Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:29

Ik blijf me verbazen dat wanneer mensen tegen je zeggen mvdende dat je je mening wel eens bij mag stellen over bepaalde dingen je maar eigenwijs hetzelfde blijft vertellen. Niet eens eigenwijs maar gewoon egocentrisch.

Je lijkt minister Faber wel met haar lintjesgate

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:39

Mvandende, dus jij bent minima? Dan krijg je dus maximale zorgtoeslag? En natuurlijk huurtoeslag op je huur van het huis dat je ouders voor je gekocht hebben? En je gaat op vakantie?
Oef wat heb je het slecht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 23:59

purny schreef:
Je lijkt minister Faber wel met haar lintjesgate

Ha, Faber is een menner, dus die zou best wel eens op bokt kunnen zitten :') (bron, betaalmuur-omzeild AD artikel: https://archive.is/7mOm4)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 04:52

mvdende schreef:
Omdat ik nu geen kind meer ben? Omdat onze ouders ons netjes altijd onderhouden hebben toen wij kinderen waren? Zonder toeslagen voor wat dan ook? (Behalve de kinderbijslag, dat is geen keuze, dat krijg je automatisch)

Die kinderbijslag hadden ze ook kunnen weggeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 05:10

BigOne schreef:
Mvandende, dus jij bent minima? Dan krijg je dus maximale zorgtoeslag? En natuurlijk huurtoeslag op je huur van het huis dat je ouders voor je gekocht hebben? En je gaat op vakantie?

En kwijtschelding van gemeentebelasting, als ze t niet vergeet aan te vragen. Maar wel de hele buts in 1x kan overmaken als ze t vergeet.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:33

Electra63 schreef:
Bo_Y schreef:
Alles is duur en nu ik 100 afgekeurd ben valt het soms wel tegen. Want het scheelt per jaar wel een boel geld werken of een uitkering.
Maar goed me dood werken is geen optie voor ons. Dus we slaan ons we wel doorheen.

Sommetje wat we minder krijgen:
25% minder inkomen dat is voor mij 1000 euro bruto, dus ongeveer 700 netto per maand
450 euro meer loon belasting per maand
Dus dat is per maand ongeveer 1150 minder inkomen. Dat is veel geld.

Nu heb ik een iva, had de ‘mazzel’ meteen volledig afgekeurd te worden zonder ooit te hoeven te worden herkeurt. Wat heftig was, maar goed ook rust.

Onze verhuisplannen liggen nu dus in de ijskast. Maar we hebben het niet slecht, maar moeten we meer nadenken over dingen.

Eigen risico, ja dat is hier in januari op, dus is ieder jaar gewoon 385 extra aan zorgkosten voor mij.

Ik begrijp even niet waarom je € 450 meer loonbelasting betaalt ?

Omdat als je werkt je arbeidskorting krijgt en die valt weg bij een wia. Dus met mijn inkomen is het dat 450 euro aan loonheffing extra per maand.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:44

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

En kwijtschelding van gemeentebelasting, als ze t niet vergeet aan te vragen. Maar wel de hele buts in 1x kan overmaken als ze t vergeet.

Die kwijtschelding kreeg ik dus niet, omdat er net precies in de week waar er naar saldo gekeken wordt, een uitbetaling van een verzekering kwestie over geschreven werd, welke al vanaf november speelde en ik niet had zien aankomen dat ze toch nog tot uitbetaling over zouden gaan. (Deden lastig ivm overname Aegon door ASR) deze uitbetaling moest terugbetaald aan mn ouders, ivm dat zij de kosten hadden voorgeschoten. Resultaat was dat ik even een paar dagen te veel saldo op mijn rekening had staan. Ben daarom in beroep gegaan, maar uitspraak daarvan heb ik nog niet.

En waarom ik het in één keer kon betalen?: omdat ik ten alle tijden een buffer van minimaal €1000 aan wil houden op mijn spaarrekening voor dit soort ongein. Of een kapotte wasmachine, of een zieke hond.

Helaas uithuilen en nóg voorzichtiger de komende maanden, want de Canada familie bezoek is al (deels) geboekt en Canada is niet goedkoop. Het bedrag van die kwijtschelding was dan ook eigenlijk mijn spaargeld voor Canada waar ik hard voor gespaard heb de afgelopen maanden...(avondmaaltijd = boterham of bakje kwark regelmatig, verwarming zo min mogelijk aan en laag enz.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:50

mvdende schreef:
En tja, ik betaal nu al €213 per maand, maar dus geen eigen risico (trouwens al een paar jaar niet nodig gehad) en 20 fysio behandelingen, 1x per 3 jaar bril vergoeding, volledige vergoeding anticonceptie, vergoeding eigen bijdrage CAK, €500 tandarts vergoeding, dus wel heel ruim verzekerd. Na het 1e jaar .

Maar heb je al die vergoedingen echt nodig?
Ik betaal bij ASR iets van 180 euro per maand en 38,50 ER.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:52

mvdende schreef:
Helaas uithuilen en nóg voorzichtiger de komende maanden, want de Canada familie bezoek is al (deels) geboekt en Canada is niet goedkoop. Het bedrag van die kwijtschelding was dan ook eigenlijk mijn spaargeld voor Canada waar ik hard voor gespaard heb de afgelopen maanden...(avondmaaltijd = boterham of bakje kwark regelmatig, verwarming zo min mogelijk aan en laag enz.)

Tja dat is nou eenmaal je eigen keuze
Ik heb ook een verre reis geboekt en moet 1000 euro IB ophoesten en mij hoor je ook niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:01

purny schreef:
mvdende schreef:
En tja, ik betaal nu al €213 per maand, maar dus geen eigen risico (trouwens al een paar jaar niet nodig gehad) en 20 fysio behandelingen, 1x per 3 jaar bril vergoeding, volledige vergoeding anticonceptie, vergoeding eigen bijdrage CAK, €500 tandarts vergoeding, dus wel heel ruim verzekerd. Na het 1e jaar .

De fysio behandelingen heb ik tot nu toe niet zoveel nodig gehad, meestal maar een paar per jaar.

Maar bril, anti conceptie, eigen bijdrage CAK, tandarts enz gebruik ik ieder jaar wél. Vorig jaar bijvoorbeeld ook enkele honderden €€ aan reizigers vaccinaties vergoed gekregen door deze aanvullende verzekering.

Edit: €180 + €38,5 is toch méér dan €213 in totaal? Dat is namelijk €218,5

Dus 1x een ziekenhuis bezoek en mijn verzekering is sowieso goedkoper.

Alleen als ik het eigen risico niet op zou maken, zou het voordeliger zijn om een "losse verzekering + aanvullende" te nemen. Maar dan zal je altijd zien dat je dat jaar toch een keertje zorg nodig hebt en alsnog dat eigen risico kwijt bent. Probleem is dat niet alle zorgverbruik te plannen is. (Soms natuurlijk wel, controle 1x per 5 jaar weet je dat dat gaat komen bijvoorbeeld)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:07

purny schreef:
mvdende schreef:

Hoe kun je dat nu van te voren weten?

Ik had ook nooit iets tot ik borstkanker kreeg... je moet verzekeren wat je niet betalen kan. Dus ik vind het niet heel gek dat juist mensen met een lager inkomen uitgebreid verzekerd zijn. Ik kon die fysio etc zelf betalen maar veel mensen kunnen dat niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:16

purny schreef:
mvdende schreef:

Tja dat is nou eenmaal je eigen keuze
Ik heb ook een verre reis geboekt en moet 1000 euro IB ophoesten en mij hoor je ook niet.

Los van de hele discussie, is dit nou ook niet waar hé :') ondertussen zijn er meerdere topics waarin je vermeld dat je maar liefst 1000 belastingen moet ophoesten dus we horen je wel :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:17

@Sansa: Ik vraag me dus af of je echt zoveel vergoed krijgt in tegenstelling tot de gewone polissen.
@Little gift: Weet ik maar ik doe niet zo zielig als een ander.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:43

purny schreef:
@Sansa: Ik vraag me dus af of je echt zoveel vergoed krijgt in tegenstelling tot de gewone polissen.
@Little gift: Weet ik maar ik doe niet zo zielig als een ander.

https://www.gezondverzekerd.nl/gemeente/woensdrecht/zorgverzekeringen#/pakketten

Hier kan je de polisvoorwaarden zien.

Voor mij is het een fijne verzekering omdat dingen die ik belangrijk vind vergoed worden, zoals mijn eigen bijdrage van €21 per maand van het CAK voor de wmo dagbesteding, mijn anticonceptie, de tandarts en mijn bril. En dan dingen zoals de vaccinaties vorig jaar.

Ik vind het een ruime verzekering, maar dat kan voor iedereen verschillend zijn.

Normaal kost deze verzekering dan ook €241 per maand, maar de gemeente Woendrecht betaald €27,5 per maand mee, dus de kosten voor mij zijn dan €213,95.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:44

Trouwens als minima hebben een hoop gemeenten gemeenten polis voor ziektekosten verzekering. Ook zonder eigen risico.

Oh je hebt gemeente polis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:49

Volgens mij is het ook per gemeente verschillend met wat je krijgt.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:57

mvdende schreef:
Normaal kost deze verzekering dan ook €241 per maand, maar de gemeente Woendrecht betaald €27,5 per maand mee, dus de kosten voor mij zijn dan €213,95.

En je krijgt nog zorgtoeslag toch? Dus die gaat er ook nog vanaf.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:59

Gaat het topic om 1 persoon inmiddels?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:04

Dat lukt haar in bijna elk topic dat over geld gaat, klagen, afgeven op anderen maar ondertussen.
Geef maar op, het kwartje valt al jaren niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:07

wyoming schreef:
mvdende schreef:

En je krijgt nog zorgtoeslag toch? Dus die gaat er ook nog vanaf.

Ja, als minima op het sociaal minimum heb ik recht op de meeste toeslagen. Kwa inkomen zelfs recht op de voedselbank. Maar doordat ik zelf behoorlijk zuinig leef, houdt ik dáár per maand net teveel voor over om in aanmerking te komen en het is wel prima zo.

Maar óók met alle toeslagen wordt het in de huidige tijd steeds lastiger om fatsoenlijk rond te komen, want alles wordt flink duurder en naar mijn gevoel véél meer dan de aangegeven 3-4% inflatie. Vorige week ff turkse Pizza halen op m'n verjaardag, prijsstijging van 22% ten opzichte van een paar maanden geleden. Dat is dus echt niet meer een inflatie correctie van 4%.

En ik ben dus nog wel meer van dit soort prijsstijgingen tegen gekomen de afgelopen tijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:20

Ik kom al jaren in aanmerking voor de gemeente zorgverzekering maar hij is vele malen duurder dan mijn eigen verzekering. -O- er zitten dingen in die oververzekerd zijn maar een lagere optie is niet mogelijk. Ik betaal nu 35 euro per maand minder als de eigenlijk verplichte via de gemeente. Die is zo duur dat ik hem niet kan betalen :n

Van de week in de winkel zag ik ook absurde verhogingen (in combinatie met kleinere verpakkingen) ik mag nagenoeg geen zoet broodbeleg hebben door steeds vreemdere toevoegingen (hartig ook niet trouwens -O- ). Alleen de chocovlokken van de aldi wel. De inhoud is verlaagd maar de prijs is nu ver over de 2 euro. Dat was mijn laatste pak dat ik gekocht heb, ik ga wel over naar appelstroop en gewone suiker. Ook de 100% pindakaas was weer stevig in prijs gestegen. Voor een prut klein beetje boodschappen was ik ver over de 50 euro. En er zat niet eens groente of vlees bij. Wel wat fruit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:35

Ik haal niet eens meer eten af.
Zag laatst in Amsterdam een croissantje met jam op een terras... 6,50... koekoek

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:43

Ik mag daar toch niks van hebben. Dat scheelt :+ maar 3,5 euro voor een beker thee, lees je mag zelf het zakje van pakweg 10 cent in heet water hangen, een klontje suiker van 5? Cent erin en dan betaal je minstens 3,50 euro voor. nee dank je. :evaw: Ik had pas water nodig voor pijnstilling en ik was er zelf doorheen, gevraagd bij een restaurant of ik een glas kraanwater mocht hebben zodat ik kon nemen, dat mocht tegen betaling van 1,50 -O- het is dat ik geen keuze had maar 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:50

Marcella schreef:
Trouwens als minima hebben een hoop gemeenten gemeenten polis voor ziektekosten verzekering. Ook zonder eigen risico.

Oh je hebt gemeente polis.

Het is niet, altijd, zonder eigen risico. De gemeente kan het of volledig betalen of een gedeelte maar daar betaal je dus ook zelf voor. Ik betaal door de premie zelf al bijna 300 euro van het eigen risico, dus de gemeente betaalt een veel kleiner gedeelte als wat ik zelf doe. Ik zit alleen aan die verzekering vast, want enorm veel zorgkosten en bijzondere bijstand krijg je in deze gemeente niet voor zorgkosten (en ook niet voor witgoed en noem alles maar op). Terwijl die verzekering steeds duurder wordt, maar minder gaat vergoeden en ik elk jaar duizenden euro's kwijt ben aan zorgkosten die niet vergoed worden of niet volledig en aan het vervoer overal naartoe. En nu willen ze geloof ik ook de aftrek van zorgkosten bij belastingaangifte gaan aanpassen volgend jaar. := Teriwjl ik die teruggave gebruik om gaten te dichten en een keer noodzakelijke dingen te kopen en dan is die alweer op.

Mvdende, besef je je dat die 1000 euro apart kunnen hebben staan al een enorm voordeel/voorrecht is? Dat je dat apart kunt zetten en ook aan kunt vullen naast de vakanties? Plus de honderden euro's die je meer krijgt in een jaar als andere minima's in de bijstand. Want in de minima is er echt een flink verschil tussen wajong en bijstand qua inkomens. Ik kan geen 1000 euro op spaarrekening krijgen, terwijl ik nooit op vakantie ga, nooit de verwarming hoger als 15 graden heb ook al zou dat beter voor gezondheid zijn en ook geen eten bestel oid. Het is zeker niet makkelijk, voor heel veel mensen niet, maar besef je je dat op vakantie kunnen, spaargeld hebben en noem alles maar op echt nog luxe is in jouw positie?

Hier kijken ze met kwijtschelding niet naar wat je op dat moment op rekening hebt staan, behalve als het spaarrekening is. Want als je genoeg spaargeld hebt kan je het wel gewoon betalen en is het logisch dat je geen kwijtschelding krijgt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:25

En minder werken is ook minder pensioen opbouw.i