Moestuin schreef:Tamary: Heb je netjes voor elkaar. Die chocoladebruine (de jaarling?) vind ik echt prachtig van kleur.
Blij dat het klaar is. Jaarling is de 2e foto met hoorntjes. Moeder is vol shetland, vader soay moeflon mix. Vader van deze lammeren is vol soay, volgend jaar weer naar vol shetland. Door de drachthormonen komen ze allemaal mooi zelf uit de wol (aka rooing coat), kan ik plukken ipv moeten knippen en geen zorgen over te kort of scheerwondjes. Echter (ergens heel logisch) gaat dan van achter naar voor, dus eerst mooi uiers en broek vrij en kort, schouders en hals pas later. Ze begonnen goed met dat loslaten zo 2-3? weken voor lammeren.
Dit ooilam van de jaarling ooi mag ergens anders naar toe verhuizen, ze blijft te klein om onder vol shetland te zetten qua fok. Ramlam (shetland x soay) mag ook weg (ik heb geen ruimte genoeg in de vriezer voor en hem en de vader van de lammeren van volgend jaar zo meteen), fok of vlees (of beide), geeft in elk geval lammetjes die makkelijk uit de wol komen.