Algemeen topic Belastingaangifte!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Algemeen topic Belastingaangifte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:32

19 maart is de mijne ingediend door de boekhouder maar nog geen bericht helaas

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:42

Ik 16 maart en heb dus maandag pas gezien dat het eraan komt met dagtekening 17 mei. Maar nog geen bericht om in te zien. Niet digitaal, niet in berichtenbox en ook nog geen brief.
Mijn ouders 15 maart en dagtekening 16 mei en die kregen gisteren de brief binnen.

Dus als je dat vergelijkt en er niks afwijkt zal je ook ergens deze dagen bericht krijgen. Dat komt bij mij wel overeen met voorgaande jaren qua data telkens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:19

Hier is ie ook binnen. Maar dan dat ik moet betalen... :')

Gelijk netjes een regeling afgesproken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:39

Ik check bijna elke dag de website, maar helaas nog steeds niks

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:04

Hier nog steeds niks, en ik was echt vroeg dit jaar

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 11:25

Luxorvalkje schreef:

Dat wilt echt niet zeggen, de inhoud van je aangifte is belangrijker.

Je moet je aangifte zien als tegels van A-Z die worden gecontroleerd.

Je aangifte komt bij tegel A, schiet even naar een zijstraat, wordt gecontroleerd, is die informatie aanvaardbaar schiet ie terug 'op de band' en schuift door naar B, komt er weer uit en wordt gecontroleerd, is het aanvaardbaar dan schiet ie weer terug op de band en schuift naar C, enz.

Maar A, B, C, D, E zijn de makkelijke tegels waar eigenlijk niks spannends verwacht wordt en waar de controle vaak snel gebeurt. Dan komt tegels M, N, O & P en als die zijn ingevuld dan komt er in de zijstraat ook een stopstreep ter controle. Vaak zijn dat vragen waar de eerste aangiftes gevlagd worden ter handmatige berekening of controle door de inspecteur. Als die het goedkeuren mag de aangifte weer verder maar dat kan dus bij ieder controlepunt gebeuren.

Afhankelijk van hoe ingewikkeld jouw aangifte is, hoe langer dat proces duurt.

Het merendeel van belastingplichtig NL heeft niet zo'n spannende aangiftes en krijgen direct een definitieve, of een voorlopige gebaseerd op de aangifte (voor de tweede controle ronde met alle aangeleverde gegevens), maar er zijn ook mensen met Box 2, Box 3, beleggingen, aandelen, crypto, meer dan één huis, de 90% regeling, de 30% regeling, allemaal tegels die een stopstreep hebben en het automatisch langer duurt.

Vergeet niet dat de belastingdienst drie jaar de tijd heeft om een aanslag op te leggen en een bericht voor 1 juli ook kan zijn "het duurt langer want".

Aangezien er dit jaar miljoenen meer aangiftes zijn gedaan, is het ook uiteraard drukker op de controles.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:08

Luxorvalkje schreef:

Heb je de aangifte wel digitaal ondertekend op het einde?

Ik was dit een paar jaar geleden per ongeluk vergeten... toen kwam er ook niets :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:10

Vandaag eindelijk bericht van de belastingdienst

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:21

Ik heb denk ik ook bericht maar kan het niet openen vanwege een storing van digid

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:19

Ik wacht nog op bericht van de 2e aangifte.
Al 2x voor gebeld ondertussen.

De laatste keer omdat ik vrijdag moest bellen als ik nog niks ontvangen had.

Die jongen zei dat ze er mee bezig waren en dat ik de komende week waarschijnlijk wel wat ging horen.
Dus ik wacht nog even rustig af.

Het was wel wat drukker met het afhandelen van dit soort gevallen zei hij, dus daarom duurde het wat langer dan gebruikelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 23:20

lovelyfiefy schreef:

Die jongen zei dat ze er mee bezig waren en dat ik de komende week waarschijnlijk wel wat ging horen.

Het was wel wat drukker met het afhandelen van dit soort gevallen zei hij, dus daarom duurde het wat langer dan gebruikelijk.

Gevoegde, of nieuwe aangiftes gaan vrijwel altijd de controle in, dus het zal mij ontzettend verrassen als je daadwerkelijk een (kloppende) aanslag krijgt ipv een bericht dat het opleggen langer duurt. Ik hoop het uiteraard wel voor je.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:01

KimD schreef:
lovelyfiefy schreef:

Gevoegde, of nieuwe aangiftes gaan vrijwel altijd de controle in, dus het zal mij ontzettend verrassen als je daadwerkelijk een (kloppende) aanslag krijgt ipv een bericht dat het opleggen langer duurt. Ik hoop het uiteraard wel voor je.

Daar hebben ze niks over gezegd.
Die man zei dat hij in ‘ambtshalve’ (nog iets) was.
En dat het daar momenteel drukker was, waardoor het daar langer duurde.
Ik zit ook met bezwaar maken op me eerste als ik niks hoor. Maar volgens die man was dat niet nodig omdat hij dus wel in behandeling is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:55

Bezwaar maken heeft geen doel, je tweede aangifte heeft de eerste overschreven. En bezwaar maken kan alleen tegen een definitieve aanslag en de kans is klein dat je die krijgt op je eerste aangifte aangezien je de tweede er vrij snel achteraan hebt gestuurd.

Ambtshalve lijkt me overigens ook sterk, die krijg je alleen als je géén aangifte doet en de herinnering en aanmaning voor de aangifte negeert. Een ambtshalve vermindering van de aanslag is ook niet van toepassing want je hebt je aangifte op tijd ingediend en er is nog niet eens een aanslag, dus je bent überhaupt nog niet te laat met iets.

Ik kan de informatie die je krijgt in ieder geval niet rijmen met elkaar...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:44

Er is wel een voorlopige aanslag opgelegd op de eerste ingediende aangifte, een vermindering daarvan zou een ambtshalve vermindering zijn. Wellicht bedoelde hij dat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 16:47

veerledec schreef:
Er is wel een voorlopige aanslag opgelegd op de eerste ingediende aangifte, een vermindering daarvan zou een ambtshalve vermindering zijn. Wellicht bedoelde hij dat.

Die wordt niet verminderd, dan volgt er gewoonweg een tweede voorlopige aanslag. Er is niks ambtshalve aan te passen op dit moment.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:39

veerledec schreef:

Het had wel hier mee te maken volgens mij.
Omdat er tussen 1e en 2e helaas ongeveer een maand zit doordat de 2e niet verstuurd was nadat ik die de eerste keer verstuurd had.

Overigens geeft de belastingdienst ook online aan dat ik op mijn eerste een definitieve heb ontvangen. Wellicht dat het ook daarmee te maken heeft dat er iets ‘ambtshalve’ moet gebeuren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 20:51

lovelyfiefy schreef:
veerledec schreef:

Het had wel hier mee te maken volgens mij.
Omdat er tussen 1e en 2e helaas ongeveer een maand zit doordat de 2e niet verstuurd was nadat ik die de eerste keer verstuurd had.

Overigens geeft de belastingdienst ook online aan dat ik op mijn eerste een definitieve heb ontvangen. Wellicht dat het ook daarmee te maken heeft dat er iets ‘ambtshalve’ moet gebeuren?

Oeh! Bijzonder, dan was jouw aangifte dus zo geloofwaardig dat een voorlopige aanslag niet nodig was. Gaat jouw nieuwe aanslag in het voordeel of nadeel zijn van de al ontvangen definitieve aanslag? (Krijg je meer, of moet je dan terugbetalen?)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:37

Oeh! Bijzonder, dan was jouw aangifte dus zo geloofwaardig dat een voorlopige aanslag niet nodig was. Gaat jouw nieuwe aanslag in het voordeel of nadeel zijn van de al ontvangen definitieve aanslag? (Krijg je meer, of moet je dan terugbetalen?)[/quote]

Het staat alleen online , op de brief heb ik het niet kunnen vinden. Dus dat vond ik wel gek.

De nieuwe is in mijn voordeel, dat vroegen ze bij de belastingdienst aan de telefoon ook al :+

Vandaar dat ik er wel achteraan zit ook, gaat om nog redelijk wat geld wat ik dan nog krijg. Dus vind het wel fijn als ze die gewoon even behandelen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:40

Als je al definitief heb dan is de wachttijd voor de wijziging 3 maanden.

Bij mijn werd de wijziging afgewezen zou gaan om ruim 1000 euro die ik vergeten was. Dus hopelijk doen ze dat niet bij jou.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 10:26

Marcella schreef:
Als je al definitief heb dan is de wachttijd voor de wijziging 3 maanden.

Bij mijn werd de wijziging afgewezen zou gaan om ruim 1000 euro die ik vergeten was. Dus hopelijk doen ze dat niet bij jou.

Als jij daadwerkelijk het recht had die te ontvangen, dan had je die gekregen. Het is niet omdat je een fout maakt dat de belastingdienst dan zegt "Jammer dan, krijg je niet.". Er zal een valide reden zijn waarom je wijziging niet (helemaal) klopt.

lovelyfiefy schreef:
Het staat alleen online , op de brief heb ik het niet kunnen vinden. Dus dat vond ik wel gek.

De nieuwe is in mijn voordeel, dat vroegen ze bij de belastingdienst aan de telefoon ook al :+

Vandaar dat ik er wel achteraan zit ook, gaat om nog redelijk wat geld wat ik dan nog krijg. Dus vind het wel fijn als ze die gewoon even behandelen

Dat snap ik, want dan hoef je dus niks te doen op de aanslagen die je al gekregen hebt. Een bezwaar indienen, of een brief insturen is dan nutteloos. Wordt niet behandeld omdat het proces al loopt.

Je kunt blijven bellen tot je een ons weegt, daar gaat het niet sneller van, en versnelde afhandeling is praktisch onmogelijk. Dan moet je een hele goede reden hebben, 'ik wil graag het geld terug', is geen goede reden.

Het streven is om je aangifte te behandelen binnen drie maanden na indienen, maar uiterlijk binnen drie jaar.

Het is dus afwachten tot je bericht krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:29

Heb er recht op alleen geen bewijs dat ik al betaald heb, want kan niet even ruim 1400 uit mijn mouw schudden. Dus heb nog niet betaald, want daar ben ik de ruim 1000 euro voor nodig.

Dat er een schuld open staat bij uwv is geen bewijs.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 10:35

Marcella schreef:
Heb er recht op alleen geen bewijs dat ik al betaald heb, want kan niet even ruim 1400 uit mijn mouw schudden. Dus heb nog niet betaald, want daar ben ik de ruim 1000 euro voor nodig.

Dat er een schuld open staat bij uwv is geen bewijs.

Voor mij volstrekt onduidelijk waar, of hoe dit ontstaan is. Dus ik kan daar ook weinig zinnigs over zeggen.

Wil alleen duidelijk maken dat als je er recht op hebt je het wel degelijk zou krijgen en de belastingdienst niet zomaar een wijziging 'weg wuift'.

Als het jouw geld is, dan zul je het ook ontvangen. Uiteraard kan ik niet oordelen of bewijzen leveren en dergelijke, geen idee wat de evt behandeling is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:46

Door een negatief bedrag uwv.

Helemaal geen idee dat ik dit moest opgeven, maar advies gekregen van de financieel adviseur gemeente dat dit wel mee telt. Maar kreeg direct een definitieve aanslag helaas. Dit jaar ook gelijk een definitieve aanslag.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 06:41

Ik heb een bericht op mijn 2e aangifte.
30/07 staat er een brief gepland.
Dat is het enige wat ik voor nu kan zien.
Maar wel fijn om iets te weten in ieder geval.