Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:22

Ayasha schreef:
Jezus was ook een mens maar het geloof is toch aardig op hem gebaseerd. :) Ook bhoedda zal wel een vader gehad hebben (veronderstel ik)

Jezus is geen god, hij was een mens. Een GELOOF is wanneer er een of meerdere goden worden aanbeden. Boeddha wordt geeerd, niet aanbeden.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:22

mwah.. Dat is wel heel makkelijk om te zeggen. Hoewel ik dat in eerste instantie ook vaak geroepen heb.

Maar al die ellende in de wereld komt door het toedoen van de mens zelf. En ook door de verkeerde interpretatie van 'het geloof' :)

De mens hier in algemene zin, dus niemand persoonlijk.

Ik vind het Boeddhisme als levensovertuiging ook weinig aansluiting vinden bij andere 'religies'. Waardoor het juist voor mij meer toenadering heeft :) Ook omdat het open staat voor een ieder, en andere overtuigingen niet veroordeelt en beoordeelt :)

Boeddha wordt niet gezien als een god. Eerder als een voorbeeld van verlichting. Iedereen kan het Boeddhaschap verkrijgen. De Boeddha wordt gewoon gezien als een mens die de status van verlichting heeft bereikt. De overtuiging is niet gebaseerd op een persoon of god. Maar op een levensstijl, om zo de kring van wedergeboorte, het 'lijden' te stoppen.

edit: het gaat hier te snel :P

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:23

Zooist schreef:
Caye schreef:
als god bestond was er niet zoveel ellende in de wereld ;)

Ik stel hem anders:

Als de duivel niet bestond was er geen enkele ellende in de wereld! ;)

Waarom bestaat de duivel eigenlijk? En waarom is god niet sterker dan de duivel ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:24

christel1857 schreef:
Oke ik ga nu iets zeggen waar iedereen vast boos om wordt. Maar ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zich beperken tot 1 overtuiging om het leven samen te vatten. Er is niets zo complex, zo fascinerend, zo onbegrijpelijk, zo mooi als het leven. Om het leven te begrijpen kun je niet volstaan met 1 gedachtegang, 1 god, 1 boek, 1 religie, 1 kerk. Ik noem dat dus wel kortzichtig.

Zooist schreef:
Je hebt helemaal gelijk in je zin over het leven. Alleen wordt het leven zoveel breder en groter met God. Maar dat is iets wat niet uit te leggen valt. Dan zal je zelf de deur open moeten zetten en het willen ervaren. Het heeft heel veel van doen met gevoel!

christel1857 schreef:
Kheb al zoveel boeken gelezen, maar de deur openen naar god is me nog nooit gelukt. Ik twijfel wel eens of ie bestaat, omdat er blijkbaar zoveel mensen zijn die echt met hem praten. Maar dan herinner ik me weer al die keren dat ik een god nodig had, en dat ie er niet was.
En nu ben ik op een punt gekomen dat ik de schoonheid, de goedheid van de mens en al het mooie van de wereld kan zien zonder god. Ik heb geen god nodig om me levendig te voelen, 1 met de aarde, 1 met iedereen.

Dat is dan toch helemaal super! Het gaat erom dat jij blij bent met jouw leven!
:(:)

Ayasha
Blogger

verootjoo schreef:
christel1857 schreef:
je hebt wel meer dan 10 boeddha's gehad de afgelopen jaren. Allemaal net zulke goede mensen als jezus ooit was.
Volgens mij is het echt not done dat ik dat zeg, maar ik geloof dat er wel meer jezussen zijn geweest.

Er zijn idd meer 'Jezussen' geweest. Alleen 1 echte, en meerdere anderen die zich profileerden als Jezus, of als andere profeten. Daar wordt in de Bijbel ook voor gewaarschuwd, niet in zee te gaan met valse profeten ;)

Is het niet jammer dat de Bijbel op die manier eigenlijk zorgt dat je niet van alle wijsheid die er is kan leren maar slechts van 1 persoon?
Mij is altijd geleerd om overal naar te luisteren en uit alles hetgeen te nemen dat je als goed ziet of dat je kan helpen.... Krijgen Christenen die kans ook of is dat not done?

Christel: Snap ik, maar waarom wordt het dan vrijwel overal als een geloof omschreven? Als een aardig groot geloof ook nog... :) En omdat alles zijn tegenstelling nodig heeft, als er geen slecht is hoe kan je dan weten wat goed is?

verootjoo

christel1857 schreef:
Ayasha schreef:
Jezus was ook een mens maar het geloof is toch aardig op hem gebaseerd. :) Ook bhoedda zal wel een vader gehad hebben (veronderstel ik)

Jezus is geen god, hij was een mens. Een GELOOF is wanneer er een of meerdere goden worden aanbeden. Boeddha wordt geeerd, niet aanbeden.

Jezus is wél God... De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:26

Ayasha schreef:
verootjoo schreef:

Er zijn idd meer 'Jezussen' geweest. Alleen 1 echte, en meerdere anderen die zich profileerden als Jezus, of als andere profeten. Daar wordt in de Bijbel ook voor gewaarschuwd, niet in zee te gaan met valse profeten ;)

Is het niet jammer dat de Bijbel op die manier eigenlijk zorgt dat je niet van alle wijsheid die er is kan leren maar slechts van 1 persoon?
Mij is altijd geleerd om overal naar te luisteren en uit alles hetgeen te nemen dat je als goed ziet of dat je kan helpen.... Krijgen Christenen die kans ook of is dat not done?

Christel: Snap ik, maar waarom wordt het dan vrijwel overal als een geloof omschreven? Als een aardig groot geloof ook nog... :) En omdat alles zijn tegenstelling nodig heeft, als er geen slecht is hoe kan je dan weten wat goed is?

Zo wordt het niet bedoeld. Tuurlijk mag je van andere mensen ook wat leren. Maar bij God kom je door niemand anders dan door Jezus. Wil je bij God horen en het eeuwig leven hebben, moet je Jezus kennen en in hem geloven :) En je niet laten verleiden door andere geloven en profeten om Jezus de rug toe te keren, want daar zit de duivel achter, om je te verleiden.

Ayasha
Blogger

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:27

Dus je mag wel van hen leren, je mag hen enkel niet als "de ware" zien zeg maar? :) Dat klinkt aannemelijker :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:28

Caye schreef:
als god bestond was er niet zoveel ellende in de wereld ;)

Zooist schreef:
Ik stel hem anders:

Als de duivel niet bestond was er geen enkele ellende in de wereld! ;)

christel1857 schreef:
Waarom bestaat de duivel eigenlijk? En waarom is god niet sterker dan de duivel ;)

De duivel is een engel van God geweest, die zich heeft gekeerd tegen hem.
God is wel zeker sterker.

Maar dan nog heeft de mens een eigen keus.

Dit is echt diepgaande materie waar ik allemaal niet zo een antwoord op kan geven.

Ik wil best een poging wagen maar dan moeten jullie maar een lijst met vragen fabriceren %)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:28

verootjoo schreef:
Jezus is wél God... De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid :)

he?

annemieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:29

Waarom bestaat de duivel eigenlijk? En waarom is god niet sterker dan de duivel ;)[/quote]

De duivel is een gevallen engel van God. God heeft de duivel al overwonnen. Dat heeft Jezus namelijk gedaan door aan het kruis te sterven en vervolgens op te staan uit de dood (pasen), daarmee is de duivel overwonnen. Het enige is dat de duivel ook veel macht heeft en dus nog tot de wederkomst van Jezus de strijd aan zal blijven gaan en dus blijft er ellende in de wereld.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:30

Zooist schreef:
Ik wil best een poging wagen maar dan moeten jullie maar een lijst met vragen fabriceren %)

Jij zou de antwoorden niet moeten geven, het zou allemaal netjes in een powerpointje door god opgestuurd moeten worden naar iedereen op de wereld. Probleem opgelost.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:30

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

he?

Jij moet terug naar bijbelles Christel!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:31

annemieke_88 schreef:

De duivel is een gevallen engel van God. God heeft de duivel al overwonnen. Dat heeft Jezus namelijk gedaan door aan het kruis te sterven en vervolgens op te staan uit de dood (pasen), daarmee is de duivel overwonnen. Het enige is dat de duivel ook veel macht heeft en dus nog tot de wederkomst van Jezus de strijd aan zal blijven gaan en dus blijft er ellende in de wereld.[/quote]

Maar waarom, wáárom wil de duivel slecht zijn? Waarom bestaat ie?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:31

Zooist schreef:
Jij moet terug naar bijbelles Christel!

Dat was geen onbegrip voor de zin, maar voor de totale irrelevantie van de zin.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:32

christel1857 schreef:
Zooist schreef:

Jij zou de antwoorden niet moeten geven, het zou allemaal netjes in een powerpointje door god opgestuurd moeten worden naar iedereen op de wereld. Probleem opgelost.

Nee hoor, dit is waarvoor wij hier zijn...... (hiermee bedoel ik dat God van ons (kan) vragen om zijn Woord te verspreiden als daarom gevraagd wordt9dus niet opgedrongen enzo))

Veel haakjes :o

Ik ben gewoon blij dat er hier allerlei vragen zijn! Echt waar. En vind het zo jammer dat ik niet 123 kan antwoorden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:32

Ik ga nu echt naar huis!

Toedels!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:33

Ayasha schreef:
Hoe kan een vijf jarige die sterft al reageren op de roep van God?
En hoe kan ooit iedereen van God gehoord hebben? En wat met de mensen die dood gaan voor hij komt om een nieuwe kans te geven? :)

(en dit zijn dus serieus bedoelde vragen. Ik wil niemand voor het hoofd stoten of iemands geloof belachelijk maken)

Ik moest overigens wel grinniken om het verhaaltje van de man met de overstroming.

Als ik echt een geloof moet zeggen waar ik me in kan vinden, is dat trouwens het bhoedisme... Ik vind dat echt een mooi geloof... :)

Ik denk dat ook kinderen God kunnen horen en ervaren. Ik weet niet of je het bijbelverhaal over Samuël kent? Dat was ook nog maar een klein mannetje toen God hem (letterlijk) riep.
Ook denk ik dat ieder mens een ingeschapen godsbesef heeft. Dus iedereen denkt dat er een hogere macht is. Sommige mensen onderdrukken dit gevoel net zolang tot het weg is.
Je laatste vraag vind ik een moeilijke.. daar ga ik nog over nadenken!

blupie

Zo wordt het niet bedoeld. Tuurlijk mag je van andere mensen ook wat leren. Maar bij God kom je door niemand anders dan door Jezus. Wil je bij God horen en het eeuwig leven hebben, moet je Jezus kennen en in hem geloven :) En je niet laten verleiden door andere geloven en profeten om Jezus de rug toe te keren, want daar zit de duivel achter, om je te verleiden.[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

MarliesV

Dat is een deel van de geloofsbeleidenis Christel1857:

Ik geloof in God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Christenen geloven in de drie eenheid.
Hij is God, Jezus is zijn zoon, de belichaming van God, geschapen naar zijn beeld die op de aarde kwam voor onze zonden en terug zal komen op deze aarde op het moment dat de mensen het het minst verwachten, en de Heilige Geest is in de harten en hoofden van mensen, deze is uitgestort met Pinksteren door God om ons te sterken en te steunen in ons geloof.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:34

Zooist schreef:
Ik ben gewoon blij dat er hier allerlei vragen zijn! Echt waar. En vind het zo jammer dat ik niet 123 kan antwoorden.

Haha het zijn ook wel een beetje heel veel vragen (ook veel antwoorden gelukkig :D )

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:35

Miepie1980 schreef:
Dat is een deel van de geloofsbeleidenis Christel1857:

Ik geloof in God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Christenen geloven in de drie eenheid.
Hij is God, Jezus is zijn zoon, de belichaming van God, geschapen naar zijn beeld die op de aarde kwam voor onze zonden en terug zal komen op deze aarde op het moment dat de mensen het het minst verwachten, en de Heilige Geest is in de harten en hoofden van mensen, deze is uitgestort met Pinksteren door God om ons te sterken en te steunen in ons geloof.

:= dat snap ik ook nog wel.... maar thanks for sharing ;)

Het ging er om dat ik het verschil tussen boeddha en jezus probeerde duidelijk te maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:37

Daar heb ik dan weer wat gemist, sorry, zit met mijn hoofd bij mijn werk en moet eigenlijk naar huis, ga ik dus ook braaf doen.

Maar daar kan ik je niet mee helpen.

annemieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:37

In het begin toen God de mens had geschapen waren er veel engelen. Een van de engelen wilde meer macht hebben dan God en is zich tegen hem gaan keren. Hoe en waarom weet ik niet precies, maar het waren geen voorgeprogrammeerde engelen, zij hadden ook een eigen wil. De duivel wil dat meer mensen het met hem eens zijn en is toen in het paradijs begonnen door Adam en Eva van de vrucht te laten eten.
God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, oftewel, God wil dat de mensen net zoveel liefhebben en net zo goed zijn als dat God is. Helaas zit de duivel daar nu tussen en heeft hij de mens zover gekregen dat het kwade in ons op komt.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:38

Of ik gelovig ben.. Tsjah, wat is geloof?
Ik ben Katholiek opgevoed, ging naar een Katholieke school en tót mijn 16e elke zondag naar de kerk. Vanaf mijn 16e kreeg ik steeds meer de vrije keus of ik nog wel naar de kerk wilde elke zondag. Dat doe ik nu dus niet meer. Maar ik ga ook niet alleen naar de kerk met Pasen en Kerst, zoals veel mensen wel doen. Soms ga ik er gewoon heen. Gewoon omdat ik er behoefte aan heb op dat soort momenten.

Ik geloof in God en ook geloof ik dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar ik geloof niet dat het 'God's wil' is als er iemand sterft. En ik geloof niet zozeer in engelen en de duivel. Ook geloof ik niet dat God de mensheid heeft geschapen en dat die mensheid is ontstaan uit Adam en Eva.

Wel wil ik trouwen voor de kerk, mijn kinderen dopen en ze de Eerste Communie en het Heilig Vormsel laten doen. Maar dat komt alleen omdat het 'er bij hoort'. Ik ben ermee opgegroeid en daarom is dat normaal voor mij.