Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:10

Zal best wel even duren voor het klaar is hoor. Zal in ieder geval proberen wat te filmen van het filmen :))

Vraag me vooral af waarom ze ons gevraagd hebben....(misschien wilde er verder niemand := _O- )

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:03

Maakt niet uit, gratis reclame is altijd goed :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:59

Ik zit zo in dubio.

Een van mijn Maransen is broeds. Zij is (tot nu toe) de enige die broeds wordt. Vorig jaar is ze ook broeds geweest (voor het eerst), en heeft dat drie weken volgehouden. Ik kan haar van het nest halen, ze eet en drinkt, en gaat er dan weer op. Eigenlijk best prima. Ze draait ook alle (onbevruchte) eieren en is erg trouw.

Ik heb echter nog steeds een simpel hok - op poten -, met maar één legnest. Met zeven hennen soms al wel file. De andere kippen gaan gewoon bij haar liggen, en leggen dan hun ei (dat gelijk wordt ingepikt natuurlijk).
Ik zou ergens heel graag broedeieren onder haar willen leggen en kijken hoe dat gaat. Maar eigenlijk wilde ik daar mee wachten tot ik een groter hok heb, waar de kuikens en later kippen ook meer ruimte hebben. Plannen daarvoor zijn er, maar gaat niet op korte termijn werkelijkheid worden.

Is het wel slim om broedeieren onder haar te leggen? Kan ik niet beter wachten? Of denk ik er teveel over na?
Hebben jullie advies? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:07

Misschien anders even kijken voor een simpel konijnhok en dan nacht gedeelte nest met broedeieren maken. Als ze broeden willen ze vaak toch niet te vaak/veel lopen.

Is de kip laagste in rang gewoon even nieuwsgierig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:13

Dus een apart hok voor haar? Dat is misschien wel een idee.
Ze is de een-na-laagste in rang.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:18

Okay was opgevallen namelijk dat het vaak de kippen die laag in rang zijn die broeds worden.

Ja hok voor haar alleen zit je ook niet met file voor de legnesten. Zag op facebook trouwens ook mensen die een kattenbak zonder klepje gebruiken als legnest of om zand in te doen voor poederen.

Zie hier soms best mooi hokken voorbij komen gratis op te halen of voor een paar tientjes. Die van mij kom alleen van nest af om te eten, drinken en schijten (oh en als je een nieuwe haan heb deze proberen te vermoorden ook al is die 2x zo groot :') ).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 15:20

Ik heb ook vaak genoeg broedse kippen in een kratje in onze schuur laten broeden. Maar dat zijn dat ook van die dames die bijna de plek niet meer afkomen. Maar een hondenbench of iets kan ookal prima :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:05

Bij ons broeden ze in het hooi dat ik voor de koude periode in hun slaap hok had gedaan. Dat er 6 leg nesten zijn, boeide niet. De rest ging gewoon hutje mutje erbij zitten en zij bleef maar eieren verzamelen. Toen er ook nog een brahma naast ging broeden heb ik nog brahma eieren gehaald, nu hebben ze allebei hun eigen nest naast elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:14

Ik zou iig, bij meer broedse dames, er 1 apart laten broeden. De kuikens kunnen wat minder goed tegen dat afpakgedrag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:15

*\o/* Alle ooien klaar met lammeren
Afbeelding
en mijn jaarling zorgenkind :
Afbeelding
Ooitje stond er naast toen ik aankwam.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:28

Super Tamary!

Hier een zieke cavia. Alweer vage klachten, deze keer ben ik misschien op tijd. Vorige keren is er bij autopsie ook niets uitgekomen. Eerst via pipet water en vitamine C (beaphar multivit) gegeven, daarna stukjes groenten erin geschoven, goed puntig gemaakt zodat ze gemakkelijk kon happen en haar tegen mijn lijf een aantal uur opgewarmd, want ze was ook onderkoelt geraakt.

Maar ze blijft in haar voorpoten eigenlijk geen kracht hebben en gisteravond kon ze haar kop niet eens optillen. Nu ondertussen gelukkig wel, maar lopen doet ze vanuit haar achterpoten. Ze geeft nergens pijn op aan, eet ondertussen weer behoorlijk (maar de darmen hebben aardig stilgelegen, dus hopelijk komen die weer op gang. Ze poept wel iets, maar kleine keutels en bij lange na niet iedere 6-7 minuten). Wel begint ze weer echt een buikje/peervorm te krijgen. Die was ze grotendeels kwijt. Dit terwijl ze niet heel mager is. Ze eet ondertussen dus al weer aardig zelf, maar of het genoeg is?

Het wordt weer spannend.

Als vrolijkere noot. De konijntjes doen het goed, morgen worden er 20 broedeieren opgehaald en de huidige broed begint uit te komen, er zijn al weer een paar kuikens.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:46

Cavia's blijft altijd zo lastig vind ik. Ik heb ze ook, ben er ook al genoeg kwijtgeraakt. Nu eentje met blaasontsteking. Het zijn zulke leuke beestjes, maar niet echt sterk naar mijn mening.

Ik ben bezig met een kippenhok en broedeieren te regelen. Maandag kan ik waarschijnlijk broedeieren ophalen van de Orpington, in de kleur dubbelgezoomd goudpatrijs :D
Dus ik ga het avontuur aan na jullie suggesties. Bedankt!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:13

Hier zijn de eerste 3 lammeren ook geboren, nog 100 ooien te gaan :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 16:07

De spits is eraf! palousa! :D
Bij ons ben ik de volgende die aan de beurt is om te bevallen :+.

Leuk dat je de hen laat broeden Century!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:03

Alvast succes, Moonfight!

Ik vind het wel heel spannend, maar het komt vast goed en zal in ieder geval leerzaam zijn.
Ik vond de kleurslag ook heel mooi. Leuk om toch door te zetten met de Orpington, al komen ze dan helaas uiteindelijk niet bij jullie vandaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:37

Moonfight schreef:
De spits is eraf! palousa! :D
Bij ons ben ik de volgende die aan de beurt is om te bevallen :+.

Leuk dat je de hen laat broeden Century!

Jullie hebben in ieder geval ‘ervaring’ mocht de verloskundige er niet op zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:52

Bij mensen is het wel normaal dat je een hoofd ziet zonder 2 ‘poten’. :D

Wij zijn het weekend weer gestart zoals wij hem helaas wel vaker starten :') Ja, dat is een shoppingbag aan medicatie en verbanden _O- Siri is op de 1 of andere onmogelijke manier vast geraakt in het schapengaas waardoor haar poot helemaal afgekneld zat. Formaatje olifanten poot, donker paars en een paar necrotische plekken. Wij hebben ze nooit zien vast zitten. Zowel ‘s ochtend als ‘s avond doen wij een ronde en mijn vriend is tussendoor ook enkele keren gaan kijken elke dag en nooit wat gezien :? Ik dacht eerst dat mijn vriend haar had losgehaald maar kreeg net te horen dat hij ze enkel met een olifantenpoot zag lopen.

Afbeelding

Palousa en Lizy: Veel succes!

Century: Wat leuk, veel succes ermee!

Mizora: Hoe is het met de cavia?
Fijn dat de konijntjes het goed doen :j

Tamary: Heb je netjes voor elkaar. Die chocoladebruine (de jaarling?) vind ik echt prachtig van kleur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:31

Ach nee, arme Siri. Hopelijk knapt hij snel op.

Dora leek het vanmorgen goed te doen, maar vanmiddag was het mis en ondertussen is ze rustig dood aan het gaan. Ze lijkt geen echt last te hebben en steeds verder weg te glijden (met haar koppie op een halve paprika), dus ik laat haar rustig zelf gaan. Het zou me sterk verbazen als ze morgenochtend nog leeft.

Vandaag was wel een kuikenboom. Dus dat is dan weer erg leuk. In totaal tot nu toe 21 kuikens van 36 eieren, eentje redt het denk ik niet, maar dat zie ik morgen wel. 1 ei had een dood kuiken, die was iets aangepikt en daarna helemaal stilgevallen. Het was vrij bloederig binnenin, ik denk dat hij een bloedvat geraakt heeft. De andere eieren zal ik morgen schouwen, maar tot nu toe is daar nog helemaal niets aangepikt, dus ik verwacht eigenlijk niets. Er is vanaf inleggen niets geschouwd, dus ze kunnen ook rustig leeg zijn.

Ik heb 2 hennenkuikens verkocht, ze blijven hier tot 14 weken (nu 4 weken) en ik zorg dat ze dan al omgeschakeld zijn naar legkorrel, zodat ze direct bij de groep kunnen. Ze komen bij een liefhebber de elke 2-3 jaar 2 nieuwe hennen erbij neemt en het filmpje dat ze stuurde wees op een geweldige toekomst voor ze.

Verder ook 20 broedeieren verkocht voor 16 euro. Ook erg leuk. Misschien ga ik wel eens vaker broedeieren aanbieden.

De rest van de dieren gaat het gelukkig goed mee. Ik denk Dat Wendy drachtig is van Madras, dus dat is erg fijn. Binnenkort alles vangen en wegen en dan mogen de vrouwelijke cavia's weer bij de eigenlijke fokbeer, Dexter. Maar voor nu heeft Madras nog een feestje, ik ga dan kijken of ik Madras aan Sonic kan koppelen, voor beide heb ik een soft spot namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:40

Moestuin schreef:
Tamary: Heb je netjes voor elkaar. Die chocoladebruine (de jaarling?) vind ik echt prachtig van kleur.

Blij dat het klaar is. Jaarling is de 2e foto met hoorntjes. Moeder is vol shetland, vader soay moeflon mix. Vader van deze lammeren is vol soay, volgend jaar weer naar vol shetland. Door de drachthormonen komen ze allemaal mooi zelf uit de wol (aka rooing coat), kan ik plukken ipv moeten knippen en geen zorgen over te kort of scheerwondjes. Echter (ergens heel logisch) gaat dan van achter naar voor, dus eerst mooi uiers en broek vrij en kort, schouders en hals pas later. Ze begonnen goed met dat loslaten zo 2-3? weken voor lammeren.

Dit ooilam van de jaarling ooi mag ergens anders naar toe verhuizen, ze blijft te klein om onder vol shetland te zetten qua fok. Ramlam (shetland x soay) mag ook weg (ik heb geen ruimte genoeg in de vriezer voor en hem en de vader van de lammeren van volgend jaar zo meteen), fok of vlees (of beide), geeft in elk geval lammetjes die makkelijk uit de wol komen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:39

Speciaal voor jullie dan een kleine foto update:

De geiten doen het prima en gaan zolang het weer het toe laat lekker iedere dag naar buiten

Afbeelding

De tuin krijgt eindelijk vorm nu we er bomen en struiken in hebben staan

Afbeelding

De groep schapen met lammeren van februari/maart staan lekker buiten

Afbeelding

En de nieuwe groep schapen die gaan lammeren (op de foto de tweeling/drielingdrachten)

Afbeelding
Afbeelding

De eerste lammetjes van deze groep

Afbeelding
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:56

Leuke foto's! :)

Ik heb een mysterie. Mijn kalkei die ik in het hok had laten liggen zodat kip ergens op kan broeden tot broedeieren er zijn, is verdwenen. Zou de kraai er mee vandoor zijn gegaan? Maar hoe dan? Ik snap er echt niets van. Het zal vast ergens liggen, maar voor nu een mysterie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:50

Andere kip mee vandoor gegaan die broedse is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 00:22

Die mocht er juist op zitten, maar hij ligt niet meer in het nest. Blijft raar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gisteren avond zijn ze allemaal de 270 gram gepasseerd en dinsdag worden ze 2 weken oud.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:04

Gezellig :D hier deze week ook maar eens de kittens uitgraven. Er zitten er iig 3 tussen een paar balen hooi maar dat is een gat van ongeveer 2m diep en de doorgang ongeveer 30x70cm :+ daar pas ik wel doorheen maar moet er dan ook weer uit zien te komen. Dus als ik 1 baal weg kan halen dan zullen we er wel bij kunnen denk ik.