Vreemdgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:48

Huertecilla schreef:
Dat je het kunt ventileren is iets anders dan dat je het gaat praktiseren. Dat het voor jou zo werkt, HC, is prima. Veel plezier ermee en ik ben blij dat jij er gelukkig mee bent. En ja, dat meen ik echt.

Maar accepteer nou eens dat er mensen zijn die dat NIET willen,
========================================================
Je springt weer naar conclusies. Ik schrijf niet dat je niet kan kiezen een relatie gesloten te willen houden.

Het is in deze maatschappij van snelle verandering en ontelbare contacten de regel dát je interessante personen tegenkomt waar je iets meer, diepers, of gewoon lust voor gaat voelen.
Wat er daarná gebeurt hangt sterk af van de openheid van jouw relatie.
Kan je thuis niets bespreken, dan ís er al een geheim en en ís er al een kiem van schuldgevoel.
Dát is wat ik schrijf.
Het grote probleem daarvan is dat dít de grootste stap is. het is van 0 naar 1. Van 1 naar 2 naar 3 is dan een graduele toename. De kern is het begín van ´geheim´, van iets niet vertellen.

Hoe je met gevoelens voor anderen als er wel openheid is samen omgaat is een heel anders aspect en daar zijn veel keuzes in mogelijk. Onder meer het geestelijk en lichamelijk gesloten willen houden van de relatie. Daar schrijf ik verder niets aan waardeoordeel over.
De kern is dat gebrek aan openheid een voorprogrammeren van het falen van het gesloten houden is.

Na 10 jaar is er níets in een relatie hetzelfde. Het is danook onverstandig om star vooropgezet dezelfde verwachtingen vast te willen blijven houden.
Ook al wil je hetzelfde doel nastreven, dan zal je daar een andere weg voor moeten vinden want de wereld is veranderd, jij bent veranderd, jouw partner is veranderd.

Ik streef na >30 jaar nog dezelfde doelen na en met succes. De weg echter die ik daartoe bewandel met mijn partner heeft NIETS van doen met de weg over de roze wolken van de eerste duurzame relatie.
Let wel, voor je weer zlef gaat invullen; ik schrijf niet wélke weg. Er zijn namelijk heel veel wegen, niet alleen alles gesloten of alles open.
Zonder openheid over gevoelens echter is elke weg doodlopend :)*

Hc,

Realiseer je dat het tempo van het ontwikkelen van levenswijsheid en de daaruit voortvloeiende meningen, gevoelens normen en waarden zich niet laat afdwingen door iets wat hen verteld wordt, maar door wat ze ervaren? Een ander valt niet iets bij te brengen. Dat is het verschil tussen het pad kennen of het pad bewandelen... Jij was die mening ook niet toegedaan toen je 18 was. Dat evolueert. Laat deze tieners en twintigers gewoon nog lekker principieel in het leven staan. Daarom is het zo leuk om die verschillende meningen te lezen; het zegt iets over waar ze staan in ontwikkeling, complexiteit vd achtergrond ect. Mooi toch!

Het zal dus altijd een welles/nietes ding blijven met name tussen jong en oud!

(maar jongeren: luister maar goed naar de ouderen in dit geval; zie het als een voorproefje van hoe je meningen zich verder evolueren en aanpassen aan de dingen die je ervaart. :) )

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:13

KiWiKo schreef:
Prima schreef:
Ik denk dat Kiwiko stiekem een man is!!!

hihi bij een test is ooit eens gebleken dat mijn mannelijke kant sterker ontwikkeld is dan mijn vrouwelijke kant...........

lache als ik in mijn mantelpak zaken zit te doen met een man :D :D

hahaha! Dat moet leuke situaties opleveren...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:38

Huertecilla schreef:
Je springt weer naar conclusies. Ik schrijf niet dat je niet kan kiezen een relatie gesloten te willen houden.

hc

Afgezien van het zeer fraaie doch foute anglicisme dat je hier gebruikt ;) - ik spring niet naar conclusies. Ik leid dit alles af uit uitgebreide bestudering van al jouw berichten op Bokt over dit thema. Je spreekt weliswaar nergens een expliciet waardeoordeel uit, maar in al deze berichten zit een behoorlijk minachtende ondertoon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:39

Prima schreef:
Schattig he de jeugd; ze blijven de oude waarden en normen van ons doorkrijgen en zijn hierin nog heel zwart/wit/principieel.

Mijn zoon niet. Die krijgt doorgegeven wat wij in onze duurzame relatie-ervaring geleerd heb. Niet de maatschappelijk correcte illusievariant. Die, en anderen, krijgt hij als referentiekader wel aangeboden en uitgelegd uiteraard, anders kan hij nóg niet zelf kiezen uit alles wat net zo goed kan.
Wat hij daar mee doét en dan leert van zijn eigen ervaring??? Hij krijgt in ieder geval van huis uit geen oogkleppen op die er na 10 jaar door schade en schande, bedrog en schuldcomplexen afvallen :P

Dit laatste was de kern van de eeste 17 paginas; het bedrog en de schuldcomplexen door ´vreemd´ gaan.
17 trieste paginas omdat het totaal onnodig is:

1. met openheid is er geen geheim dus geen bedrog
2. er ís geen ´beste´ relatievorm anders dan die welke voor de betrokkenen op dat moment onder die omstandigheden werkt
3. doordat alles verandert, verandert ook het hoe wat tot ´beste´ leidt

Je weet niet hoeveel kwalitijd je krijgt, gá er dus voor!
Laat je niet door zoals het rolmodel ´hoort´ in bedrog en schuldcomplexen verliezen.
Als ´de buren´ een bepaalde relatie het beste vinden, laat zíj die dan invullen.
Er ís geen beste en alles wat tot bedrog en schuldcomplexen leidt is niet goed.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-06-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:40

KiWiKo schreef:
sex staat los van houden van :) :)

in mijn beredenering dan he :D

In de mijne totaal niet. Even heel cru: ik zou het niet kunnen met iemand van wie ik niet houd - op een onder meer erotische manier.

Blue_Eyes

Re: Vreemdgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:42

@Prima: ik ben niet zo heel veel jonger dan jij hoor, mocht je dat denken. Het scheelt maar 3 jaar. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:50

Prima schreef:
Laat deze tieners en twintigers gewoon nog lekker principieel in het leven staan. Daarom is het zo leuk om die verschillende meningen te lezen; het zegt iets over waar ze staan in ontwikkeling, complexiteit vd achtergrond ect. Mooi toch!

Mooi? 17 paginas ellende over bedrog en schuldcomplexen.

Een voorbeeld; 3 jaar verliezen in een hel en dan nóg verder zonder vertrouwen. Om één wip waar de partner zelf gelijk mee kwam en fout vond!!!
Nee, dat vind ík triest.

Ik vind dit een íntriest topic.
Jonge mensen die hun kwalitijd verzieken door voorgeprogrammeerd bedrog en schuldcomplexen.
Het is de taak van ouders en anderen om de jeugd daarvoor juist te behoéden, niet om ze op het verkeerde been te zetten en ze dat zelf te laten ervaren. Dat ervaren gaat ook met de juiste info nog genoeg variabelen tegemoet.

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:54

Citaat:
Laat deze tieners en twintigers gewoon nog lekker principieel in het leven staan. Daarom is het zo leuk om die verschillende meningen te lezen; het zegt iets over waar ze staan in ontwikkeling, complexiteit vd achtergrond ect. Mooi toch!

Ik mag overigens vast wel opmerken dat ik dit een ty-pisch voorbeeld vind van wat ik al eerder aangaf, het superioriteitsgevoel van hen die denken dat ze beter weten dan monogamie?
Lieve schat, ik kan je legio mensen noemen die veel ouder zijn dan jij en net zo veel hebben meegemaakt op relatiegebied, en die toch dezelfde mening zijn toegedaan als ik (overigens ook geen tiener of twintiger en ook bepaald geen groentje meer).

Dat jij er anders over denkt prima. Maar laat mij in mijn waarde als ik wel principes heb - die volgens mij tamelijk weinig met leeftijd te maken hebben.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:59

Ik ben nog nooit vreemdgegaan..
Ik heb voor mijn huidige vriend niet echt serieuze relaties gehad maar alsnog.
had vroeger een vriendin die het doodnormaal vond om geregeld met een ander te gaan.

Vind ik echt belachelijk, waarom heb je dan met iemand?!
Ik heb vast weleens vriendjes gehad die vreemd gegaan zijn.
Maar ik heb voor mijn huidige vriend nooit langer dan 2 maanden met iemand gehad^^

Ik zou in ieder geval nooit vreemdgaan..
Als ik dat zou willen dan zou ik het gewoon uitmaken.
Mijn vriend zie ik er ook niet voor aan om vreemd te gaan..
Heb het er ook weleens met mijn vriend over gehad, we denken beide hetzelfde erover.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:03

Ik ben ook 30er en mijn man is 40er, en wij hebben bewust voor gekozen om voor een monogame relatie te gaan.
Doordat wij al onze energie in onze relatie kunnen stoppen heeft het juist voor ons diepgang.
Als iemand (samen met zijn/haar partner) voor een andere relatie kiest is dat ook goed. Maar ik ben blij dat mijn man en ik met onze relatie met buiten de deur shoppen, op 1 lijn zitten.

Mijn man is degene die dit heel ver doorvoert (voor hem zelf).
Hij kon gratis naar Ibiza op vakantie (ik zei DOEN), nee, want dan is hij te lang weg van mij en zijn gezin.
Ik mag (en ga) weleens een weg met mijn vriendinnen (vorig jaar nog 4 dagen naar Roemenië geweest), daar heeft hij geen problemen mee, maar hijzelf kiest bewust voor zijn gezin (en relatie).
Zelfs als hij op cursus is, incl hotel, komt hij 's avonds laat thuis en gaat 's morgens weer vroeg weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:32

Blue_Eyes schreef:
Ik mag overigens vast wel opmerken dat ik dit een ty-pisch voorbeeld vind van wat ik al eerder aangaf, het superioriteitsgevoel van hen die denken dat ze beter weten dan monogamie?

Jij springt WEER naar een conclusie.
Het gaat hier niet over wel/geen monogamie maar over bedrog en schuldcomplexen.
Daar zijn legio oplossingen voor anders dan alleen het niet monogame.
Jij leest die echter keer op keer niet.

Wat monogamie betreft is de mens hooguit serieel monogaam. Door de toenemende snelheid van verandering is de seriegrootte ook groter.
Ja is en hooguit. Daar kan je het gerust niet mee eens zijn. Wetenschappelijke argumenten wegen niet meer dan het gewicht wat je eaarn geeft. Er zijn ook creationisten tenslotte 8-)

Onder de streep echter is het verstandig om je grut op te voeden met de realitiet dat in onze westerse samenleving het ´altijd´ van de duurzame relatie modaal 5 jaar is en dat in die 5 jaar in véél meer dan de helft van die relaties een partner ´vreemdgaat´.
Dat is dus het meest waarschijnlijke wat het grut mee zal maken.
Geef hen daar dan het gereedschap voor om daar zonder schade en schande, zonder bedrog of schuldcomplex wijzer van te worden.
Ik wil dat mijn grut kwalitijd van leven heeft :)*

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:36

Nou... HC... aangezien dit topic gaat over vreemdgaan vind ik niet echt dat ik te snelle conclusies trek.

Maar goed - je discussieert maar lekker met jezelf verder, want ik ga naar een 25-jarig huwelijksfeest. :) Van mensen van wie ik weet dat ze 100% trouw zijn aan hun partner en dat in totaal al ruim 28 jaar 8-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:43

HC logisch, als ik zeg tegen mijn man dat hij vreemd mag gaan, is het geen vreemdgaan meer.
Ik voed mijn grut op met de instelling dat je niet voor elk wisse wasje maar weg moet rennen, maar dat je ballen moet hebben en dat je er voor elkaar bent.
Ik heb een pokke hekel aan kinderen/jeugd die vandaag met dit vriendje omgaat en als die een keer verkeerd uit de ogen kijkt/ziek is/problemen heeft wegloopt en naar een ander gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:28

Brainless schreef:
Ik voed mijn grut op met de instelling dat je niet voor elk wisse wasje maar weg moet rennen,

Top.
Fouten maken is menselijke werkelijkheid. Nee, niet goéd en je moet streven naar voorkomen. Bedrog erover is niet nodig en schuldcomplexen ook niet, dat is zelfs contraproductief. Léér van fouten, leer er samen van.
Hoe meer openheid hoe groter de kans dat je fouten en/of escalatie er door kan voorkomen.

Leren en openheid voorkomen wegrennen en sluiten een streven naar monogamie niet uit, voorkomen wel de 17 paginas ellende hier.

hc

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:07

HC en Brainless, ik zal wel erg dom overkomen, maar ik snap jullie posts niet helemaal.

Jullie vinden en willen dus meegeven, dat als je van tevoren goed bespreekt wat je wel en niet wilt in een relatie, en alles bespreekbaar maakt (is dat mogelijk met mannen?) dat vreemdgaan dan bijna niet voor zou komen?

Waarschijnlijk een nogal foute conclusie, maar ik vat het af en toe niet helemaal.

En hoe denken jullie er dan over, dat als je een relatie hebt, je opeens verliefd zou worden op een ander?
En dan heb ik het niet over een vlinderverliefdheid, maar echt een diepgaande.
Vinden jullie dan dat je bij je partner moet blijven, en dit alles bespreekbaar moet maken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:32

HC en ik hebben allebei een andere mening.
HC heeft een openrelatie en ik heb (zoals HC het noemt) een relatie met een gesloten hek.

Als je dingen bespreekbaar maakt lucht bepaalde dingen op.
Dat je gevoelens/kriebels krijgt voor een ander, gebeurt denk ik iedereen wel eens.
In onze relatie gaat het erom wat je met die gevoelens doet.
Ga je er op in of beslis je om er over te praten en voor je eigen relatie te gaan.
Wij kiezen voor het laatste.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:30

Sassieja schreef:
HC en Brainless, ik zal wel erg dom overkomen, maar ik snap jullie posts niet helemaal.

Brainless snapt de mijne ook niet.
Daar kan ik echter niets mee; ze leest was ze wil, niet wat er staat.

Waarom zou je met mannen geen afspraken kunnen maken?
Als je er vooraf al geen vertrouwen in hebt, gaat het zéker niet lukken. Vertrouwen is voorwaarde, net als openheid.
Wat werkt is dat je krijgt wat je beloont.
Maak het de moeite waard dat jouw partner wíl wat jij wil.
Zorg dat beide partners meer uit de relatie ontvangen dan erin investeren.
Wat je afspreekt hangt af van wat je wil, wat jullie voldoende beloont hangt ook af van júllie wensen/behoefte etc.
Hoe dan ook verandert de inhoud met de tijd.

Het is heel waarschijnlijk dat je in je leven een keer verliefd wordt op een ander dan jouw partner. Dat is namelijk chemie. Daar kan je niets aan doen.
Wat je er mee doét is een beslissing, daar komt de ratio bij. Dat heb je zelf volledig in de hand.
Omdat verliefdheid onwillekeurige chemie is, is er geen enkele reden om het voor jouw partner te verzwijgen. Er over praten helpt bij wat er mee te doén.

Of je bij je partner blijft en op welke manier hangt van de situatie en prioriteiten af. Als je samen veel historie, veel diepgang hebt, kan dat een zwaarwegend argument zijn om bij elkaar te blijven.
Dat kan zoveel waard zijn dat een breuk om iets chemies een te hoge prijs is. Dat kan dan twee kanten op ingevuld worden; je geeft er wel invulling aan maar met de zegen van je partner of je geeft er geen invulling aan. Dat laatste zal je moeite kosten en dat kan je alleen opbrengen wanner je dat écht als de moeite waard ervaart. Ook daar moet je eerlijk in zijn, ten eerste naar jezelf, dan pas kan je eerlijk zijn naar je partner.

Bedriegen en schuldcomplexen zijn hoe dan ook een té hoge prijs, want dat kost je kwalitijd en dat is je kostbaarste goed.

hc

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:43

chantalvdv schreef:
Ik heb sinds kort een relatie met iemand wat begonnen is als vreemdgaan voor hem.
Hij had een vriendin, maar we waren beide gek op elkaar.
Wel heb ik vanaf het begin af aan hem verteld dat mocht hij iets flikken wat lijkt op hetgeen ons overkomen is met een ander, dat hij er per direct uit vliegt.

zo iemand zou ik dus al niet willen! als die dan ook (leuker) meisje tegen komt doet die precies t zelfde!
zelf zou ik ook niet vreemd gaan beetje banketstaaf voor die vriend

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:47

In eerste instantie denk ik bij vreemdgaan meteen aan dumpen,
maar ik heb echt géén flauw idee hoe ik in de realiteit zou reageren. Maar ik denk dat ik het zou uitmaken.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:18

roybrit schreef:
chantalvdv schreef:
Ik heb sinds kort een relatie met iemand wat begonnen is als vreemdgaan voor hem.
Hij had een vriendin, maar we waren beide gek op elkaar.
Wel heb ik vanaf het begin af aan hem verteld dat mocht hij iets flikken wat lijkt op hetgeen ons overkomen is met een ander, dat hij er per direct uit vliegt.

zo iemand zou ik dus al niet willen! als die dan ook (leuker) meisje tegen komt doet die precies t zelfde!
zelf zou ik ook niet vreemd gaan beetje banketstaaf voor die vriend

En waarom niet dan? Omdat hij een keer voor jou kiest, lijkt me dat al heel wat te zeggen over zijn gevoel voor jou. Ik vind het nogal wat om een relatie op te geven.
Dus jij denkt; Eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:20

Huertecilla schreef:
Sassieja schreef:

Brainless snapt de mijne ook niet.
Daar kan ik echter niets mee; ze leest was ze wil, niet wat er staat.
hc

Nu snap ik je beter HC, en zit idd wel een kern van waarheid in.
Maar, dan nog, ik weet niet...Vind wel dat je alles moet kunnen bespreken, anders word het met je hele relatie niets denk ik.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:52

zelf zou ik ook niet vreemd gaan beetje banketstaaf voor die vriend[/quote]

En waarom niet dan? Omdat hij een keer voor jou kiest, lijkt me dat al heel wat te zeggen over zijn gevoel voor jou. Ik vind het nogal wat om een relatie op te geven.
Dus jij denkt; Eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger?[/quote]

nee dat zeg ik toch niet,maar als die voor jou vreemd gaat waarom voor een ander dan niet? ;)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:06

Roy: En wie zegt dat degene met wie je nu gaat, het niet heeft gedaan? Al weet je daar niet van. Dat is het verschil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:10

@HC
Ik weet heel goed wat jij bedoelt!!
Jij en ik hebben beide een relatie die goed bij onszelf (en partner) past.
Praten, luisteren, openheid en vertrouwen is voor zowel voor jouw als mijn relatie heel belangrijk.
Maar zoals jij zegt, wij volgen beide een andere weg tot onze ideale relatie.

Wij (mijn man en ik) voelen ons niet beperkt in onze monogame relatie. Deze is gebaseerd op onze Christelijke inzichten/opvattingen en levenswijze.

Het belangrijkste is: Jij en ik voelen ons prettig in de relatie die wij met onze partner hebben.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:33

Sassieja schreef:
Roy: En wie zegt dat degene met wie je nu gaat, het niet heeft gedaan? Al weet je daar niet van. Dat is het verschil.

ja oke daar heb je 1 punt.....