Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:16

Ik vind het ook een fijn gevoel te weten dat God er is als ik kijk naar wat sommige mensen elkaar ongestraft aan kunnen doen.
Bijvoorbeeld moordenaars of verkrachters die nooit gevonden worden en met hun verschrikkelijke daad ongestraft weg komen of dat er niet genoeg bewijs is en ze daarom niet gestraft worden.
Dan geeft het mij rust dat er een moment zal komen dat deze mensen voor God komen te staan en ze daar aan hun straf niet zullen ontkomen.

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze met die gedachte niet zouden kunnen leven en liever gerechtigheid zien tijdens het aardse leven maar soms gebeurd dat nu eenmaal niet en dan?
Zo'n dader is dood heeft verschrikkelijke dingen gedaan en dan stopt het gewoon want er zou niets meer zijn na de dood.
Maar de schade die zo'n dader achter laat is niet zomaar weg, daarom vind ik het fijn te geloven dat er een God is die dan zal oordelen.

Ook een fijne gedachte is dat God naar je hart kijkt en niet zoals mensen naar je buitenkant.
Hij ziet of je goede werken echt zijn en dat je het Echt voor de ander doet i.p.v. zelf er beter van te worden of aanzien te krijgen.
Wij mensen zijn daarin vaak zo beperkt we vinden iemand soms zo geweldig om wat we zien.
Maar we zien het verborgene niet en dat vertroebeld ons blik.
Hoe vaak hoor je niet "goh dat had ik nou helemaal niet achter die persoon gedacht" als naar buiten komt dat die jarenlang zijn partner mishandeld.
Of hoe kortzichtig kunnen we zijn en kijken we alleen naar viezigheid en halen dan ons neus al op.
We zeggen het niet maar denken het wel! we kijken wel uit met uitspreken van ons werkelijke gedachte want in de maatschappij wil men zich van de goede kant laten zien.
Ik vind het fijn te geloven dat God naar mij als mens kijkt.

delvira

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:05

mooi beschreven Ingrid en Osmo....

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:17

Mijn moeder is erg katholiek (geen kerkganger maar wel diep gelovig)

en ik ben volledig tegenovergesteld..; ik geloof niet in een god, een alla...

ik vind "het geloof" een verhaal dat van mens naar mens is doorverteld en iedereen maakt het spannender en spannender naar hun eigen mening.. dat over xxxx aantal jaar..

Ik geloof in Energie... alles heeft een doel, alles voelt, alles is, alles heeft een reden... maar dat er 1 bepaald iets of iemand dit zooitje regelt;.. nee

moest ik geloven dat eerder in het buddisme (als het goed geschreven is)

Die gaan over goedheid... en energie...

je moet maar eens in de kerk gaan zitten bij sommige missen... zinnen zoals "god ik ben u niet waardig"...

vind ik niet kunnen in een goed geloof :(

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:56

OsMo schreef:
Ik vind het ook een fijn gevoel te weten dat God er is als ik kijk naar wat sommige mensen elkaar ongestraft aan kunnen doen.
Bijvoorbeeld moordenaars of verkrachters die nooit gevonden worden en met hun verschrikkelijke daad ongestraft weg komen of dat er niet genoeg bewijs is en ze daarom niet gestraft worden.
Dan geeft het mij rust dat er een moment zal komen dat deze mensen voor God komen te staan en ze daar aan hun straf niet zullen ontkomen.

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze met die gedachte niet zouden kunnen leven en liever gerechtigheid zien tijdens het aardse leven maar soms gebeurd dat nu eenmaal niet en dan?
Zo'n dader is dood heeft verschrikkelijke dingen gedaan en dan stopt het gewoon want er zou niets meer zijn na de dood.
Maar de schade die zo'n dader achter laat is niet zomaar weg, daarom vind ik het fijn te geloven dat er een God is die dan zal oordelen.

Ook een fijne gedachte is dat God naar je hart kijkt en niet zoals mensen naar je buitenkant.
Hij ziet of je goede werken echt zijn en dat je het Echt voor de ander doet i.p.v. zelf er beter van te worden of aanzien te krijgen.
Wij mensen zijn daarin vaak zo beperkt we vinden iemand soms zo geweldig om wat we zien.
Hoe vaak hoor je niet "goh dat had ik nou helemaal niet achter die persoon gedacht" als naar buiten komt dat die jarenlang zijn partner mishandeld.
Of hoe kortzichtig kunnen we zijn en kijken we alleen naar viezigheid en halen dan ons neus al op.
We zeggen het niet maar denken het wel! we kijken wel uit met uitspreken van ons werkelijke gedachte want in de maatschappij wil men zich van de goede kant laten zien.

Ik ben katholiek opgevoed en naar mijn weten is Jezus gestorven aan het kruis voor onze zonden. Volgens mij houdt dat voor gelovigen in dat hoe slecht je ook geweest bent op aarde, je niet door god nog eens veroordeeld gaat worden. Hij houdt van alle mensen is mij altijd voorgeschoteld. En waarom denk je dat mensen hun werkelijke gedachte niet uitspreken naar elkaar??? Dat is dan toch een dingetje van gelovigen denk ik. Die zijn over het algemeen nogal schijnheilig is mijn ervaring. De wetenschap heeft bewezen dat in ieder mens goed en kwaad zit. Het gaat 'm om de triggers die we wel/niet tegenkomen in het leven. Ik ben zelf allang niet meer bezig met mijn geloof, maar gewoon met mijn eigen leven. En als ik dingen om mij heen zie die niet kunnen, spreek ik mensen daar op aan. 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf' is een goed motto. Ik vind het juist belangrijk om de mensen die ik om mij heen heb te vertrouwen en ik geloof in hen. Er zijn wel degelijk mensen die andere waarderen om hun 'binnenkant' en niet alleen om de 'buitenkant' Dat is toch een stukje opvoeding en intelligentie die je daarbij moet gebruiken.
Ik vind het naar voor jou dat je leeft met de gedachte dat alleen god kan zien of iemands goedheid écht is. Hoe wil je dan ooit goede relaties kunnen onderhouden als je alleen op het oordeel van god vertrouwt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:04

Citaat:
De wetenschap heeft bewezen dat in ieder mens goed en kwaad zit.
Hoewel ik heel goed snap wat je bedoelt te zeggen is deze uitspraak toch een tikkie gevaarlijk. Immers wat is goed en wat is kwaad én hoe wil de wetenschap dát bewijzen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:02

silmitan schreef:
OsMo schreef:

Ik ben katholiek opgevoed en naar mijn weten is Jezus gestorven aan het kruis voor onze zonden. Volgens mij houdt dat voor gelovigen in dat hoe slecht je ook geweest bent op aarde, je niet door god nog eens veroordeeld gaat worden. Hij houdt van alle mensen is mij altijd voorgeschoteld. En waarom denk je dat mensen hun werkelijke gedachte niet uitspreken naar elkaar??? Dat is dan toch een dingetje van gelovigen denk ik. Die zijn over het algemeen nogal schijnheilig is mijn ervaring. De wetenschap heeft bewezen dat in ieder mens goed en kwaad zit. Het gaat 'm om de triggers die we wel/niet tegenkomen in het leven. Ik ben zelf allang niet meer bezig met mijn geloof, maar gewoon met mijn eigen leven. En als ik dingen om mij heen zie die niet kunnen, spreek ik mensen daar op aan. 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf' is een goed motto. Ik vind het juist belangrijk om de mensen die ik om mij heen heb te vertrouwen en ik geloof in hen. Er zijn wel degelijk mensen die andere waarderen om hun 'binnenkant' en niet alleen om de 'buitenkant' Dat is toch een stukje opvoeding en intelligentie die je daarbij moet gebruiken.
Ik vind het naar voor jou dat je leeft met de gedachte dat alleen god kan zien of iemands goedheid écht is. Hoe wil je dan ooit goede relaties kunnen onderhouden als je alleen op het oordeel van god vertrouwt?

Daar zit wel een verschil in tussen het katholieke geloof en het protestantse geloof (of hoe je het wil noemen...). Het is dan ook een beetje tricky om over "de gelovigen" te spreken als je het zo breed neemt, want er zijn verschillende opvattingen. Er zit een behoorlijk verschil tussen katholiek en protestants. Net zoals er verschillen zijn tussen islam en katholiek en buddhisme en evangelisch of wat dan ook. Dus wat zijn dan "De gelovigen"? ;)

Protestanten/gereformeerden/hervormden of hoe je ze ook wil noemen geloven dat Jezus inderdaad gestorven is voor onze zonden, maar dat je het moet zien als een cheque. Een cheque heeft pas waarde als je hem laat verzilveren (als je hem inwisselt). Jezus is voor alle mensen gestorven. De verzoening is voor iedereen (iedereen heeft de cheque ontvangen), maar om de verzoening te ontvangen moet je wel Jezus aannemen (de cheque verzilveren) en erkennen als jouw persoonlijke redder. Dan kun je nog zo goed geleefd hebben, altijd keurig binnen de lijntjes, maar als je de cheque niet verzilverd hebt, heeft hij nog geen waarde ;)
Het is eigenlijk net als een virusscanner. Kijk... je kan een virusscanner kopen in de winkel (een CD) en die boven op je computer leggen. Dan kun je zeggen: "Ik heb een virusscanner op mijn computer". Maar dan heeft die virusscanner nog geen nut, die moet eerst geïnstalleerd worden. Om een toepassing te maken naar het christelijke geloof: Jezus moet als het ware geïnstalleerd worden in je leven." Het klinkt misschien wat vaag zoals ik het nu typ, maar dit is even een voorbeeld dat me te binnen schiet. Wil er eventueel per pb wel verder op ingaan.

Dat je gelovigen over het algemeen schijnheilig vindt, wordt vaker gehoord. Ik vind het jammer, maar daar zal zeker een kern van waarheid inzitten, helaas. Ik merk het zelf als christen ook hoor en ik stoor me daar ook wel eens aan, dan doel ik op de mensen die vooral het uiterlijk belangrijk vinden en zichzelf toch net wel iets beter voelen omdat zij "geloven". Ze denken precies te weten hoe het zit en willen zelf eigenlijk als God zijn door te oordelen wie er wel gered is en wie niet. Als je kleding of je doen en laten net wat buiten de toon valt, zijn zij al van mening dat je verloren bent. (bedoel je dat? ;) ) Ik wordt daar zelf altijd kriegelig van. Het geloof zou je juist nederiger moeten maken tegenover de ander, de ander uitnemender achten dan jezelf.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:04

Of iemand gelovig is of niet, dat is mij in principe om 't even. Juist die verschillen tussen de diverse stromingen zijn toch ook bizar. Daar heeft geen enkele god de hand in gehad, maar gewoon een stel mensen die graag macht over anderen uitoefenen. Wat ik lastig vind om te begrijpen is dat toch nog veel mensen zich laten leiden door een geloof. En geen keuzes maken vanuit hun eigen diepste ik.

Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik gered moet moeten. Kan iemand dan uitleggen waarom we gered moeten worden??

Het geloof zou mij nederig moeten maken??? Ik ben van nature iemand die een ander altijd eerst zal verzorgen en zichzelf aan het eind van de rij plaatst. Of is dat dan iets wat ik over heb gehouden van de periode dat ik nog wel gelovig was?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:11

@Ingrid; 'maar om de verzoening te ontvangen moet je wel Jezus aannemen (de cheque verzilveren) en erkennen als jouw persoonlijke redder.'

'Jezus als persoonlijke redder' is naar mijn idee een misleidend idee, een misleidende uitspraak, omdat ik geloof dat een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid moet dragen ten aanzien van zichzelf. Elke daad in relatie met je omgeving dien je zelf zorgvuldig onder de loep te nemen om te zien hoe jouw persoonlijke rol en inbreng verliep en of het een en ander voor verbetering vatbaar is. Om daarin dan ook werkelijk actie in te ondernemen en bij jezelf verbetering aanbrengen, realiseren. Waarbij twee zaken voor mij altijd voorop gesteld moeten worden; 'respect hebben voor een ander' en 'wat je niet wil dat jouw wordt aangedaan, doe het dan ook een ander niet aan!' Naar mijn mening zul je dus in eerste instantie jezelf moeten redden, letterlijk en figuurlijk.

Wordt het allemaal erg ingewikkeld en zijn er momenten dat je er niet meer uit komt met jezelf, dan mag je altijd vragen stellen en/of om hulp vragen aan........... Antwoord verzekerd! Echter, laat het alleen niet van de tijd afhangen....

Mensen klagen vaak over, '...waar is God's hulp?' , ik kan mij voorstellen dat God zich heel vaak afvraagt, '...waarom wordt er weinig tot niets gevraagd?' In die zin is het voor mij aannemelijk, of liever gezegd ervaar ik de aanwezigheid van Jezus als onderdeel van de werkelijkheid, van mijn werkelijkheid.

Je kan begrijpen dat vragen en wensen over materiële zaken niet gehoord zullen worden. Vandaar dat ik de vergelijking, 'de cheque verzilveren' ongelooflijk lelijk vind.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:03

[quote="Marin_ka3
Wordt het allemaal erg ingewikkeld en zijn er momenten dat je er niet meer uit komt met jezelf, dan mag je altijd vragen stellen en/of om hulp vragen aan........... Antwoord verzekerd! Echter, laat het alleen niet van de tijd afhangen....
[/quote]

Hier heb ik ervaring mee. Alleen heb ik op die momenten nooit antwoorden gekregen!!. Pas toen ik door diverse omstandigheden meer zelfvertrouwen kreeg (de kerk had ik inmiddels vaarwel gezegd), vond ik zelf een manier om moeilijke psychische momenten te doorstaan.
Als ik het goed begrijp zal een gelovige nu zeggen: 'zie je wel, god heeft je uiteindelijk toch geholpen'. Terwijl ik van mening ben dat ik het zelf heb gedaan, door verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen leven.

Ik blijf erbij dat een ieder vooral moet doen/geloven waar hij/zij zich het beste bij voelt, waarbij het wel belangrijk is dat je zélf die keuze maakt. En je niet laat leiden door opvoeding of druk vanuit familie/geloofsgemeenschap.
En daarbij vind ik het ook belangrijk dat men kritisch blijft tov kerkelijke leiders, ik denk dat het nog te vaak 'not done' wordt gevonden om met deze mensen in discussie te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:49

Silmitan in mijn eerdere reacties in dit topic heb je kunnen lezen dat ik katholiek ben opgevoed.
Daar heb je ook kunnen lezen dat ik God op een andere manier heb leren kennen.
Ik zit nu bij een Baptiste kerk al noem ik mezelf gewoon Christen en ik ervaar daar veel meer een persoonlijke relatie met God door Jezus.
Ik geloof echter niet dat Jezus zomaar een vrij briefje is om maar wat raak te leven en dan denken nu ga ik geloven in Jezus en wordt ik niet geoordeeld.
Het is net zoals Ingrid al aangeeft de bedoeling dat je Jezus installeert in je leven en alleen God kan zien of dat oprecht is.
Er zijn inderdaad schijnheilige Christenen maar in mijn oogpunt zijn dat mensen die zeggen Christen te zijn en braaf op zondag naar de kerk gaan en dan verder leven zoals ze zelf willen.
Ik noem maar een voorbeeld als je Jezus in je leven neemt dan moet je niet meer kwaadspreken over een ander als je dat eerder wel deed (roddelen).
Door Jezus te installeren in je leven is het de bedoeling dat je verdraagzamer gaat worden, liefdevoller, zorgzamer, geduldiger, respectvoller en vergevingsgezinder.
Dat is niet altijd gemakkelijk in bepaalde situaties waarin het niet gaat zoals jezelf zou willen daarvoor krijg je hulp van de Heilige Geest.
De Heilige geest is als vervanger gekomen van Jezus toen Jezus opsteeg naar de hemel.

Citaat:

Nog even een antwoord op je vraag.
Daar heb ik geen enkele problemen mee het is juist door dat ik weet dat God werkelijk in iemands hart kan zien ik niet ga bepalen "jij bent goed en jij niet" want ik weet helemaal niet wat de werkelijke gedachten van iemand zijn.

Verder is het maar goed dat ik niet naar mijn eigen diepste "ik" heb geluisterd, want dan was ik het leven uitgestapt.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:52

vooral die laatste zin Osmo... zooooooo herkenbaar, maar daar hebben we het al es over gehad..

ik vind ook dat je een ander niet mag veroordelen, maar ik geloof en heb hier ook ongelofelijk veel steun aan...

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:57

Het is mooi dat jullie kracht aan het geloof ontlenen.
Maar een mens hoeft toch niet eerst Jezus in zijn leven toe te laten om liefdevol, zorgzaam, respectvol etc naar zijn medemens te kunnen zijn?
Er zijn (gelukkig) heel veel mensen die dit zijn, zonder in god/Jezus te geloven.

Voor mij komt het over als een soort strohalm waar mensen zich aan vastklampen. En als dit goed uitpakt is dat alleen maar heel fijn. Ik denk dat iedereen wel op zoek is naar iets waar men in kan geloven, waar men kracht uit kan putten, saamhorigheidsgevoel etc. Een deel kiest voor religie en een deel haalt de kracht uit zichzelf of ......(vul maar in). We leven in een vrij land, dus ieder kan gelukkig zijn eigen keuzes maken. Dat is een kostbaar goed.

Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de slechte dingen die religie de wereld in brengt. De naam van god wordt gebruikt om misbruik, onderdrukking, moord en doodslag goed te praten. Het is mij een raadsel waarom gelovigen dit laten gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:13

Dat de naam van God verkeerd gebruikt wordt maakt nog niet dat geloven verkeerd is.
Doordat mensen kunnen teleurstellen in de uiting van hun geloof wil dat nog niet zeggen dat je dan moet afgeven op religie.
Verdiep je in de religie en spreek mensen aan op hun gedrag! zij misbruiken het woord van God.

Een mens kan zeker liefdevol, zorgzaam en respectvol zijn zonder Jezus in zijn leven maar bij Jezus volgen gaat dat veel verder.
We kunnen allemaal liefdevol voor mensen zorgen van wie we houden en respect hebben voor de mensen die we begrijpen maar Jezus gaat verder.
Hij vraagt ook om ook liefdevol met de mensen om te gaan die je niet liggen.
Een mooie bijbel tekst die hier over gaat is Lucas Hoofdstuk 6 vers 27 t/m 38.

Citaat:
NBG27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. 34 En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.

36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’

De kerk waar ik naar toe ga heeft een dominee die dit voorbeeld ook laat zien.
Zijn broer werd in Suriname vermoord voor een klein beetje geld. Zijn menselijke emoties schreeuwden om wraak.
Zelf kwam hij er niet uit en begon te bidden tot God en de Heilige geest gaf hem de kracht om de moordenaar in de gevangenis op te zoeken.
Daar ervoer hij een inwendige strijdt want hij voelde een inwendige haat maar uiteindelijk kreeg hij de kracht om de moordenaar van zijn broer te vergeven.
Elke keer als hij hier over verteld, staan de tranen hem in de ogen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:18

Omdat god niet bestaat... Heel simpel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:23

OsMo schreef:
Een mens kan zeker liefdevol, zorgzaam en respectvol zijn zonder Jezus in zijn leven maar bij Jezus volgen gaat dat veel verder.
We kunnen allemaal liefdevol voor mensen zorgen van wie we houden en respect hebben voor de mensen die we begrijpen maar Jezus gaat verder.

Alles leuk en aardig, maar wie zegt dat een ongelovige dat niet kan? Wat is verder? Kun jij doordat je gelooft meer dan ik?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:27

Ik heb nooit in God gelooft. Maar de laatste tijd ben ik erg aan het twijfelen. Wel geloof ik ook in energieën slechte en goede. En zeker in karma. Wie goed doet wie goed ontmoet.
Ik ga as vrijdag voor het eerst naar de kerk en zondag ga ik ook. Ben benieuwd of ik me erin kan vinden

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:29

Ohja... Een Britse journalist, Christopher Hitchens had een debat met Tony Blair over geloof... Hij zei dat een goed mens door religie in staat was om hele erge dingen te doen en een intelligent mens door geloof hele domme dingen kan zeggen. Religie is bijna altijd de oorzaak van geweld, doordat het zo makkelijk is om een ander iets aan te doen "in de naam van" Je kunt het vast op youtube terug vinden!

Terwijl andersom iemand juist niet gedreven hoeft te worden door religie en daardoor gewoon een mens is met zijn goede en slechte dingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:39

Zomergasten gekeken zeker :P

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:48

Sammie schreef:
Zomergasten gekeken zeker :P

Yep! Leuke aflevering, Nelleke Noordervliet vond ik wel erg graag over zichzelf praten... En die allerlelijkste uitvoering van een opera aria die in menig uitvoering tot een brok in je keel krijgt, en dan met droge ogen "als je daar niet door ontroert raakt" Ik werd er chagrijnig van bedoel je dat ook? :')

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:56

Fred_Kroket schreef:
Ohja... Een Britse journalist, Christopher Hitchens had een debat met Tony Blair over geloof... Hij zei dat een goed mens door religie in staat was om hele erge dingen te doen en een intelligent mens door geloof hele domme dingen kan zeggen. Religie is bijna altijd de oorzaak van geweld, doordat het zo makkelijk is om een ander iets aan te doen "in de naam van" Je kunt het vast op youtube terug vinden!

Terwijl andersom iemand juist niet gedreven hoeft te worden door religie en daardoor gewoon een mens is met zijn goede en slechte dingen.

het is jammer dat mensen in de naam van God of Allah of weet ik veel, denken dat ze alles maar mogen, maar zo werkt het natuurlijk niet..

wat het moeilijk maakt is dat geloven niet wetenschappelijk is vast te leggen.. daarom heet het ook geloven....
het is voor mij als gelovige ook moeilijk uit te leggen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:46

Joolien schreef:
OsMo schreef:

Alles leuk en aardig, maar wie zegt dat een ongelovige dat niet kan? Wat is verder? Kun jij doordat je gelooft meer dan ik?

Die zal het vast ook kunnen.
Maar waar het om gaat is dat God en zijn Heilige Geest ons de kracht geeft om dingen te veranderen in onszelf en het belangrijkste; ons bewust maakt van de dingen die we beter anders kunnen doen. Sinds ik dat door heb ben ik me beter bewust van hoevaak ik eigenlijk roddel of lelijk spreek over ander, of mensen niet liefheb, of dingen niet kan vergeven. God helpt mij om een leuker mens te worden, een mens vol liefde die zich niet laat leiden door het kwaad. Terwijl wij om ons heen continu tot kwaad verleid worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:16

Joolien schreef:
[naam] schreef:

Ik wil niet zeggen dat ik meer kan dan jou maar wel dat ik er niet alleen in sta en continue kracht ontvang van de Heilige Geest. De Heilige Geest sleept mij door moeilijke situaties heen.
Zoals bijvoorbeeld mijn moeder tijdens mijn kinderjaren mij niet de veiligheid kon geven die ik nodig had. Ze nooit eens liet voelen dat ze mij als haar kind waardeerde en van mij hield.
Sterker nog... ze wees mij vaak en veel af en zei alleen wat ik niet goed deed. Nooit een compliment!.
Uit eindelijk had ik besloten, dat ik geen moeite meer wilde doen om het contact goed te krijgen nadat ze voor de zoveelste keer mij had gezegd dat ze er spijt van had dat ik haar kind was.
Weet je hoeveel dat kan schaden? hoeveel pijn dat doet? ik kan je vertellen dat het mij heel erg onzeker heeft gemaakt. Dat ik daarnaast enorm gepest ben op lager beroepsonderwijs maakte het er niet veel beter op.

Ik vraag me af hoe veel een ongelovig persoon kan incasseren wanneer die in een moeilijke situatie zit?
Kun jij iemand vergeven die jou tot het bot toe heeft gekwetst en jou heeft pijn gedaan tot het diepste van jou wezen? ik weet dat ik het uit mijzelf niet kon.
Toen ik God niet om hulp vroeg om mij hiermee te helpen lukte het mij gewoon niet. Het deed te zeer en de angst dat ze mij in de toekomst weer zou gaan afwijzen was groot.
Het gevoel van niet gewenst te zijn doet enorm pijn.
Ik heb aan God toe gegeven dat ik niet instaat was om mijn moeder een nieuwe kans te geven, dat ik het niet aandurfde vanwege de angst opnieuw gekwetst te worden.
Maar de Heilige geest gaf mij kracht door God en nu heb ik weer een goed contact met mijn moeder.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:19

Ik heb wel het idee dat mensen die vergelijkbare dingen meegemaakt hebben juist (een) god nodig hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:23

Nee, hoor. Er zijn zat mensen die ‘niks’ mee hebben gemaakt en toch in (een) God geloven.

Nodig hebben vind ik wel erg negatief overkomen..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:11

Misschien is de conclusie wel "God zit tussen je oren"

@ OsmO: Waarom zou iemand zonder geloof niet iemand kunnen vergeven als je tot het bot bent gekwetst of verder gaan dan je had gedacht. De een put het uit een God en de ander uit zichzelf... Jij hebt een pittige jeugd achter de rug en zoekt steun bij iets, prima maar ik kan het zonder "Heiligen" Het is heel prettig om niet helemaal de eigen verantwoording hoeven te nemen en je te kunnen wenden tot een geloof, en als je het net even niet redt misschien wat meer of beter moet geloven zodat je het de volgende keer wel redt en kunt zeggen "ik ben een goed mens want ik ben gelovig en zonder geloof had ik het niet gered"