Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:leestmee schreef:
Dat laatste geloof ik persoonlijk niet, hij is ook in staat om na te denken over hulp en de zorgboerderij en daar een mening over te hebben.
TS, stel dat dit een gezonde, normale relatie zou zijn met een gelijkwaardige partner.
Hoe zou je de communicatie dan zien? hoe zou je jullie relatie ten opzichte van elkaar zien? Hoe zou je je (willen) laten behandelen? als ieder ander wil ik ook graag respect en liefde. Beiden krijg ik nu idd niet. Communicatie is dieptriest een ander woord heb ik er niet voor
Wat haal jij hier nog uit? Schuldgevoel als je weg gaat? Een huis en woonruimte? Geld? Gemak? Angst om weg te gaan? Het feit dat je hier (hoe waardeloos ook) toch nog een partner hebt? dat je toch nog een sociaal contact hebt?schuldgevoel en angst dat de goede vrienden die ik nu nog heb zich van mij af keren en dan ben ik echt alleen. Een woonruimte zou ik wel weer aan kunnen komen en qua geld zou ik een uitkering aan moeten vragen dus dat is het probleem niet.
Als je alle mogelijkheden had, even zonder de beperkingen die er nu zijn, hoe zou je je leven dan (willen) zien en inrichten vanaf morgen?paard terug. Lekker single door het leven en even geen gezeik aan mijn harses. Opleiding gaan volgen om baankansen te vergroten rijbewijs halen.
Kelly_ann schreef:Ik reageer nu voor het eerst, wat een respect heb ik voor je geduld en moeite!
Even over de laatste paar posts.
Heb jij nu niet (zonder dat je het weet) juist de touwtjes in handen om hem in te dammen?
Dit is even wat psychologie (heb je zelf trouwens een therapeut of coach?) kan waardevol zijn!
Afijn, Google even op de 'roos van Leary' zijn gedrag is nu erg tegen en afwisselend boven of onder. Hij is opstandig, boos, teleurgesteld etc.
Jij bent bijna altijd mee, je werkt keihard om de situatie goed te houden. Soms geef je tegengas. Maar samen in tegen zitten =ruzie en jij verhuist dan weer naar de mee 'stand'.
Die roos van leary zegt heel veel over gedrag en je rol. En het mooie is dat als jij je rol verandert, dat iemand anders geneigd zal zijn om zijn rol te veranderen.
Lees dan even de post over de oom in de rolstoel en dat ze hem heeft terug geparkeerd en gedag heeft gezegd. De rollen draaiden, ze was sterk in haar nieuwe rol en hij moest wel naar een andere rol om weer op stap te kunnen.
Iets soortgelijks kan jij ook, dat is emotioneel even lastig. Maar als jij eens zorgt dat hij b.v. Niet aangekleed wordt door je als hij molt. Of dat je niet kookt.
Jij loopt. Namelijk prima de deur uit voor een frietje om de hoek. Hij zal dan geen eten hebben.
De daad bij het woord voegen maakt hem afhankelijk en hij zal waarschijnlijk mee willen werken als hij dat beseft.
Jij zal een flinke boze man hebben, schelden, tieren, alles. En dan moet jij volhouden in je rol. Neem afstand van de emoties. Zie het als een kind dat op de grond van de supermarkt ligt te janken vanwege een lolly.
Ga niet mee in de rolverdeling die hij afdwingt met emoties. Maar pak een nieuwe rol. En je zal leren dat jij degene bent die kan leiden (ipv lijden).
Vind je zoiets lastig is een coach of therapeut echt een goede tip. Zij kunnen jou weer sterk maken.
leestmee schreef:Dat is idd mijn hele punt. Ik probeer het. Het lukt niet want hij = boos en dan komt bij mij angst boven en durf ik niet meer want wil ook niet dat het escaleert.
leestmee schreef:Goof schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jullie het oplossen als er heibel is? Krijg je excuses aangeboden? Praat je het uit? Accepteer je het gewoon en krijgt hij gewoon weer wat hij wil en wordt hij op zijn wenken bedient?
Ga hem terug trainen; hij trapt heibel? Prima, lekker doen, maar jij doet weer iets voor hem als hij zich normaal gedraagt.
Ik probeer na een ruzie,het uit te praten maar dat lukt eigenlijk nooit. Het woordje sorry krijg ik ook nooit. Vaak weet hij het zo te draaien dat ik degene ben die verkeerd gereageerd heeft.
Als ik zo eens terugkijk is t af en toe een regelrechte mindfuck.
Maar ik weet dus ook niet zeker of hij het bewust doet of dat zijn eigen hersenpan al zo kapot is dat dat gebeurd.
Goof schreef:leestmee schreef:Dat is idd mijn hele punt. Ik probeer het. Het lukt niet want hij = boos en dan komt bij mij angst boven en durf ik niet meer want wil ook niet dat het escaleert.
Niemand wil escalaties in huis, dus dat begrijp ik.
Aan de andere kant; nou en?? Hij is fysiek nergens toe in staat toch? Dan is de escalatie enkel verbaal. Kan ook pijnlijk en verdrietig zijn, maar hé, loop weg, trek de deur dicht en schijt aan hem.
Na 10 minuten vraag je of hij excuses aan kan bieden en normaal gedrag kan vertonen. Ja? Mooi, dan ben jij er weer voor hem. Nee? Prima, omdraaien, weglopen en de deur nogmaals dichttrekken.
Leg hem kort en bondig uit dat jij uit vrije wil bij hem bent en behandeld wenst te worden als normaal persoon. Daarbij wens je ook waardering voor je jarenlange inzet waarbij je jezelf al die tijd opzij hebt geschoven.
Kijk eens wat een mooie wensen en toekomstbeelden je hebt TS! Wanneer ga je daaraan werken? Als hij overleden is? Wat als dat nog 5 jaar duurt? Heb je een limiet voor jezelf?
Kinke schreef:Zijn jouw vrienden dan goede vrienden TS? Als ze zich van je af zouden keren omdat je deze situatie niet meer volhoudt? Als het goede vrienden zijn dan zouden ze je er allang van hebben doordrongen dat je ervoor moet zorgen dat je hulp krijgt, ook al wil die vent van je dit niet.
Ibbel schreef:TS: je hoeft maar één ding te doen als hij boos wordt: je omdraaien en weglopen.
Na een uur kom je eens terug. Gaat hij dan dubbel zo hard tekeer: omdraaien en weglopen.
Het is net als bij een paard of hond trainen: actie = reactie.
Kwartje valt vanzelf hoor.
En hij gaat echt niet dood van een keer niet aankleden, geen eten/drinken, en zélfs niet van in z'n broek pissen (je kan desnoods nog een emmer naast 'm zetten om te voorkomen dat je zelf kunt dweilen) mocht-ie ook niet zelfstandig naar de WC kunnen.
maximuss schreef:TS hoeft toch niet weg te lopen... Ik meen indertijd gelezen te hebben dat die man de trap niet meer op geraakt zonder stoellift: liftje blokkeren of de stekker eruit... En ze heeft een hele verdieping voor zich alleen...