Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:02

Ik snap de gedachte: 'mijn dag, dus mijn keuzes'. Maar moet je vegetariërs eens horen als er geen of nauwelijks keuze is uit vegetarische gerechten in een restaurant of op een feestje. En ja, andersom is het makkelijker: een niet-vegetariër kan wel eten wat een vegetariër eet, maar andersom niet. Ik vind het een stukje gastvrijheid als je ook rekening houdt met de niet-vegetariërs.

En precies wat pmarena zegt: sommige bruidsparen maken het wel héél bont als het gaat om de verwachtingen naar de gasten toe. Ik ben nog niet getrouwd maar vriendlief en ik hebben wel het plan om ooit te gaan trouwen. Wij willen dan een dag die we samen met de gasten beleven, dus waarbij iedereen een mooie dag heeft. Het gaat hierbij dan wel voornamelijk om ons, maar we willen ook laten zien dat we onze vrienden en familie dankbaar zijn dat we ze in ons leven hebben en deze bijzondere dag graag met hun beleven.
Ik zal dan ook nooit mensen verplichten om in een bepaalde stijl of kleur gekleed te komen (tot op zekere hoogte natuurlijk ;) )'omdat het mooi staat op de foto's en video'. Ik wil dat de gasten zich op hun gemak voelen en net als ons een mooie dag beleven. En hierbij hoort ook lekker eten vind. We zijn nu eenmaal een ras waarvoor eten een belangrijk iets is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:03

pmarena schreef:
Alleen even avondgast zijn is allemaal prima en dan overleef je het ook wel als er weinig fraais geserveerd wordt, maar als je de hele dag al af en aan er achteraan mag / moet hobbelen dan is het wel zo fatsoenlijk om de mensen die dat "getrut" de hele dag voor je over hebben, ook van goed eten te voorzien waar voor iedereen wat bij zit :j

Het staat iedereen toch vrij om weg te blijven? Ik hoop dat er niemand bij mij op de bruiloft was die vond dat hij er wat voor over moest hebben of het getrut vond; blijf dan lekker thuis denk ik dan of kom ga alleen naar een feest.

palousa_boy

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:11

Maar waarom zou je als wel vlees eter zo nodig respect moeten hebben voor de vega's en is dit nooit andersom?
Wij moeten wel vega koken, maar een vega zou nooit vlees bakken voor iemand die dat wel wil..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:13

Nou nou.... wat een gezever. Er blijft genoeg over qua eten, als er geen vlees/vis gegeten wordt. En ik kan het weten, want eet al meer dan 25 jaar zo. Je komt echt niet om van de honger als gast. Andersom daarentegen..... als ik als vega op een gemiddelde bruiloft kom, is er vaak niets te eten voor me. Meerdere keren ervaren helaas (ondanks dat ik het wel van tevoren had aangegeven).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:14

Jolien87 schreef:
Maar moet je vegetariërs eens horen als er geen of nauwelijks keuze is uit vegetarische gerechten in een restaurant of op een feestje. En ja, andersom is het makkelijker: een niet-vegetariër kan wel eten wat een vegetariër eet, maar andersom niet. Ik vind het een stukje gastvrijheid als je ook rekening houdt met de niet-vegetariërs.

.

Eigenlijk heb ik nog nooit vega's op feestjes en diners horen klagen als ze het met een stukje brood en een blad sla moeten doen, omdat er niets anders is. Dat is namelijk eerder regel dan uitzondering. Misschien omdat we dat gewend zijn? Ik maak mij daar iig niet druk van/verwacht niet van mensen dat ze rekening met mij houden
(al zullen er wel uitzonderingen zijn)

Waar ik mij wel over heb uitgelaten hier, is het feit dat veel restaurants werkelijk niets te bieden hebben. Is dat zo vreemd als je bedenkt dat het overgrote merendeel van de restaurants een zeer uitgebreide vlees en viskaart hebben maar dat de vegetariërs moeten kiezen uit 1 gerecht, in de regel pasta met groente?
Dat is toch, met een toenemend aantal vegetariërs te gek voor woorden? Hoe moeilijk kan het zijn om bv 3 gerechten aan te bieden of de mogelijkheid te geven vlees te vervangen door vleesvervangers?

Daarentegen hoor ik wel eerder mensen klagen als er geen vlees is (of niet genoeg, of niet lekker genoeg etc). .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:15

Vega's kunnen ook de bijgerechten eten van de vleesetende mensen, vega's kunnen de salades, rijst/aardappelen etc ook eten. Maar nee, voor de vega's moet wel een complete menu op tafel maar, voor vleeseters moeten zich dan weer schikken. Net zoals palousa_boy zegt, nogal krom.

liljebo

palousa_boy schreef:
Maar waarom zou je als wel vlees eter zo nodig respect moeten hebben voor de vega's en is dit nooit andersom?
Wij moeten wel vega koken, maar een vega zou nooit vlees bakken voor iemand die dat wel wil..

Gebeurt dat dan? Kom eigenlijk vrijwel nooit ergens waar rekening wordt gehouden met vega en met dineetjes en feestjes maak ik mij daar niet druk om. Begrijp ik best.

Bij restaurants ligt het anders.

(ik bak trouwens wel vlees voor mijn man en soms mijn zoon, die flex is)

Twiggy2008

Amen, Liljebo!! En zo is het..... Hoe vaak ik niet op een paar stokbroodjes en drie blaadjes sla heb moeten leven op een bruiloft.

berdien85

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens. Als er rekening gehouden moet worden met vegetariers, moet dat andersom ook kunnen. En sowieso vind ik hetgeen wat Jolien87 helemaal waar! Het zou voor mij heel belangrijk zijn dat mijn gasten ook plezier hebben..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:25

liljebo: ik ben het helemaal met je eens hoor. Met het toenemende aantal vegetariërs mag er tegenwoordig wel wat meer rekening worden gehouden met een ruimere keuze. Meestal worden hun keuzes beperkt tot een blaadje sla of net wat meer pasta, terwijl er zoveel te bereiden is zonder vlees.
Ik ben zelf ontzettend gek op vlees en vis, dus ik moet er niet aan denken om vegetarisch te eten. Ik zou dan echt wat missen. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen waarom mensen vrijwillig vegetarisch zijn, dus afgezien van de vegetariërs die het niet vrijwillig zijn omdat ze geen vlees mógen hebben. Ik vind het dan ook triest dat vegetariërs al niets meer zeggen van dat enkele blaadje sla wat ze krijgen ter vervanging van het vlees, puur omdat het inmiddels geen uitzondering meer is. Er zijn zóveel vleesvervangende gerechten.
In de pol heb ik aangegeven dat ik het niet vind kunnen dat vegetariërs hun gasten verplichten om ook maar vegetarisch te eten, puur omdat -zoals ik hierboven ook heb uitgelegd- ik vind dat je best rekening kunt houden met wat je gasten lekker vinden. Andersom vind ik dan ook wel weer dat niet-vegetariërs op hun bruiloft evengoed rekening kunnen houden met de vegetariërs door hun ook een ruimere keus te geven aan gerechten/hapjes. Het kan aan mij liggen, maar door mensen niet de keus te laten om op jouw feestje vlees te eten, puur omdat jij nou toevallig vegetariër bent, geef je op mij een signaal af dat je op één of andere manier een statement wil maken. En ik vind een bruiloft daar nu niet bepaald de gepaste gelegenheid voor. Nodig dan een keer een stel vrienden uit voor een 'vega-avond' om eens te laten zien wat je zoal kunt bereiden zonder vlees of vis.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:35

In de regel serveer ik ook hier bij feestjes wel vlees/vis omdat mijn echtgenoot ernstig vleesliefhebber is. Bruiloft komt er niet meer, dus daar hoef ik niet over na te denken. :)

Maar ik serveer geen grote hoeveelheden vlees/vis. Dat vind ik niet nodig. (ben erg tegen verspilling en al helemaal tegen verspilling waar dieren voor zijn gestorven) Ik zorg voor voldoende andere lekkere hapjes, waar gewoon iedereen van kan genieten.

Wil wel nog altijd graag een keer een vegadineertje organiseren voor vrienden... kijken wie het aandurft. Zeg het dan gewoon erbij en dan mogen ze zelf kiezen of ze dat leuk vinden of niet. Als ze dat niet zien zitten, mogen ze dat gewoon zeggen. Even goede vrienden. Maar gewoon om eens te laten zien dat er meer is dan een blaadje sla :)

Overigens staan hier nu weer de kranten vol van een paar denen, die gestorven zijn doordat ze via het eten van varkensvlees een antibiotica resistente bacterie via het eten van varkensvlees hebben binnen gekregen. Het zoveelste vleesschandaal.
Ik zie alleen maar steeds meer redenen om geen vlees te eten :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:39

Ik vind dat je als gast lekker eet van wat er is, en als je niet zeker weet of er wat voor je bij zit wat je mag eten, dat je dan zelf wat meeneemt wat je wel mag. Pas was ik met een paar vriendinnen op een bruiloft van een andere vriendin, waarvan eentje veganistisch eet. Nu waren er waren vrijwel alleen zoete/cake-achtige dingen verwerkt met zuivel (en gelukkig voor haar ook een bak met alleen vers fruit wat ze wel kon eten), maar ik heb haar meerdere keren horen zeggen dat 'ze zo'n honger had'. En daar kan ik dan weer slecht tegen. Zorg dat je zelf wat regelt of klaag er niet over.

Ik vind het trouwens prima kunnen dat je je eigen bruiloft organiseert zoals jij dat wil. Soms vind ik het wel gek dat er vanuit wordt gegaan dat wanneer iemand geen vegetarier is, diegene vlees automatisch heel graag eet. Ik ben zelf veel meer gek op dingetjes met kaas, lekkere salades, maar vaak zijn de vega-dingen beperkt in aantal en wordt er dan toch een beetje bijverteld dat die alleen voor de vegetarische eters zijn. Jammer want ik ben er vaak veel gekker op dan vlees.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:47

Dan ga je als vleeseter dus helemaal voorbij aan het principe van het bruidspaar als die principieel vegetarier is. Die WILLEN geen dode dieren op hun feest. Die willen niet dat er dieren geslacht zijn voor hun feest. Een vegetariër kan dan misschien niet zonder gewetensbezwaren vlees serveren. Dat is heel wat anders dan een vleeseter die iets vegetarisch serveert.

Daarbij ken ik geen enkele vegetarier die zeurt, en ik ken er veel. We zijn het zo vaak gewend on slechts wat sla met friet te eten, en zeker op zoiets als een bruiloft vind ik dat helemaal geen probleem.

Echt het gaat voor vegetariërs om principes die misschien wel diep zitten en ze op hun dag even niet op zij willen zetten. Een beetje respect daarvoor van vleeseters zal niet misstaan. Want overal is nog steeds de grootste keuze voor vleeseters hoor. Niet zo miepen over een dagje.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 19-05-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:48

Inderdaad Sunrise_. Volgens mij denkt een bepaald deel van de vegetariërs dat vleeseters altijd maar grote bergen vlees vreten. :=
Andersom zijn er ook zat vleeseters die denken dat vegetariërs alleen maar groenten, fruit, blaadjes sla en brood eten.
Als je veganistisch bent en je weet dat er ook gegeten gaat worden, dan zul je dit denk ik toch moeten doorgeven aan de ceremoniemeester. Ik zou er eerlijk gezegd ook niet aan hebben gedacht als een veganist naar mijn bruiloft komt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:51

persoonlijk vind ik het in nederland wel meevallen.
heb maar 1 keer een sugeestie hoeven te doen naar de kok om notengehakt met bloemkool te maken, staat nu ook daar op de kaart :D
de beste man was zo dankbaar dat ik gratis mocht eten.

in het buitenland kijken ze je aan alsof je een tik van de molen hebt gehad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:52

Jolien87 schreef:
Als je veganistisch bent en je weet dat er ook gegeten gaat worden, dan zul je dit denk ik toch moeten doorgeven aan de ceremoniemeester..

Oh maar daar houden we rekening mee, hoor je dan. Blijkt later dat ze bedoelen dat er ook sla en brood is :+ Ik heb dat allang opgegeven. Zorg gewoon dat ik niet stik van de honger als ik naar zo'n feest ga en vermaak mij dan toch wel prima met een broodje en een vruchtje
(heb zelf niet eens graag sla :+ )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:05

Er werd hier een opmerking gemaakt dat de kok z’n best waarschijnlijk niet had gedaan, maar ik vraag mij af of dat wel zo is. Immers stel je als bruidspaar het eten samen en ga je langs om het e.e.a. te bespreken. Als je er dan voor kiest om het voorgerecht te laten bestaan uit een pluk sla, 6 plakken tomaat en komkommer dan heb je als kok weinig variatiemogelijkheden en als dat t enige is dat je kunt aanbieden als restaurant idd weinig fantasie, maar ook als bruidspaar had je dan kunnen zeggen is dit ut? Ik weet natuurlijk niet hoe het hier is gegaan, voor hetzelfde geldt heeft het bruidspaar gewoon gezegd graag iets vegetarisch en dat was het. Hoe dan ook ik vond het écht een gemiste kans om mensen kennis te laten maken met vega en ik heb er echt veel mensen iets over horen zeggen (die dag, maar helaas zelfs nu nog).

De opmerking over de mayo maakte ik eigenlijk expres. Het eten was bijna macrobiotisch te noemen en dan komt er écht bagger bagger vette mayo voorbij zetten. Ik vond de mayo eigenlijk buiten de toon vallen := Dan de vraag had het uitgemaakt als het een schnitzel was geweest. M.i. serveer je dat niet op een bruiloft, maar de vraag heeft mijn opvatting wel gesterkt om mensen te laten kiezen en niet voor ze te laten kiezen (en iig niet zó beperkt).

Dan wordt er gezegd het is een bruiloft, mijn bruiloft dus ik beslis en dat je dan zo moeilijk doet over eten... In dit topic wordt idd het eten uitvergroot, omdat het hier immers over de vraag gaat kun je het maken dat..? Logisch dus dat hier eten wordt uitvergroot. Een dag bestaat inderdaad uit meer, maar hier bespreken we dus alleen het eten. Non-issue.

Dan dus de opmerkingen mijn dag, dus ik bepaal. Ik vind dat eigenlijk vrij egoïstisch klinken. Het is idd jullie bruiloft, maar je nodigt wel gasten uit om het daarmee te vieren. Die nodig je niet voor niks uit, die mensen betekenen wat voor je (en dan zeg je imo niet als ze het niet bevallen hebben ze pech) en het lijkt mij dat je je mooie dag ook mooi wil vieren en dat het dus ook een dag is waar jullie én zij leuk op terug kunnen kijken. En niet met oh ja dat rare eten..

Eten weggooien zou ik ook geen voorstander voor zijn, dus in dat licht zou buffet afvallen en zou je beter voor een (keuze) menu kunnen kiezen.

Het argument als ik een restaurant ga eten dan kan ik ook geen (goed) vega eten dus waarom zou ik dan wel moeite doen voor een vleeseter is natuurlijk vergelijkbaar met wat u niet wil dat u geschiedt… En zo verandert er natuurlijk nooit wat.

En als ik dan de reacties door blijf lezen kan ik eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat vega’s veel eerder geneigd zijn om in een egoïstisch hoekje te zitten en voor een ander te beslissen wat ze moeten eten (wat zij eten dus), terwijl de vleeseter eerder zijn best zou willen doen om voor iedereen wat klaar te zetten, dus vlees (vis) én vega.

Mijn conclusie is dus eigenlijk kun je het maken.. Ja je kan het maken, want je gast heeft op dat moment weinig keuze. :+ Vind ik het netjes nee dat zeker niet. En als je het wel wil doen, ga dan de uitdaging om aan om er wat leuks van te maken. Maar ik zou de keuze willen geven aan de gast. Je wil samen met hen een leuke dag en dus wil je ook hen een plezier doen. Je zal wellicht nooit iedereen tevreden kunnen stellen, maar probeer in ieder geval wel voor 99% te gaan door een keuze te geven. En als het dan nog moeilijk is kiezen ze maar voor hetgeen ze het meest lekkers lijkt, hebben ze er iig wel zelf voor gekozen. Je moet er iig sámen een mooie dag van maken, als bruidspaar en als gast voor en met elkaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:16

Sammie schreef:
En als ik dan de reacties door blijf lezen kan ik eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat vega’s veel eerder geneigd zijn om in een egoïstisch hoekje te zitten en voor een ander te beslissen wat ze moeten eten (wat zij eten dus), terwijl de vleeseter eerder zijn best zou willen doen om voor iedereen wat klaar te zetten, dus vlees (vis) én vega.

.

Ik heb toch wel hele andere ervaringen, zoals je kunt lezen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:18

Dat kan, maar volgens mij heb ik dáár ook al een opmerking overgemaakt.

Overall conclusie uit dit topic is toch echt datgeen wat je quote.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:19

Sammie schreef:
Er werd hier een opmerking gemaakt dat de kok z’n best waarschijnlijk niet had gedaan, maar ik vraag mij af of dat wel zo is. Immers stel je als bruidspaar het eten samen en ga je langs om het e.e.a. te bespreken. Als je er dan voor kiest om het voorgerecht te laten bestaan uit een pluk sla, 6 plakken tomaat en komkommer dan heb je als kok weinig variatiemogelijkheden en als dat t enige is dat je kunt aanbieden als restaurant idd weinig fantasie, maar ook als bruidspaar had je dan kunnen zeggen is dit ut? Ik weet natuurlijk niet hoe het hier is gegaan, voor hetzelfde geldt heeft het bruidspaar gewoon gezegd graag iets vegetarisch en dat was het. Hoe dan ook ik vond het écht een gemiste kans om mensen kennis te laten maken met vega en ik heb er echt veel mensen iets over horen zeggen (die dag, maar helaas zelfs nu nog).

De opmerking over de mayo maakte ik eigenlijk expres. Het eten was bijna macrobiotisch te noemen en dan komt er écht bagger bagger vette mayo voorbij zetten. Ik vond de mayo eigenlijk buiten de toon vallen := Dan de vraag had het uitgemaakt als het een schnitzel was geweest. M.i. serveer je dat niet op een bruiloft, maar de vraag heeft mijn opvatting wel gesterkt om mensen te laten kiezen en niet voor ze te laten kiezen (en iig niet zó beperkt).

Dan wordt er gezegd het is een bruiloft, mijn bruiloft dus ik beslis en dat je dan zo moeilijk doet over eten... In dit topic wordt idd het eten uitvergroot, omdat het hier immers over de vraag gaat kun je het maken dat..? Logisch dus dat hier eten wordt uitvergroot. Een dag bestaat inderdaad uit meer, maar hier bespreken we dus alleen het eten. Non-issue.

Dan dus de opmerkingen mijn dag, dus ik bepaal. Ik vind dat eigenlijk vrij egoïstisch klinken. Het is idd jullie bruiloft, maar je nodigt wel gasten uit om het daarmee te vieren. Die nodig je niet voor niks uit, die mensen betekenen wat voor je (en dan zeg je imo niet als ze het niet bevallen hebben ze pech) en het lijkt mij dat je je mooie dag ook mooi wil vieren en dat het dus ook een dag is waar jullie én zij leuk op terug kunnen kijken. En niet met oh ja dat rare eten..

Eten weggooien zou ik ook geen voorstander voor zijn, dus in dat licht zou buffet afvallen en zou je beter voor een (keuze) menu kunnen kiezen.

Het argument als ik een restaurant ga eten dan kan ik ook geen (goed) vega eten dus waarom zou ik dan wel moeite doen voor een vleeseter is natuurlijk vergelijkbaar met wat u niet wil dat u geschiedt… En zo verandert er natuurlijk nooit wat.

Mijn conclusie is dus eigenlijk kun je het maken.. Ja je kan het maken, want je gast heeft op dat moment weinig keuze. :+ Vind ik het netjes nee dat zeker niet. En als je het wel wil doen, ga dan de uitdaging om aan om er wat leuks van te maken. Maar ik zou de keuze willen geven aan de gast. Je wil samen met hen een leuke dag en dus wil je ook hen een plezier doen. Je zal wellicht nooit iedereen tevreden kunnen stellen, maar probeer in ieder geval wel voor 99% te gaan door een keuze te geven. En als het dan nog moeilijk is kiezen ze maar voor hetgeen ze het meest lekkers lijkt, hebben ze er iig wel zelf voor gekozen. Je moet er iig sámen een mooie dag van maken, als bruidspaar en als gast voor en met elkaar.

Waarom snap je het verschil niet van het principiële, het geweten? Het gaat er voor een principiële vegetariërs niet om dat ze egoistisch willen zijn, alleen ze willen/ kunnen geen dode dieren serveren op hun feest, omdat zij dan voor die dode dieren gezorgd hebben.
Dat principiële bezwaar hebben vleeseters niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:26

Ze willen het niet. Ze kunnen het wel, maar ze willen het niet. (FYI dat enige bruidspaar waarmee ik dit topic weer een zetje gaf was niet principieel :+ ) En daarmee bepalen ze voor een ander wat ze moeten doen. En of een vleeseter uit principe wel of geen vlees eet is ook heel persoonlijk en kun je helemaal geen oordeel over vellen evenals dat je dat niet zou moeten doen over een vega. Want een principiële vleeseter zou dus ook alleen maar vlees (mogen) serveren naar deze maatstaven en dat vind ik eigenlijk net zo erg.

Prima als je bepaalde normen en waarden hebt, maar die opleggen aan een ander geldt blijkbaar alleen voor de vega :+ Want een vleeseter zou die niet hebben…? Dat klinkt een beetje het is mijn weg of de snelweg. Mijn keuze of geen keuze.. Dát vind ik dus net het stukje egoïsme dat om de hoek komt kijken. Niet nodig. Heeft dus niet met snappen te maken, heeft met ik kijk er gewoon anders tegen aan te maken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:34

Sammie schreef:
Ze willen het niet. Ze kunnen het wel, maar ze willen het niet. (FYI dat enige bruidspaar waarmee ik dit topic weer een zetje gaf was niet principieel :+ ) En daarmee bepalen ze voor een ander wat ze moeten doen. En of een vleeseter uit principe wel of geen vlees eet is ook heel persoonlijk en kun je helemaal geen oordeel over vellen evenals dat je dat niet zou moeten doen over een vega. Want een principiële vleeseter zou dus ook alleen maar vlees (mogen) serveren naar deze maatstaven en dat vind ik eigenlijk net zo erg.

Prima als je bepaalde normen en waarden hebt, maar die opleggen aan een ander geldt blijkbaar alleen voor de vega :+ Want een vleeseter zou die niet hebben…? Dat klinkt een beetje het is mijn weg of de snelweg. Mijn keuze of geen keuze.. Dát vind ik dus net het stukje egoïsme dat om de hoek komt kijken. Niet nodig. Heeft dus niet met snappen te maken, heeft met ik kijk er gewoon anders tegen aan te maken.

Amen!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:41

*waarom doe ik dit nog .. diepe zucht*

Ik ben zelf vegetarisch, al 13 jaar ondertussen. Ik zou zelf wel vlees serveren op mijn bruiloft, als die ooit komt, omdat mijn vriend wel vlees eet en omdat ik er op feestjes ect. geen probleem mee heb om vlees te serveren.
Maar .. ik vind, dat als het bruidspaar hier niet voor kiest. Je ook niet moet mieren. Zie het als iets wat hun ding/geloof is. Als je op een bruiloft bent van een buitenlandsechtpaar ga je toch ook niet zeuren dat er achteraf geen zak friet is en dat het eten te pittig was?

En trouwens ... er is genoeg keuze als je een goede vegetarische kok hebt. Je hoeft echt niet van sla blaadjes te leven. Maar dan komt vaak weer om de hoek dat je het niet wilt proberen, want bah ... het is nepvlees. Dat vind ik dan weer en beetje flauw :)

Daarnaast komt het inderdaad zo vaak voor dat er geen vegetarisch is. Bij mensen thuis vind ik dat helemaal geen probleem, ik ben anders .. ik pas me aan.
Maar als ik dik geld moet neerleggen vind ik het een heel ander verhaal! Er zijn mogelijkheden tot vegetarisch eten genoeg tegenwoordig (veel meer dan alleen dat stuk karton/vega burger van de appie 12 jaar terug). Als ik dan bijvoorbeeld 1000 euro betaal voor een vliegticket, duidelijk aangeef vegetarisch te zijn!, en vervolgens nog appels en twee koekjes zit te eten 24h lang .... sja dat vind ik wel een beetje triest.
Zelfde verhaal voor een restaurant waar ik 20 euro mocht neertellen voor het enige vegetarische gerecht wat bestond uit: witte rijst, gele curry saus, en een diepvriesgroentepakket. Nou .. dat vind ik echt niet kunnen sorry. Verder als ik in het buitenland uit eten ga ben ik allang blij als er iets zonder vlees tussen blijkt te zitten :) is vegetarisch vaak gewoon nog minder ingeburgerd. (of ik zou alleen naar indonesie op vakantie moeten gaan :D ).

Oftewel; leven en laten leven, erg fraai als je de mensen waar je te gast ben afstempelt als egoïsten..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:44

Sammie schreef:

Je legt altijd iets op aan een ander, want op anders zou zou je alles moeten serveren. Als ik dan geen rijst serveer, leg ik dat mensen op, als ik geen Nederlands talige muziek draai leg ik dat ook een ander op.

Ze kunnen het niet vanuit hun gewetensbezwaren. Een moslim kan het niet vanuit zijn geloof. Dat is niet een kwestie van willen per se, er tegen in gaan gaat tegen het geweten in, en dan noem ik het niet meer kunnen.

Je maakt altijd keuzes voor je gasten. Ook bij een buffet, ook bij een menu, ook als je een dj of een band kiest.

Ik ken geen enkele principiële vleeseter, nog nooit van gehoord, die zullen er bar weinig zijn. Trouwens een vleeseter kan alles eten wat een vegeterarier eet. Niemand eet alleen vlees. Er blijven nog miljoenen keuzes over.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 19-05-14 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:45

Sammie schreef:
En daarmee bepalen ze voor een ander wat ze moeten doen.

Valt mee hoor :) Zo excommuniceren de meeste vega's niet de familieleden die vlees blijven eten. Ze bepalen hooguit op hun feest wat er gebeurt.

Citaat:
Prima als je bepaalde normen en waarden hebt, maar die opleggen aan een ander geldt blijkbaar alleen voor de vega :+ Want een vleeseter zou die niet hebben…?

Het eten van vlees is inderdaad geen morele norm of waarde van de niet-vegetarier. Als je als vleeseter wel andere normen hebt (bv geen kunstmatige toevoegingen, geen gmo of uitsluitend biologische teelt) dan zou ik zeggen: pas het toe :j

Citaat:
Heeft dus niet met snappen te maken, heeft met ik kijk er gewoon anders tegen aan te maken.

En dat heeft weer te maken met het niet snappen van het verschil tussen het serveren van vlees voor vegetariers en het serveren van maaltijden zonder vlees voor vleeseters. Vleeseters eten namelijk ook de dingen die vegetariers eten, ze eten ook groente en aardappelen en rijst en sausjes. Vegetariers eten geen vlees. Dat zijn dus niet elkaars tegenpolen, maar verschillende zaken!

Daarnaast valt me op dat fanatieke 'ik heb recht op vlees'-aanhangers denken dat er veel rekening gehouden wordt met vegetariers, en dat ze daarom recht hebben dat er ook met hen rekening gehouden wordt. Maar eh... zolang vegetariers over het algemeen inderdaad een verlepte salade en wat frietjes krijgen, hebben ze natuurijk in principe ook het recht om dat hun gasten weer voor te zetten. (What goes around comes around :D )

Ik zou het niet doen trouwens - er is zoveel lekker en creatief eten. Maar ik geloof dat ik mensen die zo zeuren als sommigen hier in het topic, uberhaupt liever niet op mijn feest zou willen hebben :) En omdat je mensen aantrekt die vaak wel een beetje hetzelfde denken over dat soort zaken, zit mijn kennissenkring gelukkig ook niet zo in elkaar :)