juval schreef:wat ik zeer vervelend vind is dat er kennelijk net als jehova's getuigen iedereen bekeerd moet worden om veganist te worden. ben je dan niet egoistisch bezig, als je alleen je eigen overtuiging als de juiste ziet?
Dat weet ik niet....
Doordat steeds meer onderzoek aantoont dat de intensieve veehouderij schadelijk is voor mens, dier en milieu, maken mensen andere keuzes.
Sommige temperen hun gebruik, anderen stoppen er helemaal mee.
De groep die collectief ontkent, boos doet, en van zich aftrapt wanneer ze het idee hebben dat je hun feestje verpest en ze iets wil afnemen is verre weg het grootst helaas.
En eigenlijk is dat jammer, want door open te blijven staan en te blijven leren kunnen we misschien juist een gezonder klimaat scheppen voor boeren en dieren.
Zo'n starre houding staat ontwikkeling in de weg.
Wanneer je als veganist of vegetariër je keuze onderbouwt ziet men dat als Jehova gedrag.
Maar wanneer je alle wetenschappelijke onderzoeken en zichtbare effecten ontkent, en ongestoord blijft overconsumeren is dat wel geaccepteerd.
En eigenlijk is dat gek. Want het is ook mijn planeet.
Wanneer ik mijn plastic achterlaat op het strand moet jij daar wat van kunnen zeggen, het is ook jouw planeet. Wanneer ik vind dat jij onverantwoord consumeert wil ik daar ook iets van kunnen zeggen, het is ook mijn planeet. Maar wanneer jij me aanspreekt op zwerfvuil kan dat wel, en wanneer ik jou aanspreek op het dagelijks eten van milieu- en dierbelastende kiloknallers ben ik een Jehova.
Ik hoop dat vlees eten het nieuwe roken wordt; een slechte gewoonte.