Day Zero project

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:32

Klis schreef:
Goede lijst, cnterpstra!
Over de spaarpotten: ik had al een spaarpot waar ik geld in had zitten (gewoon zo'n doorzichtige pot met een deksel van de ikea :') ), dus daar ben ik gewoon in verder gaan sparen met mijn doelen.

En wat leuk, ik studeer ook psychologie in Utrecht, Ineke :D !

Wat leuk! In welk jaar zit je? En doe je toevallig cognitief? :))

En dat is waar MMares, in die 1001 dagen moeten we elkaar wel iets beter leren kennen!

MMares

Re: Day Zero project

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:42

Ja dat denk ik ook, zeker als ik kijk hoe vlot het nu al loopt en hoeveel er gepraat wordt over alles.

Maar ik snap wel dat men eerst elkaar zo al een beetje wil leren kennen vooraleer echt naar een meeting te gaan.

Psychologie, wat leuk. Dat interesseerde me altijd enorm, maar ik ben niet gemaakt om x-u per dag les te volgen, dan verloor ik mijn concentratie. Ik studeer beter op mezelf. Wel jammer want had er graag meer over geleerd/geweten. Vandaar dat 'mij meer verdiepen in psychologie' één van mijn doelen is.
Hebben jullie tips over welke boeken (eventueel zelfstudieboeken) aan te raden zijn om meer te leren over psychologie?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:58

MMares schreef:
Ja dat denk ik ook, zeker als ik kijk hoe vlot het nu al loopt en hoeveel er gepraat wordt over alles.

Maar ik snap wel dat men eerst elkaar zo al een beetje wil leren kennen vooraleer echt naar een meeting te gaan.

Psychologie, wat leuk. Dat interesseerde me altijd enorm, maar ik ben niet gemaakt om x-u per dag les te volgen, dan verloor ik mijn concentratie. Ik studeer beter op mezelf. Wel jammer want had er graag meer over geleerd/geweten. Vandaar dat 'mij meer verdiepen in psychologie' één van mijn doelen is.
Hebben jullie tips over welke boeken (eventueel zelfstudieboeken) aan te raden zijn om meer te leren over psychologie?

Echt leuk dat je dat als doel hebt :) Wat vind je precies interessant? De klinische kant (wat er allemaal mis kan gaan in je hoofd), de sociale kant (hoe beïnvloeden mensen elkaar), kind- en jeugdpsychologie (spreekt voor zich) of de cognitieve hoek (hoe ervaren 'gezonde' mensen de wereld)? Ik heb bij ieder onderwerp wel een interessant boek, maar dan moet ik die even uit de doos halen. Wat je sowieso kunt doen zijn filmpjes op youtube kijken. Dat vind ik echt een uitkomst, zeker als het gaat om het beter begrijpen van bepaalde stoornissen. Als je je dat ook leuk lijkt zal ik straks een paar links zoeken.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:13

@xIrlijn : Vooral de klinische en sociale kant interesseren mij. Of dat denk ik toch aaan de hand van hetgeen in op school heb meegekregen (dat was echt basis basis, denk aan het verschil tussen nature en nurture, enkele stoornissen globaal besproken, the experiment, ...). Vooral verschillende stoornissen en hoe daarmee omgaan interesseren mij. Net zoals hoe omgaan met bepaalde trauma's en dergelijke.

Filmpjes is ook een goed idee, bedankt voor de tip.

Als je goede boeken weet, het mogen ook studieboeken zijn, mag je me de namen altijd doorgeven.

Oh die linkjes zouden super zijn. Bedankt.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:22

Cnterpstra: mooie lijst! Het is duidelijk dat je er heel goed over nagedacht hebt. Ik heb als doel het geld voor alle niet gehaalde doelen aan charity te doneren, had er nog niet zo over nagedacht zoals jij het nu zegt. Maar ik zie het dat je van een negatief ding (doelen niet gehaald), iets positiefs maakt (geld doneren aan goede doel)

Goed idee Ineke :) ! Leuk om een beetje meer over iedereen te weten.

Ik zal mezelf dan ook maar even voorstellen: Mijn naam is Jetske (makkelijk te onthouden icm met mijn boktnaam lijkt me :Y) ), 20 jaar en studente Duitse taal en cultuur in Nijmegen, maar ben ook nog redelijk vaak in Leiden te vinden. Sinds mijn paard een paar jaar terug verkocht is, rij eigenlijk niet meer (op een enkele keer na). Op het moment vooral druk met studeren, reizen en musicals. En de twee laatst genoemde vind ik dan ook echt geweldig!

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:27

Ohja, zal me ook even kort voorstellen.

Ik ben Michelle, maar hoor liever Mich, 23 jaar en werkende.
Wil graag uiteindelijk halftijds te gaan werken en halftijds zelfstandige te worden (visagie, Mua, + verkoop bijhorende producten) Ik ben van België dus dat is wel een eindje :). Paardrijden heb ik al jaren niet meer gedaan omwille van gezondheidsproblemen maar ik ben de laatste tijd wel erg veel te vinden in de privéstallen van een vriendin om daar wat te helpen en tussen de paarden te zitten (en er occasioneel even op te kruipen en ze uit te stappen...ook al mag dat nog niet van de dokter maar ik voel me er goed bij dus ja.)

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:40

xIrlijn schreef:
Klis schreef:
Goede lijst, cnterpstra!
Over de spaarpotten: ik had al een spaarpot waar ik geld in had zitten (gewoon zo'n doorzichtige pot met een deksel van de ikea :') ), dus daar ben ik gewoon in verder gaan sparen met mijn doelen.

En wat leuk, ik studeer ook psychologie in Utrecht, Ineke :D !

Wat leuk! In welk jaar zit je? En doe je toevallig cognitief? :))

En dat is waar MMares, in die 1001 dagen moeten we elkaar wel iets beter leren kennen!

3e jaar nu, en ik doe kind- en jeugd! In welk jaar zit jij?

MMares schreef:

Ik zit maar 1 college per dag op school hoor :D Gewoon op de uni, dus vrij weinig contacturen en veel zelfstudie (lees: veel boeken doorspitten :') ) Misschien vind je een boek als Wij zijn ons brein van Dick Swaab interessant? En ik ga nog even verder denken of ik nog iets bedenk!

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:45

Oh dat valt goed mee. Haha, gelukkig lees ik graag, dus dat is geen probleem, het zijn die uren les volgen, gewoon zitten, luisteren en noteren die niet goed gaan bij mij. Geef me dan maar zelfstudie.

Maar uni en echt les volgen over psycholgie gaat me niet meteen lukken vrees ik. ik werk full time, ben daarnaast bezig om verder te raken met visagie, heb 3 honden en heb een lening af te betalen.
Dus minder werken zal niet gaan want dan kan ik de lening niet afbetalen en eerlijk de kosten van uni kan ik er nu niet bijnemen. Maar misschien ooit.. :)

Welke vakken heb je dan eigenlijk allemaal als ik vragen mag?

Hmm, dat boek ga ik vanavond eens opzoeken. Bedankt.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:52

Begrijpelijk ja, dan wordt een voltijd studie aan de uni wel erg veel erbij haha! Maar je erin verdiepen is natuurlijk geweldig als het je interesseert!
Ik doe nu het studiepad kind en jeugd, waar wat verplichte vakken in zitten zoals sociale en emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, psychodiagnostiek, communicatievaardigheden, ontwikkelingspsychopathologie, om maar even een aantal van vorig jaar te noemen. Dit jaar heb ik bijna alleen keuzevakken, onder andere: risicogedrag en verslaving in de adolescentie, cognitieve en lichamelijke beperkingen, ontwerpen van leeromgevingen, gedrag en gedragsproblemen op school en leerproblemen (dyslexie, dyscalculie).

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:59

Ja inderdaad, wel jammer.

Dus momenteel is het gewoon me erin verdiepen, en wie weet wat de toekomst nog brengt.

Oh klinkt allemaal heel interessant.

Ik ga enkele dingen ervan even noteren en s avonds een opzoeken.

Bedankt voor de uitleg en het zeggen van welke vakken je hebt.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:08

Graag gedaan, als je nog meer vragen hebt, mag je die altijd stellen hoor :D

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:28

Mooie lijst cnterpstra!

Interessant, psychologie. Zou het zelf nooit gaan studeren maar vind het wel heel erg interessant.

Ook maar even voorstellen dan: Anouk, 23 en woon in het verre, en vandaag ook zonnige, zuid-limburg. Ben nu begonnen aan de versnelde opleiding tot doktersassistente, maar zie nu al tegen al het extra gedoe op wat er bij komt. Denk aan introducties enzo :+ Ik ben meer iemand van, zet me in een klas en laat me leren, waar ik voor kom. Ik ben momenteel gediplomeerd dierenartsassistente, maar werk ondertussen alweer 3 jaar fulltime bij de etos en heb ook al mijn diploma assistent-drogist daar gehaald. Omdat ik niet zo commercieel ben en eigenlijk meer de medische kant uit wil gekozen om nog te beginnen aan de opleiding. Eigen paard heb ik ook nog, een heerlijke Quarter die eigenlijk een beetje veredelde grasmaaier is want zoveel rijd ik niet. Zit er wel elke week een paar keer op maar echt puur en alleen voor de lol. Hij vind het zelf helemaal niet erg overigens, grasmaaien en spelen op de wei doet ie ook het liefste :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:31

Word een gezellig topic zo!

Wageningen is voor mij (nog) niet te doen.. En ik zou dan met de trein moeten!
Ook wil ik dat mijn ouders het ook goed vinden! :)

Pff, psychologie, is dat niet heel zwaar?!
Lijkt me wel heel interresant!
Vooral de reden waarom iemand doet zoals ie doet!

Ik ben Joanna, maar zeg maar Jo :)
Ben 16 jaar en woon in the middle of nowwhere :P friesland :')
Ben niet heel sportief, maar ik vind sportem wel leuk, dus daar ga ik ook mee bezig in DZP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:34

Cnterpstra, jij hebt ook een paar pittige doelen!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:38

Jongens, vinden jullie het goed als ik straks jullie voornamen gebruik?

MMares, Wij zijn ons brein is zeker een goede! Ik denk dat je het studieboek Abnormal Psychology van D. Barlow en V. M. Durand ook heel interessant gaat vinden :) Dit is wel een boek van 60 euro, maar misschien kun je het in de bieb lenen? Hier wordt op een heel toegankelijke wijze de basis van een groot aantal stoornissen besproken. Hoe ze ontstaan, wat ze inhouden en hoe je ze behandelt. Ik vond het vooral leuk dat er ook veel voorbeelden en quotes in stonden, wat het heel tastbaar maakt.
Daarnaast vond ik het boek Social Psychology van Aronson, Wilson en Akert ontzettend leuk. Hierin wordt de basis van de sociale psychologie uitgelegd. Dit is superherkenbaar (en confronterend haha), want hierin wordt precies uitgelegd waarom mensen zo ontzettend egoïstisch handelen, groepsdruk werkt en we vooroordelen hebben bijvoorbeeld. Ook worden in dit boek een hoop (bekende) experimenten beschreven en uitgelegd, zoals Das Experiment, het Stanley Milgram experiment, experimenten over het bystander effect, enzovoort. De inhoud van dit boek was in ieder geval de reden dat ik psychologie ging studeren. (Klis, wat vond jij van die boeken? :D)

Klis, ik zit ook in mijn 3e jaar! Nu ben ik heel benieuwd of ik jou ooit in de collegezaal heb gezien haha. Het wordt een beetje offtopic zo, maar bevalt jouw studierichting?

En leuk om nu iets meer te weten over jullie! Jetske, wat leuk dat je in Nijmegen studeert! Ik woon vlakbij de campus, en heb de afgelopen twee weken weer heel wat introgroepen en papa's en mama's voorbij zien komen haha. Jouw studie ken ik helemaal niet, bevalt het? :) En ga je vooral naar musicals toe, of doe je er ook zelf aan?
Santigo_, ik kan me goed voorstellen dat de introductie wat minder is, zeker als je er al eens eentje hebt gedaan. Maar wel heel goed dat je nog een opleiding gaat doen die je echt leuk vindt :) Hoe lang duurt de versnelde opleiding? En lijkt me heerlijk om zo'n grasmaaier te hebben!
Jo, echt leuk dat we mensen uit alle windstreken hebben! Zuid limburg, Wageningen en nu Friesland er ook bij. Wat goed dat je het DZP ook wil gebruiken om iets meer aan sport te doen. Soms is een beetje druk wel nodig om nieuwe leuke sporten te ontdekken! (Zo heb ik ooit onder druk paaldansen gedaan, was echt geweldig! _O- ) En psychologie is gelukkig geen moeilijke studie. Het is alleen veel lezen, maar daar wen je snel genoeg aan. Ik vond de middelbare school met alle verplichte vakken toch wel zwaarder hoor!

Ik ga nu naar de stad om een schriftje te kopen, en dan kan mijn day zero project echt beginnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:44

xIrlijn, paaldansen? _O-
Ik houd het lekker simpel bij hardlopen en ripsticken :)

Klinkt best leuk!

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:52

Ja, je raadt een paar goeie aan Ineke! Vooral Social Psychology is voor de niet-psychologie-student-maar-wel-geintereseerd ( :') ) een interessante. Misschien is Personality Psychology van Aronson, Wilson, Akert ook leuk. Ik zal straks nog even verder in mijn kast kijken, MMares!

En ja, studie bevalt goed! Ik heb alleen wel besloten dat ik na mijn bachelor (voorlopig) geen master ga doen, maar naar de PABO ga (versneld). En bij jou?
We zijn elkaar vast een keer tegengekomen haha, kan niet anders!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:54

Het ziet eruit als een lekker divers groepje. Ik zal me ook maar even volledig voorstellen.

Ik ben Anneloes. Ik ben 22 jaar en ben 6e jaars Dierwetenschappen. Hopelijk kan ik 2 oktober met mijn colloquiem mijn laatste stukje van mijn BSc afronden (ik moet nog wat verslagen) en kan ik daarna beginnen aan mijn MSc Animal Sciences. Ik heb samen met mijn moeder een paard, Victor, en 2 shetten, Dante en Fedor. Ook heb ik 2 konijnen, 2 cavia's en thuis hebben we dan ook nog een hond (kruising schnauzer x maltezer) en op het moment 11 kippen (3 cochin kriel, 3 cochin kriel kuikens, 1 barnevelder kriel, 1 new hampshire kriel, 1 australorp-achtige oude kip en 2 new hampshire kriel kuikens).

Ik woon nu ook al ruim 5 jaar op kamers en net verhuist naar mijn derde kamer. Ik ben nog druk aan het slepen met alle spullen, uiterlijk komende maandag moet ik de sleutel namelijk inleveren.

Ik heb ooit al eens eerder een lijstje gemaakt voor het day zero project, maar toen niet echt wat mee gedaan.

Wat nog meer? Ik beweeg veel en graag, wandelen, fietsen, paardrijden, een beetje hardlopen en fitnessen. Maar ik hou ook van eten, dus ik ben altijd in de strijd met de kg's. Ik schrijf verhalen, lees boeken, teken en fotografeer. Ik vind heel veel onderwerpen interessant en ik probeer dus ook van heel veel dingen wat (tot veel) af te weten. Dat gaat met wisselend succes overigens.

Ik ben een beetje een chaoot, maar probeer toch zo veel mogelijk structuur in mijn leven aan te brengen en een bijdrage te leveren aan de levens van anderen. Zo ben ik bewonersvertegenwoordiger van mijn studentencomplex, heb ik als stage voor de klas gestaan (natuurkunde en biologie voornamelijk) en probeer ik de opgedane kennis over alles over te brengen aan anderen (o.a. via bokt, maar op de manege had ik vaak ook een groepje kinderen om mij heen).

Ik ben van nature behoorlijk positief ingesteld, soms wel wat naief, en ik probeer altijd te geloven dat alles op zijn pootjes terecht komt. Dat komt het verbazingwekkend genoeg vaak ook, ook als het eigenlijk onwaarschijnlijk lijkt dat het nog goed gaat komen.

Ik ben niet gelovig maar wel in alle geloven geïnteresseerd, als ik een religie zou moeten kiezen om te volgen, zou dat het boeddhisme zijn. Maar ik pak overal wat van mee en probeer gewoon als een goed mens te leven, zoals ik denk dat het goed is.

Ik woon nu dus in Wageningen in verband met mijn studie, maar mijn thuis is Hellevoetsluis (ik zag er nog al eentje van langs komen hier), daar ben ik net niet geboren (het ziekenhuis was nou eenmaal in Spijkenisse), maar daar is ook alles mee gezegd. Tot mijn 17e heb ik daar gewoond, daarna ben ik op kamers gegaan. Ik hoop daar ook weer naar terug te kunnen na mijn studie. Ik wil een zelfvoorzienende (keuter)boerderij beginnen met allerlei kleine bronnen van inkomsten waarmee ik (hopelijk) rondkom. Mijn ouders zijn daar gelukkig heel ondersteunend in, wat maakt dat we met enige regelmaat wat brainstormen over wat wel en niet kan.

Voor het geval jullie het nog niet door hadden. Ik heb de neiging lang van stof te zijn. Dat heeft voor- en nadelen. Mocht je vinden dat ik te lang van stof ben of ergens te lang over door blijf gaan, geef het gerust aan. Ik word af en toe zo enthousiast dat ik de signalen mis dat de anderen het wel uitgebreid genoeg vinden.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:00

Gezellig topic word het zo. Ik stel me straks ook even voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:05

X
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:07

Pff, iedereen ook rond de 22 jaar :')
Ik ben een jonkie dus :P

Neeen , je was totaal niet lang van stof :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:08

Brigitta, mooi doel heb je voor ogen :)

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:09

Nou, ik ben dus Selena zoals je al aan mijn naam ziet. Ben 14 jaar dus het jonkie van de groep :P Leefbaar in Aalsmeer, bij Amsterdam in de buurt.
Ik zit nu in 3Mavo. Ik heb nog geen eigenpaard, maar daar ben ik wel opzoek naar.
Ik rijd nu op een manege 1 keer per week en her en der weleens verschillende paarden.
Ik kijk graag tv series (staan in mijn profiel) en sporten vind ik ook leuk om te doen. Ook vind ik Engels praten, lezen, schrijven etc erg leuk. En ik ben van plan na mijn studie (of middelbare school) voor een paar maanden naar Canada te vertrekken :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:14

Ik stel me ook maar even voor!

Ik ben Esmee en ik ben 16 (in oktober 17) en ik zit in VWO 5. Ik hou van wandelen met de hond, maar heb geen hond meer :( , dus nu proberen om te motiveren te wandelen zonder hond. Ik heb waarschijnlijk een verzorgpony gevonden, op dit moment rij ik alleen op de manege. Heb lang vrijwilligerswerk gedaan, maar heb het daar
nu gewoon te druk voor.
Ook geen bijbaantje, wel ingeschreven voor krantenwijk. Verder ben ik al jaren pokemonfan, hou ik van gamen (minecraft :D), lezen en probeer ik sportiever te worden, wat ook wel in mijn lijst te zien is :)
Ook gaat Selena mij in een achtbaan sleuren en verstop ik me in haar koffer omdat ik mee wil naar Canada :')

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:17

Leuk om iedereen zo een beetje te leren kennen.

Hartelijk dank al voor de boeken en de tips.

Das Experiment vond ik zeer interessant, net zoals het Stanley Milgram experiment.

nog vergeten te zeggen over mezelf, ik heb geen kinderen, maar heb soms wel dat gevoel :) ik heb 3 honden, (een Chihuahua van ongeveer 5j, een American staffort van ongeveer 3j en een australische herder of border collie van bijna 2j)

heb ooit meegedaan aan de proeven voor de politie maar niet geslaagd :) en een tijdje geleden nog een baan aangeboden gekregen door de politie bij ons in het dorp (maar dan moet ik eerst mijn proeven halen :))

ik ga vanavond eens rondzoeken voor die boeken. Eens zien dat ik ze kan huren bij de bib, of online of via een vriendin.