Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:52

Pareltjes schreef:
Niet persoonlijk bedoeld! Maar vakantie in eigen land is prima! Zo blijft het kontroleerbaar.

Snap ik hoor maar je was eerst zo stellig in niet op vakantie gaan. Ik snap namelijk heel goed de behoefte van mensen om even weg te zijn van thuis

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:57

Pareltjes schreef:
Niet persoonlijk bedoeld! Maar vakantie in eigen land is prima! Zo blijft het kontroleerbaar.

Dat ligt eraan waar naar toe. Bij mij in de gîte, in de tuin park, is het vele male veiliger als in center parc, dat weet ik toch wel zeker.
Wij hebben nu de 3de familie uit de stad die in één streep hier naar toe zijn gereden, en genieten van het zwembad, de parktuin en de rust. Ze leven buiten een leven dat in de stad onmogelijk is
. Ze kijken naar de vogels en zijn stomverbaasd over de echte diepe stilte. Daardoor slapen ze goed en covid is ver weg. Met mondkapjes doen ze de boodschappen (iedereen is erg precies hier) en het is veilig en goed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:24

Als je ziet dat NL er slappe maatregelen op na houdt dan mogen ze wat mij betreft van hun vrijheden genieten. Zolang ze maar binnen hun landsgrenzen blijven. Dan gaan ze maar met duizenden naar vakantieparken, zolang ze maar binnen de landsgrenzen blijven. Volgens de regering is NL uitstekend in staat eigen verantwoording te nemen. Fijn! Maar wel binnen hun landsgrenzen. In Belgie en meeste andere landen ter wereld werken mondkapjes wél. In NL niet! Zou het aan het klimaat liggen? Dat een groot deel van het land onder de zeespiegel ligt? Of aan de liberale wind die er waait?

Zolang iedereen heel kleinschalig op vakantie in eigen land gaat, zul je mij niet horen. Maar met honderden, als sardines aan de kust, op vakantieparken, of in de efteling, vraag ik mij serieus af of de drang naar vrijheid het “verstandig denken” inmiddels niet heeft verdreven.

Belgie en Frankrijk treden gewoon strenger op. NL helemaal niet. Zolang dat het geval is voel ik mij veiliger in Belgie en neem ik een avondklok en beperkte sociale contacten voor lief. Het is toch maar tijdelijk!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:14

Oh het was niet mijn bedoeling een hele discussie aan te wakkeren :P
Ik was idd niet van plan meer te doen in Antwerpen, maar zonder mondkapjes daarheen gaan lijkt me gewoon niet verstandig en ja wel een wandelingetje vanuit huis. En dan moet je het ook al op.
Op één dag is bijna niet te doen het is 3 uur rijden heen en 3 uur terug en ik rijd weinig/korte afstanden.
Ze hebben gewoon een aparte logeerkamer dus een of twee nachtjes zie ik zelf niet zo het probleem van. Ze zien ook weinig mensen en werken dus alleen thuis. Maar goed het gaat pas over eind augustus/begin september dus sowieso afwachten en overleggen. Probleem is wel een beetje dat ik denk dat het in de winter allemaal nog veel erger gaat worden met corona. Maar dat weten we niet.

LadyMadonna

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:47

In Oostenrijk hebben ze de perfecte manier om mondkapjes op te bergen.
Gewoon om de elleboog... nu al verschillende keren gezien

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:01

Oh! Maar dan kan je er ook dingetjes in dragen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:20

Oh dát is het! Zo had ik het nog niet bekeken....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:29

LadyMadonna schreef:

Ik leg ze met buitenkant boven voor de ruit vd auto. Nu met deze hitte wordt het dat zo loei heet. Of ik hang ze ad waslijn in de kokende zon.
Roelerend pak ik ze dan. Zo doe ik morgen voor een begrafenis buiten een mondkapje op dat al een week hing te wapperen buiten ad lijn. Daar zit echt geen virus meer in. Na morgenga ik wel uitkoken want het wordt druk en we zullen ze wel 1,5 uur op hebben en dat is lang.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:39

Pien, dit doen ze hier met wegwerp maskers

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:13

Donc, dus, ik kom net van een begrafenis van onze burgemeester en een goede kennis van ons. Ik hoop zo dat ons dorp een hele goede engelbewaarder heeft want ik heb teveel tenen krommende zaken gezien. Wij stonden buiten, mooi op afstand en met een maskertje op. Iedereen had een maskertje op, maar in de kerk, zaten wel paar honderd man, buiten stonden er ook wel paar honderd en afstand werd behalve door mijn man en ik→ we stonden met alles apart en op 1,5 meter afstand, niet gerespecteerd. Zo schokkend.

Ik zag mensen aan hun maskertjes vrotten, onder hun maskertje de jeuk behandelen, hun maskertjes onder de neus doen, aan hun oor hangen, op en af doen echt vreselijk. Dus ik ben voor een hele grote internationale voorlichting, hoe die krengen te gebruiken want de helft zeker weet het echt niet. De andere helft deed het goed!

Voor het eerst heb ik twee uur het maskertje buiten opgehad met daarbij mijn zonnebril. Voordeel was→ niemand kon zien als er een traantje viel. Dat vond ik erg prettig. De hitte en de warmte vielen mee, we hadden de beste maskertjes gepakt (die nu al uit gekookt worden) met een mooie ruimte voor onze neus een open ruimte voor een papieren zakdoek erin, aangesloten stof van oor tot oor voor, strikken achter zodat ze niet konden schuiven en tot en met onder de kin. Het was echt heel erg goed te doen. Na één uur kreeg ik ongelooflijke jeuk en toen heb ik voorzichtig een zakdoekje gepakt van papier uit mijn tasje en daarmee even gekrabd, deze in mijn mouw gedaan en mijn handen gelijk gedesinfecteerd.

eerlijk gezegd, ben ik zwaar geschokt met wat ik heb gezien. Hier in Frankrijk heerst de opvatting dat als de mondkapjes maar op zijn er niets kan gebeuren. Ik hoop zo dat we over twee weken nog een covid vrij dorp hebben! Ik hou mijn hart vast. Toen we in de auto zaten zei manlief: "we gaan het niet hebben over omgaan met covid hier, want het was te erg voor woorden wat we zagen". Dus ja, mondkapjes kunnen helpen als ze NAAST de andere maatregelen worden gehandhaafd zoals afstand houden. GElukkig heb ik maar een hoestje gehoord en een niesje dat ver weg was van ons.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:29

LadyMadonna schreef:

Als er iets onverstandig is is dat het wel. Ook mondkapje gebruiken om dingen in te stoppen is dom.
Behandel een mondkapje wat gedragen is als het vuile ondergoed van iemand anders. Aan de binnenkant van het masker kan jouw virus zitten en aan de buitenkant het virus van de mensen die je hebt ontmoet. Daarom moet je al het onnodige contact met het masker voorkomen. Ontsmet je handen voor opdoen en na afdoen en berg een herbruikbaar masker na gebruik op in een plastic bakje of zipzakje. Zelf had ik een zakje voor schoon en een zakje voor gebruikt.
Draag een masker nooit waar hij niet hoort, zoals onder je kin of aan arm/elleboog.

De maskers "van het goede doel" waar ik hier eerder de link van deelde bevielen trouwens ook in de praktijk goed, mocht iemand nog interesse hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:47

Volgens mij bedoelt ladymadonna er ook mee aan te geven hoe achterlijk het is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:15

Ik wordt een beetje kriegel van zo'n spastische reactie hoor....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:17

Ik denk eerder dat niemand heiliger is dan de paus.
Iedereen zal wel is iets mis doen, aan mondmasker komen en derg, bewust of onbewust.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:21

LadyMadonna schreef:

Snap ik :')
Sorry niet heel inhoudelijk ik weet het.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:07

LadyMadonna schreef:

Hoe bedoel je dat?
Aangezien ik vanuit professie weet hoe je met mondmaskers om moet gaan word ik er een beetje kriegel van hoe ermee wordt aangerotzooid.
Is het dan gek dat ik op zulke reacties 'aansla'?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:16

Astorga schreef:
LadyMadonna schreef:

Hoe bedoel je dat?
Aangezien ik vanuit professie weet hoe je met mondmaskers om moet gaan word ik er een beetje kriegel van hoe ermee wordt aangerotzooid.
Is het dan gek dat ik op zulke reacties 'aansla'?

Omdat je reageert op een verbaasde reactie. Het is een feit dat de mondkapjes verplichting dit gedrag met zich mee brengt. Dan zal je toch daar in die landen je verhaal moeten afsteken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:20

Ja dat is gek, want je gaat mij de les lezen met een hele preek.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:28

Maak het ff lekker persoonlijk. Je begint er toch zelf over dat het een goed idee is om een mondkapje aan je arm te dragen?
Verbaast het je dan dat dat je wordt afgeraden?

lenaa_tje schreef:
Omdat je reageert op een verbaasde reactie. Het is een feit dat de mondkapjes verplichting dit gedrag met zich mee brengt. Dan zal je toch daar in die landen je verhaal moeten afsteken.

In NL zijn steeds meer gebieden met mondkapjesplicht: in het ov, in delen v oa Rotterdam, Amsterdam, Roermond..

Met mensen die ik ken bespreek ik juist gebruik van mondkapjes, maar gezien mijn eigen veiligheid vind ik het niet verstandig om elke wildvreemde op straat aan te spreken. Gelukkig zijn daar andere veilige mogelijkheden voor, zoals fora. :)*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:33

Ladymadonna. Volgende keer je sarcasme bordje ophouden voor degene die dat niet herkennen ;)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:38

Graag ja :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:39

Keet, kennelijk....

Astorga, FYI, je bent niet de enige die ze professioneel gebruikt. Daarnaast is het de toon die de muziek maakt. Je had ook kunnen vragen wat ik bedoelde, of ik serieus was, voor je me een preek ging geven.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:27

Hoe wassen jullie de herbruikbare katoenen mondkapjes. Ik heb er twee, want heb ze alleen voor OV en als ik met een ander in de auto zit. En om daar nu apart een was op 60 graden voor te wassen vind ik niet energiezuinig.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:32

Dammie schreef:
Hoe wassen jullie de herbruikbare katoenen mondkapjes. Ik heb er twee, want heb ze alleen voor OV en als ik met een ander in de auto zit. En om daar nu apart een was op 60 graden voor te wassen vind ik niet energiezuinig.

Ik gooi ze bij de handdoeken of het beddengoed in. Je kan ze ook (heet) strijken of in een pan uitkoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:35

Ik gooi ze gewoon bij een 60 graden was.