Captain schreef:Ik ben nu al een paar keer de volgende constructie tegen gekomen:
Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.
Na het fokken gaat de hond weer terug naar baasje.
M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.
Weet iemand hoe deze constructie heet?
Ja fokkersvoorwaarde #spuit11.
Mijn moeder doet dit bij ieder nest bij iedere pup waar ze emotioneel niet echt afstand van kan doen
. Die plaatst ze dan onder fokkersvoorwaarden bij een kennis, die de hond gratis krijgt (en vaak al op de wachtlijst stond voor een betaalde pup). Volgens mij weet ze niet eens welke honden ze ooit onder fokkersvoorwaarden heeft weggedaan, want ze heeft er iig nog nooit gebruik van gemaakt
Ze doet het ook alleen bij reutjes, omdat een dekking toch wat makkelijker te organiseren is, dan een teef uit z'n vertrouwde omgeving halen voor een bevalling (daar vind ik opzich zelf ook wel wat van).
Maargoed, in haar geval is het in de praktijk dus vooral een reden om een pup gratis weg te geven waar ze 2000 euro voor zou kunnen krijgen. En waarvan ze het dan stiekem een leuk idee vind dat ze hem nog een keertje kan terughalen (wat ze in 20 jaar tijd dus echt nog nooit gedaan heeft
). Zo heeft mijn schoonmoeder ook een reutje onder fokkersvoorwaarden gekregen (Zusje van mijn eigen corgi). Toen die lastig werd was het overigens zonder problemen hakkie takkie hoor. Dus ook dat was uiteindelijk gewoon een gratis hond voor m'n schoonmoeder.
Vanuit dat referentiekader vind ik het moeilijk om er tegen te zijn.... Maar het heeft zeker iets ongemakkelijk/weirds in zich als je er echt gebruik van maakt. Vooral bij teefjes.