Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:10

purny schreef:
History_ schreef:
Hoi, leuk topic, interessant om te zien hoe iedereen zo goed zijn best doet om te sparen. Interessante tips ook!

Ik ben vorig jaar afgestudeerd en vrij snel daarna via interim contracten kunnen beginnen bij mijn huidige werkgever. Toen kreeg ik mijn loon per week betaald en dan vond ik het best makkelijk om te kunnen sparen, ik schreef bijna wekelijks een bedragje over op mijn spaarrekening. Nu heb ik sinds 1.5 maand een vast contract (wat natuurlijk geweldig is), maar nu vind ik sparen moeilijker omdat ik nog niet zo goed kan inschatten hoeveel ik die maand nog ga nodig hebben :o

Als je bijvoorbeeld een dag voordat je salaris krijgt op je rekening kijkt en dan je rekening op nul zetten. Zou dat geen idee zijn?

De eerste maanden zal ik het nog niet zo goed kunnen inschatten, maar ik zal het wel snel gewoon zijn denk ik :) wel een goed een goed idee van jou!

purny

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:14

Ik durf niet aan m'n spaargeld te komen

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:20

Hier gaat het slecht met sparen :') komende 7 maanden geen salaris, dure vakantie, moet nog 2 tickets boeken, nog een vakantie (ook apart ticket voor nodig). Dus dat wordt sowieso mijn spaargeld gebruiken haha.
Daarna wordt het huis inrichten en nieuw werk zoeken :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:24

Darah3 schreef:
Hier gaat het slecht met sparen :') komende 7 maanden geen salaris, dure vakantie, moet nog 2 tickets boeken, nog een vakantie (ook apart ticket voor nodig). Dus dat wordt sowieso mijn spaargeld gebruiken haha.
Daarna wordt het huis inrichten en nieuw werk zoeken :)

Is nieuw werk zoeken niet prio 1?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:26

Nee, ik heb ontslag genomen om te reizen ;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:04

Dat is wel dapper, Darah3! Waar gaat de reis naartoe?

Ik probeer ook zoveel mogelijk te sparen. Al moet ik zeggen dat het me de ene maand makkelijker afgaat dan de andere maand. Deze maand op vakantie geweest, vaak uit eten, sauna e.d. Ineens zo weer 1000 euro weg. :=
Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en daarvoor al wel behoorlijk wat geld gespaard. Inrichting kost wel iets meer dan we hadden ingeschat, maar de verwachting is dat wanneer we er wonen toch met z'n tweetjes minimaal 500 euro per maand kunnen sparen. Dit voor onvoorziene uitgaven en vakanties. Het idee een buffer te hebben vinden we toch wel erg prettig.

Spaarpotje zou voor ons misschien ook wel een idee zijn, hoewel ik denk dat dat vrij langzaam gaat. We hebben beiden eigenlijk nooit contant geld. :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:14

Ik ben zo benieuwd wat er in mijn blinde potje zit, hij mag 5 september open :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:21

In het mijne zat er in juli €500 toen ik het open maakte. Dat geld is gebruikt om bij te leggen aan de jeep die ik gekocht heb.

Morgen komt er iemand kijken voor de camionette, hoop zo hard dat ding verkocht raakt! Dan is het spaarboekje toch alweer ieniemienie beetje gevuld. Moet ook dringend mijn andere auto leegmaken, poetsen en te koop gooien deze week. Verwacht dat die verkoop wel meer zal vlotten. Heb nu ook paar dingen die verkocht raken via kapaza (belgische MP) en binnenkort nog een tweedehandsbeurs waar ik misschien wat spullen op kwijtraak.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:29

Darah3 schreef:
Nee, ik heb ontslag genomen om te reizen ;)

Oooh sorry!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:45

Er staat weer €15- op mijn spaarrekening :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:58

ItsMe2 schreef:

Het is nog altijd beter dan niets! :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:18

Ik heb op de ene 275 en op de andere 100. Ik weet echt niet wat ik ermee moet doen. Aan de ene kant wil ik bijvoorbeeld iets duurs kopen maar aan de andere kant wil ik het niet. Denk dat ik maar de uitdaging aanga om het zo lang mogelijk te laten staan

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:22

MarloesHJ schreef:
ItsMe2 schreef:

Het is nog altijd beter dan niets! :P

Juist! *D
Het begin is er weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:36

Mijn camionette is verkocht en de paarden staan weer op een (bom)volle weide *\o/* Deze week dus extra centjes op de spaarboek en gedaan met geld weggooien aan hooi kopen terwijl er 45 are grasland lag te smachten om opgepeuzeld te worden :')
Nu mijn oude auto nog te koop zetten en we hebben weer een basis. Oef.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:02

Varekaj schreef:
Mijn camionette is verkocht en de paarden staan weer op een (bom)volle weide *\o/* Deze week dus extra centjes op de spaarboek en gedaan met geld weggooien aan hooi kopen terwijl er 45 are grasland lag te smachten om opgepeuzeld te worden :')
Nu mijn oude auto nog te koop zetten en we hebben weer een basis. Oef.

Dat ging snel! Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:04

Dit was de 2e kijker, ik denk dat ze toch een maandje online heeft gestaan? Nu, ik ben pas zeker als het geld op de rekening staat maar koopcontractje is in ieder geval wel ondertekend.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:25

Leuk topic! Ik probeer iedere maand 600 euro te sparen. Helaas afgelopen maanden weinig van gekomen. Van het voorjaar een andere auto gekocht, toen een huis, huisje wat opgeknapt en twee maanden terug een paard. Allemaal wat veel te gelijk dus nu komende weer fanatiek sparen om mijn rekening weer te vullen

Ga straks eens rustig het topic lezen misschien kom ik nog handige tips tegen

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:30

Julia schreef:
Dat is wel dapper, Darah3! Waar gaat de reis naartoe?
*knip*

In ieder geval Australië voor een half jaar :)
Geld gaat altijd zo snel op he? Huis inrichten kost inderdaad ook veel geld. Ik trek na mijn reis in bij mijn vriend, maar moet nog redelijk wat gebeuren aan het huis (en de inrichting).
Misschien automatisch sparen een idee als je bijna nooit contant geld hebt?

Geeft niet eenitraM, normaal zou werk vinden wel mijn prioriteit zijn :))

Als ik het goed heb uitgerekend, dan ben ik goed onder mijn budget gebleven van mijn afgelopen vakantie :)
Mijn ene retourvlucht is ook al geboekt tegen een mooie prijs, nu mijn ticket naar huis nog.
Maar die periode valt mee qua prijzen :D

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:26

Hier ondertussen mijn vooraf ingestelde spaardoel bereikt (en het spaardoel dus gelijk omhoog gezet) :')
Wel weer veel onkosten gehad aan de auto, waarvoor we de spaarrekening hebben moeten aanspreken, dus er had veel meer op kunnen staan....

Sparen jullie zuiver om wat achter de hand te hebben of echt voor iets specifieks?

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:32

Ik spaar zowel om wat achter de hand te hebben als voor specifieke zaken.

Ik heb één spaarrekening met daarin verschillende potjes.
Zo heb ik een potje waar ik per definitie alleen bij nood aan mag komen.
Ook een potje vakantie, auto (onderhoud), eigen risico. Veel van dit soort zaken gaan normaliter van de lopende rekening. Maar ik heb er ook potjes voor indien noodzakelijk. Voor hele simpele dingen zoals nieuwe kleding of een laptop spaar ik eigenlijk niet.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:33

Hier hebben we voor de kinderen een eigen spaarrekening en mijn man heeft een aparte spaarrekening waar hij spaart voor grote aankopen die hij wil doen.

Ik heb zelf een spaarrekening voor onvoorziene kosten en voor grote aankopen die ik wil doen. Wel alles op 1 hoop, geen aparte potjes binnen die spaarrekening.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:31

Ik spaar om over ongeveer een jaar naar Engeland te kunnen verhuizen. En ook voor mijn dochter, die heeft een spaareendje en een deposito.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:35

Ik heb allebei :j Ik spaar meestal wel voor reizen, maar heb ook gespaard om geld achter de hand te houden voor onvoorziene kosten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:36

Sparen voor een doel en om geld achter de hand te hebben, want met 2 paarden en 2 katten staat de dierenarts nog wel eens op de stoep.

Het doel een nieuwe bril en op de langere termijn het kopen van een huis.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:58

Ik woon nu een jaar op mezelf en ben wel van het makkelijk geld uit geven helaas. Nu ga ik komende maand ook weer studeren dus zuinig aan gaan doen. Spaarrekening is nu sinds afgelopen maand voor mijn doen redelijk gevuld geworden maar wil echt gaan opletten met dagjes uit enz dat ik dat echt ga minderen en in vakanties proberen zoveel mogelijk extra te werken zodat ik en geen tijd heb om geld uit te geven en al het extra geld kan dan naar de spaarrekening. Ik heb niet echt een doel dus meer voor achter de hand. Hoewel ik wel tijdens of na mijn opleiding een slag grotere auto wil aanschaffen dus dat motiveert wel om te sparen.