Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:27

Ik ga ook duimen dat 2025 jouw (en je zoon) jaar gaat worden.
Samen op 1 plek wonen en alle papieren op orde hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:39

Gelukkig weer een stapje verder +:)+

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 15:47

Daar gaan we weer :\
Telefoon gehad van gemeente Terneuzen. Er zijn 2 problemen met mijn inschrijving in de gemeente.
Ten eerste hebben ze een officiële uitschrijving in België nodig, die ik niet heb vanwege de intrekking van mijn verblijfstatuut. Ten tweede heb ik een officiële id nodig, hetzij van België of van Nederland... Echt waar het stopt gewoon niet. Ook doen ze moeilijk omdat ik in Terneuzen bij het leger des heils zit terwijl ik geen binding heb hier. Gisteren hebben ze mij dan nog gezegd dat Nederland weldegelijk verplicht is om mij te helpen, vanwege mijn nationaliteit, en dat het niet uitmaakt waar in Nederland ik mij aanmeld.

Echt, ik ben dit spelletje zo zat. Ik laat zelfs mijn kind achter omdat het opgelost kon worden en nu begint dat spelletje weer van voor af aan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:52

Is de intrekking van het verblijfsstatuut geen bevestiging dat je officieel uitgeschreven bent in Belgie?
En ben je al bij de politie langsgeweest voor aangifte van verlies van je id? Ik zou daar echt fysiek langs gaan, dan kun je ook vragen hoe nu verder.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 15:57

Die aangifte is in orde, dat is het probleem niet. Het is gewoon opnieuw dat ik niet kan bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben en omdat ik van over de grens kom is het blijkbaar heel moeilijk voor hun om dat uit te zoeken... Ze hebben kopieën van mijn Belgische id (ingetrokken en vervallen, maar wel een foto van) en mijn Nederlandse paspoort (ook foto's van), maar dat wordt niet aanvaard.

Edit, dit gaat ook niet over de aanvraag van mijn paspoort, maar om mijn adres officieel bij het leger des heils te zetten en dus officieel terug in Nederland te wonen.
Laatst bijgewerkt door poetser op 19-12-24 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:58

Maar wat is dan het vervolg op die aangifte van vermissing?
En wat adviseert de politie je nu?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:59

:knuffel: jemig. Hoe doen ze dat dan met daklozen die aankloppen bij het leger des heils? Die hebben niks, geen id, geen adres of wat ook.

Feitelijk lijk je nu statenloos zonder rechten of zo? -O- dat kan toch niet. Je bent nederlands met een geldig id dat zoek is en wat bekend is dat het zoek is. 8)7 ;(

Wat zegt de gemeente dan waar je heen moet? Waar zou je wel binding hebben? Wat een gezeik zeg regel ........ insert lelijk woord {:)-:(
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-24 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:00

Wat ontzettend zuur voor jou. Zo waardeloos.
Langzamerhand zie ik de meerwaarde van media aandacht voor jouw zaak.
Veel sterkte weer. :knuffel:

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 16:02

Morgen om 15u moet ik er zijn voor een gesprek, met iemand van de begeleiding hier, om de mogelijkheden te bespreken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:03

Nou zeg... Het is toch geen verrassing dat je geen geldig id hebt, dat is nu net het hele probleem al deze tijd al. Waardeloos van die gemeente

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:05

Ik ga morgen heel hard voor je duimen dat het goed komt. Fijn dat er begeleiding met je meegaat.
Sterkte.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:15

poetser schreef:
Daar gaan we weer :
Telefoon gehad van gemeente Terneuzen. Er zijn 2 problemen met mijn inschrijving in de gemeente.
Ten eerste hebben ze een officiële uitschrijving in België nodig, die ik niet heb vanwege de intrekking van mijn verblijfstatuut. Ten tweede heb ik een officiële id nodig, hetzij van België of van Nederland... Echt waar het stopt gewoon niet. Ook doen ze moeilijk omdat ik in Terneuzen bij het leger des heils zit terwijl ik geen binding heb hier. Gisteren hebben ze mij dan nog gezegd dat Nederland weldegelijk verplicht is om mij te helpen, vanwege mijn nationaliteit, en dat het niet uitmaakt waar in Nederland ik mij aanmeld.

Echt, ik ben dit spelletje zo zat. Ik laat zelfs mijn kind achter omdat het opgelost kon worden en nu begint dat spelletje weer van voor af aan...

Zou ook wel bijzonder zijn als dat niet zo was, gezien de regels (waar ik eerder ook naar verwees). Je kunt de gemeente dus verzoeken om een onderzoek in te stellen naar je identiteit (zie ook een van de links die ik gepost heb), op die manier kun je weer voet aan de grond krijgen in NL (raar en naar dat dat zo moet, enkel om een nieuw paspoort te krijgen, maar dat is nu helaas de situatie). Dat gaat over het stuk 'je kunnen inschrijven'. Een bijstandsuitkering is nog weer een ander pak mouwen.

Sintara schreef:
Nou zeg... Het is toch geen verrassing dat je geen geldig id hebt, dat is nu net het hele probleem al deze tijd al. Waardeloos van die gemeente

Nee maar het kan ook geen verrassing zijn dat het zo gaat. Het ook dan ook niet waardeloos van die gemeente maar gewoon de huidige wet in NL (die naar mijn idee wel bijzonder en nogal onvriendelijk is, wellicht kan de ombudsman helpen om het proces te bespoedigen).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:17

pfff.. jeetje, dit lijkt wel het script van een slechte soap. 'Van het kastje naar de muur'

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:20

Wat een situatie zit je in zeg, ongelooflijk. Er zal toch uiteindelijk een instantie moeten zijn die dit kan oplossen? Er zullen best regels zijn en die zijn nodig, maar dit is zo'n een uitzonderlijke situatie, daar moet toch iemand zich voor kunnen inzetten om op te lossen?

Ik hoop dat je er morgen uitkomt met het gesprek en dat de begeleider je hier goed in kan bijstaan.

Heel veel sterkte gewenst :knuffel:

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:22

Wat zegt de begeleiding van het LdH hierover?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:30

Gdg, Maar de gemeente kon daar toch ook mee komen, dat ze, als wat je zegt klopt, ze eerst een onderzoek moeten instellen en wat ts daarvoor dan moet doen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:42

Sintara schreef:
Gdg, Maar de gemeente kon daar toch ook mee komen, dat ze, als wat je zegt klopt, ze eerst een onderzoek moeten instellen en wat ts daarvoor dan moet doen?

Misschien is de gemeente daar ook mee gekomen of bespreken ze dat morgen, ze hebben immers een afspraak gemaakt voor morgen (en niet meteen een afwijzing gegeven). Ik kan me voorstellen dat niet elke medewerker weet hoe dit aan te vliegen, het zijn immers toch wel echt zeer uitzonderlijke situaties dat iemand echt nergens ter wereld ingeschreven staat én geen enkel ID heeft.

Daarnaast is het handig als TS die info(/site) zelf ook paraat heeft, mocht de gemeentewerker dat morgen niet helder hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:11

Ze hebben je vingerafdrukken toch? En je speciale “ neutrale “ vooraanzicht foto waar ze alle mogelijke biometrische software op hebben losgelaten? Me dunk dat ze weten wie je bent! De vraag is of ze het wel WILLEN weten…

Ik heb zo met je te doen! Zet je tanden erin en niet meer loslaten nu! Eis desnoods vingerafdruk check. Wat een klets, dat ze niet kunnen aantonen wie je bent…

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 17:55

Petpa schreef:

Tegen hun was er gezegd dat het allemaal geen geen probleem zou zijn. Dat had de gemeente zelf gezegd nadat mijn probleem was uitgelegd.
Zo zie je maar weer hoe groot het verschil tussen de medewerkers onderling ook.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:00

poetser schreef:
Petpa schreef:

Tegen hun was er gezegd dat het allemaal geen geen probleem zou zijn. Dat had de gemeente zelf gezegd nadat mijn probleem was uitgelegd.
Zo zie je maar weer hoe groot het verschil tussen de medewerkers onderling ook.

Zo frustrerend!
Houd hoop en vertrouwen, ondanks dat dit niet eenvoudig is...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:32

Heb je nu ook al aangifte van vermissing gedaan in Nederland? Wat voor documenten en advies kreeg je mee?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:11

Zucht… wat een gedoe zeg. Het lijkt wel of ze het probleem niet snappen en niet willen snappen. Ik vind het overigens ook wel bijzonder dat je papieren niet in orde gemaakt kunnen worden als je zogezegd niet officieel uitgeschreven bent uit België. En euh tja… je staat gewoon nergens ingeschreven want je statuut en Belgisch id zijn niet in orde. Het heet dan misschien niet uitgeschreven. Maar in de praktijk komt het wel op hetzelfde neer…
Goed wel dat er iemand van begeleiding met jou meegaat voor dat gesprek. Succes morgen!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:10

Jeetje dit is toch niet te geloven, elke keer denk ik nu komt het goed en dan begint het weer van voren af aan. Is er nu werkelijk nergens iemand met verstand van zaken die zijn nek voor jou uit kan steken om dit voor elkaar te krijgen? Er komen zoveel mensen het land binnen zonder documenten, dan moet dit toch ook lukken? Succes maar weer....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:23

niet best ts, wat een ellende.
dit gun je niemand.

nu is het wel zo dat je en een uitkering en inschrijving aanvraagd in Terneuzen.
dit doe je omdat (je denkt) dat het nodig is om je ID kaart te krijgen.

ik zou goed overleggen met iemand die er verstand van heeft wat het beste is.

in de basis wil je graag een ID kaart zodat je weer een "persoon" bent.
klopt dit? of wil je ook een uitkering en onderdak? (wat in mijn optiek ook basisbehoeftes zijn hoor).
ik ben benieuwd of ze struikelen over de bureaucratische regels, of dat het geven van een uitkering ineens alles strenger maakt.

hoe dan ook, goed dat je een gesprek met de gemeente heb. neem iemand mee en probeer het van alle kanten uit te leggen en buiten de box te denken. dus als ze zeggen "dit kan niet klaar". dan vragen wat wel de mogelijkheden zijn zodat je in ieder geval je ID kaart krijgt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:37

Zonder ID kan TS zich nergens officieel inschrijven en uitkering aanvragen, in principe niet eens aanspraak maken op medische hulp.
Werken kan ze nu niet ivm herna, dus niet naar een arts kunnen is ook niet handig.
Alles staat of valt met een geldige ID.

@TS, hier was ik al bang voor, wat een ellende. Ik druk de duimen dat er nu eindelijk iemand een keer kan doorpakken op de juste weg voor je!