Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:29

Smakelijk...mijn vriendje is er pas om half 8, dus moet nog ff bokt klieren voor ik kan koken :P

Muze

Wat een gejank. Ik word al jaren met regelmaat “ gediscrimineerd “ omdat ik bepaalde dingen niet kan en vele met mij. Idd mensen in een rolstoel, dove en blinde mensen, mensen die niet kunnen praten, noem t maar.
En dan hebben we… de mensen die anti oplossingen zijn. En dan staat de wereld opeens op z’n kop.

MightyMike

@Rennie89 Ik zucht ook mee... Je mag nl alles, alleen moet je je dan laten testen. Waarom niets doen en toch alles mogen? Zo gaat het ook niet voor de gevaccineerden.. Het voelt voor mij echt als slachtofferrol om dan discriminatie te roepen. Is al dat getest onhandig? Zeker, maar voor iedereen is deze hele situatie onhandig. Je wordt gewoon geholpen in het ziekenhuis, geen enkele regel voor die dat verbied. Overigens is mijn operatie al meerdere keren uitgesteld, incl nu weer, maar ben ik eindelijk wel aan de beurt, dan moet ik mij als gevaccineerde ook eerst laten testen. Helemaal geen probleem mee. Zeker roepen mensen dingen, maar dat gaat twee kanten op. Hoe vaak lees ik wel niet de opmerkingen dat de gevaccineerden schaapjes zijn, de oorzaak dat alle regels er nog steeds zijn, bladibladibla.. Ik hoor alleen de kant van het verhaal die jou dwars zit. Discriminatie is iets heel anders. Onhandig is het, nogmaals voor iedereen.

karuna
Drukke kabouter

Ik heb het al op maar mijn eetlust zou al weg zijn. Mijn vaste contact en mantelzorger heeft gister onderzoek gehad samen met wat collegas. Die arts test vandaag positief. Heel erg lelijk woord

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:38

Muze schreef:
Wat een gejank. Ik word al jaren met regelmaat “ gediscrimineerd “ omdat ik bepaalde dingen niet kan en vele met mij. Idd mensen in een rolstoel, dove en blinde mensen, mensen die niet kunnen praten, noem t maar.
En dan hebben we… de mensen die anti oplossingen zijn. En dan staat de wereld opeens op z’n kop.
:j
Mijn dove schoonmoeder, die nu nergens meer kan communiceren want ze doet liplezen.
Kunnen we dit smoelluiers weer op omdat die eigenwijze lui vertikken te vaccineren en janken om een code te laten zien want dat is privacy schending.
Maar vervolgens heel facebook en twitter vol plempen, met de auto tig keer gezien worden door de verkeerscamera's. Pinnen bij van alles.
Maar hey, schijt aan iemand als mijn schoonmoeder. Als ze maar niets in de weg gelegd word. Want dan worden ze gediscrimineerd....

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:03

grappige anekdote: iemand in klas van dochter positief... volledig gevaccineerd. 3 anderen ook positief, volledig gevaccineerd. Mijn dochter? Niet geent, negatief getest. Evenals nog 8 niet geente kinderen.
Ik trek hieruit toch wel de conclusie dat de enting niet veel uitmaakt aangaande besmettelijkheid.Is triuwens ook in engels onderzoek aangetoond, maar het komt big pharma natuurlijk veel beter uit om het sprookje in stand te houden..2 g is al in dl en oostenrijk, nederland volgt ook wel.
oveeigens ben ik gewoon geent...voornamelijk omdat ik geen zin had in testgezeik, maar afgezien van mijn cyclus die overhoop ligt nergens last van, dus ga maar uit van fijne bijkomstigheid dat ik hopelijk minder ziek word...

maar: naar huisarts met koorts en benauwdheid:ben je geent? Ja. ok, kom dan maar (zelf maar testje gedaan voor de zekerheid)
Kliniek van dochter zat bij ophalen gebeld met vraag of ze haar naar buiten konden sturen omdat ik klachten had die coronagerelateerd waren... nee, ik moest naar binnen want formulier ondertekenen.. ik heb geweigerd dus kwamen ze toch mokkend naar buiten... formulier was dis de coronafragebogen (heb je klachteen etc)... dit soort dommigheden zijn de oorzaak vd verspreiding... niet die paar niet geente mensen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:39

Ik vind wel dat men veel te ver gaat en doorslaat in het hele corona gebeuren. Ja ik geloof best dat het er is. En dat het voor sommige mensen heel erg kan zijn. En ja ik vind ook dat er overdreven wordt. Ik ken verschillende mensen die in het ziekenhuis werken en zeggen dat het helemaal niet druk is met corona patienten.
Er zijn mensen die die prik niet mogen. Vanwege het gevaar voor hun gezondheid omdat ze al iets anders mankeren. Die mensen moeten straks elke 2 dagen dus zo een rot test doen om ff de supermarkt in te mogen. Want het komt nog wel zover dat je die achterlijke code moet laten zien om de winkel in te mogen. Mensen werken ook gewoon, die hebben daar helemaal geen tijd voor om te testen!
En dat muilkorfje is ook belachelijk om te verplichten. Het is zelfs schadelijk voor je gezondheid.
Ik ben wel van mening dat de overheid test hoe ver mensen gaan. Tot hoever men luistert. En er zijn er genoeg die nog steeds alles geloven.
Ik zeg niet dat corona er niet is. Maar wel dat alles wordt aangedikt en lang niet alles waar is. Ze spreken zichzelf zelfs tegen met persconferenties.
De enige weg is accepteren dat het er nu eenmaal is, net als griep, kanker, longziekten en alle andere narigheid. En mensen die dat graag willen vaccineren. En ze zelf laten kiezen of ze nu wel of niet dat kapje te dragen.

Als jantje in de plomp springt dan springt pietje er ook niet achteraan. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:42

zullen ze dat in Weert (SjG) en Venlo (VieCuri) ook zeggen?
Dacht dat het na 1,5 jaar wel duidelijk is dat niet elk ziekenhuis het even druk heeft.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:49

DuoPenotti schreef:
Dacht dat het na 1,5 jaar wel duidelijk is dat niet elk ziekenhuis het even druk heeft.

Dus moet je maar weer het hele land beperkingen op gaan leggen? Denk dat het na 1,5 jaar wel duidelijk is dat de maatregelen en vaccinaties geen moer helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:53

Gek, ik zie een heel ander patroon. Als we maatregelen nemen, nemen de besmettingen en de problemen af. Als we de maatregelen vervolgens (te snel) weer loslaten en geen voorzorgen treffen nemen de problemen en besmettingen toe. Misschien is er een verband tussen die 2.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:01

Eretria schreef:
DuoPenotti schreef:

Dus moet je maar weer het hele land beperkingen op gaan leggen? Denk dat het na 1,5 jaar wel duidelijk is dat de maatregelen en vaccinaties geen moer helpen.

Ja dat moeten we. Boven in het land al problemen door Urk enz. Hier beneden door niet gevaccineerde en veel vergrijzing hier in de omgeving.
En door wederom te laat ingrijpen van onze regering dit weer.
En als ik al 2 maanden terug voorspelde oudere en zwakkere moeten ze nu weer beginnen dan weten de knappe koppen dat zeker.
Dan blijft er alleen maar politiek over omdat niet te doen. En over welke politiek gaat het dan? Juist de anti Vax clan tevreden houden omdat het anders weer gaat rellen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:02

Ik meen dat ook te zien.

Wel blijf ik het belachelijk vinden dat we in een rijk en ontwikkeld land blijkbaar geen 1000-ofweetikveelwat ziekenhuizenbedden met bijbehorende medewerkers weten te regelen. Als die basis beter was geweest, dan had dat ook al een hoop problemen gescheeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:05

Oscar schreef:
Ik meen dat ook te zien.

Wel blijf ik het belachelijk vinden dat we in een rijk en ontwikkeld land blijkbaar geen 1000-ofweetikveelwat ziekenhuizenbedden met bijbehorende medewerkers weten te regelen. Als die basis beter was geweest, dan had dat ook al een hoop problemen gescheeld.

Ja dank aan Vvd.
10.000 bedden gesloopt afgelopen 10 jaar.
Maar dat zeggen ze niet.
Mag je op bokt ook niet zeggen want de zorg is al duur.
Maar weet nog wel wat potjes... Maar ook die zijn ook al niet bokt veilig om te zeggen... -O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:07

Je mag van mij alles zeggen hoor :))

Maar het lijkt gewoon nergens op. Je moet er toch niet aan denken dat er nog een ramp bij komt ofzo. Zelfs een griepgolf zou al niet eens te bevatten zijn. En dan maar roepen 'dat het onze schuld omdat we ons (!) niet aan de maatregelen hebben gehouden'. Ja, m'n hoela.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:13

Ja als nu die verwachte griepgolf komt.... Ik wil er niet aan denken.
Hier zuid Oost Brabant was in 2018 ook al een patiënten stop en uitgestelde operaties. Dus...

Daarnaast is in elke winter wel eens een stop van 1 of 2 dagen. Dat de ambulance naar een ander ziekenhuis rijd. Zo krap zitten wij in de bedden. Dat is het hoogste rendement en dat telt.

Maar goed dat is nu ineens niet opgelost. Dus vaccineren is nu het beste redmiddel voor 10 jaar Vvd wanbeleid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:17

Oscar schreef:

Het rottige van exponentiele groei is dat het bijna niet uitmaakt hoeveel bedden (of eigenlijk, hoeveel verpleegkundigen) er zijn. Want stel dat we er 4000 hadden gehad - 4 keer zo veel. Dat is best wel behoorlijk veel (want normaal gesproken is het niet nodig of zinvol om dat te hebben.) Dan nog ben je 2 verdubbelingstijden later door je voorraad heen. Dat geeft je een week of 3 ongeveer, en dan loop je tegen hetzelfde probleem aan. Nog meer bedden? Prima, 16.000 bedden - dat werkt natuurlijk niet, dat is echt belachelijk, maar het is maar 2 extra verdubbelingen. 6 weken ipv 3.

En dat is het nare: je kunt het probleem van besmetting nooit oplossen met meer bedden, want het loopt heel snel alsnog tegen de grens aan. (Het kenmerk van de exponentiele groei.)
En aan de andere kant: niet ingrijpen totdat alle bedden daadwerkelijk vol liggen is een heel bewuste keuze in het beleid. (En een keuze die nog altijd niet veranderd is voor zover ik na kan gaan. Maar ik ga het debat dat er nu gevoerd wordt maar niet kijken.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:20

10 jaar terug waren er bijna 10.000 bedden meer. 10.000!
Dat was uiteraard incl personeel.
Ondertussen meer vergrijzing meer inwoners. Ook minder verzorgingshuizen en minder bejaardenhuizen.
Dan hoeven we ons toch niet de verbazen dat dat niet goed gaat.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:22

Tuurlijk, ergens zal er een grens aan zitten, absoluut. En ik heb er ook niet genoeg verstand van om te weten of het nou 10.000 of 16.000 bedden zijn. Ik weet wel dat de capaciteit niet toereikend is en niet zo'n beetje te weinig..... en dat er ook niks gedaan lijkt te worden om het te verbeteren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:02

Oscar schreef:
Tuurlijk, ergens zal er een grens aan zitten, absoluut. En ik heb er ook niet genoeg verstand van om te weten of het nou 10.000 of 16.000 bedden zijn. Ik weet wel dat de capaciteit niet toereikend is en niet zo'n beetje te weinig..... en dat er ook niks gedaan lijkt te worden om het te verbeteren.

Precies. De verantwoordelijkheid voor de te grote bezuiniging in de zorg wordt nu bij de burger gelegd. Dat is een beetje raar, want de overheid heeft de boel weg bezuinigd.
Ik laat een artikel van het rtl nieuws dat ze zo trots zijn op onze ultra efficiënte zorg waardoor je dus nul marge hebt. Ja, super goed idee(!)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:07

Shadow0 schreef:
Gek, ik zie een heel ander patroon. Als we maatregelen nemen, nemen de besmettingen en de problemen af. Als we de maatregelen vervolgens (te snel) weer loslaten en geen voorzorgen treffen nemen de problemen en besmettingen toe. Misschien is er een verband tussen die 2.

Ja, dat valt me ook op...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:43

Eretria schreef:
DuoPenotti schreef:

Deze informatie klopt dus niet!

Gisteren een reportage gezien over Israël die 2 maanden voor loopt met de vaccinaties op de gehele wereld. Zij hebben gelijk toen het aantal positief geteste mensen weer opliep, de ouderen en de kwetsbare de 3de prik gegeven en later de 12++ mochten voor de 3de prik komen. De positief besmettingen zijn daar weer terug naar 500 per dag ongeveer (was 10.000 per dag op zo'n klein aantal inwoners) . Er worden geen enkele beperkende maatregelen meer genomen zoals mondkapjes, afstand houden etc. Iedereen is weer aan het werk inclusief de reisleiders want het toerisme is weer opengesteld.
Dus of je het nu wel of niet eens bent met vaccineren, het helpt duidelijk wel en Israël is daar een juist voorbeeld van. Dus ontkennen dat maatregelen cq vaccinaties helpen is een foute voorstelling van zaken. In Frankrijk is voor 65++ inmiddels al een tijdje de mogelijkheid opengesteld om de 3de prik te halen.

Nederland wacht helaas te lang, zo vertelde gisteren in dat item voor Israël een viroloog waarbij hij aangaf dat we daarmee een risico lopen op weer een golf vanwege het achter de feiten aanlopen en het negeren van de adviezen van de WHO. Zo zonde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:35

Van de week waren cardiologen op TV die vertelden hoeveel operaties zijn uitgesteld. Ik vond het sneu. Totdat er mensen (ook jonge mensen) vertelden wat het voor hen betekende dat doordat de IC te vol zit, zij iedere keer hun open hart operatie uitgesteld kregen. Ik vond dit zo bizar en eigenlijk voor het eerst vanaf dat moment ben ik wat bozig op ongevaccineerde mensen die op de IC liggen met covid. Ik vind het ook raar, dat dan iedere keer de keuze gemaakt wordt, om die levensreddende operaties uit te stellen ten gunste van de covid gevallen→ net of die mensen belangrijker zijn als de mensen die deze operaties zo vreselijk hart nodig hebben |( . Een iemand gaf verdrietig en berustend aan, dat ze de hoop aan het opgeven was en zich voor aan het bereiden was op haar overlijden.
Dus in mijn privé kring is er niets veranderd jegens de mensen die ongevaccineerd zijn, ik heb de zelfde houding. Maar mijn opinie is minder verdraagzaam geworden algemeen gezien en ik voel boosheid, zeker als ik dan vaak de argumenten lees waarmee met het waarheidsgehalte met het grootste gemak gesjoemeld wordt om het niet vaccineren maar als beter weg te zetten. Dan denk ik, hou gewoon je mond en doe je eigen ding ipv al die onzin op het internet kwakken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:46

Ik ben het helemaal met je eens pien, niets aan toe te voegen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:54

MightyMike schreef:
Ik ben het helemaal met je eens pien, niets aan toe te voegen.

Moi aussie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:17

Dat is het hem ook :j

Zolang je er de zorg niet mee in de weg zit, is het helemaal prima om geen prikken te halen en gewoon in alle vrijheid je ding te doen. Maar nu is de situatie anders.... die zorgmedewerkers lopen op hun tandvlees, en andere mensen moeten te lang wachten om geholpen te worden :(:)

En voor jezelf ook, je wilt nu toch niet in het ZH terechtkomen als ongevaccineerde in deze situatie..... normaal is het al niet fijn om daar naartoe te moeten, laat staan wanneer er niet genoeg plekken zijn, en als je een plek hebt dat de mensen die je moeten verzorgen, eigenlijk al te moe zijn en je nog een kl**tviool vinden ook omdat je die prikken niet hebt gehaald -O-