[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 21:57

In ieder geval financieel met veel meer lucht als het goed is. Zelfs met de torenhoge brandstofkosten en heen en weer rijden houd ik meer over. Geen gas voor de verwarming is al een heel verschil. En er ligt aan pellets en hout nog voor ruim twee jaar voldoende en mogelijk langer zelfs. Samen met de electrische kachels die ik kan meenemen en mijn petroleumkachel kom ik een stuk goedkoper uit met verwarmen.

de trein (hoewel een lange zit) is ook een optie voor het reizen. Wel nog een eindje rijden maar stukken minder.

En de tuin kan me best een portie groente en fruit gaan leveren, wat ik vervolgens in de enorme kelder koel kan opslaan. :j

Achterom

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:04

Wauw, klinkt als een goed plan Karuna!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:14

Misschien ook gaan verdiepen in wecken. Potten is in Frankrijk makkelijk aan te komen. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 22:25

Ken ik, heb ik vaker gedaan al :j inclusief augurken. In de kelder staat nu al een fasinerende verzameling weckpotten zagen we. Onbekende inhoud en leeftijd :Y)

Ik wil ook gaan drogen en vriezen en zo bewaren. Samen met wecken en jam en moes. Mijn ouders vroeger deden het ook. Vooral de mirabel pruimen (mjam ze waren rijp bij de laatste bezichtiging) jam en drogen. Veel walnoten aan de boom. En ik wil hazelnoot en amandel bijplanten ook. En kijken of ik de druiven kan drogen tot rozijn. Of verwerken tot sap in fles.

Dat zal trial en error worden ook ga ik van uit :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:35

Mirabel zijn ook heerlijk op suikersiroop. :j <3

Heb nu 1 liter rode druiven sap en 3 liter roze druiven sap.

Voordeel van de rode druiven je kan die ook gebruiken bij stoofperen voor als je zonder alcohol wil.

Witte druiven moet ik nog doen.

Voor drogen zou ik wel pitloze druiven gebruiken.

Ach hier gaat het ook niet altijd goed. Weet wel dat ik mijn antieke potten wil gaan vervangen voor echte Weck.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:34

Ik vind het wel een spannende maar hele gave ontwikkeling Karuna ;) nog even en je hebt straks 2 pony's in je tuin lopen. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 09:08

Nope 0 ponys. :n Dat is echt verleden tijd. Geld, allergie, de zorgen erover, de ziektes die oprukken, de overregistratie, waar haal je goed eten vandaan. De ruimte is groot genoeg voor twee shetlanders dat wel. Maar niet meer voor mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:22

Zou dan eerder wat meer fruitbomen zetten inderdaad ook.

Trouwens is nog de bedoeling om een topic over wecken te maken ook intresse. Moet alleen nog tijd ervoor vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 15:20

Rustig aan gaan er plannen door mijn hoofd.

Afgelopen vakantie de tuin nog kunnen checken. En wat wijzer geworden weer ook over de grond en zo. Het stuk tuin heeft glooiing en bestaat soort van uit drie lengte richting verhoging/verdieping. Achterin loopt het af, daar zou ooit een source hebben gezeten. Dat is dan uitvissen later. Voor/zij zit nog een verrassend ruim stuk vlak naast de grote perenboom. En het gras groeit goed -O- erg goed.

Inmiddels worteldoek besteld zodat als ik er eindelijk terecht kan ook meteen wat stukken kan bedekken achter het woonhuis stuk. :j mochten de tuin apparaten te groot en zwaar zijn voor me weet ik al wat het gaat worden. Zij ruilen ook in.

En is er hier en daar een beste bult bloembollen (voorjaarsbloeiers die er helaas pas januari vrees ik inkunnen als ik pech heb) 12 pampa grasjes roze/wit en rode bamboe zodat ik wat privacy kan maken.

En langzaam breek ik mijn tuin hier af :(:)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:42

Toch spannend zo'n heel nieuw begin.
Wanneer ga je verhuizen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 18:38

Dat is een heel goede vraag -O- verkopers doen moeilijk en wat eerder was toegezegd je kunt alvast bv bloembollen planten of boompjes doen na de tweede fase die zo lijkt eind deze maand is. Is het nu niks mogen tot de definitieve overdracht eind dit jaar/begin volgend jaar. Vriest het dan kan ik niks doen buiten. |o En staat alles in pot of zak dan te wachten tot het gedooid is.

Gewoon stom het staat nu een jaar al leeg en zelf komen ze er ook niet meer. Ook niet voor het tekenen :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 15:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een paar kleine grasjes na is alles er uit dat ik mee kan nemen of veilig zonder schade eruit kan krijgen. Rotklusje maar op zich krijgen ze dadelijk een mooie plek ervoor terug.

Alleen moeten ze eerst verhuizen naar een andere tuin waar ze in pot bak en zak blijven staan tot de verhuiswagen ze mee kan nemen als mijn meubels definitief vanuit de opslag naar het huis kunnen. Omdat ik niet weer hoe lang dat is kan ik ze niet meteen meegeven met de verhuizers. De andere tuin zal best vol komen te staan met alles. Gelukkig zijn er wat beschutte plekjes waar ze veilig kunnen staan zolang het nodig is.

De rode esdoorn liet zich toch ook weer gemakkelijk loshalen. Deze komt met de appels in een grote zak te staan die ik dichtbind. Dan blijven de wortels mooi beschermd.

Tweede fase is getekend, nu wachten tot alles klaar is, dat kan nog twee maanden duren, of iets minder of langer. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:36

Grote stap Karuna en mooi plekje krijg je terug. Ga je je ook vrijwillig bijverzekeren voor je aow ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 15:42

Hoe bedoel je? Volgens uwv hoef ik daar niets aan te doen. Die kan ik gewoon meenemen zonder gevolgen. Ik moet me alleen daar ook aan hun regels houden, wat ik ook uiteraard ga doen.

Inmiddels is er ook al 300m2 worteldoek bezorgd trouwens :') een lap die ik dadelijk niet eens echt ga terugzien geloof ik.

Ook in bestelling grasmaaier/mulcher en strimmer (degelijk accu spul met extra accu bedoeld voor zwaar proffesioneel gebruik :j ) die ik wel baas kan maar een stuk degelijker dan wat ik nu gebruik. Dat haal ik op als mijn huis hier is gepasseerd. Mijn oude electrische maaier en strimmer met draad gaan dat zware gebruik niet fijn vinden. :n Wat achterblijft in nieuwe huis aan motor tuin spul wat te zwaar is is gefotografeerd al en kan ik vervolgens hier weer inruilen, dat is wel prettig. Bedrijf heeft de fotos ervan al gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:26

Je haalt aow en wao door elkaar. Aow is ouderdomspensioen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 16:33

Ah ik zie aow en las wao iets met hersens die niet lekker werken :') . Dat is iets waar ik inderdaad nog even achteraan moet. Scheelt dat ik daar nog even de tijd voor heb. Eerste periode blijf ik op een ander adres in Nederland ingeschreven waar ik ook een deel van de tijd zal zijn omdat er ook zoveel nog geregeld moet worden in te korte tijd. Dan kan ik langzaam aan alles goed regelen. Ook bijvoorbeeld op termijn auto overzetten naar frans kenteken, franse ziektekosten verzekering enz.

Idee is nu eerst gewoon wennen aan de situatie kijken hoe het gaat uitpakken en zo. Danweet ik daarna ook beter wat er nog meer moet gebeuren voor ik volledig overkan naar een frans adres. Ik heb de tijd dat scheelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:34

Wel even opletten met inschrijven bij iemand anders , vaak zijn belastingen hoger bij meerdere bewoners.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 18:34

Klopt daar wordt ook rekening mee gehouden :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:12

Heel veel succes met je nieuwe plek Karuna! Hopelijk overleven de planten het allemaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 13:25

Ik hoop het ook. Maar ja laten staan is zeker einde planten. Dan kan ik ze maar beter een kans geven. :(:)

Achter ook aardig klaar. Een paar klimplanten moeten verder blaadjes verliezen en een banaan moet ook nog verder dood gaan aan de buitenkant. Twee klimplanten achter kunnen niet meer mee helaas. Die zijn te groot. -O- jammer een heel mooie grote clematis en een blijvend groene kamperfoelie. Alle ornamenten en zonnelampjes zijn al verzameld. :j

De bakken staan redelijk gestructureerd vol nu. Klim bij klim. Fruit bij fruit, gras bij gras. Duidelijk te merken waarom sommigen niet lekker aansloegen. Weinig nieuwe wortel aangemaakt in de tijd.

Voor vandaag wel weer meer dan genoeg geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 13:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:58

Kun je de kamperfoelie niet stekken? Clematis is wel te verhuizen als je die helemaal afknipt net boven de grond. Die zijn best sterk en komen gewoon weer op. Heb zelf ervaring eentje van mij moest ook een stukje opschuiven een keer. En inmiddels is die alweer gigantische gegroeid.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:26

Wel spannend hoor die verhuizing naar het buitenland, maar ook weer echt heel leuk. Goede voorbereiding is het halve werk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 18:04

Zo veel gebeurd, een ontmantelde tuin, rotwerkje en ziet er zo sneu uit, maar het meeste op een banaan (stek wel mee van deze) na kunnen redden.

En inmiddels in opbouw ook weer. De eerste voorbereidende stapjes zijn gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag meters gemaakt, alles voor de eerste keer gemaaid, stuk voor worteldoek voor de tweede keer

Steeds een stukje verder. Drie acculadingen leeg. Fijne electrische proffesionele machine,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de stand nu

Afbeelding

En een nieuwe outfit ook

En wat speeltjes moeten kopen, die grasmaaier dus, dikke strimmer enmini kettingzaag. Alles met dezelfde accus.

Afbeelding

Voor tuin geen voorfotos van maar daar zit al uren onkruidpurk werk in en snoeien om fatsoenlijk naar de voordeur te kunnen komen
Met dit resultaat allergische reactie zo pijnlijk voor dagen

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 09:32

Ik ben dit topic niet vergeten. Veel gedaan en veel gebeurd in de tussentijd. Kwa tuin heelheel heelveel maaien. Heel veel boomschors slepen, heel veel water geven door de droge hitte ( helaas ook veek gesneuveld daardoor) maar goddank wat gered door de watergeef hulp,van een paar lieve bokkers <3 .

Het tussendoor mini vijvertje is een hit. De vogels makener dankbaar gebruik van. Dagelijke baddersessies, de waterplant is kennelijk fijn nest materiaal voor de merels en sinds een week twee bewoners. Eerst zagen we Blub zitten en een paar dagen later Blubje <3 *\o/* zo fijn,

Dit is Blub
Afbeelding

Afbeelding

Verder volgen zo de fotos.

Wel fijn mijn vorige twee tuinen afgelopen tijd nog kunnen bekijken. Mijn eerste echte oerwoud project is nog nagenoeg zo als ik het heb achtergelaten. :oo *\o/* Een peer die al wat slapjes was is helaas overleden maar dient nog steeds als hangmat standaard. :)

Achterin rechts waar ik al liep te worstelen met alles wat er niet lekker wilde groeien staat een fijn tuinhuis/atelier. En aan de zijkant waar mijn moestuintje was is dat nog steeds maar dan wat netter afgewerkt. Alleen mijn hek aan de voor/zijkant is vervangen maar dat was nog nodig. Was wel fijn om te horen dat ze de tuin zo top vonden aangelegd en dat die de doorslag is geweest voor de aankoop van het huis. Niet gek voor een gammele amateur die ook maar wat uitprobeerd :P

De laatste tuin is ook nog zoals achtergelaten. Alleen mijn gele gravel is grijs grind geworden. Verder niets aan veranderd. Toch wel blij dat mijn zweetwerk niet meteen is gesloopt. Dat was vooral voor de eerste tuin mijn grootste nachtmerrie

De fotos staan niet op volgorde trouwens, het snippergedeelte is inmiddels aardig klaar en ingericht met de spullen op hun plek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En al best veel ingeweckt van oogt uit eigen tuin *\o/*
Afbeelding

De vlinderstruiken voor zijn insecten en vlinder magneten.
De paarse pilaar is afkomstig van zaadjes die we vorig jaar daar in de buurt hebben geoogst. En mijn papa heeft opgekweekt afgelopen winter. Die bloeien echt goed.