wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:51

PlantsTho schreef:
amoj schreef:

Dus jij bent helemaal plantjes fan en vind dat iedereen plantjes moet eten?

Oftewel, nog meer honger in de wereld? Beetje egoïstisch, niet?

Denk je niet dat we een hele hoop meer mensen kunnen voeden van al het eten wat we nu moeten verbouwen om aan vee te geven? Of leven die soms van de lucht? Wie is hier dan de egoïst? :') :') :')

Maar hoe zat dit nou Amoj? :)[/quote]

Mijn reactie was ook een reactie op jou ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:52

Het is letterlijk onmogelijk om evenveel voedsel van een dier te halen als dat je erin stopt. Dierlijke (en menselijke) lichamen zijn namelijk niet zo efficient, dus er gaat altijd energie 'verloren' (al wordt dat ook deels gebruikt om het lichaam warm te houden natuurlijk).
Dus tenzij alle dieren die we eten voedsel krijgen dat mensen niet kunnen eten (gras) of afval krijgen (ik las iets over alpro-restanten?) wordt er per definitie voedsel verspild als het eerst via een dier gaat en dan pas op een bordje terecht komt. In een ideale wereld gaan deze twee voorwaarden inderdaad op maar ik koester niet de illusie dat dit inderdaad altijd het geval is

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:53

amoj schreef:
PlantsTho schreef:

Denk je niet dat we een hele hoop meer mensen kunnen voeden van al het eten wat we nu moeten verbouwen om aan vee te geven? Of leven die soms van de lucht? Wie is hier dan de egoïst? :') :') :')

Maar hoe zat dit nou Amoj? :)

Mijn reactie was ook een reactie op jou ;)[/quote]

PlantsTho stelt jou wel een goede vraag Amoj

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:56

Ninx schreef:
amoj schreef:

Maar hoe zat dit nou Amoj? :)

Mijn reactie was ook een reactie op jou ;)[/quote]

PlantsTho stelt jou wel een goede vraag Amoj[/quote]

Blijkbaar heb je mijn link niet gelezen? Daar staat namelijk precies in hoe ik er over denk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:00

amoj schreef:
Blijkbaar heb je mijn link niet gelezen? Daar staat namelijk precies in hoe ik er over denk?

Daar vergelijkt men de intensieve landbouw met de biologische landbouw.

Er staat niets in over het beperken van dierlijke producten en de gunstige invloed die dat heeft op ruimte, grondstoffen, gezondheid, milieu, etc....
Hij benoemt dat zelf ook en geeft een lichte sneer dat zijn vrienden dat niet eens benoemen.

Dus nee; je hebt daar geen antwoord op gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:05

Ninx schreef:
amoj schreef:

Daar vergelijkt men de intensieve landbouw met de biologische landbouw.

Er staat niets in over het beperken van dierlijke producten en de gunstige invloed die dat heeft op ruimte, grondstoffen, gezondheid, milieu, etc....
Hij benoemt dat zelf ook en geeft een lichte sneer dat zijn vrienden dat niet eens benoemen.

Dus nee; je hebt daar geen antwoord op gegeven.

Het zal best dat dat beter is voor het milieu. Maar de intensieve veehouderij is ook beter voor het milieu dan de biologische.
En ik ga ook wel eens met de fiets IPV de auto, dat is ook beter voor het milieu.
Ik vind dat opdringerige vegetarisch gedoe heel irritant. Jij bent dat waarschijnlijk omdat je het milieu wil verbeteren, prima, ik hou er op andere manieren rekening mee maar neem wel dagelijks een stuk vlees.

Ik snap niet helemaal wat je wil bereiken. Mij vegetarisch maken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:06

oeps; dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-03-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:07

amoj schreef:
Het zal best dat dat beter is voor het milieu. Maar de intensieve veehouderij is ook beter voor het milieu dan de biologische.
En ik ga ook wel eens met de fiets IPV de auto, dat is ook beter voor het milieu.

ps: eigenlijk voer je een discussie waarin je er vanuit gaat dat we geen concessies doen aan ons voedselpalet. Daar gaat het artikel over.
De consument is bepalend voor het aanbod dat verstrekt wordt. Wanneer je dus exact dezelfde producten wilt blijven eten, maar duurzaam verbouwd.... dan geloof ik best dat dat heel belastend is.
Maar wanneer je hebt geleerd dat je bepaalde voedselsoorten niet nodig hebt, en dus niet de vraag opdrijft, kun je een verschil maken en ben je wel degelijk bezig met een duurzame levensstijl.

Je hebt eerder het woord 'egoïstisch' gebruikt voor iemand die een plantaardig dieet heeft.
Maar dat is niet helemaal fair, jouw bovenstaande redenering toont aan dat je wel beter weet maar niet beter wil.
En dat geldt voor heel veel mensen, maar gebruik niet de verkeerde stokken om mee te slaan ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:14

Ninx schreef:
amoj schreef:

ps: eigenlijk voer je een discussie waarin je er vanuit gaat dat we geen concessies doen aan ons voedselpalet. Daar gaat het artikel over.
De consument is bepalend voor het aanbod dat verstrekt wordt. Wanneer je dus exact dezelfde producten wilt blijven eten, maar duurzaam verbouwd.... dan geloof ik best dat dat heel belastend is.
Maar wanneer je hebt geleerd dat je bepaalde voedselsoorten niet nodig hebt, en dus niet de vraag opdrijft, kun je een verschil maken en ben je wel degelijk bezig met een duurzame levensstijl.

Je hebt eerder het woord 'egoïstisch' gebruikt voor iemand die een plantaardig dieet heeft.
Maar dat is niet helemaal fair, jouw bovenstaande redenering toont aan dat je wel beter weet maar niet beter wil.
En dat geldt voor heel veel mensen, maar gebruik niet de verkeerde stokken om mee te slaan ;-)

Wat ik bedoel met egoïsme is wat er dus in dat stuk staat.

Ach, dit zal wel altijd zo blijven. Dat je vegetariër bent helemaal prima, maar dat je iedereen wil overtuigen kan ik niet zo best tegen.

Ninx

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:20

Ja, maar met egoïsme doelt hij op mensen die niet hun consumptiepatroon willen aanpassen maar meer willen uitgeven aan exact hetzelfde voedselpatroon en dus feitelijk niet zelf verantwoordelijkheid nemen maar harder met de portemonnee schudden.
Waardoor de landen waar dit verbouwd moet worden met de gebakken peren zitten.

Dus ik denk dat je het zelf gewoon niet heel goed hebt gelezen en niet goed begrijpt. Ik heb toch al heel wat, subtiele, uitleg verschaft... maar jij komt dan retour met knorrige oneliners zonder inhoud.
Daar kan ik dus weinig mee.
Ik wil best in discussie, maar dan moet ik wel wat tegenargumenten krijgen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:45

amoj schreef:
Mijn reactie was ook een reactie op jou ;)

Maar het beantwoord helemaal niet wat ik vraag. Jij stelt dat ik egoïstisch ben omdat ik vind dat iedereen plantaardig zou moeten eten, wat volgens jou zorgt voor meer honger in de wereld. Ik vraag jou vervolgens:

Citaat:
Denk je niet dat we een hele hoop meer mensen kunnen voeden van al het eten wat we nu moeten verbouwen om aan vee te geven? Of leven die soms van de lucht? Wie is hier dan de egoïst?

Daar zou ik nog graag je antwoord op hebben :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:11

Citaat:
Maar de intensieve veehouderij is ook beter voor het milieu dan de biologische.
Deze stelling lijkt mij niet geheel objectief gemotiveerd ...
Daarbij, los van de discussie biologisch vs. intensief, je kunt onmogelijk stellen dat de huidige grootschalige veehouderij/vleesproductie niet slecht is voor het milieu. Dus als jij stelt dat je gewoon dagelijks een stuk vlees wilt blijven eten, is dat jouw persoonlijke keuze en je goed recht, maar tegelijkertijd in zekere zin wel degelijk egocentrisch. Het is goed voor de portemonnee van de veehouder (naargelang de keuze van de consument: regulier of biologisch) maar niet goed voor het milieu. Want als iedereen dagelijks vlees wil (blijven) eten, levert dat grote milieuschade op. Tenzij we heel rigoureus op korte termijn het aantal wereldbewoners sterk verminderen (logischerwijs onhaalbaar), is een wereldwijde vermindering van de vleesconsumptie de snelste weg naar de verminderen van de druk op het milieu. Minder vlees eten is niet hetzelfde als vegetariër worden, en dat laatste is ook niet per se nodig voor het milieu. Het zou al heel wat schelen als we met zijn allen zouden minderen naar twee keer per week een stukje vlees, in plaats van dagelijks vlees te eten. Daartoe zou vlees best een heel stuk duurder mogen worden.

bruintje123

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:16

Hier eten we al geen dagelijks vlees omdat we dat niet nodig vinden.
Maar het daarvoor duurder maken heeft geen zin.
Dat zie je ook aan de prijs van sigaretten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:35

Jildau schreef:
PlantsTho schreef:
Subsidies om een stervende vervuilende industrie overeind te houden moet je sowieso niet doen naar mijn mening :)

Wat voor subsidies krijgen ze dan? Ben daar niet mee bekend. Mijn beeld is dat boeren moeilijk rond kunnen komen en juist beperkt worden door allerlei regels.

Je antwoord zelf ook niet op vragen PlantsTho. ;) Maar hoe zat dit dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:49

Grootschalige monocultuur is slecht punt. En dan maakt dat uiteindelijk weinig uit of dat vee is of gewassen. Beide worden onder omstandigheden geproduceerd die ze bloot stellen aan hoge infectiedruk en tekorten aan vit./min. Tel er bij de planten naast de insecticiden, etc. maar net zo goed de rekening van ziekenhuis/ha op als bij het vee (naast de da). We zijn zeker in het westen tegelijk ondervoed (krijgen te weinig mineralen/vitamines binnen) als overvoed (te veel eten).

En inderdaad, minder mensen zou een stuk helpen, nu is het wel zo dat we al veel meer voedsel produceren dan er nodig is en dat we al richting een piek populatie gaan, cijfers schatten dat die gaat uitkomen rond de 11 miljard, gewoon door veel voorlichting en toegang tot anticonceptie, maar eerst zal de huidige generatie nog kinderen krijgen en dat zijn er gewoon nog heel veel ook als die bij de 1-2 per vrouw blijven zoals de trend laat zien.

Dat zijn er nog steeds veel meer dan gezond is voor het ecosysteem van de planeet, maar daar zit wel degelijk een factor hoe gebruikt de mens zijn omgeving in. Er is veel mogelijk qua samen met de wilde dieren leven zonder elkaar in de weg zitten, maar het vraagt een combi van kennis en tolerantie die er inderdaad nu niet is. We kunnen door o.a. goede omheiningen ons vee (en in andere delen van de wereld de kinderen) veilig houden zodat we geen aantrekkelijke prooi hebben voor roofdieren en ook niet op hun voedsel hoeven te jagen. Tegelijk kan zo'n roofdier wel voor ons lastige beestjes als muis/rat/konijn/ree/etc. binnen de perken houden. Maar dan moeten we gaan samenleven en werken met een door velen gezien als minderwaardig en eng wezen waar we eigenlijk niet mee kunnen commnuniceren en we geen/weinig controle over hebben.

En ook in de stad is er zeker veel mogelijk, kies bv fruit en notenbomen uit voor in de parken ipv enkel wat mooi hoeft niks aan te gebeuren en groeit snel soorten. Normaal zou het omliggende gebied een stad ondersteunen, kan dat niet, dan is waarschijnlijk de stad te groot en dus zijn achterland ontgroeid. We zien dat inderdaad nu op wereldschaal (in westen vs rest van de wereld) gebeuren (en dan lopen we dus tegen de grenzen van deze planeet aan), maar het is ook de reden dat Rome destijds in elkaar klapte, het nodige achterland werd te groot om (militair) te controleren.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:51

Jildau schreef:

Oeps! :) Goed dat je het zegt.

Subsidies om hun gezonde koeien te laten slachten, pas geleden nog. Compensatie bij ruimen van dieren (tijdens de q-koorts bijvoorbeeld), steun om melk en bepaalde zuivelproducten te verschaffen aan kinderen in kleuterscholen, basisscholen en middelbare scholen. Exportrestitutie voor levende runderen etc etc

https://mijn.rvo.nl/europese-subsidies-2015

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:57

PlantsTho schreef:
PlantsTho schreef:
Subsidies om een stervende vervuilende industrie overeind te houden moet je sowieso niet doen naar mijn mening :)

mensen eten toch geen gras! dat is toch het hoofdbestanddeel van het voer van onze koeien. Verder krijgen ze mais, dat wordt inderdaad speciaal voor het vee geteeld. en krachtvoerbrokjes, waarin volgens mij heel veel restproducten vanuit de *(voedingsmiddelen)industrie zit. Wij voeren ook nog bierbostel bij, dat is een restproduct uit de bierbrouwerij. Ik zie het egoisme hier niet echt in.

wat ik zeer vervelend vind is dat er kennelijk net als jehova's getuigen iedereen bekeerd moet worden om veganist te worden. ben je dan niet egoistisch bezig, als je alleen je eigen overtuiging als de juiste ziet?

verder heb je het over geboortebeperking?? is dat werkelijk wat veganisten willen? geen kinderen krijgen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 17:01

PlantsTho schreef:
Jildau schreef:

Subsidies om hun gezonde koeien te laten slachten, pas geleden nog. Compensatie bij ruimen van dieren (tijdens de q-koorts bijvoorbeeld), steun om melk en bepaalde zuivelproducten te verschaffen aan kinderen in kleuterscholen, basisscholen en middelbare scholen. Exportrestitutie voor levende runderen etc etc

denk je dat we die gezonde koeien voor onze lol laten slachten??? dat we op die subsidie zitten te wachten ??? (dit is overigens voor het grootste deel door het bedrijfsleven gefinancierd).... die slachting is door het wanbeleid in Den Haag helaas noodzakelijk geworden! als die hun zaken eerder op orde hadden was deze ellende helemaal niet nodig geweest.

Compensatie bij het ruimen van dieren lijkt me ook niet meer dan redelijk aangezien ze door regelgeving (en exportregels) niet ingeënt mogen worden... heel triest ook!
..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:01

@Juval, heb je mijn post gelezen? Je moet echt behoorlijk veel eten in een dier stoppen voor hij op iemands bord terecht komt, en dat is per definitie inefficient, ook al is mais 'maar' een deel van de voeding. Mij hoor je niet klagen als elk vleesdier inderdaad uitsluitend afval en/of gras krijgt (en dat grasland ook daadwerkelijk niet geschikt is voor iets anders)(zoals verwildering) maar dat is nu eenmaal niet zo .

Verder mag het wat mij betreft echt wel wat minder met die voortplantingsdrift, ik ben absoluut niet van plan kinderen op de wereld te zetten (en met mij een hoop andere vegans ook niet)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:44

juval schreef:
mensen eten toch geen gras! dat is toch het hoofdbestanddeel van het voer van onze koeien. Verder krijgen ze mais, dat wordt inderdaad speciaal voor het vee geteeld. en krachtvoerbrokjes, waarin volgens mij heel veel restproducten vanuit de *(voedingsmiddelen)industrie zit. Wij voeren ook nog bierbostel bij, dat is een restproduct uit de bierbrouwerij. Ik zie het egoisme hier niet echt in.

wat ik zeer vervelend vind is dat er kennelijk net als jehova's getuigen iedereen bekeerd moet worden om veganist te worden. ben je dan niet egoistisch bezig, als je alleen je eigen overtuiging als de juiste ziet?

verder heb je het over geboortebeperking?? is dat werkelijk wat veganisten willen? geen kinderen krijgen?

http://www.news.cornell.edu/stories/199 ... estock-eat

Ik heb het nergens over geboortebeperking gehad? Daarnaast spreek ik niet voor 'de veganisten' maar voor mezelf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:52

PlantsTho schreef:
Jildau schreef:

Dat noem je subsidies? Wanneer je gezonde dieren moet ruimen? Dat is echt verschrikkelijk voor een boer en ziet hij echt niet als jippie geld..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:55

juval schreef:

Dat weet ik niet....
Doordat steeds meer onderzoek aantoont dat de intensieve veehouderij schadelijk is voor mens, dier en milieu, maken mensen andere keuzes.
Sommige temperen hun gebruik, anderen stoppen er helemaal mee.

De groep die collectief ontkent, boos doet, en van zich aftrapt wanneer ze het idee hebben dat je hun feestje verpest en ze iets wil afnemen is verre weg het grootst helaas.
En eigenlijk is dat jammer, want door open te blijven staan en te blijven leren kunnen we misschien juist een gezonder klimaat scheppen voor boeren en dieren.
Zo'n starre houding staat ontwikkeling in de weg.

Wanneer je als veganist of vegetariër je keuze onderbouwt ziet men dat als Jehova gedrag.
Maar wanneer je alle wetenschappelijke onderzoeken en zichtbare effecten ontkent, en ongestoord blijft overconsumeren is dat wel geaccepteerd.
En eigenlijk is dat gek. Want het is ook mijn planeet.
Wanneer ik mijn plastic achterlaat op het strand moet jij daar wat van kunnen zeggen, het is ook jouw planeet. Wanneer ik vind dat jij onverantwoord consumeert wil ik daar ook iets van kunnen zeggen, het is ook mijn planeet. Maar wanneer jij me aanspreekt op zwerfvuil kan dat wel, en wanneer ik jou aanspreek op het dagelijks eten van milieu- en dierbelastende kiloknallers ben ik een Jehova.

Ik hoop dat vlees eten het nieuwe roken wordt; een slechte gewoonte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:58

Jildau schreef:
Dat noem je subsidies? Wanneer je gezonde dieren moet ruimen? Dat is echt verschrikkelijk voor een boer en ziet hij echt niet als jippie geld..

Dat is ook vreselijk.....
Daarom moeten we boeren helpen naar duurzamer, milieuvriendelijker, diervriendelijker en dus ook boervriendelijker modellen te gaan.

Vlees moet ook weer een luxeproduct worden zoals vroeger. Mensen eten nu te vaak en teveel vlees en worden daar ziek en dik van. De habbekrats die ze daarvoor neertellen is beschamend.
Ook mensen met weinig inkomen kunnen een product bekostigen wanneer ze er gewoon minder 'vr-eten'......

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:07

Ninx schreef:
juval schreef:

Dat weet ik niet....
Doordat steeds meer onderzoek aantoont dat de intensieve veehouderij schadelijk is voor mens, dier en milieu, maken mensen andere keuzes.
Sommige temperen hun gebruik, anderen stoppen er helemaal mee.

De groep die collectief ontkent, boos doet, en van zich aftrapt wanneer ze het idee hebben dat je hun feestje verpest en ze iets wil afnemen is verre weg het grootst helaas.
En eigenlijk is dat jammer, want door open te blijven staan en te blijven leren kunnen we misschien juist een gezonder klimaat scheppen voor boeren en dieren.
Zo'n starre houding staat ontwikkeling in de weg.

Wanneer je als veganist of vegetariër je keuze onderbouwt ziet men dat als Jehova gedrag.
Maar wanneer je alle wetenschappelijke onderzoeken en zichtbare effecten ontkent, en ongestoord blijft overconsumeren is dat wel geaccepteerd.
En eigenlijk is dat gek. Want het is ook mijn planeet.
Wanneer ik mijn plastic achterlaat op het strand moet jij daar wat van kunnen zeggen, het is ook jouw planeet. Wanneer ik vind dat jij onverantwoord consumeert wil ik daar ook iets van kunnen zeggen, het is ook mijn planeet. Maar wanneer jij me aanspreekt op zwerfvuil kan dat wel, en wanneer ik jou aanspreek op het dagelijks eten van milieu- en dierbelastende kiloknallers ben ik een Jehova.

Ik hoop dat vlees eten het nieuwe roken wordt; een slechte gewoonte.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben trouwens toch ergens benieuwd naar.
Gezonde dieren ruimen = vreselijk. Eens.
Gezonde dieren naar de slacht sturen = normaal?
Voor het dier maakt het denk ik weinig uit of hij op manier X of Y wordt doodgemaakt. Sterker nog, bij de tweede manier gaat er over het algemeen nog een stressvolle rit aan vooraf, dan kunnen ze beter worden ingeslapen op de boerderij. Merken ze minder van. Oh en weten we nog het Gelderse pluimveeslachthuis waar het geregeld voorkwam dat kippen levend geplukt en geslacht werden, uren in de wagen zitten voor ze naar binnen gaan?
Waarom is het ruimen van dieren erg maar ze naar de slacht sturen niet?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:17

Ik kreeg even kriebelende vinger.
En dan nu mijn antwoord naar PlantsTho.

Wat ik van jou begrijp is dat je zegt dat als je geen dieren houdt je dat voedsel wat nu 'verspilt' wordt aan de dieren dan aan mensen kan geven. Dat het dus voordeliger is om iedereen plantaardig te laten eten want zo kan je veel meer monden voeden. Meer plantaardig voedsel verbouwen ipv daar koeienvoer van te maken.

Nu vind ik dit een hele mooie gedachte. Dit komt ook terug in het begin van de docu Cowspiracy. Maar helaas is deze mooie schets in realiteit iets minder mooi. Feit is dat de dieren het afval krijgen. Ja de delen van de planten waar de mens niks mee kan. (Denk aan bv pulp). Als je jouw idee dus door gaat voeren krijg je gigantische overschotten met restafval. Afijn dat zou in de biovergister kunnen, maar of dat nou ideaal is..
ik heb mij door een voedingsspecialist laten vertellen dat het aantal hectare op deze aardbol wat geschikt is voor het intensief verbouwen van plantaardig voedsel niet ideaal is voor de grote vraag (als iedereen zou overstappen). Op veen bijvoorbeeld kan jij lang niet ieder gewas verbouwen.
Het is dus niet het goede eten wat je aan de dieren geeft, maar het afval wat anders toch weggegooid moet worden. Er wordt dus in principe geen gewas, met uitzondering van gras en mais, verbouwd voor koeien.
Gras kunnen wij inmiddels al zo effecient verbouwen dat er grote hoeveelheden komen van een relatief klein stukje grond (die dan ook regelmatig niet voor andere gewassen geschikt is).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het je visie misschien ook iets uitbreid. Ik zie jou werkelijk in elk van dit soort topics terug komen en weer 'herrie schoppen'. Ik vind dat altijd erg jammer. Niks ten nadele van jou, maar van elkaar kan je leren als je open naar elkaar staat. Ik denk dat dat het belangrijkste is :)