Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:09

anneliesdj schreef:
Dus belonen werkt wel, waarom gebruik je bij de UP methode dan geen beloning?

Belonen werkt prima. Om je kind te conditioneren. Belonen werkt beter dan straffen als je je kind wilt conditioneren. Op korte termijn. Ik wil mijn kind niet conditioneren, ik wil mijn kind opvoeden met voornamelijk de lange termijn in gedachten. Voor mij werkt straffen en belonen dús niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:10

Chubby schreef:
Als ik Urielle was, zou ik het meisje mn wijzen op het verdriet wat haar zus heeft wanneer een tekening verpest is. Samen bespreken waar dat verdriet vandaan komt, wat de rol van de meisjes is en samen een oplossing bedenken.

Hoe pas je dat toe op een jong kind dan?
Dit lijkt me veel te moeilijk/langdradig voor een kind van 4 of jonger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:12

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:
Dus belonen werkt wel, waarom gebruik je bij de UP methode dan geen beloning?

Belonen werkt prima. Om je kind te conditioneren. Belonen werkt beter dan straffen als je je kind wilt conditioneren. Op korte termijn. Ik wil mijn kind niet conditioneren, ik wil mijn kind opvoeden met voornamelijk de lange termijn in gedachten. Voor mij werkt straffen en belonen dús niet.

Dus je geeft je kind niet mee dat als hij ergens zijn best voor doet, er meestal een goed resultaat tegenover staat? En als het hem gelukt is om voor het eerst zonder zijwieltjes te fietsen, dan ben je ook niet enthousiast?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:14

Neem maar van mij aan, dat is echt niet te moeilijk voor een jong kind wanneer je gewoon samen tijd ervoor maakt en geen oplossing of resultaat a la minute verwacht. Ik doe dat ook zo bij mijn zoontje, al tijden, en die moet nog 2 worden. Die beseft prima dat *vul maar in* als ik samen met hem kijk naar gedrag en gevolgen voor een ander. Dat is een investering die de moeite waard is.

Hoe ik het toe pas. Kijk mijn berichten in dit topic maar na. Dat is nou waar we al dagen over praten in dit topic, volgens mij.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:15

anneliesdj schreef:
Dus je geeft je kind niet mee dat als hij ergens zijn best voor doet, er meestal een goed resultaat tegenover staat? En als het hem gelukt is om voor het eerst zonder zijwieltjes te fietsen, dan ben je ook niet enthousiast?

Wederom: lees mijn berichten eens terug. Heb er gisteravond een fikse post aan gewijd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:16

Ik twijfel echt of hij dat snapt of dat je dat er zelf in wilt zien. Je zoontje (erg jong) kan ook de associatie leggen "oh, mam komt bij zitten praten, gezellig, aandacht".
Maar ik denk dat iedereen moet doen wat hij of zij wil en moet opvoeden naar eigen gedachte. Maar daarbij is het niet zo dat, zoals anneliesdj zegt, alleen een bepaalde methode zaligmakend is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:19

Wat bedoel je met zaligmakend?

chevax

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:20

Weet je wat me zo tegenstaat in deze discussie (waar ik me nu ook uit terug trek)? Dat vallen over woorden. Nu ook weer "wat bedoel je met zaligmakend"? Nou, ik denk dat je dat in het licht van deze discussie heel goed kunt invullen en ook snapt.
Veel succes verder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:20

chevax schreef:
Maar daarbij is het niet zo dat, zoals anneliesdj zegt, alleen een bepaalde methode zaligmakend is.

Hé wat?
Ik hoop dat je dit anders bedoeld dan het over komt :)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-06-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:21

Ja, klopt ;-)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:23

chevax schreef:
Weet je wat me zo tegenstaat in deze discussie (waar ik me nu ook uit terug trek)? Dat vallen over woorden. Nu ook weer "wat bedoel je met zaligmakend"? Nou, ik denk dat je dat in het licht van deze discussie heel goed kunt invullen en ook snapt.
Veel succes verder.

Ne, ik snap het niet. Dus voordat ik je mijn opinie erover kan geven, wil ik graag weten wat je bedoeld.

Zaligmakend kan zijn dat het altijd resultaat geeft. Zaligmakend kan zijn dat het direct helpt. Zaligmakend kan zijn dat het bij alle ouders past. Zaligmakend kan zijn dat iedereen het zou moeten toepassen. Zaligmakend kan zijn dat het bij alle kinderen past.

Dus ik vraag me af waar jij op doelt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:24

:+ Wat een kromme zin.
Maar idd, niet zoveel vallen over woorden maar dat is ook niet verwonderlijk als je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen. Maar evengoed, als je dat gevoel hebt, zeg dat er dan meteen bij, is de lucht weer helder.

Ik geloof dat Chubby dat gevoel niet heeft, of het iig goed kan verbergen? :P

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:24

Chevax, dat zeggen wij ook niet. Het enige wat wij zeggen is waar wij voor kiezen en waarom, waarom het voor ons werkt. Imo heeft niemand van 'ons' het een zaligmakende methode gezien, maar vatten jullie het blijkbaar wel zo op. Enige wat wij zeggen is wat wij doen en waarom.

Volgens mij valt Chub helemaal niet over dat woord, maar jij zelf nu. Chub vraagt alleen maar wat je daarmee bedoelt, vanuit hetzelfde idee als ik denk ik: volgens mij heeft geen van ons het zaligmakend genoemd en dé methode. We hebben juist meerdere keren aangehaald dat het voor ons werkt, maar dat voor anderen misschien niet zo zal zijn. En dat een andere methode voor ons weer niet werkt. En zaligmakend is wel een heel breed begrip.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:25

Chubby schreef:
Zaligmakend kan zijn dat het altijd resultaat geeft. Zaligmakend kan zijn dat het direct helpt. Zaligmakend kan zijn dat het bij alle ouders past. Zaligmakend kan zijn dat iedereen het zou moeten toepassen. Zaligmakend kan zijn dat het bij alle kinderen past.

Dus ik vraag me af waar jij op doelt.

Zaligmakend = reddend, dus het enige juiste.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:25

Chubby kan wat makkelijker afstand houden, ik voel me wat sneller aangesproken. Maar ook Chubby vind de wending in de discussie wat vermoeiend.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:26

anneliesdj schreef:
Zaligmakend = reddend, dus het enige juiste.

In dat geval, allesbehalve. Heb ik ook al een aantal keer benoemd, toch?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:27

Shadow0 schreef:
Maar ik heb de indruk dat er in dit topic vooral gezocht wordt om te bewijzen dat deze aanpak hoe dan ook fout is, ipv te proberen in te voelen hoe het mogelijk ook zou kunnen. Veel vragen lijken dan ook niet echt oprecht om informatie te gaan, maar meer om gevolgd te worden door een 'ziejewel'. Dat vind ik jammer.

Shadow omschreef het al treffend, eerder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:28

Ik denk dat iedereen prima voor zichzelf kan praten :)
Volgens mij krijg je daar ook wrijving van, beetje 2 kampen idee als mensen voor elkaar gaan praten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:31

Sjapaz schreef:
Chubby kan wat makkelijker afstand houden, ik voel me wat sneller aangesproken. Maar ook Chubby vind de wending in de discussie wat vermoeiend.

Ik heb vooral het idee dat het allemaal al wel een keer gezegd en geschreven is en dat we in cirkeltjes draaien. We hoeven het ook helemaal niet eens te worden, mi. Iedere ouder doet wat bij hem/haar en de kinderen past en wat goed voelt. En dat is het belangrijkste binnen de kaders die we allemaal hebben als het gaat om omgang met kindjes.

Ik vind het fijn om mijn manier van opvoeden, van met kinderen en anderen omgaan eens te kunnen omschrijven. Wellicht worden er mama's (in spe) door geinspireerd. Uiteraard hoop ik dat ergens, want ik ben er van overtuigd dat het ook anders kán en dat straffen niet per definitie te enige oplossing is om kinderen mee groot te brengen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:33

Pfoe, had gehoopt dat een 'verse' blik op de zaak en een oproepje weer open verder te discussiëren zouden helpen, maar de emoties zijn duidelijk te ver uit de hand gelopen. Erg jammer.

In ieder geval wil ik bij deze alsnog mijn excuses aanbieden als iemand vanuit mijn posts van gisteren het idee heeft gekregen zijn manier van opvoeden continu te moeten 'verdedigen' zonder dat ik me probeer in te leven. Verdedigen zal wellicht nodig zijn geweest (in de zin van uitleggen), maar ik ben absoluut niet sterk tegen (of vóór straffen trouwens) en ik probeer open te staan voor het concept.

Het niet belonen had ik trouwens gisteren nog niet begrepen en vind ik helemaal een moeilijk concept. Mijn excuses dat ik de stukken van chubby niet ga lezen nu (moet officieel werken :P), maar kan iemand me daar proberen een beeld bij te geven? Ik vind het erg lastig om te begrijpen hoe dat werkt. Want als ik het goed begrijp mag je wel gewoon blij zijn met/voor je kind als iets lukt, maar mag dit niet als beloning opgevat worden? Maar zoals je kind jouw boos zijn als een vorm van straf/correctie zal opvatten (mijn mama wordt boos als ik dit doe, dat wil ik niet dus ik doe wat anders) zal jouw blijheid (mama wordt blij als ik dat doe, dan ga ik dat vaker doen!) toch ook als een beloning werken?

Klinkt eigenlijk nog steeds als conditioneren, alleen dan niet direct op het gedrag maar via de emoties die dat gedrag oproepen. Ik denk dus dat ik ergens een subtiliteit heb gemist. Maar ik vraag me dan ook af in hoeverre die subtiliteit in het dagelijks leven zich uit?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:34

anneliesdj schreef:
Citaat:
Dat heb je wel gezegd, je noemde beide zaken 'synoniem'.

Maar je vergeet het belangrijkste uit die zin; VOOR MIJ

Dat zijn semantische spelletjes, maar het klopt niet. Als je zegt 'voor mij is dat synoniem' dan generaliseer je echt nog steeds.

Citaat:
En hoezo moeten er voorbeelden bij komen van ouders die schreeuwen, kinderen die met zielige gezichtjes door de super lopen? Het is echt niet het een of het ander hoor.

Die nuance kun je dus blijkbaar wel maken naar strenge ouders, maar niet naar ouders die op jou niet streng overkomen? Dat vind ik selectief.

Bovendien als jouw beeld over opvoeden gevormd wordt door voorbeelden in de supermarkt (en dat wordt het zeg je zelf, want je geeft de voorbeelden in de supermarkt aan en zegt 'daar trek ik dan wel bepaalde conclusies uit') dan moeten die voorbeelden er natuurlijk wel degelijk bij.

Citaat:
En nee, dat zijn niet per definitie ouders die UP gebruiken, vast niet, tot 5 min geleden wist ik niet eens wat UP is, dat wordt er door jullie bij geplaatst.

Da's jammer. Want Chubby heeft eea gisteren al redelijk duidelijk uitgelegd in dit topic.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:38

Sofy, ik maak me er even gemakkelijk vanaf. Gabrielle Jurriaans heeft het al zó treffend omschreven, dat ik je graag een link naar haar makkelijk te lezen artikel over belonen en prijzen geef: http://kiind.nl/articles/507/Prijzenenb ... zouje.html

Met als samenvatting:
Citaat:
Betekent dit nu dat je als een houten Klaas dan maar niets meer zegt? Nee, natuurlijk niet. Wees blij als je blij bent, of als je kind enthousiast over iets is. Juich, vier een feestje, doe een dansje, verzin maar iets. Betrokken zijn, aanmoedigen, liefde of interesse tonen is juist heel fijn. Maar je hoeft niet het werk of gedrag van je kind te beoordelen, dat kunnen kinderen prima zelf.
Opvoeden is geen kwestie van gedragstraining of voortdurend je kind managen en monitoren. Het is leren hoe het leven in elkaar zit, met mensen waar je om geeft. Niets meer, maar zeker ook niets minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:39

Chubby schreef:
Shadow0 schreef:
Maar ik heb de indruk dat er in dit topic vooral gezocht wordt om te bewijzen dat deze aanpak hoe dan ook fout is, ipv te proberen in te voelen hoe het mogelijk ook zou kunnen. Veel vragen lijken dan ook niet echt oprecht om informatie te gaan, maar meer om gevolgd te worden door een 'ziejewel'. Dat vind ik jammer.

Shadow omschreef het al treffend, eerder.

Dan heeft/hebben ze de begin post niet gelezen.
Het ging mij er in eerste instantie om hoe je straft/consequentie geeft als je kind niet doet wat je vraagt.
Dus negeer je, zet je hem in de hoek, op een stoeltje, in bed, laat je hem een klus doen, geef je fysiek straf of wat dan ook. En hoeveel, hard, zacht, vaak weetikveel.
En hoe reageert je kind daarop.

Maar al heel snel waren er een paar mensen heel prominent aanwezig om het niet straffen te promoten en sindsdien gaat het topic daarover.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:41

Shadow0 schreef:
Dat zijn semantische spelletjes, maar het klopt niet. Als je zegt 'voor mij is dat synoniem' dan generaliseer je echt nog steeds.

Citaat:
En hoezo moeten er voorbeelden bij komen van ouders die schreeuwen, kinderen die met zielige gezichtjes door de super lopen? Het is echt niet het een of het ander hoor.

Die nuance kun je dus blijkbaar wel maken naar strenge ouders, maar niet naar ouders die op jou niet streng overkomen? Dat vind ik selectief.

Bovendien als jouw beeld over opvoeden gevormd wordt door voorbeelden in de supermarkt (en dat wordt het zeg je zelf, want je geeft de voorbeelden in de supermarkt aan en zegt 'daar trek ik dan wel bepaalde conclusies uit') dan moeten die voorbeelden er natuurlijk wel degelijk bij.

Citaat:
En nee, dat zijn niet per definitie ouders die UP gebruiken, vast niet, tot 5 min geleden wist ik niet eens wat UP is, dat wordt er door jullie bij geplaatst.

Da's jammer. Want Chubby heeft eea gisteren al redelijk duidelijk uitgelegd in dit topic.

Shadow, ik ga niet meer reageren op je posts als je me blijft aanvallen op elk woord wat ik zeg.
Want dit is al de zoveelste post ter verduidelijking maar dat intresseert je duidelijk niets, vraag me af wat je probeert te bereiken.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:41

Dat laatste vind ik niet helemaal waar Annelies. Er werd gevraagd hoe jij straft. En een aantal zeiden ik straf niet. En zo begonnen anderen te vragen huh, hoe kan dat nou, hoe doe je het dan wel? En daarom gaat het onderwerp daar nu vooral over, niet omdat mensen hier kwamen om het te promoten. Gewoon omdat er uitleg werd gevraagd, en degenen die niet straffen proberen dat uit te leggen.

Vanmorgen is de sfeer een beetje veranderd, naar oprecht vragen goh hoe doe je dat dan, naar nou ik ken die en die en die doet het zo en dat werkt niet dus het zal wel niet werken. En nee dat is niet letterlijk gezegd, maar zo is de toon wel een beetje. En dat is jammer. Nogmaals ik wil niks promoten, ik probeerde inzicht te geven in hoe wij het doen en waarom.