Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:31

amoj schreef:
Jentecats schreef:

zo zie ik het een stuk liever! :j *\o/*

Tja, dat is ook een ander ras dan onze edele holsteins.
Als ik nu een kalf van ons buiten zet loopt ie weer naar binnen.

Grappig want wij hebben ook een groep Holsteins buiten staan. Het is maar wat ze gewend zijn. En nee die rennen niet naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:35

Jentecats schreef:
Magrathea schreef:
@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?

mee eens :j alsof een koe heel anders is..

Ja, een koe is zo"n beest op vier poten, meestal gevlekt, waarbij boeren al jaren ontdekken dat bij 9 vd 10 koeien het geen problemen geeft als je het kalf weghaalt.

Moeilijk discussiëren met jullie.
Ik ga mn tijd even beter besteden, de dames hebben honger.

Oja, ze krijgen geen soja. Hebben de vegetariërs ook eens wat lekkers vanavond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:36

amoj schreef:
Jentecats schreef:

zo zie ik het een stuk liever! :j *\o/*

Als ik nu een kalf van ons buiten zet loopt ie weer naar binnen.

Grappig want wij hebben ook een groep Holsteins buiten staan. Het is maar wat ze gewend zijn. En nee die rennen niet naar binnen.[/quote]

Foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:38

amoj schreef:
Ja, een koe is zo"n beest op vier poten, meestal gevlekt, waarbij boeren al jaren ontdekken dat bij 9 vd 10 koeien het geen problemen geeft als je het kalf weghaalt.

Moeilijk discussiëren met jullie.
Ik ga mn tijd even beter besteden, de dames hebben honger.

Oja, ze krijgen geen soja. Hebben de vegetariërs ook eens wat lekkers vanavond.

En toch zijn koeien ook gewoon zoogdieren met hormonen, en voelen zij dus ook zeker wel een verbintenis met hetgene wat ze er net uit geperst hebben. Je kan hoog of laag springen, maar voor zowel koe als kalf is het niet prettig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:39

Jentecats schreef:

Als ik nu een kalf van ons buiten zet loopt ie weer naar binnen.[/quote]

Het is maar wat ie gewend is denk ik, als die buiten geboren was bij zijn moeder loopt ie dan ook gelijk naar binnen? Een paard wat vanaf begins af aan 24/7 buiten staat loopt ook naar buiten als ie de mogelijkheid heeft, heb je een paard wat gewend is binnen te staan loopt ie niet gauw naar buiten[/quote]

Holsteins zijn gewoon ander type koeien als vleesvee. Het is qua vetbedekking een type windhond. Dus ja, zolang ze niet in productie zijn zullen ze, ook als ze gewend zijn dat ze permanent toegang hebben tot buiten (als ze een stal niet kennen zullen ze er inderdaad niet snel naar binnen gaan, maar dat heeft met angst te maken en niet met gewenning van kou). Ze hebben het relatief snel koud. Eenmaal in productie wordt het een ander verhaal omdat ze dan zoveel voer verwerken dat ze zichzelf warm stoken.

Jentecats schreef:
Magrathea schreef:
@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?

mee eens :j alsof een koe heel anders is..

Ja, een koe is anders en dan is er ook nog extra selectie geweest de afgelopen 500+ jaar op zelfstandigheid van de kalveren en weinig moedergevoelens bij de koeien.

Zoals een mensaap zijn jong bij zich houdt de eerste maanden/jaren: http://a.abcnews.go.com/images/US/WN_ba ... 5_1600.jpg

Zoals een paard dat doet:
http://www.woodleyequipment.com/images/ ... 33298_.jpg

Zoals een koe dat doet:
http://onpasture.com/wp-content/uploads ... C_0174.jpg
De kalveren bij 1 koe of 2 koeien, de rest is aan het grazen. Tijdens het herkauwen komt alles weer bij elkaar.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:40

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:43

Amoj, tja ik vind het sneu dat dat eruit gefokt is. Voor zover daar sprake van is trouwens, aangezien er genoeg koeien zijn die wel een band hebben met hun kind. Het gaat er bij mij echt niet in dat een baby primair beter af is bij wie dan ook dan zijn moeder.
Ik snap heus wel dat een koe anders is dan een paard, hond of mens, maar ik mag toch hopen dat je inziet dat er bij zoogdieren en vogels een band bestaat tussen moeder en kind. Zelfs bij koeien: ik zie toch geregeld koeien met kalfjes, ook hier in het topic.
Iedereen is ook wel bekend met dat bijv flessen-weesbaby's (als in: dieren grootgebracht met de fles door mensen) later minder goede moeders zijn omdat ze minder moederliefde hebben gekend, inclusief het niet naar het kind omkijken etc.

Tenslotte... Volgens mij kan je niet in het hoofd van een koe kijken, dus ik zou toch niet met zoveel zekerheid durven te zeggen dat moeder en kind scheiden iets is wat je zomaar kan doen.

Het is triest dat zoveel er zo weinig problemen mee hebben dat mensen bepalen welk dier moederliefde mag kennen en welke niet :\

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:45

__Elizabeth schreef:
[ [url=m/lw3EEm.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:47

Ik zeg trouwens niet dat er Holstein net zo sterk is als onze vleesrassen. In mijn eerste bericht zij ik ook dat als je niet oppast ze met bosjes omvallen. Ze verwonden zich erg makkelijk buiten. Je merkt aan alles dat het een doorgefokt ras is. Ze geven veel melk maar daardoor zijn ze minder sterk.

Anoniem

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:54

Ik weet ook wel dat er moedergevoelens zijn. Als het anders kon, deden wij het ook zeker anders.
Maar ja, dat geld he.

Wij hebben een oude stal. We willen graag investeren in matrassen, een groter, beter strohok. Moderne kalverhokjes.

Maar de bank zegt al 3 jaar nee.

We willen graag iets meer koeien melken. 30 meer, dan zitten we op 130 koeien. Maar dan moet er een stuk bij de stal aan.

De bank zegt nee, ga maar 180 koeien melken in een (te) volle stal.

Snap je waar ik heen wil?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:41

hengstveulen schreef:
Denk je dat een kalf weet dat hij dan nog maar 3 dagen oud is of dat hij al 4 maanden oud is? Zoiets kan een kalf echt niet denken hoor!

Nu ga je toch echt proberen iets wat krom is recht praten.
Kalfjes van 3 dagen horen gewoon bij de moeder. Punt. En het scheelt veel stress voor kalveren als ze bij de moeder mogen blijven en pas na 2 maanden gespeend worden.

Magrathea schreef:
[

Hè? Sorry? Zal ik daarom ook maar een veulen ook met 3 dagen spenen want hij weet toch niet hoe oud hij is? Of een mensenbaby weghalen bij de moeder?

Het niet bewust zijn van de eigen leeftijd is echt geen rechtvaardiging voor het weghalen bij de moeder voor het daar "tijd" voor is.

Precies. Een mensenbaby is het zich ook niet bewust maar dat vinden mensen dan weer wel zielig. Maar in beide gevallen gaat het om zoogdieren.

Op een paardenmelkerij worden veulens toch ook niet gespeend van de moeder? En daar blijft toch ook nog voldoende melk over voor de productie?-

Amoj, dit is geen verwijt van mij richting de boeren hoor. Want die kunnen vaak ook geen andere kant op. Het is waar de regelgeving hun toe brengt, de supermarkten en de consument. Maar boeren zien zelf toch ook wel dat het veel beter was geweest als het zo niet had gehoeven?

En zo respectloos als er met kuikens omgegaan wordt. Echt waardeloos!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:48

Bij een paardenmelkerij worden veulens niet gespeend van de moeder omdat anders de melkproductie opdroogd, puur economisch dus. Daarnaast geven paarden 1.5-2.5L melk per keer, dezelfde hoeveelheid als een melkgeit.

Als je de koe en kalf pas met 2 maanden speent, of met 6 maanden zoals bij vleesvee is er extreem veel meer stress dan als je het doet binnen 24 uur. Spenen met 6 maanden betekent vaak dagenlang geloei voor de koe, terwijl er bij direct spenen soms niet eens geloeid wordt maar zelden meer dan een paar keer.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:49

amoj schreef:
Achtergrond deed er in eerste instantie niet toe. Ik vind het gewoon raar dat het geaccepteerd wordt dat paarden de hele dag op stal staan, en kalveren in een groepshok sielugh is.
Vandaar deze twee foto's.

Wanneer ik afgespeend zou hebben? Geen idee, veulen is hier nog maar een maand en dus niet hier geboren.

Nogmaals, je gaat er te snel vanuit dat de mensen die commentaar hebben op de vee industrie dat paard op stal wel OK vinden.
Om het bij mezelf te houden, ik zou graag zien dat een mogelijkheid tot minimaal 4 uur per dag vrije gang wet zou worden voor paarden. Dus dat als er geen medische uitzondering of iets in die geest is minder gewoon niet mag. Die 4 uur vind ik persoonlijk nog te weinig, maar je moet ergens een grens leggen die ook redelijk is.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:07

Mizora schreef:
Bij een paardenmelkerij worden veulens niet gespeend van de moeder omdat anders de melkproductie opdroogd, puur economisch dus. Daarnaast geven paarden 1.5-2.5L melk per keer, dezelfde hoeveelheid als een melkgeit.

Als je de koe en kalf pas met 2 maanden speent, of met 6 maanden zoals bij vleesvee is er extreem veel meer stress dan als je het doet binnen 24 uur. Spenen met 6 maanden betekent vaak dagenlang geloei voor de koe, terwijl er bij direct spenen soms niet eens geloeid wordt maar zelden meer dan een paar keer.

Dus jij vind het diervriendelijker om een kalf met 2 dagen eraf te halen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:19

Ik ben er nog niet van overtuigd wat vriendelijker is, bij melkvee. Zo snel mogelijk spenen (2 dagen vind ik dan te laat) of met 2-6 maanden, ik neig inderdaad naar zo vroeg mogelijk spenen, alle welzijnsfactoren bij elkaar optellend. Als ik niet zou spenen dan juist pas bij een jaar van de groep weghalen, wanneer ze op een mager rantsoen moeten en met 14-15 maanden gedekt/geïnsemeerd moeten woren.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:20

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:23

Mizora schreef:

Geloof wat je wilt geloven.
http://www.boehringer-ingelheim.be/nl/n ... ng_NL.html
De sprekers spraken over uiteenlopende onderwerpen waaronder het belang van de band tussen moeder en kalf en de sociale ontwikkeling na de geboorte en tijdens het speenproces,” voegt dr. Tremblay hieraan toe. “Runderen zijn sociale dieren en de praktijk waarbij kalveren van de moeder worden gescheiden blijkt van invloed te zijn op de wijze waarop een kalf pijn ervaart en op de kwaliteit van leven van het dier. Dit zijn belangrijke overwegingen, zowel voor melkveehouders als voor vleesveehouders.”

Ik heb ooit al een artikel gelezen van een boer die de kalveren ook pas speent met 2 maanden en daarmee mooi uit de kosten kon komen waardoor zijn bedrijf net zo rendabel werd als een conventionele melkveehouderij. Deze boer kwam tot de conclusie dat zijn kalveren het beter deden en dat hij minder uitval had.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:29

Jentecats schreef:

Dan gaan ze alsnog met 8 weken van mama af maar het is een begin :j
Jammer dat ze niet vermelden hoe het volledig scheiden dan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:31

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:32

Mallow schreef:
Jentecats schreef:

klopt, maar al beter dan binnen 5 minuten :), ik heb videos gezien als kalfjes weggehaald worden bij moederkoe, zo sneu. :(

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:32

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:44

Jentecats schreef:
Mallow schreef:

klopt, maar al beter dan binnen 5 minuten :), ik heb videos gezien als kalfjes weggehaald worden bij moederkoe, zo sneu. :(

Ik wil je dan wel eens een filmpje laten zien als wij een kalfje weghalen bij de moeder. Zo sneu is het allemaal niet. Het probleem is dat 'jullie' vermenselijken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:45

dan kun je een baby ook wel bij de moeder weghalen. Daar heeft zo´n zuigeling ook geen notie van. En die zou je dan ook `vermenselijken`.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:46

Waarom vermenselijken? Er zijn heel veel dieren die het ook niet op prijs stellen als je hun jong bij ze weghaalt.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:48

Kan me wel voorstellen dat idealen niet financieel haalbaar zijn, alles kost natuurlijk geld.
Ik ben wel echt voorstander dat dieren naar buiten kunnen, heel af en toe zie ik hier wel eens varkens buiten dat vind ik zo mooi, maar je ziet het bijna nooit helaas.

Als ik die fotos van die kuikens zie krijg ik echt rillingen.
Heb wel eens gezien dat ze echt op de lopenband selecteren en dat de haantjes dan in zo'n versnipperaar gingen .. weet niet of dat eigenlijk nog steeds gebeurt?
Ze gaan ermee om alsof ze al dood zijn...