Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:54

Zullen we ontopic gaan?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:02

Iets eerder in het topic gaf ik aan dat ik erg gespannen was of mijn contract verlengd gaat worden of niet. Ik ben backofficemedewerker voor de OV-chipkaart :D 3 collega's van mij zijn 2 weken geleden ontslagen. Gelukkig hoorde ik afgelopen vrijdag dat mijn contract verlengd wordt en dat ze erg tevreden zijn over mij. Weer een pak van mijn hart haha!

Wij krijgen op het moment echt heel erg veel kaarthouders die vragen hebben over abonnementen. NS heeft op hun site een blok gemaakt waar de meeste vragen beantwoord worden over het (tijdelijk) stopzetten van abonnementen. Voor mensen die daar vragen over hebben zou ik even op deze link klikken https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html.
Er staat handige informatie in :)

Als er eventuele andere vragen zijn over je OV-chipkaart zelf kan ik die ook beantwoorden :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:11

Vjestagirl schreef:
Zullen we ontopic gaan?

Als er vragen gesteld mogen worden over NS-abonnementen vind ik de OV studentenkaart ook wel van toepassing eigenlijk. Maar goed het onderwerp was volgens mij al afgerond :D

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:33

Vjestagirl schreef:
Zullen we ontopic gaan?

In dat kader: Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe de buschauffeuses, conductrices en machinisten hier het OV nu ervaren? Met name hoe het OV veranderd is met alle maatregelen en hoe het voor jullie is. Ik gebruik geen OV meer omdat ik sowieso stage heb en dat met de auto doe, en zolang het OV afgeraden wordt zou ik ook met de auto richting locatie kunnen moest dat nodig zijn en weer mogen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:40

Ja, ik las van de week dat er nog steeds "overvolle" treinen zijn, maar toen ik laatst langs het treinstation liep was het werkelijk uitgestorven. Wanneer zijn die treinen nog zo vol dan? Nu bedoel ik dan hè, niet een paar weken terug toen mensen met zijn miljoenen naar het strand gingen :+

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:03

Ben ik ook nieuwsgierig naar!

Ik ga straks even naar het station om bij de kaartautomaat mijn abonnement op te halen. Ben benieuwd hoeveel mensen er dan rondlopen. Het is dan spitstijd.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:21

Overvol volgens de huidige definities is ongeveer wat voorheen rustig was. Ik zag hier op een stadsbus een brief hangen dat er nu 15 passagiers in mogen, dan heeft vol toch ineens een andere betekenis.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:07

ontherun schreef:
Vjestagirl schreef:
Zullen we ontopic gaan?

In dat kader: Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe de buschauffeuses, conductrices en machinisten hier het OV nu ervaren? Met name hoe het OV veranderd is met alle maatregelen en hoe het voor jullie is. Ik gebruik geen OV meer omdat ik sowieso stage heb en dat met de auto doe, en zolang het OV afgeraden wordt zou ik ook met de auto richting locatie kunnen moest dat nodig zijn en weer mogen.

Hoe ik nu het OV ervaar als buschauffeur....

Het is rustig, erg rustig. Mijn grootste piek in de bus was 8 personen in totaal. 4 Personen gemiddeld is het voor de lijnen die ik rijd.

Momenteel rijd ik eigenlijk maar 2 verschillende diensten. 1 in Utrecht een dienst van 13.01 uur tot 21.20 uur. En de andere is een dienst vanaf “mijn” stalling Schelluinen die begint om 16.24 tot 0.14 uur. Beide zijn hele fijne diensten om weg te rijden. Sporadisch komt hier nog een dienst in Schelluinen bij maar die heb ik alleen in het begin gehad en ik denk dat ze die nu nodig hebben voor een collega die absoluut geen laat wilt rijden maar die ze wel een andere dienst moeten geven omdat er niks anders is. Deze dienst is iets van 6 of 7 uurtjes werken.

In deze Corona periode ben ik tot nu toe 2 keer gevraagd om extra te werken. Beide keren niet gedaan. Aan werk geen gebrek doordat er veel niet mogen of kunnen werken (zwakke gezondheid) of ziek zijn (niet alleen verkoudheid of Corona gerelateerd)

Waar je in het nieuws lees dat er veel agressie is, ervaar ik dit zelf gelukkig niet. Ik denk dat deze mensen niet op de lijnen meegaan die ik nu rijd voornamelijk.

Voor de toekomst zie ik het wel somber in. Persoonlijk weet ik niet hoe lang Qbuzz dit vol gaat houden. In het eerste jaar hebben ze al, vanwege incheckproblemen enz, miljoenen verlies geleden en nu Corona erbovenop. Ze hebben wel werktijdverkorting aangevraagd voor personeel maar de bussen moeten wel blijven rijden. Kost een hoop diesel e.d.

En als heel veel mensen en bedrijven ineens gaan inzien dat thuis werken ook kan. Hoe zit het dat met het voortbestaan van het OV. Minder mensen betekend minder inkomsten en op den duur word het OV nog slechter qua bezetting.

wil nog meer vertellen maar moet weer gaan rijden....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:13

Zijn de bussen dan niet minder gaan rijden, net als de treinen? Ik heb geen idee, ik neem nooit de bus :o

Wat treinen betreft denk ik dat het nog wel even goed zit hoor, het was eerder steeds in het nieuws dat de NS zich gek maakte over hoe ze in vredesnaam al die extra reizigers in de trein gingen proppen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:23

De bussen zijn wel minder gaan rijden.

De uitzendkrachten zijn eruit “gegooid”. Voor hen is er geen werk meer omdat het vaste personeel voor gaat uiteraard. De pensioengerechtigden rijden ook niet meer. Daardoor creëer je werk voor je vaste personeel.

Wat ik eerder zei dat er werk genoeg is ietwat ironisch bedoelt. Dat wil zeggen de planning komt avondchauffeurs te kort en ik rijd graag avond. Ik heb dus ook (nog) geen zogenaamde NOW dienst gehad.

*edit* ik ben net van Utrecht naar Rotterdam gereden (lijn 388). Geen enkele passagier.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:43

Ik kan me ook goed voorstellen dat het voor bussen weer anders is als voor de trein, er zijn natuurlijk overeenkomsten maar ik dat qua bedrijfsvoering er ook wel flinke verschillen zijn. Misschien toch maar weer terug naar OV vanuit de overheid geregeld ipv de privatisering als de bedrijven omvallen of als het gewoon niet meer rendabel is Geen OV zie ik eerlijk gezegd ook niet gebeuren. Lastig vraagstuk, wel leuk om over te filosoferen.

Al die agressie die er zou zijn heb ik ook nog niet echt gezien eigenlijk, het ergste lees ik op bokt :')

Minder rijden, moet ik dan denken aan een vakantiedienstregeling bijvoorbeeld? blackstar dat is dan een voordeeltje voor jou, wel fijn dat er dan toch nog werk is. Merk jij dat mensen zich ook anders gedragen? Niet per se agressie maar qua angst enz.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:31

Qbuzz rijdt op dit moment de zondags dienstregeling (of dat moet veranderd zijn). Helaas ben ik daar een uitzendkracht en zit ik dus thuis. Nu weet ik dat mocht het weer langzaam open gaan ik terug mag komen omdat ik op kantoor zat en ze ons daar nog wel nodig hebben.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:52

Ik ben een collega van Blackstar wij werken op dezelfde vestiging, en het is inderdaad rustig en dat is maar goed ook want niemand zit te wachten op mensen die voor een uitje in de bus gaan zitten.
Ik ga er vanuit dat de overheid de ov bedrijven niet laat omvallen, dat kan namelijk niet aangezien die zelfde overheid verantwoordelijk is voor dat ov.
Wel verwacht ik dat wanneer de thuiswerktrend zich na de corona door zet er minder bussen zullen rijden.
Maar als ik zie hoeveel mensen we nu nog tekort komen terwijl we zondagdienst rijden dan maak ik me om de banen van het vaste personeel geen zorgen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:25

Het minimale rijd zeg maar. Wat normaal om het kwartier rijd is nu bijvoorbeeld eens in het half uur.
Bij mij in het dorp rijd zelfs helemaal niks meer. Eerst volgende halte vanaf mijn huis is een kilometertje of 4 of 5 denk ik.

Ik vermaak me prima. Lekker aan het rijden en vind het fijn om de planners hulp te bieden in deze moeilijke tijd waarin ze de planning amper rond krijgen.

Ik krijg nou niet echt het idee dat ze anders gedragen. Sommige passagiers snappen niks van de anderhalve meter maatregel. Die gaan gewoon vlakbij een ander zitten ook al is de bus bijna leeg.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:09

Bij ons worden treinen nu als overvol gerekend als de anderhalve meter niet meer gegarandeerd kan worden. En helaas zijn sommige treinen gewoon echt vol, en ook echt niet alleen met mensen die echt met de trein moeten. Heb al zat dagjesmensen gezien, mensen die lekker hebben geshopt, mensen die op (familie) bezoek gaan of zijn geweest en hoe verder de dag vordert, hoe meer leuke kanspareltjes je in de trein en op het station ziet.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:33

Hoe het OV veranderd is voor ons? Ik ben rijdende uitzendkracht. Of was.
Normaal kon ik gemakkelijk weken van 40+ uren maken en moest ik vaak de planning vragen of het een tandje minder kon.
Nu zit ik thuis, net als alle andere uitzendkrachten. In het weekend krijgt de planning het niet rond en komen nu chauffeurs van een andere consessie bij ons rijden om de dienstregeling op poten te houden.
Belabberd dus :(

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:23

Geen vraag maar wel even stil staan bij het verlies van onze collega.

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:38

Verschrikkelijk, ik ben nu aan t werk, het is zo naar...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:39

Vandaag al het nieuws op de voet gevolgd. Een afschuwelijk ongeval ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:59

Sterkte voor alle betrokkenen, het is afschuwelijk.

Y;(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:00

Het is zo'n rotplek daar, met de regen erbij is de trein waarschijnlijk niet eens gezien.
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. Y;(

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:08

Vreselijk.
Veel sterkte voor alle betrokkenen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:22

Het is bizar en ongelooflijk dat dit is gebeurt.
Hoe de cabine eruit zag, koude rillingen over mijn hele lichaam.
In en in triest en even een traan gelaten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:03

Dit moet toch een van de grootste nachtmerries van machinisten zijn. Vreselijk!

Gecondeleerd en sterkte voor een ieder die het nodig heeft.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:10

Wat een ongelofelijke naar bericht!
Sterkte voor de betrokkenen!