Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Qimm schreef:Mensen die dit altijd al hebben geweten en toegepast kan ik bewonderen, ik heb het op een pijnlijke manier moeten leren.
Huertecilla schreef:Qimm schreef:Mensen die dit altijd al hebben geweten en toegepast kan ik bewonderen, ik heb het op een pijnlijke manier moeten leren.
Ëén van de manieren waarop we leren is door waarnemen.
Wanneer ik zie dan mijn vriendje zijn vinger brandt aan de kachel hoef ik die niet meer aan te raken om te weten dat deze daarvoor te heet is.
Zo ook relaties. Vóór je puberteit krijg je genoeg mee. Van de oom en tante die uit elkaar gaan. Van de buren verderop in de straat die van ´voordeur´ gewisseld hebben, etc.. Dat begrijp je wellicht op dat moment niet maar het is wel context, wel materiaal voor een ´aha-erlebnis´ als je zelf aan relaties toe bent.
Tenminst ik wel.
Zo ook toen ik voor het eerst samenwoonde. Rondom genoeg vreemd gaan, scheiden (of niet). Idem familie/vrienden/kennissen. Bter over praten samen en van léren.
Het is met relaties net als het verkeer op de weg: Je wéét dat er onvoorziene dingen op de weg ZÚLLEN zijn; dat is op zich een zekerheid.
Tja en hoe je daar mee omgaat?
- Ik rij op een hoe práchtige bergweg ook, toch elke bocht alsof Manolo in zijn oude C15 van de andere kant op het midden van de weg aan komt boemelen.
- Ik geniet in relaties van elke bocht met maximale overgave alsof het de laatste is.
Blue_Eyes schreef:En dat is wat ík heb geleerd over relaties. Dat je er door dik en dun voor elkaar kunt zijn en ook na 50 jaar huwelijk nog steeds blij kunt zijn dat je naast elkaar wakker wordt.
Jis_ schreef:Mijn eerste verliefdheid was een kort geluk en drama, wat een verdriet toen hij het al weer snel uit maakt, heb de hele nacht gebroken hartjes getekend. Was de lagere school, 2e klas (groep 4).![]()
Toen bedacht ik om er nooit meer zo'n verdriet door te gaan hebben, daar heb ik mezelf aan gehouden.
Sizzle schreef:Ik heb soms zo medelijden met mensen die zo graag een partner zouden vinden maar gewoon niets passends tegen het lijf lopen. Je hebt natuurlijk ook mensen die in een relatie van geweld of mentale onderdrukking zitten, dat lijkt me verschrikkelijk. Immers is niet iedereen mondig of mentaal daartegen opgewassen.
Gothico schreef:En nu 2 keer een relatie gehad met iemand die net in een andere levensfase zat dan ik.
Sizzle schreef:Nu doe je net alsof iedereen die niet een woest leven wil het helemaal verkeerd doet. Er is echter niets mis met mensen die garaniums en kleinkinderen willen. Wat Gothica gevoeld (waarschijnlijk geen garaniums) is gewoon legitiem en eerlijk om dat samen te erkennen.
Gothico schreef:Het is gewoon ook dat ik eigenlijk zover was om zo langzaam samen te gaan wonen. Maar mijn ex zit nog op school voor een mooie studie. De laatste 2 jaar hopelijk. Ze studeert voor in de zorg. Ik gaf haar gelijk om eerst haar studie af te ronden voordat ze uit huis zou gaan. Dus samenwonen zat er zeker nog niet in.
Ik heb alle geduld van de wereld. Maar op een gegeven moment kon ik niet meer verder en zei ook niet met ons samen hierdoor. Ik was gewoon al verder bezig. Ze is ook jonger dan ik, en al haar vrienden ook. Ze heeft inmiddels een nieuwe vriend. Die scheelt met mij 10 jaar.
En we zijn gewoon nog steeds wel goede vrienden. Dat is wel fijn.
Huertecilla schreef:Zou tot mijn vijfde grote liefde kunnen ontwikkelen
superpony schreef:Present, hoezo is dat raar? Je kan en mag trouwen wanneer je wilt. Het is niet dat mijn man er zoveel meer waarde aan hecht. Ik had alleen altijd gezegd dat ik geen bruiloft wilde. Had dus wel gezegd; als jij ooit wil trouwen, geen probleem. Toen hij het vroeg, reageerde ik alleen niet zo leuk. Tja......Kwam echt heel onverwacht.
Wat ik tegen de trouwvrouw zei en zij ook herhaalde tijdens de ceremonie; Ik had geen zin om te trouwen, maar vind het prima om met mijn man ( deze man ) getrouwd te zijn.
superpony schreef:Helaas beseffen we dat heel goed en proberen echt nu wel te leven.