Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:58

Bij ons in de hervormde kerk en vrijgemaakt gereformeerd kun je volgens mij prima zonder rokje naar binnen(geref ben ik niet zeker van maar die meiden lopen iig doordeweeks gewoon in broek). Er zijn altijd mensen die dat doen maar dat is wat anders ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:59

haike schreef:
Voor als mensen nog wilde zien: foto van mij in rok en onze stand.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IYXA6BHO.jpg

Even nog hierop terugkomend: het staat zonder meer leuk :j
En toch... toch zou ik mijzelf niet op deze manier willen profileren als je daar staat voor een groenopleiding. De outfit is leuk en feestelijk. Bij een SPW-opleiding zou ik het ook wel vinden passen. Maar voor mij (en dit is puur mijn mening, en ook zeker niet bedoeld als negatief naar jou) komt het qua uitstraling / representativiteit niet echt overeen met wat ik verwacht van een groenopleiding. Nogmaals, iedereen moet daarin vrije keuzes kunnen maken. Maar ikzelf zou iets kiezen dat voor mijn gevoel uitstraalt wat ik over wil brengen. Voor mij zou een dergelijke rok dat niet doen.

(Maar: het blijft evengoed wel een leuke outfit he :) )

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:29

Blue_Eyes schreef:
Nimue, mag ik ook antwoord geven :+ ? Ik ben Nederlands gereformeerd.

Oeps sorry dat ik jou niet genoemd had! Ik zat even terug te lezen en zag vooral Verootjoo en Ella veel posten over hun ervaringen, vandaar dat ik hun vroeg.
Nederlands gereformeerd is volgens mij wat de minder strenge kerk hier op het dorp ook is, daar kwam ik altijd met veel plezier in de kerk. Het verschilt inderdaad wel veel per gemeente, ik ben Hervormd opgevoed en dat valt bij ons wel mee (we hadden zelfs een vrouwelijke koster die een broek droeg), maar een vriendin van mij komt uit een dorp waar de Nederlands Hervormde kerk bijna nog strenger is dan hier de streng gereformeerde kerken. En die zijn hier streng hoor! Drie keer naar de kerk op zondag á 1,5 uur per dienst, en altijd strak gekleed: mannen in pak, vrouwen met (donkere) rok en hoedje, ook de kleine kindjes hebben een hoedje op.

Ik denk dat de meeste mensen bij 'gereformeerd' toch aan zwarte kousen kerken denken, vandaar mijn vraag.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:15

Nimue schreef:
Verootjoo en Ella, even een vraagje. Ik ken namelijk gereformeerd en gereformeerd... en ik ben gewoon benieuwd in welke groep jullie vallen. Wij hebben hier in het dorp een vrij gematigde gereformeerde kerk, die minder streng is dan de Ned. Hervormde, maar we hebben ook oud- en christelijk gereformeerd en die zijn wel heel zwaar. Gewoon even puur uit nieuwsgierigheid.

Overigens lezen mijn ouders het RD, die kijk ik regelmatig in en ik vind het wel degelijk een zeer gekleurde krant. Er wordt in mijn ogen ook niet duidelijk onderscheid gemaakt tussen opinie en nieuws, waardoor opinie nogal eens makkelijk voor nieuws aangezien kan worden als je niet goed kritisch leest. Maar goed, dat is misschien een beetje off-topic.

Van huis uit ben ik christelijk gereformeerd, hier sta ik nu ook nog ingeschreven, en kom ik ong. 1 keer in de 2 weken voor een dienst, en elke week voor catechesatie (een soort bijbelles). Dit is een heel gemeleerde gemeente, je ziet er mensen die onder de 'rokjescategorie' vallen, en mensen die een stuk gematigder zijn. Niet echt heel zwaar zoals jij zegt, maar wel wat meer regels dan voor mij persoonlijk nodig zouden zijn.
Sinds ongeveer anderhalf jaar ga ik ook regelmatig met mijn vriend mee naar een PKN kerk (voorheen gereformeerd) Deze kerk gaat iets meer richting de evangelische kant. Er zijn veel opwekkingsdiensten, en het is een stuk vrijer. Bij deze kerk zit ik ook bij een gespreksgroep, ook samen met mijn vriend.
Volgend jaar wil ik graag belijdenis van mijn geloof doen, en misschien ga ik dan helemaal overstappen naar de gemeente waar mijn vriend bij zit. Maar die stap moet nog gemaakt worden, ben er nog niet helemaal uit.

Nu ik dit zo schrijf, krijg ik toch een beetje een dubbel gevoel. De essentie van het geloof is niet echt bij welke kerk je zit. Je kiest een gemeente waar je je thuis voelt. De essentie is toch je persoonlijke band met God. Ik noem me liever christen, dan 'gereformeerd'.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:31

Om toch maar even mijn link met de Refo-hoek aan te geven:
Mijn ouders zijn iets meer van de 'behouden' richting, maar niet zoals hier genoemd wordt van de zwarte kousen. Ikzelf heb op een reformatorische middelbare school gezeten, waar de meiden verplicht een rok moesten dragen en de jongens een lange broek. Eerst heb ik hier erg tegen geprotesteert, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik er een heerlijke tijd heb gehad. Ik heb er ook veel geleerd, waaronder een eigen mening te vormen, en vragen te blijven stellen.
Verder woon ik in een christelijk dorp, waar ook de zwaardere richtingen te vinden zijn. Daar heb ik dus ook veel familie en vrienden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:02

Ik heb zelf ook op een christelijke school gezeten, en ben ook wel eens aan het protesteren geweest. Een keer met blauwe plukken in mijn haar naar school enzo, maar toch vond ik het een heerlijke school en heb ik er echt een hele fijne tijd gehad.

Mijn reden om dit te vragen was ook niet om jullie in een hoekje te zetten hoor. Maar ik zag een aantal mensen wat posten over 'die refo's' en jullie reageren, en ik had een beetje het idee dat er over twee verschillende dingen gepraat werd. Dat de term 'gereformeerd' door een aantal mensen gebruikt werd om te refereren aan echt strenge stromingen, terwijl jullie een stuk gematigder zijn.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:07

Mag ik er nog aan toevoegen dat ook een term als gereformeerde gemeente, of christelijk gereformeerd verschilt per streek? Bij ons in de buurt is christelijk gereformeerd niet uitermate streng, richting Apeldoorn is de gereformeerde gemeente heel anders dan in de regio Rijnmond, etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:13

Bij ons verschilt dit zelfs binnen 1 dorp.
Ik ben nu Nederlands Hervormd en je hebt een kerk waar rok ed verplicht is. In onze kerk is rok niet verplicht en is samen wonen ook geen probleem.
Ik ben Christelijk Gereformeerd opgevoed en wij zaten bij een "zware" kerk, maar daar is ook een lichtere versie van, waar je wel een broek aan mag (in de kerk).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:32

Leuke outfit Haike :j

Wel weer lollig, keurig een rok aan, maar wel iets van een spaghettibandje te zien :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:35

Apple schreef:
Leuke outfit Haike :j

Wel weer lollig, keurig een rok aan, maar wel iets van een spaghettibandje te zien :))

Tjah, je kan niet alles hebben he :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:36

Erg leuke outfit, staat je heel goed.

Hopelijk kan je voor volgende promoties lekker weer in broek gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:57

@ nimue; ik ben lid van een PKN kerk. Dit is een vereniging van 3 soorten kerken: de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Nederlands Hervormde Kerk.

Binnen deze 'groep' is wel nog heel veel verscheidenheid. Mijn kerk is redelijk vrijzinnig. Veel jongerendiensten en evangelisatiediensten. Onderling ook wel de 'swing'diensten genoemd :P Maar je hebt ook best wel zwaardere PKNkerken. Je kiest gewoon degene waarin je je het beste thuisvoelt :)

Maar de 'rokken' kerken zijn meestal de kerken die niet zijn samengevoegd. de oud-gereformeerden, oud-hervormden... e.d.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:42

TS: helemaal goedgekomen zag ik op de foto. Hoe denk je er achteraf over? Had je daar toch liever in broek gestaan of ben je blij dat je toch een rok hebt aangetrokken?
Is er nog over gesproken door jouw werkgever of door de school waar de voorlichting gehouden werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:00

Leuk toch die rok met die laarzen, heel modern en gekleed, ik denk dat je de mensen heel blij hebt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:33

kamsel schreef:
TS: helemaal goedgekomen zag ik op de foto. Hoe denk je er achteraf over? Had je daar toch liever in broek gestaan of ben je blij dat je toch een rok hebt aangetrokken?
Is er nog over gesproken door jouw werkgever of door de school waar de voorlichting gehouden werd?

Om hier nog even op terug te komen, ik ben blij dat ik in een rok ben gegaan, anders was ik echt uit de toon gevallen. Heb erg leuke gesprekken gehad met zowel ouders als leerlingen, zowel de streng gelovigen als de minder strenge. Wel gingen de echt streng gelovigen weg toen ze hoorden dat wij niet gereformeerd waren, maar de eerste contacten waren dan al vaak gelegd.
Er is niet meer gesproken, zit al de hele week ziek thuis.