Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:05

Als beginnend belegger kan ik je aanraden om de podcast “jong beleggen”.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:11

Seni schreef:
Het ligt er vooral aan voor welke aandelen je kijkt. Met sommige kom je met 100 euro niet ver en met andere juist heel ver. Ik heb er bijvoorbeeld 1 gekocht (acasti) van 30 cent. Dan kun je best wat kopen met 100 euro natuurlijk.

En als het onbekend is, zou ik gewoon rustig en laag beginnen en dan rustig aan beetje bij doen. Nadeel is als je steeds kleine bedragen doet je vaker dus de transactie kosten hebt.

Als je ETF's uit de kern selectie neemt van degiro dan is dat 1x per maand (en onder voorwaarden vaker) zonder transactiekosten.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:12

Leuke tip Steffi die ga ik eens op mijn lijstje zetten :)
Wij gaan uiteindelijk ook iedere maand een x bedrag inleggen :j

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:06

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:22

Suzanne_k schreef:
https://www.nd.nl/nieuws/varia/1024086/ ... kwijtraken.

Als beginnend belegger vraag ik mij af of ik nu het beste ABN kan verkopen? Heb overigens geen verlies erop.

Ook ik vraag me dit af. op dit moment zit ik op zo'n 25% winst met ABN. Zou zonde zijn als dat ineens verdampt....

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:24

SteffiiY schreef:
Als beginnend belegger kan ik je aanraden om de podcast “jong beleggen”.

Die ga ik zeker luisteren! :) Heb nu bijna "blondjes beleggen beter" uit. Ben nu bij dat stuk waarin je je eigen doelstellingen enzo bepaalt, echt heel fijn.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:39

jooproo schreef:
k schreef:

Als beginnend belegger vraag ik mij af of ik nu het beste ABN kan verkopen? Heb overigens geen verlies erop.

.

Ook ik vraag me dit af. op dit moment zit ik op zo'n 25% winst met ABN. Zou zonde zijn als dat ineens verdampt....

Ik heb ze voor mijn eigen gemoedsrust maar verkocht. Heb namelijk geen idee wat het effect hiervan gaat zijn.
Laatst bijgewerkt door Pommier op 05-10-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:58

jooproo schreef:
Suzanne_k schreef:

Ik heb geen idee wat het effect is van de verschuiving van AEX naar AMX, maar ben wel heel benieuwd!
Dus ik lees mee voor advies van andere Bokkers & ben benieuwd wat jullie gaan doen!

Mijn cijfers zijn na een weekje rood eindelijk weer groen *\o/*
Vorige week nog wat bijgekocht: iShares AEX ETF en iShares Nasdaq 100 ETF.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:15

Wij hebben geen ABN en ons er niet echt in verdiept ook, dus daar kan ik ook niet mee helpen.

Verder blijven onze aandelen griezelig hard stijgen := Binnenkort weer eens een deel doorrekenen en alles wat te duur is gaan we dan verkopen.

Mijn vriend heeft weer een nieuw boek; 'Modern Value Investing' van Sven Carlin, een vergelijkbare strategie als Rule #1. Benieuwd of we daar nog goede tips uit kunnen halen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:23

Ik ben geen ervaren belegger dus ik ben ook wel benieuwd wat dit gaat doen. Alfen schuift namelijk wel een stapje omhoog naar de MidKap dus hopelijk is dat gunstig voor de aandelen :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:46

Ik ben wel benieuwd naar hoe je bepaalde dingen kunt berekenen.
Mensen hier die er een studie van maken welke aandelen te kopen en welke niet?

Ik koop meestal dingen waar ik in geloof.
Zo heb ik wat waterstof, maar ook disney.

Het gaat steeds om relatief kleine transacties omdat ik enkel kan beleggen met geld dat ik over heb.
Ik vroeg me af of er een goede manier is om te bepalen of je wel of niet zou moeten kopen op een bepaald moment.

Er zijn er wel een paar die ik te duur heb gekocht bijvoorbeeld.
Daar hoef ik ook niet persé vanaf.
Maar misschien zou het beter zijn om ze te verkopen als ze weer een punt bereiken waarop ik de aanschaf + transactiekosten er weer uit zou hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:47

Als je lange termijn belegd is het vooral belangrijk dat je blijft kopen. Dus je koopt hoog, je koopt laag en over jaren heb je een mooi gemiddelde wat voor je rendeert.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:54

8nnemiek schreef:
Verder blijven onze aandelen griezelig hard stijgen := Binnenkort weer eens een deel doorrekenen en alles wat te duur is gaan we dan verkopen.

Wanneer wordt iets te duur voor jullie? Binnen je strategie bedoel je dan denk ik?

Luxorvalkje schreef:
Ik ben wel benieuwd naar hoe je bepaalde dingen kunt berekenen.
Mensen hier die er een studie van maken welke aandelen te kopen en welke niet?

Ik heb een strategie vastgesteld, daar moet een aandeel bij passen. Daarnaast maak ik een fundamentele analyse van het aandeel. Als het aandeel op bepaalde punten goed scoort dan koop ik het en anders niet. Vind het ook wel leuk om aandelen te kopen waar ik een bepaalde affectie mee heb. Dat zorgt er vaak ook wel voor dat je bijvoorbeeld het businessmodel al kent en begrijpt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:59

Mijn vriend laat er een aantal berekeningen op los (volgens mij staan ze in het Rule #1 boek beschreven), met oa de historie, omzet en winst van bedrijven, de schulden, de verwachtingen en allerlei lastige afkortingen haha, en zo berekent hij wat het bedrijf waard is, en door daar weer de hoeveelheid beschikbare aandelen enzo in te verrekenen kom je op een realistische waarde voor een aandeel uit. We wachten dan totdat een aandeel onder zijn berekende waarde zit, liefst zo'n 50% eronder, en dan kun je zo'n aandelen zonder veel risico in grotere hoeveelheden kopen en redelijk veel winst verwachten.
Maar op het moment zijn bijna alle aandelen dus gewoon te duur tov de werkelijke waarde van de bedrijven.
Nadeel van die strategie is dus dat je veel geduld moet hebben. En er gaat veel werk en studie in zitten.
Eerder deden we inderdaad ook gewoon elke maand wat inleggen, maar inmiddels vinden we dat gemiddelde rendement toch wat te laag, aangezien we er van willen rondkomen in de toekomst.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:43

Ja dan begrijp ik de methodiek achter jullie aanpak :j Thanks voor de toelichting!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:18

Ik ben ondertussen ook al wel ver qua kennis in aandelen (al zeg ik het zelf haha). Ik gebruik inderdaad zelfde tactiek als Annemiek omschrijft.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:26

Ik vind het nog erg ingewikkeld allemaal

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:51

Luxorvalkje schreef:
Ik vind het nog erg ingewikkeld allemaal

Het is ook niet makkelijk. Daarom raad ik je echt aan om boeken erover te lezen, podcasts te luisteren.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:40

Voor elke euro die je verdiend is er een ander die het verliest. Zo werkt beleggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:02

Nee, zeker niet waar. Naarmate een bedrijf groeit en meer winst maakt stijgt de waarde van het bedrijf en daarmee stijgt de waarde van een aandeel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:48

Alle tips hier niet naar luisteren

Je eigen gevoel en je kan nog zoveel podcast en boeken lezen en zogenaamd alles betekenen zoals 8nnemiek het zegt het is en blijft altijd een risico

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:54

8nnemiek schreef:
Nee, zeker niet waar. Naarmate een bedrijf groeit en meer winst maakt stijgt de waarde van het bedrijf en daarmee stijgt de waarde van een aandeel.

De aandelenprijs komt tot stand door vraag en aanbod.

Grote partijen manipuleren de markt door grote hoeveelheden aandelen te kopen of te verkopen. Zo werkt het al tijden. Hoeveel bedrijven zitten er niets op de beurs waarvan de verwachting is dat ze ooit winst gaan maken.. althans dat hopen ze.

Mooi voorbeeld is gamestop. De koers stijgt van 20.- tot 400.- puur en alleen omdat iedereen het koopt. Het bedrijf heeft immers geen euro meer of minder winstgemaakt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:56

tita schreef:

Je eigen gevoel en je kan nog zoveel podcast en boeken lezen en zogenaamd alles betekenen zoals 8nnemiek het zegt het is en blijft altijd een risico

Het kan omhoog,omlaag,opzij. Inderdaad niemand die het weet en geen enkele analyse geeft zekerheid. Je kan geluk hebben en pech hebben.

Elke dag verschijnen er mooi stukken op RTLZ van de aandelen die het gisteren of vandaag geweldig gedaan hebben. Niemand kan je echter vertellen welke stukken je morgen moet hebben om een geweldige winst te behalen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:27

tita schreef:

Hier ben ik het echt niet mee eens :n je kan echt wel e.e.a. leren door te lezen en te luisteren. Het behoed je voor beginnersfouten, helpt je op weg en zorgt ervoor dat je keuzes beter onderlegd zijn. Ik ben van mening dat je gevoel opzij zetten juist een onderdeel is van goed beleggen.

Het lijkt me wel heel verstandig om advies te verifieren: is je raadgever een succesvol belegger?

Dat vind ik juist zo mooi aan de podcast jong beleggen: alles wordt heel helder uitgelegd én zijn portfolio is transparant, dus je kan zien dat wat hij doet succesvol is (of niet).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:54

En dan als fout gaat zeg je maar ja ik heb geluisterd

Er is er maar 1 die de beslissing neemt en die neem je met verstand je eigen verstand en gevoel