Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:29

Oef, die kwam vast onder de gordel aan. Wat een hufterige uitspraak… en slaat inderdaad kant noch wal, zeker niet gezien de uitkomst :/

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:45

Ik vind het superknap hoe jij dit aangaat ! Complimenten, en ook nog veel,sterkte.

Die huisarts _-:( , hoe kan die zich zo uiten ??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 15:16

Het was ook echt idioot. Ze gaven aan dat ze daarom ook het daadwerkelijke telefoongesprek hadden opgevraagd (we hadden nu alleen de transcriptie), want dat "zou er mogelijk licht op werpen".
Die hebben ze (net als ik) niet ontvangen dus dat ging niet door maar ik kreeg er ook wel een hilarisch beeld bij.
Hadden we dan een psycholoog als getuige gekregen die een psychologisch oordeel gaf of hij zich aanstelde? Of hadden we dan met elkaar moeten beoordelen of hij wel ziek genoeg klonk voor wat hij zei?

Wat mij betreft had het college de opname overigens prima mogen horen. Ik weet hoe hij klonk tijdens de opname. Maar then again, ik vond hem tijdens het consult ook doodziek.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:44

Jij hebt voldoende veerkracht om dit van je af te kunnen schudden secricible. Laat het langs je afglijden, het is te belachelijk voor woorden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:12

Ah TS gezien de hele verdrietige afloop zou niemand toch horen te twijfelen aan het feit dat het geen aanstellerij was. Hoe durven ze het alleen al in twijfel te trekken...?!? Schandalig!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:18

Jeetje Lenke, wat móet je ook met zo'n reactie. Ik zou denk ik door het plafond knallen van woede en ik heb er super veel respect voor dat je dat niet hebt gedaan.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:48

Dit is wel een hele lelijke en lage sprong van een kat die zichzelf in het nauw heeft gekregen. Inderdaad erg respectvol, dat iemand zoiets luidop durft uitspreken. En dan nog een hulpverlener. Als dat de weerspiegeling is van het empathisch vermogen van die arts, onderbouwt dat alleen maar jouw pleidooi.

Nu weer afwachten... We duimen heel hard met je mee, TS!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:38

Allemachtig zeg... ik kan me heel goed voorstellen dat dit dermate heftig aankwam dat je even uitcheckte.... -O-

Kan er best in komen dat een soort triagist op het moment destijds, niet wetende wat er in de nabije toekomst zou gaan gebeuren, aan de telefoon kan denken dat een persoon wellicht kan overdrijven. Of in levende lijve ook nog wel, iedereen ervaart en uit pijn immers anders. En ze zullen het vast regelmatig meemaken en ook niet onfeilbaar zijn.

Maar met de huidige kennis van hoe de hele nachtmerrie daarna verder is gegaan.... -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 15:15

En dan de afrondende post van dit topic, want hiermee is mijn "tuchtrechtavontuur" tot een einde gekomen.
Ik had even nodig om te laten landen en te reflecteren of ik hiermee nu "oke" kan zijn. Ook al is er niet echt een vervolg meer mogelijk, emotioneel oke zijn met een uitspraak is natuurlijk een tweede.

Want laat ik dan beginnen met het slechte nieuws. Het CTG heeft de klacht richting de arts van de HAP uiteindelijk alsnog ongegrond verklaard en de waarschuwing laten vervallen.
https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... CTG_2026_6

Ik had er al gedeeltelijk op gerekend, statistiek laat gewoon zien dat het CTG milder is dan het RTG bij klachten, zeker als het artsen op de spoedpost betreft. Hun redenatie is dat ze kunnen volgen dat de arts geen levensbedreigende situatie zag en daarmee voldoende heeft gehandeld. Ze erkennen daarnaast dan weer wel hoe schrijnend het is dat iemand zich 7x meldt in 9 dagen en niemand de juiste diagnose overwogen heeft, maar dekken dat af met de zeldzaamheid van de diagnose.

Maar gelukkig was er ook goed nieuws, want tegen de beide artsen van de dagpraktijk is het deel rondom het niet melden van Sanders overlijden alsnog gegrond verklaard. Ze hebben geen maatregel gekregen daarvoor, maar er is wel heel expliciet benoemd dat dit wel degelijk een calamiteit was die gemeld had moeten worden bij de IGJ.
https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... CTG_2026_8
https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... CTG_2026_7

En de reflectie daarna voelde als een volwaardig examen. Vanaf het begin heb ik gesteld dat ik geen individuele dokter aan de schandpaal wilde nagelen, maar dat ik het systeem ter verantwoording wilde roepen. En als dan het CTG inderdaad vaststelt dat het systeem niet gewerkt heeft, maar dat de individuele dokter geen schuld treft, kan je gevoel die woorden dan ook nakomen?

En het duurde een paar uur, maar gelukkig kan ik daarop wel ja zeggen. Het grootste zeer nu is de opmerking tijdens de zitting. Het feit dat zo'n opmerking gemaakt kan worden over iemand die 12u later op een (voor ons) traumatische wijze sterft en daar ook nog mee weg komt. Die doet zeer en die maakt me boos, absoluut.
Maar als ik die even toedek blijft over dat ik oke ben dat zij niet in haar eentje de zwarte piet heeft gekregen, zoals ik ook na de eerste uitspraak kon voelen. Dat ik oprecht nog steeds geloof dat het systeem hier gefaald heeft, het doorrennen in het werk van alledag en niet reflecteren. Niet voor zijn dood, maar vooral ook niet na zijn dood. Want als iemand dan zo moet sterven dan had het fatsoen moeten bestaan om daar van te leren.

Is het hier mee klaar? Nee, dat denk ik niet. Want zoals in de OP gezegd, mijn doel was dat ik alsnog die melding bij de IGJ wil hebben, dat onderzoek naar zijn overlijden. Dat doel is alleen maar groter geworden, nu ik weet dat de praktijk niet eens een protocol heeft hoe ze moeten melden. Goedschiks of kwaadschiks zal hun nu de spiegel voorgehouden worden wat ze hadden kunnen leren van de dagen voor Sanders overlijden. Want dat was mijn doel, niet wie iets heeft fout gedaan, maar wel wat beter had moeten gaan. Maar hiermee hoef ik niet meer iets, ik mag mijn strijdbijl begraven en nu overlaten aan instanties die er voor gemaakt zijn. Ik heb tot nu toe fijne gesprekken gehad met de IGJ, verder dan alleen de casus Sander, dus daar kan ik ook wel vertrouwen in hebben.

In dat opzicht biedt de uitspraak zelfs erkenning voor het proces met de HAP afgelopen voorjaar. Want hoewel ze (nog een tweede keer) uitvoering onderzoek hebben gedaan kwamen ze opnieuw tot de conclusie dat het geen calamiteit was. Ik heb toen al uitgesproken het daar niet mee eens te zijn, maar die discussie niet aan te gaan omdat ze wel uitvoerig leerpunten hadden benoemd. Daar blijf ik bij, maar het voelt goed om nu alsnog te horen van het CTG dat het wél een calamiteit had moeten zijn die gemeld had moeten worden. Mogelijk pakt de IGJ hem zelf nog op, dat weet ik niet.

Zoals mij werkgever mooi zei, ik heb het gevoel dat ik een gigantische steen in de rivier heb gegooid met dit hele proces. De 2 zittingen, het uitvoerige gesprekken met de HAP en de veranderingen van hun protocollen en bijscholingen. Dat was de invloed die ik kon uitoefenen, de richting die de stroom nu neemt is niet meer van mij.

Was het het waard, ook met deze uitspraak? Eigenlijk wel. De laatste puzzelstukken die ik heb gekregen, het vertrouwen met de HAP wat oprecht hersteld is en alle mankementen die ik objectief boven tafel aan de IGJ heb kunnen aanbieden geven me het gevoel dat ik iig al het "goede" uit iets heel slechts heb kunnen halen en eigenlijk al sinds het voorjaar voel ik een enorme last van mijn schouders af. Hopelijk helpt het laatste stukje nu ook daar nog in en dan is dit klaar en afgerond.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:30

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik vind het ongelooflijk moedig hoe jij dit allemaal bent aangegaan!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:00

Wat " fijn" dat je het nu min of meer kunt afsluiten.

En wat ben je enorm dapper geweest in je strijd voor gerechtigheid.

Je moet verder zonder Sander en dat zal met vallen en opstaan zijn maar wat ben jij een enorm goed mens.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:08

Wat ben jij een moedig mens en wat zal Sander ontzettend trots op je zijn!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:31

Secricible, het klinkt misschien gek maar ik ben trots op je! De manier waarop jij dit hebt aangepakt vind ik zo zuiver! Ik heb respect voor de manier waarop je een doel hebt gesteld en dat zonder negatieve lading naar voren hebt gebracht. Ik ben ervan overtuigd dat dit dankzij jouw inzet aan verbeteringen in de zorgketen bijdraagt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:10

Wat goed van je!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:14

Whizz schreef:
Secricible, het klinkt misschien gek maar ik ben trots op je! De manier waarop jij dit hebt aangepakt vind ik zo zuiver! Ik heb respect voor de manier waarop je een doel hebt gesteld en dat zonder negatieve lading naar voren hebt gebracht. Ik ben ervan overtuigd dat dit dankzij jouw inzet aan verbeteringen in de zorgketen bijdraagt.

Heel goed gezegd.

Ik vind het ook echt knap ondanks je emotie datje het zo eerlijk kan zien.

Echt een sterke vrouw ben je!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:29

Eens met de reacties hierboven. Heel dapper en wat ben je sterk geweest. Ik heb enorme bewondering voor je. Een stuk berusting lijkt me inderdaad moeilijk want waar berust je je dan in. Sander komt niet meer terug. Je hebt gevochten als een leeuw en je mag heel trots zijn op jezelf. Dat ben ik wel in ieder geval.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:56

Ik kan mij hier alleen op aansluiten

Sterkte

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:03

Ik vind het echt bijzonder hoe sterk je in je schoenen staat en hoe je dit traject aangepakt hebt.
Ze hebben je het ook echt niet makkelijk gemaakt. Ik kan me best voorstellen dat mensen zo’n traject ook helemaal niet eens aangaan, want dit is ook heel heftig.

Daarnaast vind ik echt stoer en knap hoe je er naar kunt kijken… ondanks dat je jouw zo geliefde Sander er niet mee terug krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:55

Ik hoop dat het je rust brengt. Ook ik vind je bewonderenswaardig. Niet alleen vanwege dit traject maar ook hoe je in het leven staat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:56

Zuiver is het juiste woord. Onwijs knap hoe je ons hierin hebt meegenomen en steeds op waardige wijze alles hebt verwoord en daar ook naar hebt gehandeld.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:43

Ik heb diep respect voor wat je gedaan hebt en de manier waarop. Heel veel sterkte met alle moeilijke momenten die nog gaan komen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:48

Inderdaad, enorm knap dat je, hoe zwaar dit voor je moet zijn, daarnaast ook nog "zakelijk" kunt denken

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Mijn respect heb je.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Respect hoe je volgehouden hebt!

De uitspraak is weer dusdanig waardoor ik begrijp waarom het merendeel van de mensen een klacht niet indient:
"Het Centraal Tuchtcollege is van oordeel dat het verwijt niet van zodanig gewicht is dat aan de huisarts een maatregel moet worden opgelegd. Daarom zal worden volstaan met het gegrond verklaren van de klacht."

Het niet melden van een dergelijk incident omdat je zelf vindt dat je geen fouten hebt gemaakt getuigt niet van een open en toetsbare houding.
Dat had m.i. minimaal een waarschuwing moeten zijn!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:29

Die deel ik volledig met je Petpa.
Op een kwaliteitssysteem wat volledig stoelt op vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid (zowel qua melden alsook dat je zelf je eigen onderzoek moet doen) vind ik dit ook zorgelijk.

Temeer omdat het bij ons gaat om meer dan "niet melden omdat je van mening bent dat je het niet fout hebt gedaan".

- er is na zijn overlijden direct gezegd dat er gemeld is, wat dus achteraf bezien nooit gebeurt is.
- vervolgens hebben ze bij het RTG de HAP voor de bus gekieperd door te zeggen dat ze het onderzoek hadden uitbesteed aan de HAP, wat óók nooit gebeurt is.
- blijkt er geen enkel protocol te zijn rondom de omgang met calamiteiten in een praktijk die al 20+ jaar door ze gerund wordt
- en blijken ze ook zelf 0 kennis te hebben.

Lerend vermogen is daarin ook niet getoond. Tijdens het RTG werd duidelijk dat ze geen idee hadden. Als dat mij zou overkomen zou ik dezelfde dag nog op zoek zijn gegaan naar hoe het dan hoort. Maar 11mnd later bij het CTG hadden ze nog steeds geen idee

Ik vind dat al met al echt ontzettend zorgelijk, maar ook beangstigend. De IGJ is hier ondertussen ook vanuit meerdere kanten van op de hoogte en geeft toe dat dit niet uniek is in de eerstelijn. En dat steekt mij weer, als je weet wat voor extra regels wij in de ouderenzorg hebben gekregen rondom calamiteiten met overlijden tot gevolg, omdat die het niet goed voor elkaar hadden.

Dat signaal heb ik overigens ook overduidelijk neergelegd bij de IGJ en is 1 vd overkoepelende signalen die "mijn" inspecteur los van Sander wil behartigen binnen de IGJ.

Uiteindelijk vind ik überhaupt de maatregelen vh college zozo en niet bijdragen aan leren. Het belangrijkste is dat de IGJ nu hopelijk wel in beweging komt en alsnog gaat verzoeken tot een melding. Dat icm de signalen uit het rapport vd HAP gaat hopelijk iets nuttigers opleveren dan een "waarschuwing" of "berisping".