Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:10

Dat kind waar ik het op het eind over had werd niet gepest, maar vermeden. Persoonlijke hygiëne viel ook mee, ze was wel netjes gewassen en gekleed, maar gewoon echt doordrongen van die geur. Dat kroop overal gewoon zodanig in dat je het met wassen gewoon niet wegkreeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:36

Tieneke schreef:
Dat kind waar ik het op het eind over had werd niet gepest, maar vermeden. Persoonlijke hygiëne viel ook mee, ze was wel netjes gewassen en gekleed, maar gewoon echt doordrongen van die geur. Dat kroop overal gewoon zodanig in dat je het met wassen gewoon niet wegkreeg.

Sorry... Maar dat is echt door te weinig persoonlijke hygiëne. Of het moet bij haar thuis letterlijk blauw van de rook staan. Als je kleding wast, dan ruikt het gewoon weer fris. Ik heb vrienden die roken als een ketter, met name mijn vriendin heeft een hele goede baan met veel (zakelijke) contacten. Maar behalve als zij net gerookt heeft, ruik je verder niets. Kleding is fris, een lekkere parfum op, kauwgum .... helpt allemaal prima.
Bij dat kind was dus meer aan de hand.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:43

Ja tuurlijk is er meer aan de hand. Want als verantwoord ouder komt je kind niet in ruimtes waar gerookt wordt. Maar ik kan me best voorstellen dat een kind gemeden wordt als het rooklucht ademt en snap wel wat Tieneke bedoelt.
Ik had tijdens mijn studie ook zo iemand in een werkgroep en zorgde er bewust voor niet in haar buurt te zitten, zij rook echt naar oude asbak.
Rook in een afgesloten, slecht geventileerde ruimte gaat echt in haren, huid en kleren zitten, ook als je zelf niet rookt. Van die lucht wordt ook de gemiddelde roker niet goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:48

Omdat vele hier zeggen dat het in je kleren gaat zitten en blijft zitten,heb ik dit getest.Ik heb toen ik 4 dagen terug nog door rookte een rode sweater aan gedaan en die bewust aan gehouden,ook spijkerbroek.Nu ben ik bijna 3 dagen gestopt,mijn vriend ruikt heel goed de nicotine,maar hij ruikt nu helemaal niks aan mijn sweater en aan mezelf.
Ra,ra hoe kan dat?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:07

Geen idee, maar als ik terug kom van vakantie en mijn deuren en ramen hebben een paar weken dichtgezeten ruik ik wel degelijk dat ik vrij stevig in huis gerookt heb hoor!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:24

Het was echt niet de hygiëne, maar je hoeft het niet te geloven hoor :+ Als je zodanig zwaar rookt allebei en het blijft in je huis hangen, dan is het toch niet zo vreemd dat het niet enkel in de kleren kruipt van het moment dat ze die aandoen. Zelfs het kind haar schoolagenda stonk naar de rook, de boeken, de pennenzak, alles.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:25

Bah wat smerig, sneu voor zulke kids.

Ik ruik het al als er voor me een roker in de lift hwft gestaan

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:33

Tieneke schreef:
Het was echt niet de hygiëne, maar je hoeft het niet te geloven hoor :+ Als je zodanig zwaar rookt allebei en het blijft in je huis hangen, dan is het toch niet zo vreemd dat het niet enkel in de kleren kruipt van het moment dat ze die aandoen. Zelfs het kind haar schoolagenda stonk naar de rook, de boeken, de pennenzak, alles.

Ik zeg niet, dat het niet waar is. Maar het is niet nodig. Immers niet alle kinderen van alle rokers stinken ;) , dus is er vast meer aan de hand,
Zoals jij het in je 1e post stelde, lijkt het of kinderen van rokers gemeden worden omdat ze stinken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:35

Ik heb dat helemaal niet zo gesteld. Ik heb gezegd dat er hier en daar kinderen waren die zo roken. Lees maar terug :-) ik heb dat helemaal niet zo veralgemeend omschreven zoals je nu zegt.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:45

Ik heb een deel van mijn kleding ooit opgeslagen gehad in een huis waar beide bewoners rookten. Kleding zat in dozen en die stonden in een kamer waar niet gerookt werd. Toch rook al mijn kleding ontzettend naar rook toen ik alles weer ophaalde. Ik heb alles echt meerdere malen moeten wassen en een tijd geurbuiltjes in mijn kast gehad voordat alle rooklucht eruit was.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:46

Electra63 schreef:
Tieneke schreef:

Ik zeg niet, dat het niet waar is. Maar het is niet nodig. Immers niet alle kinderen van alle rokers stinken ;) , dus is er vast meer aan de hand,
Zoals jij het in je 1e post stelde, lijkt het of kinderen van rokers gemeden worden omdat ze stinken.

Mijn zus en haar toenmalige partner rookten ook gewoon in huis. Toen de kinderen baby's waren, roken die niet naar heerlijke babygeur of Zwitsal maar naar sigaretten..echt vreselijk. Als de kleintjes bij mij thuis waren om om te passen, rook ik in alle spullen de sigarettenrook. De luiertas, jasje,knuffels, schone kleertjes..zó smerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:15

Electra63 schreef:
Tieneke schreef:

Alleen als ouders buiten roken ruik je het bij het kind niet. Wanneer ouders binnen roken maakt het niet uit hoe hygiënisch ze zijn, dan ruik zo'n kind wel naar rook. Ook als het iedere dag schone kleding aan krijgt. Rook trekt in huis overal in.
Bij het kind van Chantal1985 zul je waarschijnlijk niets ruiken omdat haar vriend niet binnen rookt. Tenzij ze ergens op viste gaan waar wel binnen gerookt wordt, maar dan ligt het niet aan het rookgedrag of de hygiëne van de ouders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:01

chanel1985 schreef:
Hier in de dierentuin mag je gewoon roken, dus als mijn vriend daar rookt, is dit niet verboden. Net als in de tuin roken niet verboden is. Dus waarom zouden er dan maatregelen genomen moeten worden voor iets dat niet verboden is?

Het is wel inderdaad zo dat als iemand hooggevoelig is, dit sneller ruikt. Maar dit is dan die persoon haar probleem.
Ik vind de paarden in de wei stinken, dat is ook mijn probleem.

Ik vind roken ook vies maar ik kan me niet inbeelden dat je de rook van 2-3 huizen ver riekt. En als je dat wel riekt, dan kunnen die van 3 huizen ver daar ook niets aan doen.

Niet overal mag je roken, maar dat wordt wel gedaan. Dat is dus een reden dat bijvoorbeeld Disney Parijs de regels wel degelijk gaat aanscherpen.
In een aantal dierentuinen mag je niet overal roken en zie je het wel gebeuren. Dat vind ik dus wel asociaal. Ik moet me ook aan diverse regels houden in het leven.
Wel vind ik dat je dan rokers een rookplek moet aanbieden.

Wie zegt dat ik hooggevoelig ben? Ik ruik gewoon goed en ben al heel lang gestopt. IK vind het vies ruiken, dus ik vind dat. Je ruikt het bij ons wel degelijk als de buren die 2 huizen verder wonen roken. Ik kan daar niks tegen doen, maar het komt echt onze slaapkamer in. Dat huis staat haaks op ons huis.

Je kan er niets aan doen, maar ik ben vrij om het vies te vinden. Mensen moeten gewoon ook omgekeerd van niet rokers accepteren dat ze het vinden stinken.

Mijn buurvrouw stinkt enorm als ze rookt en die rookt veel. Onze schuttingen zijn hier 2 meter hoog bij alle huizen, maar dat rook onze kant op komt, hangt ook af van de wind, de ligging van de huizen etc. Daarbij zitten we aan een bosrand en blijft het waarschijnlijk wat meer hangen.

Ik ga niks tegen de buren zeggen, maar ik vind het wel vies en dat is mn goed recht. Ik vind nog veel meer dingen vies.

Op een feestje ga ik echt niet weg van mensen die roken. Laatst stond ik nog met iemand te praten die volop rookte. Hartstikke gezellig, dus ga ik niet weg. Maar ik zal het ook wel zeggen als ze mijn kant op blazen, of zeg gewoon dat ik even aan de andere kant ga staan. Nog nooit, echt nooit problemen om gehad.

Wij woonden eerst aan de landerijen en hadden daar ook veel stof van en tijdens injecteren de lucht etc. Dat is vies, maar je accepteert het vanwege de plek waar je wil of moet wonen. Maar niemand daar zal zeggen dat er geen stof was en dat de mest niet stonk. Dat weet je allemaal.

Ik ruik naar paard. Dat ruik ik niet meer, net als ik de mesthoop niet echt meer ruik. Maar kom je een tijdje niet door vakantie of ziekte bijv, ruikt het wel. Of je dat wel of niet vies vindt, moet je dan zelf weten. Ik begrijp het als mensen die geen dieren hebben of nooit op een stal of boerderij komen, het vinden stinken. Dat zal ik nooit ontkennen. Je maakt er een grapje over en dan is het klaar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:05

Voila, daar maak je een grapje over en het is klaar. Is bij sigarettenrook hetzelfde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:10

Met de mensen wie ik omga gebeurt dat zoals je kan lezen ook. Ik zeg het wel als ik last heb en dat kan gewoon. Maar ga niet weg als ik met een roker gezellig sta te kletsen.

Even terug had iemand shag laten vallen en had ik opgepakt. Kijken hoelang het duurde voor ze het ging missen. Ondertussen heel druk met kletsen met meer mensen. Ga ik naar het toilet voel ik opeens dat pakje shag. Tja, vergeten........Terug gegeven en samen om gelachen.

In deze discussie is het probleem dat mensen vinden dat alleen hun partij gelijk moet krijgen. Rokers die vinden dat niet rokers pech hebben als ze last hebben en niet rokers die duidelijk willen maken dat het voor hun echt vies is en daarmee blijkbaar tegen schenen aan schoppen.

Een discussie als deze kan heel anders als je beide kanten bekijkt en begrip toont.

Nu met stoptober ben ik wel blij voor een antal fb vrienden dat ze stoppen. Steek ze een hart onder de riem en hoop voor hun dat het lukt. Zo niet, goed geprobeerd. Ik vind ze er niet minder om.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:15

Ik ga ook vaak bij rokers staan, ondanks dat ik geen roker ben en dit absoluut ook nooit ga doen. Scheelt dat al die mensen die roken er zelf bewust over zijn en ook hun best doen om geen overlast te bezorgen.
Al zijn dat als ik het hier lees, uitzonderingen die dat doen.
Wederzijds respect voor elkander is dus het sleutelwoord. Ik kan best begrijpen als rokers hun best doen om de hinder zo minimaal mogelijk te houden maar dit voor sommige nog altijd niet genoeg is, dat het ook soms stopt met aan te passen, weegschaal moet in het midden staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 00:12

Ja, precies. Maar zoals al vaker gezegd; De slechte verpesten het voor de goede. Aan beide kanten!

In ons huis wordt niet gerookt, maar ik zal je wel gelegenheid geven. Vaak zie je wel dat mensen dan minder roken, omdat het ongezellig is om weg te lopen.

Omgekeerd ben ik weleens uit geweest met een groepje waarvan er best een aantal rookten. Die gingen om de haverklap naar zo een cabine in die tent. Echt niet leuk....Ik ben wel mee geweest, maar het stond echt mega blauw en was onwijs druk in dat kleine hok. Onwijs ongezellig om zo uit te gaan en daar zie ik dan ook geen meerwaarde in.

Op personeelsfeestjes van mn man zijn werk, wordt weleens een tent afgehuurd en dan wordt er gewoon overal gerookt. Dat weet je. Het is een feestje, dus hoort erbij. Net als de rook uit de machines in zo een club.

Waar onze zoon uitgaat wordt ook flink gerookt. Zijn kleren stinken echt vreselijk en zondag ochtend op je nuchtere maag is die walm flink. Maar het hoort bij het uitgaan. Net als harde muziek etc. Is ook niet goed voor je oren.

Maar ik vind wel dat je het vies mag vinden en je eigen ruimte zoveel mogelijk rookvrij mag houden.

Een familielid woont in een ouder huisje en heeft een baby. Haar buren luchten niet en roken als schoorstenen. Bij haar komt het in de keuken via de kastjes naar binnen. Ik kan me goed voorstellen dat je dat niet wil, maar zijn koophuizen en niet zo 1,2,3 weg.

Je kan er dan niet van weg en dat geeft natuurlijk wel een irritatie. Andersom waarschijnlijk net zo, als zij die mensen erop zou aanspreken.

Er zijn wel grenzen hoor. Onze buren verzamelde huisvuil op het balkon toen we een appartement hadden en aan elkaar grenzende balkon's. Buiten dat er ongedierte op af kwam en de geur, zagen we ook dat ze vrij grote gasflessen hadden. Toen zijn we wel aan de bel gaan trekken.

Irritaties van buren is wel een heel groot probleem. Mensen zeggen niet altijd alles of niet direct, maar het geeft wel echt stress en dat is voor niemand fijn.
Al is er voor rook dat zijn eigen weg gaat buiten geen kant en klare oplossing, is blijven praten wel belangrijk voor de rust bij beide partijen. Irritaties zijn echt niet goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 00:19

Zo is dat.
Hier hebben de buren op hun plaatsje zo'n grote houtkachel (soort grote vuurkorf met schoorsteen?), maar we wonen midden in een oud middeleeuws stadje. :+
Bij alle omringende buren staat het blauw, ook binnen, als hij dat ding brandt.
Iedereen woont hier dicht op elkaar.

Nu een jaar later, brandt dat ding nog steeds, als ze met frisse avonden in de tuin zitten.
Er zit nu een extra schoorsteentje op, en één of ander draaiding wat de rook moet wegblazen.
Hij heeft natuurlijk allemaal klachten gehad en is elke keer aan het proberen met nieuwe dingen om het beter te maken.
Het helpt wel wat, maar niet genoeg natuurlijk.
Als dat ding brandt, ruik je het binnen meteen.
De rook kan hier in het stadje nergens heen, of je moet er een schoorsteen van 5 meter hoog op zetten, dat het over alle huizen heen waait. :+

Dan liever af en toe wat sigarettenlucht, dat is veel minder. :D

Zo is er altijd wel wat, geluidsoverlast, sigarettenrook, uitlaatgassen, houtkachels etc etc.
Zolang mensen het legaal mogen doen, moet je het gewoon accepteren.
En in overleg is er soms mogelijk om bepaalde afspraken met elkaar te maken!

Zolang het legaal is, mogen mensen bepaalde dingen gewoon doen.
Dan kan je wel klagen, het enige wat je kan verwachten is dat mensen rekening met je houden.
Maar het hoeft niet, als die mensen het recht hebben wat ze doen kunnen ze jou met je geklaag ook negeren.
Dat is dan niet anders, soms verlies je en soms win je.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:38

chanel1985 schreef:
Voila, daar maak je een grapje over en het is klaar. Is bij sigarettenrook hetzelfde.

Nee, dat is absoluut niet het zelfde. Van sigarettenrook kunnen mensen benauwd worden en een enorme hoestprikkel krijgen. Ik vind dus niet dat je dat kan vergelijken met 'naar paard stinken' of iets dergelijks.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:51

Naar paard stinken veroorzaakt geen gezondheidsklachten bij andere mensen, rook kan dat wel doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:53

Ik ben zwaar allergisch aan paarden, als er iemand naast mij komt staan die juist van bij haar paard komt, krijg ik een aanval.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:39

DatBenIkNou schreef:
chanel1985 schreef:

Nee, dat is absoluut niet het zelfde. Van sigarettenrook kunnen mensen benauwd worden en een enorme hoestprikkel krijgen. Ik vind dus niet dat je dat kan vergelijken met 'naar paard stinken' of iets dergelijks.

In principe is het wel hetzelfde. Als de buurvrouw van TS niet zou roken maar een paard in haar achtertuin in een woonwijk zou houden zou dat ook overlast veroorzaken. Telkens als paard mest of plast komt de geur ook bij de buren terecht. Ipv een stinkende asbak is er dan een stinkende mesthoop.
Enig verschil is dat er dan waarschijnlijk vrij snel politie aan de deur zou staan met de mededeling dat ze overlast veroorzaakt en daar dringend iets moet aan doen. De houding 'ik doe mijn zin want het is mijn tuin' zou dan niet geaccepteerd worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:43

Inderdaad en kom niet af dat het geen gezondheidsrisico is want dat is het voor sommige wel degelijk.
Net voor die overlast, zijn er wettelijke bepalingen of er zelfs paarden mogen staan en waar de mesthoop zich mag bevinden in die tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:47

Met het verschil dat je voor roken niet allergisch hoeft te zijn om er gezondheidsproblemen van te krijgen. Iedereen krijgt dat daarvan.
En paarden zijn over het algemeen niet kankerverwekkend :=

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:59

chanel1985 schreef:
Inderdaad en kom niet af dat het geen gezondheidsrisico is want dat is het voor sommige wel degelijk.
Net voor die overlast, zijn er wettelijke bepalingen of er zelfs paarden mogen staan en waar de mesthoop zich mag bevinden in die tuin.

Zelfs als het mag gaat geen zinnig mens dat doen uit respect voor de buren. Bij roken is dat helaas anders.