Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:54

Juangi schreef:
Ze konden het zelfs in Schagen zien...

Ja, klopt!
Ben even naar de dijk gefietst en je zag een hele rood/oranje-achtige rookwolk aankomen!
Vond het naar om te zien maar ook wel weer spannend.
Ben benieuwd of het is aangestoken en hoelang het nog zal duren.

hyppolyte

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:20

Auto is indd nog niet gelukt, onze auto kan geen 2paardstrailer trekken, misschien moet ze nu wat gaan huren, is er niet nog een bokker met de mogelijkheid om er een paar op te halen?
Schoorl is trouwens weer toegankelijk, we hebben die van ons vanmiddag terug gebracht.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:34

Ik kan morgenmiddag wel rijden. Heb een vrachtwagentje waar 2 paarden opkunnen en evt nog een trailer erachter.
Heb alleen 's ochtends eerst wedstrijd.
PB me maar voor een telnr.

liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:28

de brand is erg heftig geweest voor 't dorp. Woon zelf in groet en daar ook is 't zeer heftig geweest. omdat de brand zich ok heeft uitgebreid naar groet (gister nacht) was er ook sprake van dat wij uit ons huis moesten. Gelukkig is dit niet gebeurt waar ik heel blij mee ben. Nogsteeds is de brand weer niet gestopt met blussen, ze zeggen dat ze nog minimaal 2 dagen aan 't blussen zijn omdat ze bang zijn dat het door het smeulende mos onder de grond verder gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:33

tjeetje had niet verwacht dat het ZO heftig was....

liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:39

Dat had ik eerlijk gezegt zelf ook niet verwacht. Ik was (toen de brand begon) op de ponyclub aan het rijden, er zit eigenlijk alleen een weg tussen de ponyclub en het bos. Ik hoorde wel onwijs veel sirenes maar dacht eerst dat er een ongeluk was gebeurt. Totdat ik om me heen keek en zag dat er mega rook wolken van uit het bos kwamen. Me moeder belde op dat moment ook en vroeg of ik wist wat er aan de hand was. Ik zei dat ik allemaal rook uit het bos zag komen en dacht dat er een bos brand was. Maar er is wel vaker een bosbrandje. Maar dat het zich zosnel verspreide het na 2 uur gewoon heel groot deel van schoorl zwart stond van de rook had ik niet verwacht. Ook is er ruim 500 vierkante meters afgebrand. Heel erg zonde vind ik zelf. Gelukkig zijn er geen gewonde/doden bij gevallen, dat is dan wel weer een opluchting. Maar dit maken we niet nog een keer mee hoop ik!
Grote schrik van me leven dit!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:10

WOW ik had het iets minder heftig ingeschat
is het vuur onder controle nu?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 05:34

hyppolyte schreef:
Auto is indd nog niet gelukt, onze auto kan geen 2paardstrailer trekken, misschien moet ze nu wat gaan huren, is er niet nog een bokker met de mogelijkheid om er een paar op te halen?
Schoorl is trouwens weer toegankelijk, we hebben die van ons vanmiddag terug gebracht.

jipperdepip bood zich geloof ik aan (geen idee of arabesk daar nu contact mee heeft gehad)

maar ik las iemand uit noord-limburg die zei dat het híer blauw stond van de rook? niet om het een of het ander, maar dat heb ik toch écht niet gezien? (zeker helemaal hier!)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:17

Dat was zeker van de BBQ van de buren......

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:09

haha amondi hij is wel goed. zou het echt dan zou ik het hier in zeeland ook gezien moeten hebben maar hier een kraakheldere lucht

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:27

ik heb inderdaad gister mijn hulp aangeboden, toen wilden ze eerst hun eigen auto in elkaar zetten en kijken of die het deed
maar vandaag komt het me niet uit.
ik heb mijn best gedaan ze hadden gister thuis kunnen staan

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:16

Maartje1990 schreef:
hyppolyte schreef:

jipperdepip bood zich geloof ik aan (geen idee of arabesk daar nu contact mee heeft gehad)

maar ik las iemand uit noord-limburg die zei dat het híer blauw stond van de rook? niet om het een of het ander, maar dat heb ik toch écht niet gezien? (zeker helemaal hier!)

Ik zit nu in Schagen vakantie te vieren :D Heb ik ook al eerder vermeld in dit topic :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:17

Nog steeds veel helicopters in de lucht en brandweer auto's die langs rijden.

Zit me net te bedenken, moet de wehkamp morgen even bellen, die kwamen gisteren een retourzending ophalen. Maar goh, ik was niet thuis.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:17

dat verklaard een hoop :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:47

Wat een drama, onze paarden zijn nog steeds niet terug. Onze auto is nog steeds stuk, Arno heeft zich samen met een buurman kapot gewerkt om m aan de praat te krijgen, maar zonder resultaat. Er kwam vooral veel rook uit en dat hadden we al genoeg gezien :+ Ik had mijn ouders opgetrommeld om te rijden, maar bij aankomst bleek de stekker van de trailer niet op hun auto te passen. -O- ja soms zit het mee en soms zit het behoorlijk tegen. Tijd om een verloopstukje te regelen was er niet mijn ouders moesten weer weg.

ś avonds kregen we nog een aanbod van een bokker om te helpen, maar omdat er goede hoop was dat de auto het zou doen als ie weer in elkaar zou zitten, hebben we dat even afgewacht. Natuurlijk brak er nog een boutje af waardoor het allemaal weer langer duurde. En toen ie eindelijk in elkaar zat, reed ie niet 8)7 en toen was het al 10 uur. Tijd om naar bed te gaan, we waren emotioneel gesloopt.

Vandaag gaat een ex collega van me helpen gelukkig, want we hadden al een vrachtwagen gehuurd a 100 euro om te rijden, maar toen belde die excollega van me gelukkig dat haar auto ook 1500 kan trekken en dat ze wil helpen.

Gister ben ik even op ons landje geweest en de verbrande duinen en geschroeide boomtoppen kan je vanaf daar al zien. Ik realiseerde met toen pas dat het echt heel dichtbij is geweest. En ook al liggen er nog huizen tussen, als het vuur gaat 'vliegen' ben je ook gewoon de klos. En aangezien er een bomenrij naast ons weiland staat ben ik heel blij dat wij de mogelijkheid aangeboden kregen om onze paarden weg te halen. Lang niet iedereen had die mogelijkheid, ten eerste omdat je in korte tijd heel veel vervoer moet regelen en ten tweede je kwam het gebied amper meer in.

Ik heb gister een krant gekocht waar een kaartje instond van alle brandhaarden, het was pretty close zeg maar. Het vuur heeft zich op het hoogtepunt uitgebreid met een snelheid van 10 a 15 meter per minuut :\ Ik heb heel veel respect voor vuur, een droog bos heeft dezelfde ontbrandbaarheid als benzine, je hoeft niet eens directe vlammen te hebben om het te laten ontbranden, alleen al hitte is genoeg om de boel in lichterlaaie te zetten.

Denk maar aan de brand in Volendam, die ging zo hard omdat het ging om uitgedroogde dennentakken, het bos bij schoorl bestaat vooral uit naaldbomen. De brand in V'dam was ik trouwens destijds ook zijdelings bij betrokken, maar da's weer een ander verhaal.

Vanmiddag gaan onze paarden terug en pas als alles weer op zń plekke staat is de brand voor mij echt pas voorbij..
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-08-09 11:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:53

Tsja meis, die trailer stekker had je best bij ons kunnen halen. Gisteren heeft jipperdepip aangeboden om te rijden. En Gijs heeft zich idd ook beschikbaar gesteld, hij vraagt welliswaar honderd euro maar heeft ze dan wel alle 4 in een keer mee en doet het erg netjes.

En 2 van onze paarden staan ernaast maar daar heb ik geen seconde voor gevreesd, dat stuk van de straat is ook nooit afgezet geweest.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:56

Heftig Arabesk. Vergeten doe je deze nachtmerrie nooit meer. Maar gelukkig kan iedereen het navertellen.

Toen in mijn vorige woonplaats iedereen geëvacueerd werd i.v.m. de hoge waterstand, waren er tig veevervoersbedrijven die hun hulp gratis aanboden. Is dat bij jullie nu niet aan de orde ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:58

nee, helaas, of ik weet er niet van dat zou ook kunnen.

Gisteren hoorde ik van onze straat dat de mensen wegmoesten maar niet wisten waar de opvang was, en toen ze hoorden waar de opvang was (een heel eind verderop) was er geen vervoer daarheen. De opvang was niet naast de deur, je kon het niet lopend af geloof ik.

Ter plekke had je ook geen info over wat er ging gebeuren als je geen tv of internet bij de hand had, ik hoorde alles via de telefoon van anderen. (zal wel een dikke rekening worden :+ ) gelukkig had ik toevallig nog een oplader bij de paarden liggen want halverwege was mijn mobiel leeg.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-08-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 11:03

Ik word hier best een beetje verdrietig van, de opvang was echt super geregeld. Het Rode Kruis heeft super werk gedaan. Er zijn veel bussen ingezet om iedereen zo snel mogelijk te plaatsen. Van mijn buren hoor ik niets dan lof.

Ik snap dat het voor iedereen een rotsituatie was, maar om nou zo te gaan praten vind ik echt niet netjes, sorry.

Er zijn zoveel oplossingen aangeboden en die zijn niet gepakt, dan nu hier gaan klagen vind ik echt niet terecht

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 11:15

Hier wat foto's van een half uurtje geleden in de voortuin. Nu zie je pas tot hoe dicht het vuur is genaderd:

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:16

Van mijn buren hoorde ik andere verhalen, maar goed, doet er ook niet toe. Iedereen heeft ontzettend hard z'n best gedaan, zoiets is gewoon niet van tevoren te organiseren allemaal.

Ik ben blij dat wij wegkonden met de paarden. Ik ben er zelf nog steeds emotioneel kapot van, dus ik stop met schrijven voordat mijn berichten verkeerd worden opgevat als 'ondankbaar' of 'kritiek'.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:24

jeetje die fotos zien er best eng uit
Nogmaals sterkte voor iedereen
Hoop dat het snel allemaal geblust is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:25

Caira schreef:
Ik snap dat het voor iedereen een rotsituatie was, maar om nou zo te gaan praten vind ik echt niet netjes, sorry.

Er zijn zoveel oplossingen aangeboden en die zijn niet gepakt, dan nu hier gaan klagen vind ik echt niet terecht

Ja laten we nog even fijn ruzie gaan maken |(

Om drie uur s middags was er goede hoop dat de auto binnen een uurtje in elkaar zat, toen zat er weer wat tegen, en zo ging het door tot 10 uur. We wisten vantevoren niet dat het zo lang zou duren en al helemaal niet dat de auto niet zou rijden, daarom hebben we de bokkers nog niet direct ingeschakeld. Ik kon niet op twee plaatsen tegelijk zijn; auto repareren én paarden ophalen

In onze straat wisten buren niet waar ze aan toe waren en was er geen vervoer, ik constateer alleen maar. Ik heb wel idd bussen zien rijden naar het verzorgingstehuis.

Ik ga weer op pad, we moeten nog hooi brengen bij de paarden waar ze nu staan.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-08-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:25

Hey rustig aan dames, Caira bedoelt dat niet als ruzie hoor

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:30

Caira schreef:
Hier wat foto's van een half uurtje geleden in de voortuin. Nu zie je pas tot hoe dicht het vuur is genaderd:

Afbeelding

Zo'n helicopter kwam gisteravond bij ons over toen ik mijn paard aan het rijden was (heiloo).
Echter ik heb afgelopen dagen geen rook gezien of geroken, wind stond denk ik de heel andere kant op?

Gelukkig dat de rust een klein beetje begint terug te keren... Blijf het verschrikkelijk vinden dit.