Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OsMo schreef:Ik vind het ook een fijn gevoel te weten dat God er is als ik kijk naar wat sommige mensen elkaar ongestraft aan kunnen doen.
Bijvoorbeeld moordenaars of verkrachters die nooit gevonden worden en met hun verschrikkelijke daad ongestraft weg komen of dat er niet genoeg bewijs is en ze daarom niet gestraft worden.
Dan geeft het mij rust dat er een moment zal komen dat deze mensen voor God komen te staan en ze daar aan hun straf niet zullen ontkomen.
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze met die gedachte niet zouden kunnen leven en liever gerechtigheid zien tijdens het aardse leven maar soms gebeurd dat nu eenmaal niet en dan?
Zo'n dader is dood heeft verschrikkelijke dingen gedaan en dan stopt het gewoon want er zou niets meer zijn na de dood.
Maar de schade die zo'n dader achter laat is niet zomaar weg, daarom vind ik het fijn te geloven dat er een God is die dan zal oordelen.
Ook een fijne gedachte is dat God naar je hart kijkt en niet zoals mensen naar je buitenkant.
Hij ziet of je goede werken echt zijn en dat je het Echt voor de ander doet i.p.v. zelf er beter van te worden of aanzien te krijgen.
Wij mensen zijn daarin vaak zo beperkt we vinden iemand soms zo geweldig om wat we zien.
Maar we zien het verborgene niet en dat vertroebeld ons blik.
Hoe vaak hoor je niet "goh dat had ik nou helemaal niet achter die persoon gedacht" als naar buiten komt dat die jarenlang zijn partner mishandeld.
Of hoe kortzichtig kunnen we zijn en kijken we alleen naar viezigheid en halen dan ons neus al op.
We zeggen het niet maar denken het wel! we kijken wel uit met uitspreken van ons werkelijke gedachte want in de maatschappij wil men zich van de goede kant laten zien.
Ik vind het fijn te geloven dat God naar mij als mens kijkt.
Hoewel ik heel goed snap wat je bedoelt te zeggen is deze uitspraak toch een tikkie gevaarlijk. Immers wat is goed en wat is kwaad én hoe wil de wetenschap dát bewijzen.Citaat:De wetenschap heeft bewezen dat in ieder mens goed en kwaad zit.
silmitan schreef:OsMo schreef:Ik vind het ook een fijn gevoel te weten dat God er is als ik kijk naar wat sommige mensen elkaar ongestraft aan kunnen doen.
Bijvoorbeeld moordenaars of verkrachters die nooit gevonden worden en met hun verschrikkelijke daad ongestraft weg komen of dat er niet genoeg bewijs is en ze daarom niet gestraft worden.
Dan geeft het mij rust dat er een moment zal komen dat deze mensen voor God komen te staan en ze daar aan hun straf niet zullen ontkomen.
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze met die gedachte niet zouden kunnen leven en liever gerechtigheid zien tijdens het aardse leven maar soms gebeurd dat nu eenmaal niet en dan?
Zo'n dader is dood heeft verschrikkelijke dingen gedaan en dan stopt het gewoon want er zou niets meer zijn na de dood.
Maar de schade die zo'n dader achter laat is niet zomaar weg, daarom vind ik het fijn te geloven dat er een God is die dan zal oordelen.
Ook een fijne gedachte is dat God naar je hart kijkt en niet zoals mensen naar je buitenkant.
Hij ziet of je goede werken echt zijn en dat je het Echt voor de ander doet i.p.v. zelf er beter van te worden of aanzien te krijgen.
Wij mensen zijn daarin vaak zo beperkt we vinden iemand soms zo geweldig om wat we zien.
Maar we zien het verborgene niet en dat vertroebeld ons blik.
Hoe vaak hoor je niet "goh dat had ik nou helemaal niet achter die persoon gedacht" als naar buiten komt dat die jarenlang zijn partner mishandeld.
Of hoe kortzichtig kunnen we zijn en kijken we alleen naar viezigheid en halen dan ons neus al op.
We zeggen het niet maar denken het wel! we kijken wel uit met uitspreken van ons werkelijke gedachte want in de maatschappij wil men zich van de goede kant laten zien.
Ik vind het fijn te geloven dat God naar mij als mens kijkt.
Ik ben katholiek opgevoed en naar mijn weten is Jezus gestorven aan het kruis voor onze zonden. Volgens mij houdt dat voor gelovigen in dat hoe slecht je ook geweest bent op aarde, je niet door god nog eens veroordeeld gaat worden. Hij houdt van alle mensen is mij altijd voorgeschoteld. En waarom denk je dat mensen hun werkelijke gedachte niet uitspreken naar elkaar??? Dat is dan toch een dingetje van gelovigen denk ik. Die zijn over het algemeen nogal schijnheilig is mijn ervaring. De wetenschap heeft bewezen dat in ieder mens goed en kwaad zit. Het gaat 'm om de triggers die we wel/niet tegenkomen in het leven. Ik ben zelf allang niet meer bezig met mijn geloof, maar gewoon met mijn eigen leven. En als ik dingen om mij heen zie die niet kunnen, spreek ik mensen daar op aan. 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf' is een goed motto. Ik vind het juist belangrijk om de mensen die ik om mij heen heb te vertrouwen en ik geloof in hen. Er zijn wel degelijk mensen die andere waarderen om hun 'binnenkant' en niet alleen om de 'buitenkant' Dat is toch een stukje opvoeding en intelligentie die je daarbij moet gebruiken.
Ik vind het naar voor jou dat je leeft met de gedachte dat alleen god kan zien of iemands goedheid écht is. Hoe wil je dan ooit goede relaties kunnen onderhouden als je alleen op het oordeel van god vertrouwt?
Citaat:Ik vind het naar voor jou dat je leeft met de gedachte dat alleen god kan zien of iemands goedheid écht is. Hoe wil je dan ooit goede relaties kunnen onderhouden als je alleen op het oordeel van god vertrouwt?
Citaat:NBG27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. 34 En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.
36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’
OsMo schreef:Een mens kan zeker liefdevol, zorgzaam en respectvol zijn zonder Jezus in zijn leven maar bij Jezus volgen gaat dat veel verder.
We kunnen allemaal liefdevol voor mensen zorgen van wie we houden en respect hebben voor de mensen die we begrijpen maar Jezus gaat verder.
Hij vraagt ook om ook liefdevol met de mensen om te gaan die je niet liggen.
Sammie schreef:Zomergasten gekeken zeker
Fred_Kroket schreef:Ohja... Een Britse journalist, Christopher Hitchens had een debat met Tony Blair over geloof... Hij zei dat een goed mens door religie in staat was om hele erge dingen te doen en een intelligent mens door geloof hele domme dingen kan zeggen. Religie is bijna altijd de oorzaak van geweld, doordat het zo makkelijk is om een ander iets aan te doen "in de naam van" Je kunt het vast op youtube terug vinden!
Terwijl andersom iemand juist niet gedreven hoeft te worden door religie en daardoor gewoon een mens is met zijn goede en slechte dingen.
Joolien schreef:OsMo schreef:Een mens kan zeker liefdevol, zorgzaam en respectvol zijn zonder Jezus in zijn leven maar bij Jezus volgen gaat dat veel verder.
We kunnen allemaal liefdevol voor mensen zorgen van wie we houden en respect hebben voor de mensen die we begrijpen maar Jezus gaat verder.
Alles leuk en aardig, maar wie zegt dat een ongelovige dat niet kan? Wat is verder? Kun jij doordat je gelooft meer dan ik?
Joolien schreef:[naam] schreef:Een mens kan zeker liefdevol, zorgzaam en respectvol zijn zonder Jezus in zijn leven maar bij Jezus volgen gaat dat veel verder.
Alles leuk en aardig, maar wie zegt dat een ongelovige dat niet kan? Wat is verder? Kun jij doordat je gelooft meer dan ik?