Maar dat is dus met die methode helemaal niet zo nauwkeurig te beslissen. De kans dat je een meisje krijgt als je een meisje wil is 8 uit 10 en om een jongetje te krijgen als je een jongetje wil is 6 uit 10. 6 uit 20 is dus nog steeds het niet het 'gewenste' geslacht.
Onali schreef:nine1987 schreef:Als een bepaalde (chronische) ziekte wel erfelijk is voor een meisje, maar niet voor een jongen, dan heb ik er wel weer begrip voor als mensen het geslacht bepalen..
Moeilijk..
Persoonlijk vind ik dan weer wel dat als je idd ziektes door kan geven je jezelf überhaupt moet afvragen of je je wel moet voortplanten. Want dragers zullen er altijd blijven.
Of als toevallig de toekomstige partner van je kind ook drager is het kleinkind dan wel weer lijder kan zijn.
Is het dan niet beter om het dan gewoon niet door te geven en dus niet aan kinderen te beginnen.
Dit is natuurlijk niet bij elke ziekte zo en van veel weten we het nog niet.
Luxorvalkje schreef:We gaan heel ver voor nieuw leven tegenwoordig.
Ik vind het ook wel eng dat ‘nee, het gaat niet lukken’ voor veel mensen geen optie meer is.
Luxorvalkje schreef:capopjekop schreef:Er heeft hier ook een foto gestaan toch van iemand die ook zo zat en die nu een flinke deuk in haar hoofd heeft?
Gráinne Kealy
Avalanche81 schreef:Luxorvalkje schreef:We gaan heel ver voor nieuw leven tegenwoordig.
Ik vind het ook wel eng dat ‘nee, het gaat niet lukken’ voor veel mensen geen optie meer is.
Is ook een generalisatie. Volgens mij worden nog steeds relatief heel veel mensen op de gewone manier zwanger.
En voor mij is failure ook een optie hoor. Als het niet lukt, dan maar niet. Er zitten ook nadelen aan hormoonbehandelingen, die ik liever niet heb
Sanet schreef:k heb liever dat mensen dan met medisch ingrijpen dat soort dingen voorkomen dan met zware genetische ziektes zonder testen en tussenkomen gewoon kinderen willen en dan die kinderen opzadelen met hun eigen oliebol. Terwijl je het kan voorkomen. Huntington enzo bijvoorbeeld...
Luxorvalkje schreef:Zo was hij ook bedoeld. Ik vind het moeilijk dat er zoveel mensen zijn die op allerlei medische manieren proberen zwanger te worden. Als dat niet lukt, dan hebben ze gefaald of is het leven voorbij.
Nee is dan geen optie voor veel mensen. Er zal koste wat het kost een kind komen.
Luxorvalkje schreef:En sommige mensen zullen dit een lugubere gedachte vinden, maar natuurlijke selectie bestaat bij mensen (als soort beschouwd) niet meer.
Luxorvalkje schreef:In China en Rusland wordt hier wel wat mee gedaan op het gebied van sport. Twee goede turners bij elkaar zetten bijvoorbeeld. Even kijken waar het stond. Volgens mij Harvard Medical een jaar of 5-10 geleden