Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:00

VuurVleugels schreef:
Ik vind het ook echt absurd dat er pas een stamboom wordt uitgegeven als de hond geholpen is. Ik snap wel dat ze niet willen dat er alsnog gefokt wordt, maar pardon zeg, mijn hond mijn keuze!

Ik heb me tot gisteren echt totaal niet gerealiseerd dat dat niet normaal is.

Echt zo blij met bokt want ik was echt enthousiast over de fokker. (Ja, doodle, nee doen we niet)

MyWishMax

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:09

Mijn DH reu wordt koningsdag 10 en is nooit gecastreerd. Geen enkele reden voor en nadelen groter dan voordelen. := Ik zou echt omlopen voor fokkers die het verplichten. Vind ik ook nadeel aan veel asiels.
Zelfs volle teven en volle reuen bij elkaar gehad en heel bijzonder, maar nooit een oepsnestje gehad. :+ En dat terwijl ik er gewoon stambomen bij had kunnen krijgen

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:40

Precies. Mijn (toekomstige) hond wordt pas geholpen als daar medische aanleiding voor is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:41

VuurVleugels schreef:
Precies. Mijn (toekomstige) hond wordt pas geholpen als daar medische aanleiding voor is.

Oh mijn terrorist wordt echt over 2 maanden gecastreerd. Dan is hij een jaar oud.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:43

Onze reu is chemisch gecastreerd (narcose durven we niet meer aan) en dat heeft hem echt goed gedaan. Die situaties zijn er ook gewoon. Standaard castreren lijkt me onnodig, bekijken per hond/situatie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:02

_San87_ schreef:
Onze reu is chemisch gecastreerd (narcose durven we niet meer aan) en dat heeft hem echt goed gedaan. Die situaties zijn er ook gewoon. Standaard castreren lijkt me onnodig, bekijken per hond/situatie.

Tuurlijk, dat is helemaal waar. Alleen niet standaard idd. En als het beter is voor de hond. Ik heb wel wat problemen met castratie als het alleen beter of makkelijker is voor eigenaar :+

Veel 'problemen' zijn ook opvoeding op jonge leeftijd. Dat is erg zonde als castratie dan meteen de 1e keuze is, terwijl er vooral voor reuen ook echt nadelen aan zitten op medisch gebied. Helemaal als ze dus nog niet volwassen zijn enndat zijn ze niet met 1 jaar, eerder pas met 3 ongeveer. En sommige worden qua karakter ook veel minder fijn daarna waardoor er juist gedragsproblemen komen. Voor een klein deel is het wel een oplossing, als er andere dingen geprobeerd zijn en dat werkt niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:03

Urbanus schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik vind het ook echt absurd dat er pas een stamboom wordt uitgegeven als de hond geholpen is. Ik snap wel dat ze niet willen dat er alsnog gefokt wordt, maar pardon zeg, mijn hond mijn keuze!

Ik heb me tot gisteren echt totaal niet gerealiseerd dat dat niet normaal is.

Echt zo blij met bokt want ik was echt enthousiast over de fokker. (Ja, doodle, nee doen we niet)

UO: ik hou van opgeflufte poedels :')

Ja het is belachelijk, maar ik vind het zo gaaf :')

Maar nee, pas een stamboom krijgen als je de hond hebt laten castreren is bizar. Sowieso omdat heel veel honden zonder castratie beter functioneren dan met :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:09

Continental geknipte Koningspoedel <3. Enorm fan van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:21

Ja toch? Ik vind het echt geweldig :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:27

Avalanche schreef:

Ja, ik ook :D.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:36

Avalanche schreef:

En het heeft nog een funktie ook.....

_San87_ schreef:

Je hebt ook hengsten op stal in plaats van ruinen, neem ik aan....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:41

ikke schreef:
Avalanche schreef:

En het heeft nog een funktie ook.....

_San87_ schreef:

Je hebt ook hengsten op stal in plaats van ruinen, neem ik aan....

Ik snap de vraag niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:42

Reuen en teven kunnen gewoon bij elkaar leven zonder dat er puppy's van komen, dus dat is echt compleet anders als paarden. Ik moest 1 of 2 keer per jaar ze 5 dagen uit elkaar houden...

En Als bij paarden de kans op kanker en botafwijkingen toe zou nemen na castratie zou dat ook veel minder gebeuren

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:51

Ik denk er hetzelfde over als MWM. Mijn reu wordt 3 dagen na jouwe 10 :D En nog een intacte ernaast van ruim 1,5 die lekker zijn testosteron en hormonen door zijn lijf heeft gieren. Gaat prima. Ik vind intacte reuen vaak veel fijner in de omgang dan castraten.
Met mijn ras doet castratie ook veel met de vacht. Dat wilde ik ook graag voorkomen.

Ik vind doodles trouwens vrijwel altijd heel leuke, vriendelijke honden. Dat is een UO in hondenland geloof ik :)) Soms zijn ze wat angstig maar ik heb er echt nooit problemen mee. En dat terwijl het hier helemaal pluizig staat van de doodles in de buurt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:59

Gaat hard he? Ze zijn zomaar senioren!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:01

Pfft..... ik ben aan het hopen dat mijn puber stopt met puberen (de welbekende bananen in de oren) maar hij moet voorlopig nog maar jong blijven hoor :(:) ik vind het echt poedersuiker hoe snel honden oud worden ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:04

Captain schreef:
Ik ben nu al een paar keer de volgende constructie tegen gekomen:

Men krijgt/koopt een hond van een fokker, deze leeft in huis. Men moet hier zelf de kosten voor betalen, ook de dierenartskosten. Dan, als hond klaar is om ingezet te worden voor de fok, gaat deze terug naar de fokker om te dekken, of om te bevallen. De kosten rond de dekking betaald de fokker.
Na het fokken gaat de hond weer terug naar baasje.

M.i. is dit een lekkere makkelijke en goedkope manier van geld verdienen aan je dieren als je alleen de kosten rond de fok hoeft te betalen en de onderhoudskosten betaald worden door de baasjes.
Lijkt me voor de teef ook niet heel relaxed om een paar dagen/weken voor de bevalling terug te gaan naar fokker om daar te bevallen in een 'vreemde' omgeving.

Weet iemand hoe deze constructie heet?

Ja fokkersvoorwaarde #spuit11.

Mijn moeder doet dit bij ieder nest bij iedere pup waar ze emotioneel niet echt afstand van kan doen :') . Die plaatst ze dan onder fokkersvoorwaarden bij een kennis, die de hond gratis krijgt (en vaak al op de wachtlijst stond voor een betaalde pup). Volgens mij weet ze niet eens welke honden ze ooit onder fokkersvoorwaarden heeft weggedaan, want ze heeft er iig nog nooit gebruik van gemaakt :+ Ze doet het ook alleen bij reutjes, omdat een dekking toch wat makkelijker te organiseren is, dan een teef uit z'n vertrouwde omgeving halen voor een bevalling (daar vind ik opzich zelf ook wel wat van).

Maargoed, in haar geval is het in de praktijk dus vooral een reden om een pup gratis weg te geven waar ze 2000 euro voor zou kunnen krijgen. En waarvan ze het dan stiekem een leuk idee vind dat ze hem nog een keertje kan terughalen (wat ze in 20 jaar tijd dus echt nog nooit gedaan heeft :)) ). Zo heeft mijn schoonmoeder ook een reutje onder fokkersvoorwaarden gekregen (Zusje van mijn eigen corgi). Toen die lastig werd was het overigens zonder problemen hakkie takkie hoor. Dus ook dat was uiteindelijk gewoon een gratis hond voor m'n schoonmoeder.

Vanuit dat referentiekader vind ik het moeilijk om er tegen te zijn.... Maar het heeft zeker iets ongemakkelijk/weirds in zich als je er echt gebruik van maakt. Vooral bij teefjes.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 01:34

Captain schreef:
https://www.onzedoodles.eu/Gastgezin/

Een voorbeeld. Mijn neef maakt gebruik van zo'n constructie. Ik vind het erg bijzonder.

Citaat:
Wij zijn op zoek naar gastgezin(nen). Wat houdt een gastgezin precies in? Een gastgezin volgt ook de normale inschrijving procedure. Een gastgezin moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

Het gezin moet niet meer dan 30 minuten vanaf Nieuwegein wonen. Het gezin moet voldoende ruimte hebben (tuin), tijd en aandacht kunnen schenken aan de pup en bereid willen zijn om met de pup naar een gehoorzaamheid cursus te gaan. 

Het gastgezin voedt de pup op en verzorgt de pup alsof het hun eigen hond betaamt. Dit houdt in dat alle inentingen en voeding voor rekening komen van het gastgezin. 

Het gastgezin heeft de verplichting om het vachtverzorging pakket aan de schaffen en / of dat de vacht verzorging wordt gedaan door een erkend Labradoodle trimster.

Het gastgezin is verplicht de hond voor het eerste jaar te verzekeren.

Deb's Australian Labradoodles blijft in alle opzichten de eigenaar van de hond.

Het gastgezin heeft  de hond onder contract van de fokker.  

Het gastgezin moet tevens bereidwillig zijn,  wanneer de fokker de hond nodig heeft voor keuringen, eventueel voor andere doeleinden, deze met de fokker mee te geven. Het gastgezin moet één week voor de bevalling van de hond deze bij de fokker achter laten.

In overleg met het gastgezin kan de hond eventueel bij het gastgezin bevallen. Nadat de puppy's zijn uitgevlogen kan de hond weer terug naar het gastgezin. 

Wanneer de hond de leeftijd bereikt van 12-14 maanden, moet de hond gekeurd en getest worden. Uit de testen zal moeten blijken of dat de hond toegevoegd kan worden aan ons fokprogramma. Blijkt dat niet het geval, dan wordt het gastgezin contract omgezet in een koopcontract van de hond en wordt het gezin eigenaar van de hond en moet de hond voor eigen rekening laten steriliseren / castreren.
Als de hond gesteriliseerd en gecastreerd is verkrijgt het gezin de stamboom van de hond.

Wanneer de gezinssituatie van het gastgezin wijzigt en zij om één of andere reden niet meer voor de hond kunnen zorgen, dan gaat de hond met onmiddellijke ingang terug naar de fokker.

Het gastgezin heeft geen recht om de hond tussentijds te verkopen of te laten dekken, omdat het eigendoms- en fokrecht bij de fokker ligt.

Wanneer u besluit om gastgezin te willen worden van één van de honden van Deb's Australian Doodles ondertekent u een contract met  daaraan gekoppelde voorwaarden en hoort u zich daar aan te houden. Houdt het gastgezin zich niet aan deze voorwaarden dan wordt de hond terstond  ingevorderd door de fokker

Dit is gewoon een verdienmodel. Niks meer en niks minder. Ik heb even over de website gestruind en vind wat van dit soort fokkers. En mijn DA ziet me aankomen met of hij even mijn reu wil castreren omdat de fokker dat wil…….

Ik heb zelf een uitzetpoes gehad. Dat gaat het iets anders, poes blijft doorgaans gewoon bij degene waar ze woont als het nest er is, maar dat was simpel. Ik kreeg de poes en de fokker fokte er 1 nest uit. Testen, enten, etc. waren voor haar. De rest was voor mij en de poes werd na 1 nest mijn eigendom en mocht er dan desgewenst ook mee fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:10

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk, dat is helemaal waar. Alleen niet standaard idd. En als het beter is voor de hond. Ik heb wel wat problemen met castratie als het alleen beter of makkelijker is voor eigenaar :+

Veel 'problemen' zijn ook opvoeding op jonge leeftijd. Dat is erg zonde als castratie dan meteen de 1e keuze is, terwijl er vooral voor reuen ook echt nadelen aan zitten op medisch gebied. Helemaal als ze dus nog niet volwassen zijn enndat zijn ze niet met 1 jaar, eerder pas met 3 ongeveer. En sommige worden qua karakter ook veel minder fijn daarna waardoor er juist gedragsproblemen komen. Voor een klein deel is het wel een oplossing, als er andere dingen geprobeerd zijn en dat werkt niet.

Is wel waar, maar ik denk dat veel mensen de begeleiding van een ongecastreerde reu wel onderschatten. Of misschien ga ik dan van mezelf uit. Mijn hond is het braafste en slaafste beest wat er is, deed het ook onwijs goed als intacte reu. Ontzettend braaf en kon gewoon loslopen. Hij is bij mij gekomen toen hij 3 was, en omdat hij zo lief en braaf was (en het mijn eerste hond was, die per ongeluk in mijn studentenleven aangewaaid kwam :+ ) heb ik hem veels te vrij gelaten, waardoor hij na een jaar (of langer mss zelfs) toch op een andere hond is gedoken, en dat ook meteen een leuke nieuwe hobby vond. Niets gebeten hoor, maar wel en een hoop kabaal en vanaf dat moment onbetrouwbaar dus. Achteraf gezien kan ik heel goed zien hoe ik dit had kunnen voorkomen, maarja. Koop je weinig voor. En het is ook wel een beetje een gevalletje van "eenmaal bloed (figuurlijk :+ ) geproefd", dan is het moeilijk om het er nog uit te krijgen. Zelfs nu die gecastreerd is triggert 'ie nog op jonge reuen. Andere honden laat 'ie wel met rust. Hij wordt ook dit jaar 10 :D

Bij mijn schoonmoeder precies hetzelfde gebeurd, die heeft haar hele leven lang zonder problemen castraten gehad en een reu zonder ingedaalde ballen. Was er van overtuigd dat als iemand het aan zou moeten kunnen zij het was, maar bij het reutje (onder fokkersvoorwaarden dus :+ ) is dat ook helemaal mis gegaan, want ook die is onder het mom van hormonen een keer onverwachts uit z'n stekker gaan op een andere hond. Intacte reuen blijken dan toch wel gewoon veel meer sturing, aandacht (voor de baas) en afleiding van de omgeving nodig te hebben bij het uitlaten, want verder is het beestje superstabiel.

Op de dagopvang waar ik werkte, is een ongecastreerde reu overigens nog nooit goed gegaan. De keren dat we het geprobeerd hebben kon het best een hele flinke poos (soms zelfs jaren) goed gaan, maar uiteindelijk kwam er altijd een moment dat de hormonen de overhand namen en ze ruzie gingen zoeken.

Ik en er ook echt van overtuigd dat je op bokt veel vaker succesverhalen hoort dan dat die er in het echte leven zijn, omdat je als je gewend bent om met 500 kg paard (meestal vanaf jongs af aan) samen te werken, een lastige hond een stuk makkelijker te handelen is dan het is voor het gemiddelde "brintapakgezin" om het zo maar even te zeggen.
Dat maakt dat ik de reuendiscussie altijd een beetje ingewikkeld vind :)) . Het als fokker verplichten vind ik echt not-done. Sterker nog, vind dat je als fokker vooral een adviserende rol daarin moet hebben, en de eigenaren erin moet begeleiden wanneer het juist wel of niet een passende oplossing kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-23 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:23

Menino schreef:
Ik en er ook echt van overtuigd dat je op bokt veel vaker succesverhalen hoort dan dat die er in het echte leven zijn, omdat je als je gewend bent om met 500 kg paard (meestal vanaf jongs af aan) samen te werken, een lastige hond een stuk makkelijker te handelen is dan het is voor het gemiddelde "brintapakgezin" om het zo maar even te zeggen.
Dat maakt dat ik de reuendiscussie altijd een beetje ingewikkeld vind :)) .

Ik denk dat gemiddeld brintapakgezien gewoon niet aan een hond moet willen beginnen, punt. Als je hond neemt "omdat het erbij hoort", "voor de kids" of dergelijke onzin, koop dan een knuffelvariant bij de Ikea ofzo. Hond is eigenlijk best een lastig huisdier, iedereen doet spannend over het houden van slangen en dergelijke maar een hond is 1000x zo uitdagend en je moet er niet aan beginnen puur omdat je wat ruimte over hebt in je achtertuin. Tot zover UO ;)

Misschien beetje bevooroordeeld maar ben opgegroeid met een hond die "erbij hoorde", was een intacte reu die niets te doen had behalve ruzie zoeken of alles proberen te dekken wat los en vast zat :') uiteraard niet onder appel, jagen op katten, noem maar op. Uiteindelijk onder de auto terechtgekomen en dat was stiekem best een opluchting, ook al was het niet zijn schuld uiteraard dat hij weinig opvoeding heeft gehad. Was een golden, dus een doodle van die tijd := en meeste doodles die ik tegen kom zijn net zo erg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:24

Oh wat vervelende ervaringen. Ik heb 2 Hollandse herders (geen saaie honden) in huis, vader en zoon (dus vader heeft gedekt :) ). Beide gewoon met ballen. Vaders is nu 6 en zoon is 3. Dat gaat prima, er is geen dag dat ik getwijfeld heb om ze te castreren. Ze doen het goed samen, ze spelen leuk, er is geen echte strijd (natuurlijk wel, dit stuk speelgoed is van mij en deze ook en deze ook, jagers en verzamelaars zeg maar). Vader heeft nog eens gedekt toen zoon al in huis was (zoon uiteraard niet bij die dekking aanwezig). Maar ook daarna geen issues.
Ze spelen net zo leuk met teefjes als met reuen, zijn hartstikke sociaal en blij. Ik heb meer last van loopse teefjes die hier ineens op het erf lopen, dan dat ik mijn reuen kwijt ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:41

Fly_high schreef:
Menino schreef:
Dat maakt dat ik de reuendiscussie altijd een beetje ingewikkeld vind :)) .

Ik denk dat gemiddeld brintapakgezien gewoon niet aan een hond moet willen beginnen, punt. Als je hond neemt "omdat het erbij hoort", "voor de kids" of dergelijke onzin, koop dan een knuffelvariant bij de Ikea ofzo. Hond is eigenlijk best een lastig huisdier, iedereen doet spannend over het houden van slangen en dergelijke maar een hond is 1000x zo uitdagend en je moet er niet aan beginnen puur omdat je wat ruimte over hebt in je achtertuin. Tot zover UO ;)

Misschien beetje bevooroordeeld maar ben opgegroeid met een hond die "erbij hoorde", was een intacte reu die niets te doen had behalve ruzie zoeken of alles proberen te dekken wat los en vast zat :') uiteraard niet onder appel, jagen op katten, noem maar op. Uiteindelijk onder de auto terechtgekomen en dat was stiekem best een opluchting, ook al was het niet zijn schuld uiteraard dat hij weinig opvoeding heeft gehad. Was een golden, dus een doodle van die tijd := en meeste doodles die ik tegen kom zijn net zo erg.

Nee, ja dat ben ik ook 1000% met je eens. Maar er is nog een groot gedeelte wat er tussenin zit :D . Mensen die wel bereidwilligheid hebben om iets met hun hond te doen en naar een puppycursus gaan, maar niet hun hele leven met 500 kilo aan levend wezen hebben gewerkt en ook een simpel concept als "klassieke en operante conditionering" al verdomd moeilijk te behappen vinden (die mensen zijn er in grote getalen, en dat is voor paardenmensen echt moeilijk voor te stellen :)) ). Die kunnen met enige begeleiding, waar ze dan ook wel voor open staan, echt wel een leuke gezinshond trainen. Maar dan moet je ze in 99% van de gevallen dus echt geen ongecastreerde reu geven.

Mensen die een hond voor de leuk nemen, er niets mee doen, behalve ze 5 dagen per week wegbrengen naar de dagopvang of uitlaatservice haat ik net als jij echt met grote passie :+ :D In mijn dagopvang-tijd, echt teveel van dat soort volslagen gestoorde (wat ik die honden niet kwalijk neem, laat dat duidelijk zijn!) debielen - toen vooral Golden retrievers bruine labradors - in mijn handen gehad. Soms met gevaar voor eigen leven :+ Vaak zo vadsig dat ze amper nog kunnen lopen "want Jip moet ook mee kunnen genieten van de zeebaars", dus ook nog vet zielig. En dan met kids van 3 en 5 en dan maar op hoop van zegen dat dat goed gaat. En dan met een chaggo bek uit de audi stappen, en de stagiaire afblaffen omdat die je hond een keer wél corrigeert.
God, trauma-flashbacks zijn dat :+ ...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:58

Haha ja, dat soort gezinnen met dito honden heb je inderdaad in overvloed. Niks mis met Labradors, Goldens en Doodles. Fantastisch leuke honden. Maar ze komen helaas vaak in handen van mensen die het vooral voor het plaatje leuk vinden, en niet écht een hond willen.

Over dat conditionering dat sommige mensen al niet kunnen behappen, dat is inderdaad lastig voor te stellen :)) Ik schreef hier een aantal pagina's terug (geloof ik) over mijn moeder die sinds kort een vierdehands 'probleemgedrag'-Teckeltje heeft, was een drama. Flinke familieruzie over geweest :') Maar goed, ik ben met het hondje aan de slag gegaan en hij kan het écht wel, ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de best luisterende teckel van Nederland is, haha. Maar om iets uit te leggen aan mijn moeder... Het lukt gewoon niet, krijg het er niet in. Ze onthoudt gewoon niet wat ze moet doen, begrijpt de timing niet of de timing lukt gewoon niet, ze ziet bepaald gedrag niet, begrijpt niet wat ze bij welk gedrag moet doen, geeft direct op als het niet precies lukt... Afijn, ik ben er natuurlijk ook niet voor opgeleid om dat aan mensen te leren, maar pfoeh :') Dit is dan misschien dat 'paardengevoel' dat je ook voor andere dieren moet hebben dat dan mist.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:04

Ja dat denk ik wel.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat sommige mensen denken dat een paard boos is, als hij alleen maar iets achter zich hoort.

Overigens hebben veel mensen dat hoor, dat ze het gewoon niet zien. Of gedrag compleet verkeerd interpreteren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:20

Menino schreef:
Nee, ja dat ben ik ook 1000% met je eens. Maar er is nog een groot gedeelte wat er tussenin zit :D . Mensen die wel bereidwilligheid hebben om iets met hun hond te doen en naar een puppycursus gaan, maar niet hun hele leven met 500 kilo aan levend wezen hebben gewerkt en ook een simpel concept als "klassieke en operante conditionering" al verdomd moeilijk te behappen vinden (die mensen zijn er in grote getalen, en dat is voor paardenmensen echt moeilijk voor te stellen :)) ). Die kunnen met enige begeleiding, waar ze dan ook wel voor open staan, echt wel een leuke gezinshond trainen. Maar dan moet je ze in 99% van de gevallen dus echt geen ongecastreerde reu geven.

Ja maar iedereen ertussenin zijn dus wel mensen met interesse in het wezen hond :j en hoe je er wel en niet mee moet samenwerken. Iets nog niet weten en geen ervaring mee hebben is niet erg, of het nou om hond, paard of netpython gaat ;) maar als je eraan begint moet je het wel willen leren. Iets wat best vanzelfsprekend lijkt als men paarden of bijv. exotische dieren gaat aanschaffen maar hondenbezit wordt nog steeds anders naar gekeken, alsof alle wijsheid vanzelf komt doordat je een golden of andere doodle puppy hebt weten te kopen :') Want hond is niet zomaar een dier maar onderdeel van het gezin toch, je hoeft hem niet bewust te gaan conditioneren want liefde en vriendschap en blah blah :+

Ik heb hekel aan precies dezelfde hondenrassen (of eigenlijk hun eigenaren) als jij := al die moddervette goldens, labs en doodles die geen f*ck snappen van de spelregels in de samenleving en maar wat doen, met baasjes die niet verder komen dan hun kidsdoodle zo nu en dan buiten laten schijten en voor de rest lekker bij de opvang dumpen.