Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:06

Wij willen wel graag op vakantie, wij hebben ook het gele boekje. :D
Daarbij familie in het buitenland en mijn man moet voor zijn werk regelmatig naar het buitenland vliegen.
Zijn werkgever zal het niet waarderen, als hij zou weigeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:07

Dat vacc bewijs staat enkel je naam, geboorte datum en waar je mee geend bent op en op welke datum dat gebeurt is.
Zo eng is dat allemaal toch niet!?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:15

Popstra schreef:
Dat vacc bewijs staat enkel je naam, geboorte datum en waar je mee geend bent op en op welke datum dat gebeurt is.

Is ook niets engs aan,alleen de verplichting die er misschien aan zit te komen.
Een papiertje om te bewijzen dat je gezond bent.
Is hier in het normale leven toch niet normaal?
Reizen naar landen met vaccinatieplicht kies jezelf voor.

nynke55

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:20

Het is geen papiertje om te bewijzen dat je gezond bent. Het is een papiertje (of app) om te bewijzen dat je een vaccin tegen corona hebt gehad. Heel normaal bij een pandemie, lijkt me.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:23

loriene schreef:
Popstra schreef:

Niet altijd, genoeg mensen die voor hun werk moeten reizen.
Daarbij zijn er genoeg andere verplichtingen in het leven om bepaalde dingen te kunnen doen. :D

Maar iedereen kan dit gelukkig zelf bepalen of je hierin meegaat.
Het gevolg is alleen dat je misschien bepaalde dingen straks niet kan doen of extra handelingen (testen) moet ondergaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:48

loriene schreef:
Popstra schreef:

Welke verplichting komt er dan aan? Ze gaan deze week al weer verder met het versoepelen van de maatregelen. En dat is geen versoepeling voor mensen die gevaccineerd zijn, dat is een versoepeling voor iedereen. Hoe sneller het besmettingsrisico omlaag gaat, hoe sneller alle maatregelen eraf zijn. Vaccineren helpt daaraan mee. Wees blij dat we daar vaccinaties voor hebben, die zorgen ervoor dat we redelijk snel weer terug kunnen naar helemaal normaal, hopen dat je gezonde weerstand dat voor je regelt blijkt in de praktijk een stuk risicovoller te zijn. Maar dat is voer voor een andere discussie.

Ik denk dat iedereen graag zo snel mogelijk van de maatregelen af wil en dat niemand op zinloze maatregelen zit te wachten. Het enige wat het vaccinatiepaspoort doet is de onzinnig geworden maatregelen, omdat iemand gevaccineerd is, opheffen. Als je nog niet gevaccineerd bent of als je je niet wilt laten vaccineren, dan moet je iets langer wachten, tot het besmettingsrisico voor jou ook laag genoeg is. En dat heeft verder niks met verplichtingen te maken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:53

loriene schreef:
Tegen een vaccinatiepaspoort.
Gezonde mensen hebben zulks helemaal niet nodig dus ook die prik niet.

En ook hier mis ik de belangrijke woorden ''ik vind...'' in je reactie. Het is jouw mening, geen feit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:57

loriene schreef:
Popstra schreef:

Er is momenteel een pandemie gaande, daarom zijn de dingen anders dan normaal helaas. Het is geen papiertje om te bewijzen dat je gezond bent, het is een papiertje om te bewijzen dat je op dat moment een relatief laag risico bent iemand te besmetten met corona. En dat zorgt er dan weer wél voor dat alles een beetje normaler wordt.

Niemand, nooit niet never zal jou verplichten. Vaccineren, testen, het is allemaal echt eigen keuze. De gevolgen daarvan zijn echter wel dat zo lang de vaccinatiegraad laag is je bepaalde dingen niet kunt doen vanwege het risico op besmetting. Dat is geen verplichting, je hebt echt 100% zelf de keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:07

Loriene wanneer bvb jouw dochter internationaal wil starten dan zal je toch met de billen bloot moeten mits je mee wil. Testen of prikken, je dochter ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:08

loriene schreef:
Popstra schreef:

Het normale leven is nu ook niet normaal, we zitten immers middenin een wereldwijde pandemie :n

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:15

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:56

loriene schreef:

Dan wordt het wel lekker rustig op straat :j

De gezondheidsdefinitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 1948: "Gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden en niet van louter het ontbreken van ziekte."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezondheid
Daar voldoet bijna niemand aan, zelfs niet in het rijke overdadige westen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:54

Ik vind dat verwijzen naar het 'normale' leven ook zo'n lastig begrip... Want 80 jaar geleden vonden mensen andere dingen 'normaal' dan nu.. Misschien, als er toen geen medicijn uitgevonden was tegen een bepaalde ziekte, hadden we wellicht standaard buiten met een soort imkerhoed opgelopen.. wie zal t zeggen.. :')

We denken dat het nu 'normaal' is, maar dat is niet zo, en dat is maar goed ook (want er kunnen nog veel dingen veel beter :j )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:57

Idd Cer, ik realiseer me heel vaak hoe vanzelfsprekend en onbevangen alles voor Corona was en ik ben er van overtuigd dat dit niet allemaal meer terugkomt en daar wen je ook weer aan :j Hoe vanzelfsprekend is het nu al om geen hand meer te geven, terwijl het voor corona juist zo vanzelfsprekend was om het wel te doen. Ik vraag me af of dat eeuwige handjeschudden nog wel terugkomt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:01

Het "normale" leven is op dit moment nu eenmaal geen optie. Er is iets op al ons pad gekomen wat ervoor heeft gezorgd dat voor nu sinds vorig jaar leven zoals we daarvoor deden niet gaat. Als mensen dat nu in ieder geval zouden inzien, kunnen we ons richten op wat wél kan en op welke manier. We zijn al een end op weg, maar we kunnen nog niet terug naar normaal.

En ja, corona zal onder de bevolking blijven, zoals een griep. Echter kunnen we mede dankzij vaccinaties er voor zorgen dat de immens hoge druk op de zorg verlaagd wordt, zodat de mensen die het nog krijgen, niet allemaal tegelijk in het ziekenhuis komen te liggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:02

Nou dat bijvoorbeeld... Ik vind het zelf echt niet normaal dat we het maar zo normaal vinden om zo in elkaars persoonlijke ruimte te zijn (met collega's of kennissen of vrienden waar je dat niet van wil).. :j
Dat er 2 mensen op een bankje passen en er iemand eigenlijk moet zitten en dat er gezegd wordt "kom maar hoor, past wel :J "... euhhnneeee dankjewel.. :n
Of een kantoor zo volstoppen dat je geen bureaustoel meer kan verschuiven zonder je collega te raken..

Misschien vinden mensen uit een andere werkelijkheid het wel heel abnormaal hoe wij hier mensen bij elkaar in een trein stoppen.. Of vinden ze het juist HEEL gek dat mensen zomaar overal heen mogen? Dat je zomaar mensen mag besmetten met een dodelijke ziekte.. Dat er auto's zijn die 300km per uur halen en dat mensen daarmee over straat mogen.. Dus sja, wat is normaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:10

Collega's die snotverkouden gewoon naar kantoor kwamen waardoor je gegarandeerd zelf een paar dagen later ook liep te snotteren.. Die 3 zoenen bij het minste of geringste.. Nee hoor, die dingen mogen van mij wegblijven en vond ik al nooit echt normaal.. Maar hier in Drenthe zijn we sowieso iets afstandelijker :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:50

Ik dacht dat een vaccinatie paspoort een vrij algemeen iets was? Ik ken diverse mensen die er eentje hebben omdat ze vanwege werk bijvoorbeeld veel weg zijn. Zelf heb ik dat gele ding nog die de huisarts bij oa tetanus enz nog invult. Als ik straks de COVID-19 vaccinatie krijg nam ik aan dat dat daar ook weer op ingevuld gaat worden.
Ik vind hem juist wel handig gezien ik vanwege het werk ook aanvullende vaccinaties moest hebben, dan heb ik toch alles netjes geordend bij elkaar staan.

Maar dat heb je met je huisdieren en paarden ook. Dus ik vraag mij persoonlijk af wat het probleem precies ervan is? Je krijgt al een bewijs van vaccinatie tegen COVID wat maakt het dan uit dat het ook nog opgeschreven wordt?

Tenminste in al die 28 pagina's heb ik geen realistische (vind ik dan) tegenargumenten kunnen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:57

Ik las net dat er nu discussie in de kamer is over het gebruik van het gele boekje, de Jonge is daar tegen, terwijl andere kamerleden juist stellen dat dit best gebruikt kan worden als tussenoplossing tot het paspoort er is.

Citaat:
Liveblog NOS

Kamer wil duidelijkheid over gele vaccinatieboekje

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin het kabinet wordt gevraagd om het 'gele boekje' ook voor covid-vaccinaties in te voeren. De Kamer vindt het niet terecht dat het kabinet dit al bestaande registratiemiddel voor vaccinaties niet gebruikt, terwijl het internationaal erkend is en in het Engels en het Frans is opgesteld.

Minister De Jonge had de motie in het coronadebat ontraden, omdat het kabinet wil wachten op het Europese groene certificaat.

Reizigers hebben dat certificaat echter nog niet en het is ook nog niet duidelijk wanneer dat wordt ingevoerd en voor welke landen op de wereld dat dan geldt. De Kamer wil daarom dat mensen op alle GGD-locaties worden geïnformeerd over hoe zij met een (Engelstalige) stempel hun vaccinatie in het gele boekje kunnen laten bijschrijven. Ook moeten ze erop worden gewezen dat ze hun vaccin-registratiekaart goed moeten bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:53

Ik ben ook voor het gele boekje, die heb je toch al, anders kan je straks met een gehele administratie op pad, het ding is bekend in de hele wereld, dus dat daar nu weer een hele nieuwe toestand voor in het leven moet worden geroepen, vind ik een beetje onzin en dat zal vanzelf ook weer de wereld kosten.

App vind ik niks, ook niet handig voor de generatie die nog een oude nokia heeft of geen smart phone kan hanteren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:01

Ze zeggen dat het is om fraude te voorkomen. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen want je kunt het boekje zo zelf bestellen. Plakkertje uit je paardenpaspoort erbij en gaan _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:06

Fitzroy schreef:
Ze zeggen dat het is om fraude te voorkomen. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen want je kunt het boekje zo zelf bestellen. Plakkertje uit je paardenpaspoort erbij en gaan _O-

Maar voor andere vaccinaties is ie prima :? Wat een onzin zeg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:10

Ja, daar heb je een punt. Maar ik denk dat het nu, omdat de verwachting is dat je voor de meeste landen ingeënt moet zijn, veel meer speelt dan voor mensen die een hepatitis a,b, c en weet ik veel wat voor inenting hebben gehad. Dat doe je toch ook voor je eigen gezondheid. Ik denk dat er nu veel meer mensen zijn die eigenlijk helemaal niet willen inenten en dan is zo’n boekje wel makkelijk te vervalsen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:25

Fitzroy schreef:
Ja, daar heb je een punt. Maar ik denk dat het nu, omdat de verwachting is dat je voor de meeste landen ingeënt moet zijn, veel meer speelt dan voor mensen die een hepatitis a,b, c en weet ik veel wat voor inenting hebben gehad. Dat doe je toch ook voor je eigen gezondheid. Ik denk dat er nu veel meer mensen zijn die eigenlijk helemaal niet willen inenten en dan is zo’n boekje wel makkelijk te vervalsen.

Ja precies. Snap de redenering wel van de Jonge wat dat betreft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:36

Ik heb geen geel boekje...dus hoe dan