Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 13:21

Lekker bezig deksel! Snap dat het nu even zeer doet. Ik had dat ook steeds. Maar het gevoel als je het bericht krijgt dat het helemaal is afgelost is zo lekker! Dan is het het allemaal waard! Even doorzetten nog!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:37

Wat knap Deksel! Je bent er bijna! Nog even doorzetten.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:28

Fijn zeg! Ik ga ook nog een deel van mijn 13e maand aflossen. Ik moet helaas nog een tijd langer wachten op mijn tegemoetkoming, mijn master behaal ik pas in februari (daar hoop ik op tenminste :'))

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:16

Ik moet trouwens dit topic wel echt credits geven! Als ik de bijdrages hier niet had gelezen, had ik denk ik nooit zo snel afgelost (en was ik uberhaupt niet nu al begonnen, ik zit nog in mijn aflossingsvrije fase). Dat mensen hier schuldenvrij zijn, is een grote motivatie. Dus bedankt daarvoor!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 00:29

deksel schreef:
Ik heb net mijn eindejaarsuitkering overgemaakt naar DUO. Ik had zo graag andere dingen met mijn geld willen doen.
Als het goed is gaat er in januari +-€1600 af aan tegemoetkoming. Dan blijft er iets minder dan €1000 over. Ik moet nog bedenken of ik dat in 1x wil afbetalen of dat ik het per maand blijf doen. Nog eventjes en dan kan ik eindelijk weer leuk gaan sparen voor mezelf!

Ik hoop trouwens dat de tegemoetkoming echt in januari komt trouwens.

Wat goed! Doet inderdaad even zeer, maar wat ga je blij zijn als je er straks helemaal vanaf bent!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:59

Wij zijn sinds een maanden ook klaar met DUO! Wel wat omslachtig afgelost. Hadden jaren geleden ons huis heel goedkoop gekocht, is verdubbeld in waarde en hebben wat overwaarde eruit gehaald en zo zijn we in één klap schuldenvrij. En natuurlijk betalen we ook rente voor dat stukje extra hypotheek, maar onze maandlasten zijn veel minder en het huis is nog steeds veel meer waard dan de hypotheek :) dus ontzettend blij mee! Gezien de spreiding over de jaren zal het mogelijk net zoveel of meer kosten, maar met de alsmaar hogere rente bij DUO durfden we dit wel aan. En het voelt vooral fijner? Nu heb je alleen een hypotheek maar daar staat een huis tegenover en bij DUO voelde dat voor mij anders.

Overigens ook periodes extra afgelost. Ik vind de filmpjes van Ramsey (baby steps) voor financiën ook fijn. Hielp mij in ieder geval om prioriteiten te stellen :)) volgende doel is de spaarrekening aanvullen :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:19

LienC schreef:
Wij zijn sinds een maanden ook klaar met DUO! Wel wat omslachtig afgelost. Hadden jaren geleden ons huis heel goedkoop gekocht, is verdubbeld in waarde en hebben wat overwaarde eruit gehaald en zo zijn we in één klap schuldenvrij. En natuurlijk betalen we ook rente voor dat stukje extra hypotheek, maar onze maandlasten zijn veel minder en het huis is nog steeds veel meer waard dan de hypotheek :) dus ontzettend blij mee! Gezien de spreiding over de jaren zal het mogelijk net zoveel of meer kosten, maar met de alsmaar hogere rente bij DUO durfden we dit wel aan. En het voelt vooral fijner? Nu heb je alleen een hypotheek maar daar staat een huis tegenover en bij DUO voelde dat voor mij anders.

Overigens ook periodes extra afgelost. Ik vind de filmpjes van Ramsey (baby steps) voor financiën ook fijn. Hielp mij in ieder geval om prioriteiten te stellen :)) volgende doel is de spaarrekening aanvullen :)

Is je hypotheekrente dan lager dan de rente op je studieschuld? Anders lijkt deze constructie me ongunstig?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:26

Voor de één is de rente iets lager, voor de ander iets hoger ivm verschillende rentes van DUO. Maar de rente wordt nog lager ivm lager risico voor de bank en wat DUO de komende jaren doet is niet duidelijk. Dus uiteindelijk zal het ongeveer even veel zijn of iets minder.

En nee, ergens is het natuurlijk niet de meest gunstige oplossing. Maar het zorgt nu voor rust in het hoofd, veel lagere maandlasten en dat is ook iets waard.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:52

Als het jou rust geeft is het goed natuurlijk! Mijn hypotheekrente is hoger dan de rente op mijn studieschuld dus voor mij biedt dat (voorlopig) geen voordeel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 00:01

Geeft dat geen gedoe met hypotheekrenteaftrek? Als je de hypotheek niet voor je huis gebruikt, dan mag je niet aftrekken toch?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:24

Klopt, dat gedeelte niet indd. De rest wel :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:53

In onze CAO zit tegenwoordig een bepaling dat je je IKB (deels) kunt inzetten voor afbetalen vanbeen studieschuld. IKB is individueel keuzebudget, dat was voorheen het vakantiegeld en de 13e maand, nu op 1 "hoop" als IKB waarbij je zelf kunt bepalen wanneer je het laat uitbetalen, en ook kunt inzetten boor fiscale doelen.

En dat is wel leuk, want dan wordt het bedrag dat je daarvoor inzetten, bruto uitbetaald, in plaats van netto.

Ik heb mijn studie gelukkig al een aantal jaren geleden afbetaald, maar voor mijn jongere collega's is dat wel een interessante optie.

En die optie geldt voor alle rijksambtenaren (met uitzondering van die van defentie, zo uit mijn hoofd, die hebben een eigen CAO).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:57

Marije_jiplover schreef:
In onze CAO zit tegenwoordig een bepaling dat je je IKB (deels) kunt inzetten voor afbetalen vanbeen studieschuld. IKB is individueel keuzebudget, dat was voorheen het vakantiegeld en de 13e maand, nu op 1 "hoop" als IKB waarbij je zelf kunt bepalen wanneer je het laat uitbetalen, en ook kunt inzetten boor fiscale doelen.

En dat is wel leuk, want dan wordt het bedrag dat je daarvoor inzetten, bruto uitbetaald, in plaats van netto.

Ik heb mijn studie gelukkig al een aantal jaren geleden afbetaald, maar voor mijn jongere collega's is dat wel een interessante optie.

En die optie geldt voor alle rijksambtenaren (met uitzondering van die van defentie, zo uit mijn hoofd, die hebben een eigen CAO).

Klopt. Maximaal €2000,- per jaar :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:43

Klopt, hele fijne regeling! Sluit niet uit dat ik daar dit jaar gebruik van ga maken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:46

Wel idioot dat die regeling dan via IKB verloopt. Zou dan voor iedereen een optie moeten zijn, om je schuld af te betalen met je bruto inkomen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:50

Doubtless schreef:
Wel idioot dat die regeling dan via IKB verloopt. Zou dan voor iedereen een optie moeten zijn, om je schuld af te betalen met je bruto inkomen...

Ik weet dat er ook andere werkgevers mee bezig zijn het aan te bieden :j

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:18

Ik zou dat ook geweldig vinden..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:29

bij ons (Kadaster) zit er in het voorstel voor de nieuwe CAO een bruto jaarlijke bijdrage als je een studieschuld hebt

bruto bijdrage om daarmee de schuld deels vervroegd in te lossen. Hierbij geldt de
volgende staffel:
o jaar 1: € 500,-
o jaar 2: € 1.000,-
o jaar 3: € 1.500,-
o jaar 4: € 2.000,-
o jaar 5: € 2.500,-

goede zet imo om jongen mensen binnen te halen en aan je te binden

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:34

Wat zijn jullie goed bezig!

Ik ben een geluksvogel en val in de oude regelingen. Altijd 0% rente betaald. Tot nu, vnaf 1 janauri ga ik rente betalen. Ik heb nog 1.500 open staan en twijfel heel erg. Ik heb het geld, dus dan naar in 1x aflossen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:44

Voor de nieuwe (nog overeen te komen) gemeente cao is er ook een vakbond die strijd voor het kunnen aflossen van je studieschuld via het ikb. Ik hoop dat dit 1 van de nieuwe ontwikkelingen is die erdoor komt. Ik ben wel benieuwd naar hoe die vormgegeven wordt. Als het net zoals bij het Rijk slechts maximaal 2000 euro per jaar is schiet ik er niet heel veel mee op. Al is het natuurlijk altijd heel fijn meegenomen... Er zijn meer werkgevers die dit doen en ze hebben allemaal hun eigen regels en maxima. Ik vind het wel jammer dat je er niet gewoon je gehele ikb voor mag inzetten. Iemand een idee van wat de redenatie daarachter is? Je kunt toch ook je gehele ikb inzetten voor studie of het helemaal laten uitbetalen? Waarom dan niet helemaal naar duo?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:49

Joltsje schreef:

Ik ben een geluksvogel en val in de oude regelingen. Altijd 0% rente betaald. Tot nu, vnaf 1 janauri ga ik rente betalen. Ik heb nog 1.500 open staan en twijfel heel erg. Ik heb het geld, dus dan naar in 1x aflossen?

Ik zou het doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 14:50

Zal wel met het misgelopen inkomens belasting te maken hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:18

Joltsje schreef:

Waarom twijfel je? Als je liever rente betaalt doe je dat toch?
:+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:27

Ik heb nog één rentevrij jaar te gaan en moet nog 3K sparen om het totaalbedrag dan af te kunnen lossen. De rest staat op een beleggingsrekening in de hoop dat dat in de tussentijd nog wat groeit. Fijn dat het gaat lukken om rentevrij af te lossen en er niet meer mee bezig te hoeven zijn.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:11

xPabloBokt schreef:
Joltsje schreef:

Ik zou het doen.

Voor zo’n relatief laag bedrag zou ik het aflossen om er administratief vanaf te zijn. Bij hogere bedragen; de rente op deposito’s is momenteel hoger dan de rente op de studieschuld, dus dan zou ik het lekker in een deposito zetten.