Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
khirshanta schreef:Lieve mede bokkers, al hoe zeer ik het met jullie eens ben- deze oppas praktijken zijn strafbaar en mogen daarom niet op bokt geplaatst worden. Pb tje of het iets politiek correcter verwoorden?
Daarnaast; dan zijn de oppassers weg, en krijg je het gesodemieter misschien weer, omdat hij weet dat TS wel te intimideren is
xPabloBokt schreef:Ik ben het absoluut niet eens met terug reageren, uitlokken, triggeren of wat dan ook. De situatie is zo al erg genoeg. En zo kun je in ieder geval niets verkeerd doen. De grenzen opzoeken is in dit geval imo niet de beste oplossing.
TS ik vind het onwijs knap en moedig hoe je met de situatie omgaat en heb niets dan lof voor jou, je vasthoudendheid en je volwassenheid. Je getuigt ervan hierboven te staan ondanks je angst voor de buurman. Heel erg knap.
Ik kruip weer terug onder de meeleessteen
xPabloBokt schreef:Ik ben het absoluut niet eens met terug reageren, uitlokken, triggeren of wat dan ook. De situatie is zo al erg genoeg. En zo kun je in ieder geval niets verkeerd doen. De grenzen opzoeken is in dit geval imo niet de beste oplossing.
TS ik vind het onwijs knap en moedig hoe je met de situatie omgaat en heb niets dan lof voor jou, je vasthoudendheid en je volwassenheid. Je getuigt ervan hierboven te staan ondanks je angst voor de buurman. Heel erg knap.
Ik kruip weer terug onder de meeleessteen
Cayenne schreef:Wat kan de gemeente eigenlijk doen? Ik bedoel: uiteindelijke actie zal toch echt vanuit de woningbouw moeten komen denk ik?
Kaus schreef:Diddykong, je omschrijft inderdaad precies wat er aan de hand is.Er gebeurt feitelijk niks. Ja, het is pesten. Het is vervelend en beangstigt ons. Maar hij slaat niet, vernielt niet (nou ja, niet dat wij kunnen bewijzen) en hij vormt geen échte bedreiging (strafblad oid). En dus gebeurt er niks.
Citaat:https://www.politie.nl/themas/stalking.html
Wat zijn voorbeelden van stalking?
aanhoudend ongewenste brieven e-mails, telefoontjes en sms’jes krijgen;
gedreigd of bedreigd worden met geweld;
opgewacht, bespied of achtervolgd worden;
er worden leugens of roddels over u of uw familie verspreid;
eigendommen worden vernield of beschadigd;
iemand doet bestellingen uit uw naam.
Wanneer kan ik aangifte doen van stalking/belaging?
Als u zo hinderlijk wordt lastiggevallen dat het gevolgen krijgt voor uw functioneren. Of als het om strafbare feiten gaat, zoals mishandeling, bedreiging, huisvredebreuk, vernielingen, hinderlijk tegen uw wil blijven volgen/opdringen, hinderlijk ophouden op de openbare weg, u de weg versperren of u klemrijden met een voertuig.
http://www.wetrecht.nl/stalking/
Stalking
Stalking is volgens het Wetboek van Strafrecht een zwaar delict: een misdrijf. Het wordt omschreven als het wederrechtelijk, stelselmatig, opzettelijk inbreuk maken op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk de ander te dwingen iets te doen, iets niet te doen, iets te dulden of vrees aan te jagen.
De hoogte van de straf voor stalking
Zoals hierboven al is aangegeven, is stalking een misdrijf. Ondanks dat het vaak een licht delict lijkt, kan het een forse invloed hebben op het leven van het slachtoffer. De wetgever heeft dan ook een forse maximumstraffen aan stalking gegeven: maximaal een gevangenisstraf van 3 jaar of een geldboete van de vierde categorie (19.500 euro).
Citaat:Artikel 138 Wetboek van Strafrecht (huisvredebreuk) luidt aldus.
- Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
- Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.
- Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
-De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien 2 of meer verenigde personen het misdrijf plegen.
Cayenne schreef:Wat kan de gemeente eigenlijk doen? Ik bedoel: uiteindelijke actie zal toch echt vanuit de woningbouw moeten komen denk ik?
c_alsemgeest schreef:Huisvredebreuk ed kan... maar heb je weinig aan want dat wordt een lang proces voordat je resultaat hebt.
(Preventie) GGZ heb je in deze gevallen meer aan dan de justitiële kant als je snel resultaat wil