Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:13

Naamloos1 schreef:
Even een vraagje aan degene die met boodschappengeld werken, ik ga vanaf a.s week met boodschappengeld starten. 35 p.w.
Stel nou dat ik bv 4 euro overhoud de ene week.. Wat doen jullie daarmee? Leggen jullie dat in het envelopje voor die week erop? Dus dat je dan 4 euro extra te besteden hebt evt, en als je het alsnog aan het eind van de hele maand over hebt, dit sparen?
Of sparen jullie gelijk die 4 euro? Dus dit niet als evt. extra bij de week erop leggen?

Die kun je opsparen, altijd handig voor een onverwacht aan te schaffen cadeautje of iets anders onverwacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:17

Naamloos1 schreef:
Even een vraagje aan degene die met boodschappengeld werken, ik ga vanaf a.s week met boodschappengeld starten. 35 p.w.
Stel nou dat ik bv 4 euro overhoud de ene week.. Wat doen jullie daarmee? Leggen jullie dat in het envelopje voor die week erop? Dus dat je dan 4 euro extra te besteden hebt evt, en als je het alsnog aan het eind van de hele maand over hebt, dit sparen?
Of sparen jullie gelijk die 4 euro? Dus dit niet als evt. extra bij de week erop leggen?

Sparen :j
Gewoon in een aparte lade leggen als een noodpotje :) (bv als ik jarig ben, geef ik meer uit aan boodschappen die week of voor een nieuwe fietsband oid :+ )

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:23

Lol Varekaj, ik doe het andersom :P nadat ik boodschappen heb gehaald gooi ik mijn 2 euro/1 euro en 50 ct uit mijn portomonee in een apart bakje, daarmee 'spaar' ik gauw zo'n 20 euro in de maand

Davinia_

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:25

Ik heb een tijdje alleen 2 euro muntstukken gespaard, tikte ook hard aan. Had gerust zo'n 300 euro in een jaar gespaard :) . Nu doe ik dat niet meer, want ik kom altijd kleingeld te kort bij de parkeergarages, omdat ik vooral veel pin.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:56

kohtje schreef:
Hebben jullie dan niet met dat zelfgebakken brood dat het de volgende dag eigenlijk niet meer te eten is?

Tosti's of wentelteefjes van maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:41

Nee eigenlijk niet. Uiteraard moet je het ook geen week laten liggen :+ Vriendin ging dat ook een keer doen en was verwonderd dat het na 5 dagen pootjes had gekregen (lees: haar erop) en ze vond dat zo vies, dat had ze met het brood uit de supermarkt niet! Nou, dan wil ik niet weten wat voor massa bewaarmiddelen daarin zitten. Sowieso, wie doet er nu een week met 1 brood? Dan eet je er toch gewoon te weinig van als in amper 2 sneetjes/dag?

Wat ik zo leuk vind aan Colruyt in België zijn soms hun extra kortingen van -3%. Dat is mss niet veel denk je, maar dat is dan wel op een hoop producten. Vaak merkproducten maar met die 3% extra korting worden ze wel ineens goedkoper dan de huismerken :)* Soms even puzzelen en tellen, maar dan kan je ook eens een keer iets "duurders" inslaan wat je anders moet laten liggen. En af en toe is die korting nog eens bovenop een andere korting gezet. Nadeel: bij zo'n extra kortingdagen is het steeds retedruk in de winkel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:45

Miepie77 schreef:
Air schreef:
Maar een brood koost toch ook geen drol? :+
Ik gok dat je duurder uit bent als je alles meetelt met zelf brood maken dan een brood kopen...

als je van 50 euro in de week alles moet doen, telt alles ook een duur brood van 2 euro

Even je eerste gedeelte vind ik niet echt ergens opslaan, zou het fijn vinden als ik lekker 50 euro per week kan besteden zeg. Ik hou toch liever mijn spaargeld.
Een duur brood van 2 euro is hier niet van toepassing, zelfs bij de AH kost een brood geen 2 euro.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:48

Ik doenstraks toch echt wel een week met een brood hoor, ik ontbijt namelijk niet met brood, dan heb ik na een uurtje al weer honger namelijk.

Als het gaat schimmelen is het vochtig bewaard, das uberhaupt niet slim.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:52

Goede tips komen er voorbij in dit topic.
Ik zou ook echt zuiniger moeten doen. Niet dat ik nu zoveel inkomen heb, maar wat ik heb gaat ook op,

Wat is nou voor 1 persoon ongeveer een redelijk bedrag om te besteden aan boodschappen per week? 50 euro in de week inclusief tanken ga ik niet redden, want dat ben ik ongeveer kwijt aan alleen het tanken. Daar kan ik ook niet echt op bezuinigen. Maar aan welk bedrag zou ik moeten denken voor alleen de boodschappen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:03

Ik ben gemiddeld 15 euro per week kwijt aan boodschappen, voor zover ik nu kan inschatten.
De ene week ben ik meer kwijt dan de andere week, omdat ik dan wat meer voorraad aanleg bijvoorbeeld, zoals vlees en aardappels.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:05

15 euro maar? :oo
Hoe doe je dat?

Haal je ook groenten en fruit? En zitten hier ook schoonmaakmiddelen, shampoo's etc bij in?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:11

Nee schoonmaakmiddelen, shampoo ed. zit er niet bij in hoor, dat haal ik niet bij de supermarkt haha :P Schoonmaakmiddelen en verzorging kan je het beste naar de Action ed. gaan en naar Op=op winkels. Dat scheelt een hoop met de supermarkt en gewone drogist.

Ik had het eerlijk ook niet gezegd dat ik per week zo weinig zou uitgeven haha, maar ik ben wel redelijk zuinig en koop gewoon geen dingen die ik niet nodig heb.. Vlees eet ik niet meer iedere dag dus haal goedkoop vlees zoals gehakt en kip, en dan niet maar voor 1 portie maar voor meerdere zodat je in kan vriezen. Groenten en fruit zitten hier ook bij in... maar ik lust weinig groente dus het is voornamelijk broccoli, spinazie, bloemkool ed. Van fruit vind ik het jammer dat nectarines zo duur zijn, zijn zo lekker!
Ik doe boodschappen bij de Jumbo, ik heb dingen vergeleken met de Appie en vrijwel ieder product is dan net 10 cent goedkoper dan bij de Appie, maar in totaal scheelt dat dan goed. Een zak aardappels van 3 kilo scheelt zelfs een euro!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:22

Oke.. Ja ik doe ook altijd bij de Jumbo.. Scheelt echt veel :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:59

Annemiek80, slim inderdaad om met maandgeld te werken! Ik doe het steeds met weekgeld, maar bv as dinsdag moet ik nieuw kattenvoer halen (grote zak, 40 euro) en dat tikt flink aan op je weekgeld. Vorige keer heb ik een kleine zak gekocht (ivm de besteding), maar die was in verhouding 3x zo duur!

Air, 15 euro per week, wow!
Ik heb afgelopen zaterdag boodschappen voor een week gehaald voor 3 personen voor 54 euro, vond ik al knap :o

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:11

Ik ga dinsdag weer eens langs de macro. Ik koop daar altijd weinig want vind ze met veel dingen absurd duur. Maar ze hebben vaak wel goede aanbiedingen, dus daarvoor ga ik wel. Ik kom er ook praktisch langs gereden van huis naar werk, dua dat is ook mooi mee genomen.

Ze hebben deze week kilo kip voor 4.77. ( wel per schaal van 3kg, maar vries hrt gewoon allemaal in)
Vleeswaren 1.05 per pakje ipv ruim 2 euro
Appelsientje, 78 cent per pak. Drinkt mn vriend graag 3 pakken in de week met zn 2en, dus daar maar een paar dozen van inslaan. Om te voorkomen dat daar meer van gedronken wordt omdat je meer hebt staan rn je voordeel dan weg is, schrijf ik weeknummers op de pakken. Op die manier houden we in de gaten dat we niet meer drinken dan anders.
Toiletpapier. 64 rollen page toiletpapier voor 13, 62 of van een ander merk 48 rollen voor 7.98.
Witte reus waspoeder 1+2 gratis! Had pas nog een goede deal, maar deze kan ik toch ook echt niet laten staan. Heb dan volgens mij echt voor de komende 2 jaar voorraad.
Andrelon shampoo. 8 flessen voor 10.88
Alle prijzen zijn al inclussief btw.

Ik ga dan wel vet over mijn budget heen, maar een paar aanbiedingen zijn echt te goed om te laten schieten.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:17

Air schreef:
Groenten en fruit zitten hier ook bij in... maar ik lust weinig groente dus het is voornamelijk broccoli, spinazie, bloemkool ed. Van fruit vind ik het jammer dat nectarines zo duur zijn, zijn zo lekker!

Deze weken zijn ze vaak in de aanbieding! Aankomende week bijvoorbeeld bij de Deen. Ik koop ze ook alleen met korting, anders heb ik het er, hoe lekker ook, echt niet voor over. Nu heb ik ze bijna iedere week, aangezien ze bijna iedere week wel ergens in de aanbieding zijn!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:59

Ik haal in de Jumbo bruin brood voor ongeveer 1,89 ofzo denk ik? Daar eet ik ca. 5 sneetjes per dag van, dus kan bijna een week met zo'n brood doen. Ik eet op brood vrijwel alleen maar dingen die lang bewaard kunnen worden zoals pindakaas en sandwichspread, dus in de praktijk kost ontbijt en lunch me eigenlijk geen drol... brood vind ik nou echt de minste kosten :o

Fruit vind ik altijd wel erg duur... koop soms wat als het in de aanbieding is, maar anders niet. De betaalbare dingen zijn vaak te koop dan in netjes etc, maar die krijg ik in m'n eentje niet op, dus dat werkt ook niet...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:32

Vriendlief eet hier een brood weg in twee dagen, dus dat zijn 15 broden per maand, dat is alleen al voor hem zo'n 25 euro per maand. Ik ben hier echt het meest kwijt aan brood.
Verder werk ik ook met een maandbudget van rond de 100 euro, incl wasmiddel en shampoo enzo. Dat is dus 25 euro per week voor 2 personen. Ik kijk heel goed naar aanbiedingen, heel veel euroshopper.. We zijn heel zuinig met shampoo en douchegel en wc papier en wasmiddel.. En ik haal veel voordeelverpakkingen. Volgend jaar wordt mijn groentetuin giga vergroot :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:32

Qua shampoo: ik koop alleen nog dure shampoo bij de kapper, omdat mijn haar anders echt een ramp wordt waarbij herstel echt lang duurt. Voordeel van die shampoo's is dat je er weinig van nodig hebt en dus erg lang mee kan doen. Zo kocht ik vorig jaar april een flesje van 500ml voor €17 en daar heb ik mee gedaan tot mei dit jaar, dus meer dan 12 maanden. Ik was mijn haar gemiddeld 3x/week en bij warm weer uiteraard meer tot dagelijks. Op zich even een hap uit je budget maar verder wel de moeite waard vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:46

8nnemiek schreef:
Vriendlief eet hier een brood weg in twee dagen, dus dat zijn 15 broden per maand, dat is alleen al voor hem zo'n 25 euro per maand. Ik ben hier echt het meest kwijt aan brood.
Verder werk ik ook met een maandbudget van rond de 100 euro, incl wasmiddel en shampoo enzo. Dat is dus 25 euro per week voor 2 personen. Ik kijk heel goed naar aanbiedingen, heel veel euroshopper.. We zijn heel zuinig met shampoo en douchegel en wc papier en wasmiddel.. En ik haal veel voordeelverpakkingen. Volgend jaar wordt mijn groentetuin giga vergroot :D

Kijk eens naar vastbrood, dat is steviger en vult meer, dat opgklopte brood geeft geen vulling. Misschien kan hij wennen aan yoghurt met muesli en wat fruit erbij, dat vult is gezond en dan kan je half om doen...sinds ik geen brood en kaas meer koop scheelt dat aanzienlijk. Ik kook meer en dat is dan de lunch voor de volgende dag. Voor de liefhebbers eens te proberen. Veel gezonder, geeft goede vulling en energie voor de dag zelf en goedkoper. Alleen Nederland kent een broodmaaltijd, maar die voedt niet en maakt vaak dik. Groenteprakjes met bv rijst, pasta als koude salade...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:52

Ik lees regelmatig mee in dit topic maar zie nu een maandbudget van 100 euro voorbij komen... Zit ik dan echt zo belachelijk hoog met mijn 300 euro per maand voor 2 volwassenen, 1 schoolgaande kleuter en een hondje? Van die 300 wordt wel alles betaald: KVV voor de hond, eten, drinken, schoonmaakmiddelen, tampons (o.b.), shampoo, fruit, snoep, vlees, vegetarische vleesvervangers voor mij gezichtscrème, deo, vuilniszakken, enz enz.
Probeer hier wel goeie tips uit te filteren die ik in het dagelijks leven toe kan passen, al doe ik al zuinig vind ik zelf.

Het wisselt wel, de ene maand heb ik 50 euro over en de andere maand komt ik 20 euro tekort. Ligt er aan of ik dan weer dingen groot inkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:57

Een schoolgaande kleuter heeft misschien nog pampers nodig of speciale broekjes, spulletjes voor school en dergelijke. Die zijn vaak niet goedkoop, dus ik zou me daar niet op verkijken. Iemand die veel vlees eet gaat ook hoger in budget zitten dan iemand die meer groenten eet enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:00

Hangt misschien ook van de supermarkt af waar je koopt. Vleesvervangers zijn duur. Maar je hoeft niet elke dag vlees of vleesvervangers te eten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:04

Gister op een verjaardag kwam sparen - spaargeld ter sprake.
Omdat ik weinig uitgeef aan boodschappen kunnen we relatief veel sparen. Mijn zwager vroeg hoeveel ik dan uitgaf per week aan boodschappen (2 volwassenen). Toen ik zei dat dat per week 30-40 euro was schrok hij toch wel.
Zij proberen (met zn 2-en) elke week onder de 125 euro te blijven, wat vaak niet lukt.
En dat wij daarvoor gewoon elke dag een stukje vlees hebben en gewoon groente en fruit eten was niet mogelijk volgens hem :n

Nu scheelt het dat mijn vriend liever een bal gehakt eet dan een biefstukje. "Luxe" vlees hebben we dus gewoon niet. Die bal gehakt vind hij lekkerder, net als kipfilet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:04

We hebben op zich al behoorlijk vast brood, maar het is een magere kerel van bijna 2 meter, en een vol gevoel kent ie volgens mij niet eens :+ maar hij wil, zeker op zijn werk, gewoon elk uur even snel iets naar binnen kunnen schuiven, en met yoghurt en muesli en kliekjes gaat dat zo lastig. En dan is ie ook nog eens lekker eigenwijs, fruit vindt meneer niet lekker genoeg :roll: 's Morgens eet ie wel cornflakes ipv brood. Voor overdag hebben we al gezocht naar extra dun gesneden brood, ook vanwege al dat zout wat je binnen krijgt door zo veel brood te eten, maar dat hebben we nog niet kunnen vinden.
Kaas kopen we altijd bij de AH, 6 euro voor een kilo voor oude kaas, en de jonge is nog goedkoper. Daar doen we dan ook weer een maand mee.