in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:02

Hallo meld me hier ook! Wij gaan as maandag twee woningen bezichtigen, ben zo benieuwd!!! In de tussentijd ga ik dit topic maar eens doitspitten op tips en ervaringen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:06

Geloof niet meteen wat makelaars zeggen. Deze tip kregen wij van kennisen die al in Duitsland wonen.
Ze waren toen ook een keer mee en bleven vragen stellen aan de makelaar deze had steeds een ander verhaal. ( dit huis is het ook niet geworden)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:54

Hoi!

Natuurlijk is het ook niet aan mijn oog ontglipt dat het wonen in duitsland qua prijs goedkoper is.
Maar hoe doen jullie dat dan met werk? Gewoon ontslag nemen en ergens wat daar in de buurt zoeken of net over de grens?
Ik vind dat altijd zo riskant :Y)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:45

Ik kom werkenloos het land binnen, miijn man krijgt overplaatsing naar Limburg.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:54

Romeo2007 schreef:
Hoi!

Natuurlijk is het ook niet aan mijn oog ontglipt dat het wonen in duitsland qua prijs goedkoper is.
Maar hoe doen jullie dat dan met werk? Gewoon ontslag nemen en ergens wat daar in de buurt zoeken of net over de grens?

Mijn vriend en ik zijn nog steeds in ons achterhoofd bezig met duitsland, als de huizenmartkt weer wat aantrekt in ned en we kunnen onze huidige woning beter verkopen gaan we misschien de stap zetten.

Ik werk in Arnhem dus voor mij is het geen probleem, mijn vriend werkt nu in Nieuwegein hij zou dan overplaatsing naar Arnhem moeten vragen.
Als dat zou kunnen dan is het voor ons beiden ideaal.
Zolang hij geen overplaatsing krijgt zullen we niet gaan kijken naar huizen in Duitsland, want dan wordt de reisafstand te groot en op langere termijn is dat niet haalbaar.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:25

Romeo2007 schreef:
Hoi!

Wat ik toen begreep van een adviseur waar wij geweest zijn. Is dat ze niet erg makkelijk zijn als je werkloos het land in komt (als ze je al toestaan). Ze willen dat je een bepaald inkomen hebt om te mogen emigreren. Mijn moeder en ik zaten daar toen net boven. Het was voor ons de bedoeling om te bljiven werken in nederland maar te wonen in duitsland. Voor ons zijn de plannen op de lange baan geschoven. Ik heb een andere baan maar die ligt te ver van de grens af. Dus helaas zitten wij voorlopig nog wel even in nederland. Tenzij mijn werk totaal niet bevalt dan is duitsland opnieuw een optie voor ons.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:39

Zonder baan is het wel lastig een huis te kopen ;)
Maar mij is nooit gevraagd wat mijn maand salaris is hoor!

Maar ik zou zekerheid voorop zetten. Desnoods dat je eerst een pokkeend naar bijv. arnhem moet rijden omdat je daar werkt kunt krijgen, voordat je een huis koopt in D.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:42

Misschien dat het te maken heeft met de kredietcrisis maar hij zei tegen ons dat de salarissen een bepaald bedrag moeten zijn per jaar zodat je kunt emigreren misschien om te voorkomen dat je in duitsland allerlei potjes aan wilt spreken omdat je financieel gezien niet rond komt?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:02

Toen wij emigreerden moest we samen een gezamenlijk jaarinkomen hebben boven een minimaal vastgestelde grens EN een bewijs van ziektekostenverzekering voor beiden. Misschien dat dit nu veranderd is. Wij zijn oktober 2004 geemigreerd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:03

Geen idee eerlijk gezegd. aangezien wij beide een goede baan hadden die we nog steeds hebben ben ik daar niet mee in aanraking gekomen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:56

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe het in elkaar steekt, maar een vriendin van mij heeft met dr man een huis in Elten gekocht bij een Ned makelaar met de financiering via een Ned bank en dus hypotheek.
Ze blijven beiden in Ned werken en alle verzekeringen ect houden, dat zal denk ik ook niet anders kunnen met een Ned hypotheek (?).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:08

Boya schreef:
Toen wij emigreerden moest we samen een gezamenlijk jaarinkomen hebben boven een minimaal vastgestelde grens EN een bewijs van ziektekostenverzekering voor beiden. Misschien dat dit nu veranderd is. Wij zijn oktober 2004 geemigreerd.

Nou dan klopt het dus wel wat ik schreef! Dus niet door de kredietcrisis.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:39

cissie ik denk dat je de belastingen bedoeld. Je moet je wel in duitsland verzekeren. Anders loop je de kans dat je onderverzekerd bent.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:37

wij gaan donderdag tekenen bij de notaris!!! Gaan ook de stap nemen om naar dld te gaan!!! Eindelijk paarden aan huis!!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:02

spannend sabine!! Heb je fotos van je huis? Waar ga je wonen? Wij willen rond Dörpen en Lathen gaan kijken :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:33

allereerst smartie , fijn dat bij jullie alles zo goed loopt , dat de ''nachbahrschafft '' jullie fijn opneemt , en de ''grundschule'' ook lukt .
dat is natuurlijk een fijn gevoel .

@celticpony ;spannend , huizen/woningen gaan kijken , veel plezier !

@romeo2007 ;ik zelf ben maar 9 km over de grens geemigreerd in 2007 .werken doe ik in nederland .
verder zou ik nu in de huidige tijd ook geen risico nemen te gaan emigreren om op goed geluk hier in dld werk te vinden .ook hier is de banen markt op het moment slecht .

@ mistral; toen ik over de grens ging[2007] hebben ze op het burgerambt toen ik me aangemeld heb wel gevraagd of ik een baan had , maar niet hoeveel ik verdiende .ik kreeg probleemloos een unbefristeten aufenthallst genehmigung .
Laatst bijgewerkt door Time2Tri op 05-05-09 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:38

cissie schreef:
Ze blijven beiden in Ned werken en alle verzekeringen ect houden, dat zal denk ik ook niet anders kunnen met een Ned hypotheek (?).

er zijn ook verzekerings maatschappijen die buitenland verzekeringen hebben en verzekeren
tot een bepaald aantal km over de grens .
ook ik heb verzekeringen in nederland lopen , en ben vast en zeker niet onder verzekerd .

@ sabine g *\o/* spannend !!!!tekenen bij de notaris !!! waar ga je wonen ???

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:29

Wij hebben ook wat rondgekeken naar huizen in Duitsland maar om daadwerkelijk de stap te maken om te emigreren is best wel moeilijk. Het is toch een land met geheel andere regels, andere taal en ver weg van familie en vrienden. M'n kerel zou nog wel verder willen emigreren naar Amerika of Australie maar dat vind ik dan weer net effe te drastisch :+

Vooral over de grens bij Groningen vind je echt een huis met lappen grond voor weinig....maar ja dan zit je wel in de middle of nowhere :=

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:00

Citaat:
@ sabine g *\o/* spannend !!!!tekenen bij de notaris !!! waar ga je wonen ???

Hoi hoi,

Wij gaan in millingen wonen bij Rees, dus das niet ver bij jou vandaan... Moet nu op zoek gaan naar een leuke rijvereniging, wil wel blijven lessen en zo leer ik daar ook mensen kennen.. Moeten wel nog een flink verbouwen ons huis hier verkopen... Planning ligt om in november over te gaan... spannende tijd tegemoed dus!!!

komt wel heel wat bij kijken maar dan heb je ook wat...

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:05

SuperSmurf schreef:
spannend sabine!! Heb je fotos van je huis? Waar ga je wonen? Wij willen rond Dörpen en Lathen gaan kijken :)

Zal morgen even wat foto's hier neer zetten... Heb mij harde schijf niet hier...
Wel spannend hoor, er staat zoveel moois te koop voor niet al te veel... wij wilden omgeving emmerich ivm ons werk.. Werken beide in utrecht.. Tis een klein uurtje rijden maar dat hebben we er voor over..

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:11

hier iemand die een jaar en bijna 3 maand in oostenrijk woont.
ik ben vorig jaar eind februari samen met mijn ouders hiernaar toe vertrokken. (link staat wel in mijn onderschrift)
ik vind de ruimte om me heen heerlijk en we zijn een paardenpension begonnen en hebben momenteel 4 paarden staan, waarvan 2 van ons zelf.
verder hebben we 2 vakantieappartementen.

ik vind toch wel dat er veel mensen zijn die uit NL vertrekken, als je ook ziet hoeveel NLers hier wonen, dat is echt niet normaal. In mijn omgeving wonen al zo (ehm even denken) 8 nederlanders (gezinnen en een paar die met een oostenrijker getrouwd zijn) die ik ken, en ik ken er ook heel veel niet. Er wonen nog wel veel meer.
Nederland is schijnbaar niet zo geweldig, dat zoveel mensen vertrekken lijkt mij.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:21

sabineG schreef:
SuperSmurf schreef:

Zal morgen even wat foto's hier neer zetten... Heb mij harde schijf niet hier...
Wel spannend hoor, er staat zoveel moois te koop voor niet al te veel... wij wilden omgeving emmerich ivm ons werk.. Werken beide in utrecht.. Tis een klein uurtje rijden maar dat hebben we er voor over..

emmerich is regelijk bij ons in de buurt wij wonen zn 40km de grens over.
bij sonsbeck nog een heel stuk achter kleve. We wonen heerlijk wel in de middle of nowhere ook hier is het redelijk mogelijk. We wonen 4/5km buiten het dorp.we hebben veel contact met de buren (die beide een pensionstal hebben) en daar kunnen we veel aansluiting vinden maarblijft natuurlijk wel wat beperkt.

mocht je een keer zin hebben kan je altijd langskomen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:36

en ik zit er tussenin! (bedburg-hauer)

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:52

Altijd leuk om mensen uit die omgeving te leren kennen... Vooral paardemensen hihihihihi. Wellicht een keer leuk om een buitenrit te organiseren met een aantal.. Kan ik gelijk het bos leren kennen daar.. Montferland ofzo?? Wellicht zijn er in de buurt nog meer leuke stekken om buiten te rijden.. Ben ik altijd voor in!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:48

Hey, mijn moeder met haar man woont in Duitsland, over de grens op de hoogte van Groningen.
Ze hebben een boerderij gekocht voor 60.000 euro. Omdat ze beide niet werken kunnen ze het op hun gemak opknappen.
Je kan foto's zien op http://www.woltershof.web-log.nl
Ikzelf ben 8 jaar geleden geemigreerd naar Belgie.
Het liefst willen ik en me man nog verder weg. Amerika zou ik graag willen, maar daar krijg ik mijn man niet naartoe.
Misschien Italie of zo, maar je zit zo met de taal. Ik spreek alleen een aardig mondje Engels en Spaans :D
Nu spreekt mijn TU ventje vloeiend Duits en Engels.
Duitsland lijkt me ook wel wat, de Eifel. In Aken zou mijn man wel kunnen werken, hij heeft er pas nog een baan afgewezen omdat hij bij DAF kon blijven werken.
Toen ik in de 'planning' stond wilden mijn ouders verhuizen naar Duitsland, maar omdat ik kwam hebben ze dat afgeblazen!
Tja ik ga me in elk geval niet tegen laten houden door familie of vrienden. Of mijn dochter. Kinderen passen zich wel aan.
Je moet er wel samen achter staan. Nu zijn mijn man en ik toch al super ondernemend dus we zien wel wat de toekomst brengt.
Het is goed te doen in een ander land wonen, alleen de Nederlanders hier zouden zich eens wat beter moeten aanpassen.
Mijn zus is ook nog altijd zot van Duitsland en heeft er ook al eens rondgekeken voor een huis. Nu zal ze het niet meer doen met 2 grote kinderen.
Mijn opa was een Duitser, tja, kan er ook niks aan doen ;) Ik hou gewoon van dat landje......