Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:46

Snap ik, ik twijfelde ook even omdat het toch wel een euhm, 'apart' emailadres is :+

Zelf had ik laatst een mail van Rabobank (betalingsbevestiging). Ik ben geen klant en ook niemand die ik ken én mijn mailadres heeft. Even contact op genomen met Rabo, mail bleek wel gewoon van hun te komen en iemand had een verkeerd mailadres ingevuld, konden ze helaas niks aan doen :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:33

Ik dacht dat de bank nooit maar dan ook nooit mails stuurde. Maar dat hebben ze mij dan verkeerd wijsgemaakt denk ik? :P

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:35

Shaggy09 schreef:
Ik dacht dat de bank nooit maar dan ook nooit mails stuurde. Maar dat hebben ze mij dan verkeerd wijsgemaakt denk ik? :P

Ik kan via ING ook betalingsbevestigings krijgen via de mail, dat kan wel maar mails over wachtwoorden en inloggegevens krijg je nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:46

Shaggy09 schreef:

Nee, dat klopt niet meer. Ik heb tot voor kort jaren bij een bank gewerkt, en wij stuurden emails en zelfs sms in sommige gevallen. Maar dat was vooral om te informeren, er wordt nooit om een pincode, tancode of wachtwoord gevraagd.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:25

Hoe doet iedereen dit toch?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:41

Via instagram stories met nieuwe lettertypes. Maar die zijn nog niet bij iedereen beschikbaar geloof ik..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:49

Anoniem schreef:
Via instagram stories met nieuwe lettertypes. Maar die zijn nog niet bij iedereen beschikbaar geloof ik..

Aaah, nu staat ie er wel bij, was van het weekend nog niet zo. :*

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:02

Mijn telefoon gaf ineens aan dat mijn SD kaart niet te herkennen is.
Ik heb hem nu een maandje in gebruik. Telefoon is ook opnieuw opgestart en heeft niks geholpen..
Als ik hem in mijn pc doe zijn alle bestanden even groot, zijn de namen van alle bestanden een rechthoekje en zijn ze niet te openen. :=
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij het weer doet mét inhoud?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:28

Is het mogelijk om iemand wel te volgen op Facebook, maar te voorkomen dat deze persoon op mijn tijdlijn kan plaatsen en op mijn openbare (voor vrienden) berichten kan reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:52

Waarom zou je dat willen?
Je kan iemand volgen zonder vriendschapsverzoek, als je dan je eigen tijdlijn afschermt voor alleen vrienden dan ziet die persoon die berichten dus niet. Openbare berichten kan iedereen zien. Je kan ook berichten aangepast plaatsen (zichtbaar voor iedereen, behalve..).

Die persoon kan overigens wel zien dat jij hem/ haar volgt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:11

Shanna schreef:
Je kan iemand volgen zonder vriendschapsverzoek, als je dan je eigen tijdlijn afschermt voor alleen vrienden dan ziet die persoon die berichten dus niet. Openbare berichten kan iedereen zien. Je kan ook berichten aangepast plaatsen (zichtbaar voor iedereen, behalve..).

Het gaat om iemand die dingen over mij plaatst op zijn eigen facebook. Dus dan kunnen zijn vrienden het lezen, maar er staan dingen bij die ik niet openbaar op internet wil hebben. Dus dan wil ik dat kunnen zien en melden.
Maar daarvoor ben ik dus vrienden, zodat ik die berichten kan zien.
Echter worden er ook vervelende comments op mijn eigen berichten geplaatst, waardoor mijn eigen facebook vrienden zoiets hebben van WTF? Het zijn onwaarheden, maar ik wil dat niet contant uit hoeven leggen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:14

Je eigen berichten dus plaatsen als aangepast zoals Shanna al zei en je instellingen zo aanpassen dat je de berichten die op je tijdlijn geplaatst worden eerst moet goedkeuren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:18

Froukje schreef:
Je eigen berichten dus plaatsen als aangepast zoals Shanna al zei en je instellingen zo aanpassen dat je de berichten die op je tijdlijn geplaatst worden eerst moet goedkeuren.

Ja perfect, dan doe ik dat zo maar. Wel lekker onhandig, omdat er ook gereageerd wordt op berichten van tig jaar geleden :+ , maar dat is even niet anders. Ik heb gelukkig vrij regelmatig tijd om facebook te checken en berichten evt te verwijderen. En anders zorg ik dat die persoon zijn facebook niet meer kan gebruiken, maar dat is een beetje rigoreus voor zo nu en dan een berichtje misschien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:24

eilleen333 schreef:
Shanna schreef:

Het gaat om iemand die dingen over mij plaatst op zijn eigen facebook. Dus dan kunnen zijn vrienden het lezen, maar er staan dingen bij die ik niet openbaar op internet wil hebben. Dus dan wil ik dat kunnen zien en melden.
Maar daarvoor ben ik dus vrienden, zodat ik die berichten kan zien.
Echter worden er ook vervelende comments op mijn eigen berichten geplaatst, waardoor mijn eigen facebook vrienden zoiets hebben van WTF? Het zijn onwaarheden, maar ik wil dat niet contant uit hoeven leggen.

Misschien een beetje een ongevraagd advies... Maar zo iemand wil graag vrienden met je zijn, omdat diegene aandacht wil... Negatieve aandacht is ook aandacht.
Als iemand gelukkig wordt van het schrijven van dergelijke berichten, is dat waarschijnlijk voornamelijk omdat jij hapt. Ontvrienden dus, en lekker in zijn eigen sop gaar laten koken.
Blijft het doorgaan, laat je vrienden er een printscreen van maken en stap er mee naar de politie, elke keer opnieuw (dossieropbouw). Onaangekondigd, want aankondigen dat 'hij moet ophouden of anders...' zal hij alleen maar meer van genieten. En als vrienden hem geloven, dan moet je ook heel snel van die mensen afscheid nemen. Facebook moet wel het laatste zijn dat jouw leven beïnvloed hoor!!

Totaal niet te vergelijken natuurlijk, maar een nicht van mij had er ook een handje van om heel schijnheilig lief te reageren als mijn moeder iets over me schreef (trots of weet ik het wat, wat moeders doen en denken), maar zodra ik zelf iets schreef en ze had de kans, dan kwam ze altijd met een hele lelijke krenkende opmerking. Mijn zusje is hierin heel onpartijdig (familie van mams kant, dus mams zag het niet) en vond het zelfs absurd... Ik heb haar gewoon verwijderd. Familie of niet, praatjes of niet... Ik heb geen zin om mezelf rottig te voelen omdat die lelijke jaloerse nicht van me weer haar zegje moet doen. En het zal me werkelijk een zorg zijn wat anderen daarvan vinden. Als ze echt zo nodig iets van me moet, zoekt ze me maar op in het echte leven, kijken of ze dan nog zo'n grote bek heeft.

Zag trouwens in je profiel dat je 29 bent, dus het zal wel een wat zorgelijkere situatie zijn dan een klasgenootje die lelijk doet. Wat overigens net zo goed heel erg naar is. Maar laat FB je leven niet bepalen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:26

Waarom is de Poeisz zo'n dure winkel?

Als Paprika freak ben ik aardig op de hoogte van de prijzen... :') Maar een zakje van 3 bij de AH kost 1,19 normaal en in de aanbieding 0,99 cent... Maar kost bij de Poeisz buiten de aanbieding gewoon 1,69... Wat ik echt belachelijk vindt...

Maar goed, voor 50 cent kan ik geen 10 km rijden, dus heb ik het toch maar gekocht... :') Alleen aardig tegen mijn principe in. :+ En ik vraag me oprecht af waarom Poeisz zo'n dure formule heeft (heb dit al bij meerdere vestigingen gezien)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:28

Ik denk omdat er minder concurrentie is. In veel dorpen is het de enige supermarkt, en zoals je zegt, voor het verschil kun je niet naar een andere supermarkt rijden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:29

Janine1990 schreef:
Misschien een beetje een ongevraagd advies... Maar zo iemand wil graag vrienden met je zijn, omdat diegene aandacht wil... Negatieve aandacht is ook aandacht.
Als iemand gelukkig wordt van het schrijven van dergelijke berichten, is dat waarschijnlijk voornamelijk omdat jij hapt. Ontvrienden dus, en lekker in zijn eigen sop gaar laten koken.
Blijft het doorgaan, laat je vrienden er een printscreen van maken en stap er mee naar de politie, elke keer opnieuw (dossieropbouw). Onaangekondigd, want aankondigen dat 'hij moet ophouden of anders...' zal hij alleen maar meer van genieten. En als vrienden hem geloven, dan moet je ook heel snel van die mensen afscheid nemen. Facebook moet wel het laatste zijn dat jouw leven beïnvloed hoor!!

Totaal niet te vergelijken natuurlijk, maar een nicht van mij had er ook een handje van om heel schijnheilig lief te reageren als mijn moeder iets over me schreef (trots of weet ik het wat, wat moeders doen en denken), maar zodra ik zelf iets schreef en ze had de kans, dan kwam ze altijd met een hele lelijke krenkende opmerking. Mijn zusje is hierin heel onpartijdig (familie van mams kant, dus mams zag het niet) en vond het zelfs absurd... Ik heb haar gewoon verwijderd. Familie of niet, praatjes of niet... Ik heb geen zin om mezelf rottig te voelen omdat die lelijke jaloerse nicht van me weer haar zegje moet doen. En het zal me werkelijk een zorg zijn wat anderen daarvan vinden. Als ze echt zo nodig iets van me moet, zoekt ze me maar op in het echte leven, kijken of ze dan nog zo'n grote bek heeft.

Zag trouwens in je profiel dat je 29 bent, dus het zal wel een wat zorgelijkere situatie zijn dan een klasgenootje die lelijk doet. Wat overigens net zo goed heel erg naar is. Maar laat FB je leven niet bepalen!

Ik snap je, en het is een beetje lastig ivm privacy gooi ik liever niet teveel op het openbare net.
Het gaat om een persoon met een geestesziekte. Te ver heen om te snappen dat die berichten openbaar op facebook staan, maar te helder om niet te verlangen naar connectie met (oude) bekenden.
De persoon zit in een instelling, dus het is mogelijk om de toegang tot een smartphone of internet te ontzeggen, alleen door de mentale toestand kan deze persoon al vrijwel niets meer (persoon zit in een gesloten instelling, dus een dagje zwemmen of naar de kroeg oid kan/mag niet zomaar). Het internet is eigenlijk het enige dat deze persoon heeft, dus het is discutabel of dat zomaar ontzegd zou moeten kunnen worden.

Het zijn geen berichten die mij of anderen echt schaden, maar wel persoonlijke dingen die gedeeld worden, waardoor er soms ook een stukje schaamte om de hoek komt kijken. Niet iedereen weet namelijk van de geestelijke gezondheidstoestand van deze persoon (denk aan vakantievrienden van mij bv, ik hoef niet elke vriend in te lichten over de mentale toestand van een andere vriend, maar er verschijnen dan wel aparte berichten op facebook).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:41

eilleen333 schreef:
Ik snap je, en het is een beetje lastig ivm privacy gooi ik liever niet teveel op het openbare net.
Het gaat om een persoon met een geestesziekte. Te ver heen om te snappen dat die berichten openbaar op facebook staan, maar te helder om niet te verlangen naar connectie met (oude) bekenden.
De persoon zit in een instelling, dus het is mogelijk om de toegang tot een smartphone of internet te ontzeggen, alleen door de mentale toestand kan deze persoon al vrijwel niets meer (persoon zit in een gesloten instelling, dus een dagje zwemmen of naar de kroeg oid kan/mag niet zomaar). Het internet is eigenlijk het enige dat deze persoon heeft, dus het is discutabel of dat zomaar ontzegd zou moeten kunnen worden.

Het zijn geen berichten die mij of anderen echt schaden, maar wel persoonlijke dingen die gedeeld worden, waardoor er soms ook een stukje schaamte om de hoek komt kijken. Niet iedereen weet namelijk van de geestelijke gezondheidstoestand van deze persoon (denk aan vakantievrienden van mij bv, ik hoef niet elke vriend in te lichten over de mentale toestand van een andere vriend, maar er verschijnen dan wel aparte berichten op facebook).

Oké, heel erg helder verhaal...
Maar ik vind je te lief in dit geval... Maar misschien denk ik nu te veel en vul ik te veel voor je in...
Ik zou hier namelijk echt stapelgek van worden en denken: Zo en nu opsodemieteren.

Want ja, ik begrijp heel erg goed dat je niet elke vakantievriend gaat vertellen wat er wordt geschreven door wie, of elke vage kennis. Ik ben zelf vrij selectief in wie ik als FB vriend heb, maar ook ik heb gewoon mensen er tussen zitten die ik alleen van naam ken of vaag ergens ben tegengekomen. "Ik ken jou, maar geen idee meer waarvan"-vrienden.

Hoe erg het ook is dat iemand zo ver heen is, diegene heeft de nodige hulp ook. Ontzeg jij zo iemand het internet door diegene te ontvrienden? Is het niet heel wat dat jij voor zoiets op Bokt om advies vraagt? Terwijl het iets is dat jou eigenlijk helemaal niet aan gaat? Of niet aan zou moeten gaan... Denk ook aan jezelf, bedoel ik vooral te zeggen ;) Als jij eens in de twee weken een hartverzakking krijgt of ernstige last van (plaatsvervangende) schaamte... vind ik dat best wel erg :(:)

Oh en btw, er is een manier (vraag me niet hoe!) om je tijdlijn uit te schakelen. Of er dan ook niet gereageerd kan worden op berichten, dat weet ik niet...
Zelf maak ik veel gebruik van 'op deze dag' om oude berichten te verwijderen waar dat stukje schaamte bij komt kijken. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:41

Gracezellaa schreef:
Ik denk omdat er minder concurrentie is. In veel dorpen is het de enige supermarkt, en zoals je zegt, voor het verschil kun je niet naar een andere supermarkt rijden.

Maar de Albert Heijn zat eerst in dat pand en daar kreeg ik wel gewoon 3 paprika's voor 1,19 :P

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:44

Ik verbaas me ook geregeld over de prijzen bij de Poiesz. Maar ja, ik vergeet regelmatig iets bij de supermarkt en om dan weer naar het buurtdorp te rijden waar de Jumbo/Lidl zit. De Poiesz zit op 250m loopafstand, dus de keuze is vaak makkelijk gemaakt. Al neem ik me elke keer voor toch maar naar de Jumbo of Lidl te gaan :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:46

Janine1990 schreef:
Oh en btw, er is een manier (vraag me niet hoe!) om je tijdlijn uit te schakelen. Of er dan ook niet gereageerd kan worden op berichten, dat weet ik niet...
Zelf maak ik veel gebruik van 'op deze dag' om oude berichten te verwijderen waar dat stukje schaamte bij komt kijken. :P

Het ontvrienden maar wel volgen kan altijd. Dan blijft mijn tijdlijn iig schoon en we hebben weinig gemeenschappelijke vrienden gelukkig.

Heb deze persoon nu op mijn restricted list, dus er kunnen in elk geval geen berichten meer op mijn tijdlijn komen als het goed is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:52

Ben ik verplicht om facebook een kopie van mijn ID te geven als daarom gevraagd word?
Iemand heeft mijn account gerapporteerd omdat ik niet mijn echte naam zou gebruiken (mijn voornaam in tweeën geknipt ipv voor- en achternaam), wat deels klopt ivm privacy.
Nu ben ik zo ongeveer verplicht om mijn volledige naam te gebruiken en daar voel ik me niet goed bij, mijn achternaam komt zeer weinig voor en k ben letterlijk de enige met deze volledige naam.
Mijn volledige naam invullen was overigens de enige manier om het stukje ID opsturen te omzeilen, had ik mijn 'oude' naam willen behouden had ik wel een kopie van mijn ID moeten opsturen.

Facebook is al via diverse wegen benaderd maar houdt zich stil, ik heb een sterk vermoeden wie me heeft gerapporteerd en ook aan FB gevraagd om de naam door te geven ivm evt (juridische) stappen, ook omdat blokkeren niet helpt omdat er mensen zijn die dingen screenshotten.
Mijn FB is compleet afgeschermd, ik heb wat mensen eruit gegooid nadat ik erachter kwam dat er dingen werden doorgespeeld maar op een of andere manier helpt dat niet (voldoende). -O-

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:54

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:58

Vreemd verhaal... genoeg mensen die hun echte naam niet gebruiken, geloof niet dat iemand daar een probleem van zou maken.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand je zou aangeven omdat je een 'copycat' zou zijn? Zal geen sprake van zijn natuurlijk... Maar weet niet of Facebook daar iets mee doet?
Mijn zusje heeft het wel gehad, iemand die pikte letterlijk haar foto's van Facebook en maakte een account aan onder dezelfde naam.

Er zijn ook drie mensen die dezelfde naam hebben als ik, maar die zien er wel anders uit natuurlijk :') Nog nooit iets raars van gehoord. (mijn naam is niet heel veel voorkomend in combinatie met achternaam en het is geen familie, het meest bizarre is dat ze hier allebei in de buurt wonen, in de paarden zitten en geen familie zijn)

Wat je wel kan doen is je ID afgeschermd (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsbewijs) doorgeven. Maar hoe hebben ze je benaderd? Ik zou eigenlijk eerst een bericht naar Facebook sturen, via Facebook.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:01

FaceBook wil dat je je echte naam gebruikt dus als ze denken dat je een nep naam gebruikt willen ze inderdaad wel eens vragen naar een identiteitsbewijs. Heel irritant, ik heb het zelf ook gehad. Als je zoiets opstuurt sowieso alles onherkenbaar maken behalve je naam.