Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:41

ikkuh15 schreef:
Dus als Nederlander moet je de Nederlandse vlag ophangen. Ongeacht waar je oorspronkelijk vandaan komt? Klinkt logisch. Toch kan ik het begrijpen als je een andere komaf hebt dat je dit graag in ere wilt houden. Ik vind het lastig om ergens een grens te leggen. Tja Nederlands paspoort dus Nederlandse vlag. Maar je bent ook trots waar je oorspronkelijk vandaan komt en wilt dit ook graag laten zien. Ik zou zeggen dat we ons allemaal niet zo druk moeten maken over een vlag. Het hangt er maar een paar dagen tot misschien enkele weken en dan gaat hij al weer naar binnen.

als Nederlander MOET je helemaal niks, das het mooie van Nederland :D Je hebt altijd een keuze

waar je oorspronkelijk vandaankomt als 3de generatie.......... is euhmz... Nederland :D :D Opa en Oma kwamen uit een ander land........ pappa en mamma en diegene zijn hier geboren en getogen :D :D Dus je bent gewoon Nederlander..........

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:03

Mijn zus heeft hier ook geen Nederlands vlag hangen maar een Zweedse ;) En dat terwijl we helemaal niet uit Zweden komen maar ze gaat ook Scandinavistiek studeren en ze vind Zweden gewoon leuk. Vind zelf dat je zelf toch mag weten wat voor vlag je uithangt zolang het niet grof wordt :\

Dit is trouwens maar de mening van een 13 jarige dusja :')

KiWiKo

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:07

Lydia............. dan moet je je mond dicht houden :D :D :D geintje :)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:07

FaberSmid schreef:
Elco als u het lef niet heeft openbaar tegen mij te reageren, maar alleen achterbaks via pb kunt u beter geheel niet reageren.

Ik snap je frustratie, maar ik heb liever dat sommige dingen per pb worden uitgevochten dan in het topic.
Zeker als het iets is tussen een paar mensen waar de rest niets/weinig mee te maken heeft en alleen maar offtopic is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:17

ik ben altijd meer van de openbare discussies :D dat is een stuk eerlijker ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:48

KiWiKo schreef:
ikkuh15 schreef:
Dus als Nederlander moet je de Nederlandse vlag ophangen. Ongeacht waar je oorspronkelijk vandaan komt? Klinkt logisch. Toch kan ik het begrijpen als je een andere komaf hebt dat je dit graag in ere wilt houden. Ik vind het lastig om ergens een grens te leggen. Tja Nederlands paspoort dus Nederlandse vlag. Maar je bent ook trots waar je oorspronkelijk vandaan komt en wilt dit ook graag laten zien. Ik zou zeggen dat we ons allemaal niet zo druk moeten maken over een vlag. Het hangt er maar een paar dagen tot misschien enkele weken en dan gaat hij al weer naar binnen.

als Nederlander MOET je helemaal niks, das het mooie van Nederland :D Je hebt altijd een keuze

waar je oorspronkelijk vandaankomt als 3de generatie.......... is euhmz... Nederland :D :D Opa en Oma kwamen uit een ander land........ pappa en mamma en diegene zijn hier geboren en getogen :D :D Dus je bent gewoon Nederlander..........

Als je het fokprodukt bent van twee marokaanse ouders wordt je door marokko gewoon als volle marokaan gerekend en krijg je een marokaans paspoort of je wilt of niet. Maakt niet uit over welke generatie je het dan hebt. Zonder dat marokaanse paspoort kan je niet bij je opa/oma/oom/tante/neefje/nichtje op visite dus heb je zo ineens een dubbel paspoort. Met je nederlandse paspoort en een marokaanse achternaam kom je het land niet in. Wat moet je dan? Helemaal niet op visite gaan is ook weer zo wat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:52

paspoort is toch de issue niet?????

ben je als 3de generatie nou wel of niet nederlander?????????

en wat heb je behoudens wat formaliteiten dan in hemelsnaam nog met het land waar je opa en oma vandaan komen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:00

Voorbeeld is al gegeven. (aussies die sinterklaas vieren, wist je dat de kerstman trouwens gebaseerd is op onze Sinterklaas?) Trots op je afkomst veranderd niet in 3 generaties. Zelfs mensen die afstammen van de hugenoten kunnen nog met een zeker trots vertellen over hoe hun voorouders vanuit Frankrijk hier in Nederland terecht zijn gekomen. Dat zit zo ontzettend diep geworteld, daar gaat veel langer dan 40 jaar overheen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:29

Deesiej schreef:
FaberSmid schreef:
Elco als u het lef niet heeft openbaar tegen mij te reageren, maar alleen achterbaks via pb kunt u beter geheel niet reageren.

Ik snap je frustratie, maar ik heb liever dat sommige dingen per pb worden uitgevochten dan in het topic.
Zeker als het iets is tussen een paar mensen waar de rest niets/weinig mee te maken heeft en alleen maar offtopic is.

De pb's van elco zijn niet pbwaardig en zoals kiwiko schrijft ben ik dan ook voor openbaar schrijven. Niets zeggende pb's behalve met persoonlijk schrijven is nog minder, dan openbaar off topic schrijven.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:26

KiWiKo schreef:
als derde generatie ben je geen allochtoon meer............. dan ben je Nederlander waarvan ooit opa en oma geemigreerd is naar Nederland..............

toch?

En wie zegt dat deze jongeren derde generatie zijn, heb je het ze allemaal gevraagd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:45

yep stuk voor stuk!!!............. pfffffffff :D :D :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:54

De kinderen en kleinkinderen van mijn tante die in Canada wonen, blijven ook gewoon Nederlands vlaggen hoor. Hebben allerlei Nederlandse souvenirs in huis en gaan naar Nederlandse ontmoetingsavonden. Sommigen zijn met Canadezen getrouwd, anderen met Nederlandse emigrantenkinderen..... Als hen naar hun nationaliteit gevraagd wordt beamen ze volmondig dat ze Canadees zijn maar met Nederlandse oorsprong. :D Moet zeggen dat ze wel in een tolleranter land terecht gekomen zijn ....

Ze gaan er trots op van Nederlandse oorsprong te zijn.... Kan me er dan ook volledig in vinden dat Turken en andere immigranten nog steeds trots zijn op hun roots.... :j. Ze blijven door hun huidskleur ook altijd anders behandeld hier.... dus kan me helemaal voorstellen dat ze er nóg meer aan hangen dan blanke mensen die in een andere blanke cultuur belanden.

Ik kan het wel waarderen eerlijk gezegd. Mensen die er trots op zijn wat hun voorvaderen deden en waren. :j

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:00

KiWiKo schreef:
paspoort is toch de issue niet?????

ben je als 3de generatie nou wel of niet nederlander?????????

en wat heb je behoudens wat formaliteiten dan in hemelsnaam nog met het land waar je opa en oma vandaan komen?

Volgens de wet is het zo:

Als 1 van je ouders een buitenlandse nationaliteit heeft ben je als kind zijnde allochtoon. De kinderen van die kinderen dus niet, mits beide ouders dus de nederlandse nationaliteit hebben,
Meestal wordt het niet zo nageleefd hoor. Officieel ben ik ook allochtoon, omdat mijn vader in Zuid-Afrika geboren is en nu een dubbele nationaliteit heeft. Maar ja ik spreek netjes nederlands en ben gewoon blank en ben zelf geboren in nederland dus in de volksmond ben ik geen allochtoon :Y) De kinderen die ik met mijn oer hollandse vriend zou krijgen zijn dus geen allochtoon meer.

Ontopic: Ik vind het alleen maar te waarderen dat de hier wonende Turken en Marokkanen netjes hun studie afmaken en dan vervolgens ook nog meedoen aan de zeer nederlandse traditie van het vlaggen als je geslaagd bent. Ik kan me voorstellen dat je trots bent op je roots en dat je dus je eigen vlag op hangt.. mocht ik in duitsland wonen zou ik denk ik beide doen.. want je kiest er wel voor om in dat land te gaan wonen, maar je hoeft je niet te schamen voor je eigen roots...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:04

opa en oma hebben in een ver verleden gekozen om hier te komen wonen :)

derde generatie woont hier gewoon, geboren en getogen en hebben hier dus ook hun geschiedenis liggen :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:05

Klopt maar mogen imo trots zijn op hun opa en oma en hun eigen roots dus :j Kwestie ook van tollerantie. Is voor mij iig geen probleem :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:11

hun roots liggen toch hier.......... de roots van opa en oma liggen in een ander land :D :D :D

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:11

Dat ben ik helemaal met je eens slimmerik.
Mijn vader vlag dan gaan Z-Afrikaanse vlag, maar is wel heel trots dat hij uit zo'n mooi land komt. Waarom dat niet uitstralen als je verder gewoon je gedraagt en voelt als nederlander?

en @ KiWiKo. natuurlijk, maar wie zegt dat ze geen familie meer hebben in dat land? er nog vaak naar terugkeren en zich nog verbonden voelen met dat land?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:13

maar als jouw vader derde generatie is, dan komt hij toch niet uit dat land???

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:19

Roots wil niet zeggen waar je geboren bent.... het is waar je wortels liggen.... en dus waar je voorvaderen vandaan komen.

Mijn kinderen leer ik dat ze er trots op kunnen zijn dat ze Nederlander zijn maar ook dat ze tollerant en respectvol moeten zijn naar mede-planeetbewoners. Of dat nu mens of dier is.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:21

KiWiKo schreef:
maar als jouw vader derde generatie is, dan komt hij toch niet uit dat land???

Mijn vader is in zuid afrika geboren :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:25

dan is hij geen derde generatie :)

@ Slimmerik....... en hoeveel generaties gaat dat terug dan????

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:26

Maakt niet uit joh... zoals je het zelf voelt :j

Iig zolang dat je als buitenlander behandeld en beoordeelt wordt ;)
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 27-06-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:28

Het enige wat ik erover kan zeggen: lekker belangrijk.
Ik heb trouwens wel mijn Duitsland-vaantje (die ik als grap kreeg van m'n vriend) uit mijn auto gehaald voor het WK. Eigenlijk belachelijk dat het moet, maar ik vreesde voor mijn autoruiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:29

hmmmz.......... stel dat opa en oma allang overleden zijn, pappa en mamma zijn nog nooit in het land van herkomst van opa en oma geweest........... en jij ziet alleen maar zwart/wit kiekjes van opa en oma in jongere jaren uit hun land van herkomst..........

dan heb je er nog steeds een binding mee??????? kan het me niet voorstellen :D :D :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:32

Ik kan me dat wèl voorstellen. (zit dan ook in een fijne familie) Men gaat doorgaans ook nog steeds ieder jaar op familiebezoek hoor :D En Turkije of Marokko of whatever.... blijft dan toch het land waar je wortels liggen :D En je blijft hier Turk of Marokkaan genoemd :j
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 27-06-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt