Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:47

Snoevie schreef:
maar heel veel mensen zien de JG als voetendouwers,en dat is gewoon niet eerlijk,dat word er denk ik mee bedoeld.
als je het over JG hebt,zeggen veel mensen: ja dat zijn toch die mensen die hun voet tussen de deur zetten.

wij hebben het nog nooit meegemaakt,de JG die hier zeer zelden aan de deur komen,zijn altijd zeer beleefd

wel een keer collectant van greenpeace aan de deur gehad,die zette wel zn voet ertussen......

Precies.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:54

Tinky12 schreef:
Ashley...welkom Doei! fijn dat we wat aan je mogen vragen Ja

Ik heb een brandende vraag en ik hoop dat jij hem kan(proberen) te beantwoorden...

Dit is al heel lang geleden gebeurd hoor,vroeger hadden wij JG in de straat wonen met een klein kindje,ik meen ergens tussen de 4 en 6 jaar.Dit kindje kreeg een ongeluk en had een bloedtransfusie nodig maar de ouders weigerden dit vanwege hun geloofsovertuiging.Het kindje stierf omdat het "Gods wil" zou zijn,met een transfusie had dit kindje een zeer goede kans op overleven gehad.

Kun jij mij uitleggen of dit nog steeds zo is?Ik snap de gedachtegang van "onrein bloed" wel maar hoe kun je een kindje van deze leeftijd ter dood veroordelen terwijl dit niet had gehoeven.Ook omdat dit alles een bewuste keuze is van de ouders en niet van het kind.
Als niet-JG is dit namelijk moeilijk te verkroppen....

Ja, dat is nog steeds zo Ja Weet je wat, ik kan wel even wat voor je opzoeken en dat stuur ik je dan wel even, iets uitgebreider en iets duidelijker voor jou. Dan krijg je een beter antwoord op je vraag Knipoog Oké?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:56

Fijn...dank je wel OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:02

Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar...

Want is het ook niet God die ons de handvatten heeft gegeven om de medische wereld te brengen tot waar hij is? Als het niet de bedoeling was om daar gebruik van te maken, had het dan wel bestaan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:07

(toch nog ff plaatsen: Bloos Is dit dan toeval volgens de ongelovigen onder jullie?..) ben gewoon benieuwd.. Bloos

Toen mijn oma hersenbloedingen kreeg was ze mentaal erg passief geworden, leek ons niet te herkennen, inclusief haar zoon, mijn vader.

Toen belde ze ineens en zei:"Dick, mot je nou toch heur'n wat er 'ebeurd is"..

Ze vertelde dat er een licht in haar slaapkamer was, en dat er een engel aan haar voeteneind had gezeten. Mijn nuchtere oma! Haha! Knipoog
Ze citeerde een bijbeltekst (don't ask me which one Bloos ), waarbij de woorden "vrees niet" en dat God haar zou komen halen..

De tekst klopte perfect m.b.t. die schriftlezing, heel bijzonder, gezien haar mentale state of being! :

Ze was daarna heel rustig en tevreden en sliep twee dagen later in...(:)
Als God dan niet bestaat dan snap ik er ook niks meer van. Bloos
Laatst bijgewerkt door detour op 25-08-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:08

Rock schreef:
Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar...

Want is het ook niet God die ons de handvatten heeft gegeven om de medische wereld te brengen tot waar hij is? Als het niet de bedoeling was om daar gebruik van te maken, had het dan wel bestaan?

Ik heb net het stukje naar Tinky12 gestuurd. Was nogal een verhaal, heb nu geen tijd om het nog eens te typen, maar zal het je zo snel mogelijk sturen oké?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:12

Kan je het toevallig nog kopiëren uit je PB aan haar via je uitbox of je verzonden berichten? Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:15

Verstuurd Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:17

detour schreef:
(toch nog ff plaatsen: Bloos Is dit dan toeval volgens de ongelovigen onder jullie?..) ben gewoon benieuwd.. Bloos

Toen mijn oma hersenbloedingen kreeg was ze mentaal erg passief geworden, leek ons niet te herkennen, inclusief haar zoon, mijn vader.

Ze vertelde dat er een licht in haar slaapkamer was, en dat er een engel aan haar voeteneind had gezeten. Mijn nuchtere oma! Haha! Knipoog
Ze citeerde een bijbeltekst (don't ask me which one Bloos ), waarbij de woorden "vrees niet" en dat God haar zou komen halen..

De tekst klopte perfect m.b.t. die schriftlezing, heel bijzonder, gezien haar mentale state of being! :

Was ze in haar jongere jaren christelijk of haar ouders?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:18

Ja, ze was wel christen maar niet erg zwaar of i.d., haar ouders ook niet. Ze gingen wel naar de kerk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:21

Wel leuk (raar woord in deze zin) dat dit haar rust en tevredenheid heeft gebracht. Of god nu bestaat of niet ben ik nooit uitgekomen, maar als ik dan zo een verhaal lees. Dan maakt het niet uit vind ik, als het mensen moed geeft moet ik niet meer weten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:27

ja, da's waar, moed geeft het zeker en dat is al erg mooi idd...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:14

Ashley__ schreef:
Wij zien onszelf wel als een christen ja, maar dan idd anders als die mensen die zich christen noemen en naar de kerk gaan. Wij zijn anders omdat we natuurlijk al die feestdagen niet vieren en die andere 'christenen' wel. Wij hebben onze eigen zaal waar we bijeenkomen. Wij geloven in een andere god als de mensen die naar de kerk gaan.
Wij geloven niet hetzelfde. Veel mensen die naar de kerk gaan denken dat je als je dood gaat naar de hemel gaat oid. Maar na de dood is geen leven meer, ook niet in de hemel. Dat geloven wij.

Dat jullie het hebben over bekeerd worden....mensen die JG zijn, zijn niet bekeerd. Wij gaan idd langs de deuren om andere mensen geinteresseerd te maken in ons geloof (las hier zelf dat sommige dan opdringerig waren, heb ik zelf nog niet meegemaakt). Wij kunnen dan 1 van onze 'blaadjes' achterlaten (oftewel de Wachttoren en/of Ontwaakt) en mensen kunnen dat dan lezen. Ze beslissen zelf of ze een JG willen worden, daarvoor hoef je je niet te bekeren.

Nog 1 ding die ik wil zeggen. Bij veel kerken worden kindjes al bij hun geboorte gedoopt. Kunnen daar dus niet zelf over beslissen of ze dat daadwerkelijk willen. Bij ons gaat het zo, je kiest zelf wanneer je gedoopt wilt worden.

Dank je voor je antwoord, maar ik ben nog niet tevreden. Haha! Hopelijk kan je me nog verder helpen.

Uiteraard is het anders dat jullie geen feestdagen vieren, maar ik blijf erbij dat ik dat niet de essentie vind.

Veel belangrijker vind ik dat je zegt dat jullie in een andere God geloven. Dat lijkt me stug, in de Bijbel wordt maar over 1 God gesproken en jullie hebben dezelfde bijbel als wij (ok andere vertaling, maar dezelfde oorspronkelijke boeken staan eraan ten grondslag). Sterker nog, de originele boeken schrijven de naam van God als JHWH. of JHVH. (Voor de W en de V is in het Hebreeuws 1 teken) Waarschijnlijk weet je, dat in het hebreeuws in het schrift geen klinkers bestonden. In de Joodse kerk wordt deze naam aangevuld tot JaHWeH (een naam die in de christelijke kerken steeds vaker wordt gebruikt), bij jullie tot JeHoVaH.
(Overigens zullen de Joden de naam van God uit angst voor 'ijdel gebruik' niet uitspreken, dus als er Jahweh staat, dan zegt de Jood 'Heer'. Dit is de reden dat er geen zekerheid is over de juiste uitspraak van de naam JHWH.)
De keuze voor Jahweh of Jehovah is dus een taalkundige interpretatie.
Het lijkt mij overduidelijk, dat we het over dezelfde hebben. Dezelfde bijbel, dezelfde naam, dezelfde God.

Jij zegt dat jullie niet geloven in een leven na de dood. Ik begrijp uit andere berichten, dat je daarmee bedoelt: tot het moment van de opstanding. Wellicht heb je gelijk; ik weet het niet. Maar is tijd niet een relatief begrip? Loopt voor een overledene de tijd op dezelfde wijze door?
Schrijft David in zijn Psalm 90 vers 3 en 4 niet:
    U doet de sterveling terugkeren tot stof
    en zegt: ‘Keer terug, mensenkind.’
    Duizend jaar zijn in uw ogen
    als de dag van gisteren die voorbij is,
    niet meer dan een wake in de nacht. .
    NBV-vertaling

het is niet zo belangrijk of je denkt dat er nog duizenden jaren (of wie weet nog maar een paar dagen Cool ) tussen dood en wederopstanding zit. ik neem tenminste aan dat als je dood bent, je geen tijdsbesef meer hebt!

Wat de volwassendoop betreft: binnen de christelijke kerk is hier verschil in. De meeste protestante kerken hebben de kinderdoop, de katholieke kerk kent weliswaar de kinderdoop maar heeft als voltooiing van de doop het vormsel op jongvolwassen leeftijd (dwz het antwoord van de dopeling en de doop met de Heilige Geest) en de evangelische kerken en de Baptistenkerken kennen net als jullie de volwassendoop. Toch belijden al deze kerken dat zij allemaal samen 1 kerk zijn en onderschrijven zij allemaal dezelfde geloofsbelijdenis.

Jouw opmerking over het bekeren begrijp ik niet helemaal. goed, even terug naar de basis: wat betekent het bij jullie, als je gelovig wordt; komt het woord 'bekering' bij jullie helemaal niet voor?

Ik ben benieuwd naar je reactie!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:47

Ashley...dank je wel voor je uitleg Knipoog

detour schreef:

Ok,ik als ongelovige:
Ze is opgegroeid als gelovige en het menselijk brein is tot veel instaat,delen van de aangetaste hersenen zoeken een weg naar een nieuwe verbinding...voor mij is dit gewoon 1+1=2
Mensen met een hersenbeschadeging of dementie kunnen zich soms dingen uit het verleden herinneren wat iedereen vergeten was,voor hun is het glas helder.
Of dit voor mij een bewijs is dat God bestaat,nee maar ze is er gelukkig van geworden en het heeft haar rust bezorgt,dat vind ik het aller belangrijkste Knipoog

Mensen mag ik ondertussen even vermelden dat dit volgens mij een van de weinige topics is met een gevoelig onderwerp,waar netjes en respectvol met elkaar wordt omgegaan.
Applaus voor onszelf want dat mag ook wel eens vermeld worden Bloos Haha!
OK dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:24

OKe, Tinkie, met alle respect, ik vind het een heel droge theorie en ook iets te makkelijk maar ik respecteer je mening! Knipoog Ach gut

Zij was nl al jaren een kasplantje die niet meer sprak. Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:42

detour schreef:
OKe, Tinkie, met alle respect, ik vind het een heel droge theorie en ook iets te makkelijk maar ik respecteer je mening! Knipoog Ach gut

Droge theorie...tsja....ben een vrij nuchter iemand Tong uitsteken
Haha! Zo hebben wij beide onze eigen theorie,voor jou zijn Gods wegen een mysterie,voor mij de wetenschap en het menselijk lichaam.
Het menselijk brein is nog steeds een onderdeel van het lichaam waarvan men nog niet precies weet wat het allemaal kan.
Bovendien hebben mensen vaak voor hun sterven nog een enorme opleving.
Waar het om gaat is dat je je prettig voelt bij de gedachte die je over zoiets hebt.Ik vind het geweldig dat meonsen veel steun kunnen vinden bij hun geloof en ben blij dat jij mijn mening respecteerd zoals ik de jouwe Knipoog

Overigens wel grappig om dit soort dingen op deze manier te bespreken,zo zie je maar dat er over sommige gevallen(mijn excuus voor de woordkeuze) zo uiteenlopend gedacht kan worden.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:58

Ik heb zo'n hekel aan Jehova's aan de deur Hamer

Sorry, moest het even kwijt!!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:01

En waarom dan wel Malloesje?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:02

Ik geloof alleen in mezelf en niet in God.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:07

Okee, daar kan ik inkomen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:43

Tinky12 schreef:
detour schreef:

Droge theorie...tsja....ben een vrij nuchter iemand Tong uitsteken
Haha! Zo hebben wij beide onze eigen theorie,voor jou zijn Gods wegen een mysterie,voor mij de wetenschap en het menselijk lichaam.
Het menselijk brein is nog steeds een onderdeel van het lichaam waarvan men nog niet precies weet wat het allemaal kan.
Bovendien hebben mensen vaak voor hun sterven nog een enorme opleving.
Waar het om gaat is dat je je prettig voelt bij de gedachte die je over zoiets hebt.Ik vind het geweldig dat meonsen veel steun kunnen vinden bij hun geloof en ben blij dat jij mijn mening respecteerd zoals ik de jouwe Knipoog

Overigens wel grappig om dit soort dingen op deze manier te bespreken,zo zie je maar dat er over sommige gevallen(mijn excuus voor de woordkeuze) zo uiteenlopend gedacht kan worden.

DAt zou betekenen dat mensen dan ineens een bijbeltekst zouden kunnen citeren en een engel aan hun voeteneind zien, terwijl hun hersenen zwaar beschadigd zijn.

Dat gaat er bij mij niet in. Bloos
Zij was trouwens ook erg nuchter. Knipoog

Ik vind het trouwens ook prettig dat we hjier zo makkelijk, open over kunnen praten zonder dat men elkaar afkraakt. Pling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:50

malloesje schreef:
Ik heb zo'n hekel aan Jehova's aan de deur Hamer

Sorry, moest het even kwijt!!!

dit zou je ook wel op een heel andere manier kunnen zeggen Boos!

je reden is jouw keuze(ik ben ook niet gelovig)maar je hoeft niet op deze manier te praten over anderen Boos!

over afkraken gesproken zeg. de toon waarop je iets zegt of typt maakt heel wat uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:06

Weten jullie wat het is? Ik vind het heel leuk om te zien hoe jullie er tegenaan kijken. Ik geloof zelf ook, maar niet in één God.

Ik ben heks en geloof in een Godin en een God. Voor mij is alles in balans, ook het goede en kwade in de mens, maar ook in de Godin en de God. Voor mij zijn zij de belichaming van energieën, het plaatje dat je vormt bij al het mannelijke en vrouwelijke in de natuur.

Voor mijn geen ultiem goed (God) en ultiem kwaad (duivel), maar een balans.

Iedereen is in staat om heel goed te zijn, en iedereen is in staat om heel slechte dingen te doen.

Ik geloof niet in bidden tot een hogere macht om iets van hem of haar gedaan te krijgen, maar wel in bidden om stil te staan bij je problemen of je geluk, en daardoor wat in jezelf, en misschien onbewust in anderen te bewegen om je problemen op te lossen.

Mijn man is protestants opgevoed, en heeft altijd in God geloofd tot ons dochtertje met vijf dagen oud bijna overleed. Ze heeft ontzettend veel pijn gehad toen waarschijnlijk, veel nare onderzoeken gehad, en ze lijkt nu (2 jaar) eindelijk een beetje over dat trauma heen te komen.

Mijn man zei toen dat zo'n klein kindje, dat nog niks fout gedaan heeft, dat nooit verdiend. Voor hem was er -in ieder geval op dat moment- geen God meer.

Voor mij was dat moment juist erg bijzonder. Ze is wonder boven worden binnen een week hersteld. Weliswaar met een hersenbeschadiging, maar ze leefde nog.

Ondertussen is ze twee en is zelfs van die hersenbeschadiging tot nu toe niks te merken.

Wonderen gebeuren, en ik heb ontzettend veel respect voor de manier waarop ons kleine meisje zich van het randje van de dood heeft gevochten om beter te worden en bij ons te blijven.

Is dat het werk van God?

Tja, ik vind het 'makkelijk' om van dat soort dingen zeggen dat God dat gedaan heeft, en dat als er iets slechts gebeurd het het werk is van de duivel.

Ik geloof dat wij als mensen meer kracht bezitten dan we voor mogelijk houden. Maar, om even met de Spider-Man film te spreken *LOL* "With great power, comes great responsibility."

We moeten kiezen om het goede te doen, niet omdat God ons dan beloont met een betere wereld, maar omdat wij graag goed willen doen. Omdat we zelf een mooiere wereld willen creëren, omdat we dankbaar mogen zijn dat deze planeet er voor ons is, en dat we deze mogelijkheden krijgen.

We moeten zorgen voor onze planeet, en voor de mensen om ons heen.

Ik zal hier eens mijn leefregels plaatsen... Het komt best veel overeen met de 10 geboden van het Christendom, en de 10 regels uit de Torah en de Koran.

Er zijn ook 13 doelen, maar zoas ik ze heb staan zijn ze wat cryptisch, dus dan maar gewoon even mijn eigen regels waarnaar ik probeer te leven.

Doe niets en niemand kwaad.
Kom niet aan de Vrije Wil.
Respecteer de natuur.
Vertrouw in jezelf, de Godin en de God.
Niemand heeft het recht je te kwetsen.
Leef met de maan en de seizoenen.
Zorg voor jezelf en voor anderen.
Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt.

Verder heb ik onlangs mijn reiki gehaald. Ook bij reiki horen vijf leefregels:

Alleen vandaag: word niet boos.
Alleen vandaag: maak je geen zorgen.
Alleen vandaag: wees bescheiden.
Alleen vandaag: wees eerlijk.
Alleen vandaag: wees vriendelijk voor alles dat leeft.

Natuurlijk lukt het niet altijd om me aan alle leefregels te houden. Ik ben ook maar een mens, met emoties, met verdriet, met wensen...

Maar het feit dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen geluk geeft me een heel krachtig gevoel en helpt me om te proberen zo goed mogelijk te leven Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:16

Ik geloof ook niet in één god, ik geloof in een god voor christelijke mensen, in een god voor moslims, god godin voor heksen enz. Ik geloof ook niet dat je godsdienstig moet zijn geweest om na de dood, gereïncarneerd te worden, hemel of andere plaatsen. Maar puur een goed mens, daar draait godsdienst om. En niet te schrik om geen plaatsje te krijgen na de dood.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:18

Komen alle geloven niet op zo ongeveer dezelfde God neer? Is God niet een een soort verzamelnaam voor Allah, Jaweh, etc?..