Wie kookt er nog meer zo graag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:12

Ik kook erg graag!
zo graag dat ik ooit heb overwogen een koks opleiding te gaan doen.

Ik kook vooral voor famillie/ vrienden.
en vrijwel dagelijks :+

heb zondag nog een heerlijk "oostenrijks" stoofpotje gemaakt.. ( ga uiteraard niet het geheim van de smid verklappen ahha)
Ik wil misschien ooit ook een klein kookboekje maken met mijn famillierecepten erin, gewoon als soort van famillie ding... mijn moeder is namelijk ook gek van koken ( en appeltaart maken, die van haar is de lekkerste!)
dus om al die receptjes bij elkaar te hebben lijkt me geweldig. :j

Miracle_

Re: Wie kookt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:49

Ik heb een koksopleiding aangeboden gekregen vorig jaar, en heb hem met mijn ultra STOMME kop afgewezen.. daar heb ik nu nog spijt van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:51

Balen Miracle!!! Heb vanavond weer een champignonbechamel gemaakt, heerlijk :D Was bij de varkenshaas.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:43

Miracle_ schreef:
Ik heb een koksopleiding aangeboden gekregen vorig jaar, en heb hem met mijn ultra STOMME kop afgewezen.. daar heb ik nu nog spijt van..

*stille meelezer*
wat balen!,
Kan je hem niet als nog volgen?
Waar zou je deze opleiding anders gaan doen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:58

Hoe krijg je 't voor elkaar om hem aangeboden te krijgen? :+
Ik vind de horecatijden zo vreselijk ongunstig. Als je als kok op normale werktijden kon werken zou ik 't misschien wel overwegen, na mijn studie.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:45

wemkelover schreef:
Ik heb gisteren draadjesvlees gemaakt. Uit het boek van koken met karin.
Het is nog niet echt geworden wat ik hoopte. Het was wel lekker maar echt uit elkaar vallen deed het niet. Ik heb het 4 uren laten sudderen.

Je zou het eventueel nog wat langer kunnen laten sudderen zodat het bindweefsel extra tijd krijgt om om te zetten in gelatine. Je zou ook een zuur kunnen toevoegen om dat proces te helpen(klein beetje azijn bijvoorbeeld). In Zuid-Amerika gebruiken ze ook papaya enzymen om het vlees malser te krijgen, Heb ze hier alleen nog maar in tablet vorm gezien .Wilde het wel eens uit proberen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 00:50

ginouque schreef:
Miracle_ schreef:

*stille meelezer*
wat balen!,
Kan je hem niet als nog volgen?
Waar zou je deze opleiding anders gaan doen?

Nee heb al gevraagd of het nog kon, maar helaas.. Weet niet waar, het zou via dat bedrijf gaan waar ik toen werkte, heb dom genoeg niet verder gevraagd.... -O-

DaniBanani schreef:
Hoe krijg je 't voor elkaar om hem aangeboden te krijgen? :+
Ik vind de horecatijden zo vreselijk ongunstig. Als je als kok op normale werktijden kon werken zou ik 't misschien wel overwegen, na mijn studie.

Ik werkte dus in een restaurant die savonds discotheek was. En ik werkte in eerste instantie in de discotheek, in de nachtdienst. Toen had ik een functioneringsgesprek, en hij was heel erg tevreden over mij, of ik niet meer wilde werken? Graag, maar niet in de nacht.. Toen vroeg hij wat ik graag deed.. Nou, koken dus! Ik had ze ook al eens een avondje uit de brand geholpen in de keuken, dus hij had wel wat van me gezien, maar absoluut niks koks-waardigs.. (Dus ik was echt verbaasd :') )
En toen bood hij me dus aan om via hun een koksopleiding te gaan doen.. Heb toen gezegd dat ik er over na zou denken.. Op dat moment was het gewoon te veel, meer dan ik aan kon qua uren. En toen heb ik een andere baan gezocht..
En daar heb ik tot de dag van vandaag nog spijt van.. |o

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:32

Kan ik mij voorstellen dat je ervan baalt!
Maar horeca-kok zijn niet echt fijne werktijden, fysiek zwaar, als je er passie voor hebt is t natuurlijk 'geen probkee', vind zo enorm knap van m'n vriend die is kok werkt van 10 s,orgels tot smachts de laatste mensen naar huis gaan en alles is opgeruimd.

Ik weet niet wat voor werk je nu hebt, maar ik denk dat t nog niet z'n hele slechte keuze hebt gemaakt, al kan ik mij voorstellen dat je baalt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:39

Aangezien hier ook veel kookfans zitten ook mijn vraag hier:

Met kerst maak ik als hoofdgerecht cote de boeuf met stoofpeertjes en aardappelpuree met gepofte knoflook en een rode wijnsaus. Naar mijn idee is het nog niet af, moet er nog iets bij. Ik wil het bord opmaken in de keuken en heb het idee dat ik voor een mooi bord nog niet voldoende elementen heb.
Idee is om torentjes te maken van de aardappelpuree met wat paneermeel bovenop en even in de oven. Kleine bolletjes maken van de stoofpeertjes en die op het bord erbij. Moderne opmaak dus, maar met alleen peertjes, puree, vlees en saus lijkt het bord me zo kaal....
Help??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:53

Ik denk dat er nog iets van groente bij moet. Vanwege de kleuren van je vleed, saus, puree en peertjes zou ik iets groens kiezen!
Sugar snaps of peultjes?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:56

Kan je er niet wat salade bij doen? Kleurt waarschijnlijk ook mooi met de rest.Als je dat met een garneerring op het bord doet krijg je een mooi strak rondje of vierkantje,net wat voor ring je gebruikt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:09

ginouque schreef:
Kan ik mij voorstellen dat je ervan baalt!
Maar horeca-kok zijn niet echt fijne werktijden, fysiek zwaar, als je er passie voor hebt is t natuurlijk 'geen probkee', vind zo enorm knap van m'n vriend die is kok werkt van 10 s,orgels tot smachts de laatste mensen naar huis gaan en alles is opgeruimd.

Ik weet niet wat voor werk je nu hebt, maar ik denk dat t nog niet z'n hele slechte keuze hebt gemaakt, al kan ik mij voorstellen dat je baalt.

Nee inderdaad, de werktijden hielden me ook een beetje tegen. Ik zou 40 uur maken, en dan nog zo'n 10 uur aan school moeten doen, en dan heb ik dus 2 paarden, en ik woon ook samen, dus dat is bijna niet te combineren. Al was het wel echt mijn passie. Ik heb 4 jaar in de horeca gewerkt, en opzich waren de tijden nog wel te overleven..
Maar ik werk nu in een winkel, en dat bevalt me ook wel. Wie weet maak ik ooit nog eens van mijn hobby mijn beroep :P

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:30

Ik ga morgen koolraapfrietjes maken en nu wilde ik eigenlijk een soort 'hamburger' maken, maar dan wat gezonder. Mijn vriend kwam al aan met een visschnitzel, maar smaakt dat een beetje op een broodje? :=

Oh, en zijn er hier nog leuke ideeën voor blini's? Ik ga met kerst samen met mijn zus allemaal kleine hapjes maken en we gaan dus wraprolletjes maken en blini's, heb al wel wat variaties, maar nog niet gek veel, dus als er nog ideeën zijn.... :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:27

Hmm geen idee of een visschnitzel smaakt op een broodje..? Nog nooit gedaan... :=
Anders maak je zelf een hamburger van mager rundergehakt? Erg lekker hoor! Blaadje sla, komkommer (tomaat als je dat lust, ik niet namelijk :P ) en wat pesto.. Of yoghurtmayo aanmaken met knoflook en peterselie. Heerlijk hoor! En voor een broodje hamburger best gezond :P

Ah leukkk, blini's! Welke variaties had je al bedacht?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:35

Ik heb mijn hoofdgerecht nu toch definitief. Heb wat gedaan met het advies vannde salade.
Ik maak er een crumble bij van ui en panko en een salade van dille met venkel. Lekker crunchy dus!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:43

Klinkt lekker! :9

Oja! Dit weten jullie misschien wel.. Hoe lang kan je een gekookt ei bewaren? :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:49

Miracle_ schreef:
Klinkt lekker! :9

Oja! Dit weten jullie misschien wel.. Hoe lang kan je een gekookt ei bewaren? :')

Ik houd max een week aan, mits in de schil.
Buiten de schil bewaar ik ze nooit langer dan een dag. Eventueel kan je ze wel langer bewaren door ze in water te leggen,

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:36

Miracle_ schreef:
Hmm geen idee of een visschnitzel smaakt op een broodje..? Nog nooit gedaan... :=
Anders maak je zelf een hamburger van mager rundergehakt? Erg lekker hoor! Blaadje sla, komkommer (tomaat als je dat lust, ik niet namelijk :P ) en wat pesto.. Of yoghurtmayo aanmaken met knoflook en peterselie. Heerlijk hoor! En voor een broodje hamburger best gezond :P

Ah leukkk, blini's! Welke variaties had je al bedacht?

De wraprolletjes wordt met zalm, kruidenkaas, kipfilet, satekipfilet en komkommerdille spul...
Blinis had ik bedacht met gerookte zalm, bietensalade, kip met dille, gevuld met zoete vruchtjes...

Vind alleen dat het dan zoveel zalm en kip wordt...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:35

Ik heb gister zalm wellington gemaakt en dat was zo lekker dat-ie nu op het kerstmenu komt. :9

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:04

Zalm wellington? Dat klinkt goed! Vertel hoe heb je dat aangepakt DaniBanani?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:20

Ik heb een duxelle gemaakt van kastanjechampignons, peterselie, knoflook en een sjalotje. Een goed stuk zalm van de visboer, die even met wat (in dit geval gedroogde) bieslook ingewreven. De helft van de duxelle op het bladerdeeg gedaan, daarna de zalm erop. Over de bovenkant van de zalm had ik ontbijtspek, daarover de rest van de duxelle, en dan inpakken in bladerdeeg en bestrijken met eiwit. Ik had 'm nu ongeveer 30min in de oven. Zalm was misschien nét ietsje te ver, maar het bladerdeeg had die tijd wel nodig, dus met een groter stuk zalm zal het wel precies goed uitkomen.

Ik denk dat ik 'm met kerst ga bedekken met pancetta, trouwens, die smaak is sterker. En ik had nu de groentes gemaakt met een sausje van witte wijn en roomkaas, dat paste er erg goed bij, dus ik ga de volgende keer een mooie witte-wijnsaus maken, denk ik.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:28

Oh dat klinkt heerlijk zeg! Die sla ik even op :D

@Rebecca: Ik vind ze altijd lekker met: gehakt, yoghurt, verse jam, honing of kaas :j
Maar geeft toch niks als er wat meer zalm/kip is? Als iedereen er van houdt? :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:14

Joehoe, wat is het stil hier!

Nou, vandaag heb ik eindelijk het kerst menu vast gelegd :D

dit wordt hem dan:

(we hebben van alles 2 gerechtjes, en zijn met 6 personen)
Voorgerecht:
zalmcocktail en rolletjes rauwe ham met roomkaas en rucola, met een lichte pestodressing en pijnboompitjes.

Hoofdgerecht:
Kalkoenrolletjes gevuld met kruidenkaas en omwikkeld met katenspek
Varkenshaasje met champignon-roomsaus

Wedges uit de oven
Gepofte aardappel

Witlof met ham, kaas en roomsaus
Gevulde koolbladeren met brie, honing en cashewnootjes

Dessert:
Gevulde flensjes met roomijs en aardbei
Cappuccino ijs met vanille slagroom en choco crunch..

Dat wordt vroeg beginnen! :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:23

Ik ben nog op zoek naar leuke voorgerechtjes..ik wil wat kleine dingetjes, ga sowieso een champignonsoep maken (recept van Heston Blumenthal), kleine gehaktballetjes met een sausje, en een gepaneerd kaasstengeltje (dus verse kaas paneren en kort bakken), maar ik wil daar nog iets bij en weet niet goed wat.

Oh, en ik moet nog een spoom bedenken.

Koude voorgerecht wordt (hopelijk) rode kool gazpacho met mosterdijs (ook van HB).
Hoofdgerecht chicken ballotine en zalm wellington, met verse gebakken aardappeltjes en een fijne aardappelpuree, en wat verschillende groentes. En ik ga puree's maken van maïs, doperwt en geroosterde paprika (met kruiden) als sausjes.
En het nagerecht wordt een gingerbread house.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:31

Klinkt lekker zeg! :9 Misschien nog een klein visgerechtje in je voorgerecht?