Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:10

Ik had vanmiddag een emotioneel telefoongesprek met een coach/mediator over een vervelend conflict.

Dit besprak ik even later met een man. Deze man praat altijd Nederlands tegen mij. Alleen nu was ik wat emotioneel en wilde hij me helpen en sprak ineens alleen maar Fries tegen mij.

Voor mij geen probleem, ik versta het prima. Maar ik vraag me wel echt af hoe dat zit. Want even later toen we het over andere dingen hadden sprak hij weer volledig Nederlands. Kan iemand mij dit uitleggen? :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:16

Automatisme. Als mijn moeder in zichzelf praat, vervalt ze in het Fries. Als ze te erg afgeleid is, vervalt ze in het Fries. Heftige emoties? Dan vervalt ze in het Fries. En ze heeft het op dat moment niet eens door, het is zo natuurlijk om tussen de talen te wisselen.

Het is maar net wat je basistaal is. Daar verval je dan vaak in bij emotionele omstandigheden of bij cognitieve overload. In zijn geval is dat dus het Fries.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:22

Lalidan schreef:
Automatisme. Als mijn moeder in zichzelf praat, vervalt ze in het Fries. Als ze te erg afgeleid is, vervalt ze in het Fries. Heftige emoties? Dan vervalt ze in het Fries. En ze heeft het op dat moment niet eens door, het is zo natuurlijk om tussen de talen te wisselen.

Het is maar net wat je basistaal is. Daar verval je dan vaak in bij emotionele omstandigheden of bij cognitieve overload. In zijn geval is dat dus het Fries.

Alleen was het voor hem totaal niet emotioneel lijkt me. Want hij staat ver buiten de situatie. En de zeldzame keren dat hij mij in het Fries aansprak corrigeerde hij zichzelf meteen. Wat ik veel herken omdat 90% van mijn collega's Fries is en ik een van de weinige niet-Friezen; zodra je iemand aankijkt gaan ze over in het Nederlands. Ook al zou ik dat in sommige gevallen liever niet hebben omdat ik ze in het Fries beter versta.
Maar deze man keek mij nu aan en bleef Fries praten, een hele vreemde gewaarwording voor mij.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:24

Werkt dat ook 'andersom'?

Ik woon al ruim 12 jaar in Limburg/Brabant en mijn man is Brabants. Nu versta ik het dialect inmiddels prima maar als ik erg moe ben dan versta ik er nog maar weinig van. Ik ben geboren en getogen in Woerden dus verder niks met Brabants of Limburgs.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 00:30

Heeft er hier iemand ervaring met de dekenwasservice van Epplejeck? Ik wil mijn dekje graag laten wassen :)

Molly1230

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 00:45

Wat is de oorzaak van slaapwandelen? Ik slaapwandelde als kind en ook als tiener (nu al een jaar, 1,5 jaar niet meer) werd ik regelmatig midden in de nacht wakker in m'n kamer zoekend naar het licht.
Zijn er bepaalde factoren die slaapwandelen bijvoorbeeld kunnen verergeren? Zoals stress? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 01:57

Molly1230 schreef:
Wat is de oorzaak van slaapwandelen? Ik slaapwandelde als kind en ook als tiener (nu al een jaar, 1,5 jaar niet meer) werd ik regelmatig midden in de nacht wakker in m'n kamer zoekend naar het licht.
Zijn er bepaalde factoren die slaapwandelen bijvoorbeeld kunnen verergeren? Zoals stress? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar.

Ook heel benieuwd. Bij vlagen ga ik aan de wandel.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:10

Janine1990 schreef:
Ik had vanmiddag een emotioneel telefoongesprek met een coach/mediator over een vervelend conflict.

Dit besprak ik even later met een man. Deze man praat altijd Nederlands tegen mij. Alleen nu was ik wat emotioneel en wilde hij me helpen en sprak ineens alleen maar Fries tegen mij.

Voor mij geen probleem, ik versta het prima. Maar ik vraag me wel echt af hoe dat zit. Want even later toen we het over andere dingen hadden sprak hij weer volledig Nederlands. Kan iemand mij dit uitleggen? :')

Ik heb dat soms ook in zulke gesprekken. Omdat het focussen op de inhoud/wat de ander zegt zo belangrijk is, verval ik terug in mijn moedertaal als ik reageer. Maar vaak heb ik het wel snel door, en kan ik alsnog schakelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:32

Stress kan, bij mij bleek het echter een chemische disbalans in de hersenen te zijn. Maar ik had op volwassen leeftijd dan ook nog steeds een behoorlijk pakket aan parasomnia (waar slaapwandelen onder valt, net als confusional arousels en pavor nocturnes). Bij kinderen en pubers is het (als ik het goed begrepen heb) vaak het veranderende brein wat voor dit soort dingen zorgt. Bij hun is het dan ook iets dat als normaal beschouwd wordt. Vrijwel iedereen heeft het in meer of mindere mate en vrijwel iedereen groeit er overheen. Stress kan wel een uitlokkende factor zijn, net als alle andere dingen die een goede slaap kunnen verstoren.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:43

Molly1230 schreef:

Dit is wel een leuke podcast over slaapwandelen!
Volgens mij wordt er niet benoemd welke factoren het extra kunnen uitlokken... Maar tis ook alweer even geleden dat ik hem heb geluisterd. https://spotify.link/lSN9SQOQwBb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:13

Het lijkt me toch al snel een uiting van een bepaalde onrust.

Ik vraag me af waarom zo'n rood met wit pictogram van een plusteken gebruikt wordt voor EHBO.
De kleuren kan ik me voorstellen, maar waar komt dat plusje eigenlijk vandaan...waarom dat :?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:26

Dat zal een afleiding zijn van de zwitserse vlag. Rode Kruis is van oorsprong het idee van Jean Henry Dunant, een zwitserse zakenman.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:26

Ik heb inmiddels wel de / een verklaring gevonden. In het Nederlands leverden zoektermen niks op, in het Engels wel :)

Citaat:
They are a symbol of protection and a sign that help is at hand. They are also a sign of hope, and must be respected. The red cross emblem came into existence more than 150 years ago when the Geneva Conventions adopted it to protect medical personnel assisting the wounded on the battlefield.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:29

Maar wat je daar schrijft is een gevolg van, geen reden. Het rode kruis is symbool geworden voor...
Dat was het denk ik nog niet toen de Geneva Convention besloot het te gaan gebruiken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:36

Molly1230

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:21

Kookaburra schreef:
Molly1230 schreef:

Dit is wel een leuke podcast over slaapwandelen!
Volgens mij wordt er niet benoemd welke factoren het extra kunnen uitlokken... Maar tis ook alweer even geleden dat ik hem heb geluisterd. https://spotify.link/lSN9SQOQwBb

Ah wat leuk! Ga ik even luisteren bedankt voor de tip. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:05

Als je een paard koopt, hoe kun je dan de chipregistratie laten aanpassen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:11

Ik wil m'n laptop eens terug zetten naar fabrieksinstellingen.
Is het nog mogelijk om ergens een gratis versie van Word etc te fixen? Of moet dat voor een bizar hoog jaarlijks bedrag?

Zie wel iets over een webversie maar dat lijkt me niet fijn? Ik heb nu nog Word 2010 :+ en das prima.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:17

Nyaleti schreef:
Is het nog mogelijk om ergens een gratis versie van Word etc te fixen? Of moet dat voor een bizar hoog jaarlijks bedrag?

Zie wel iets over een webversie maar dat lijkt me niet fijn? Ik heb nu nog Word 2010 :+ en das prima.

Ga over op libre office!
Gratis en werkt net zo goed of beter dan word!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:20

Nikass schreef:
Als je een paard koopt, hoe kun je dan de chipregistratie laten aanpassen?

In Nederland meestal via de paspoortuitgevende instantie.
Kosten en eventuele verplichting tot aangaan lidmaatschap t.b.v. overschrijven wisselen per instantie.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:22

Nyaleti schreef:

Anderhalf jaar geleden kon je nog een digital download kopen van Office … 2017?, voor een kleine €30 euro. Een legale versie. Ik kan even zoeken naar de partij waar ik die toen heb gekocht, als je wilt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:37

Oh zo weinig? Prima ja! En is dat eenmalig of jaarlijks?

Staat me echt bij dat het super duur was (maar toen was ik ook nog student :') ) en je dan nog niet alles had.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:52

Da's eenmalig. Elke keer als ik een computer vervang koop ik weer zo'n licentie. Beetje afhankelijk van het moment, maar ik heb er nooit meer dan 35 euro voor betaald.

https://www.actievandedag.nl/aanbiedingen/thuisvermaak

Kan je nog kiezen voor 2021 of 2019. Er zijn ook nog goedkopere aanbieders, maar dit is een vertrouwde aanbieder met een serviceorganisatie erachter. En dit is een volledige Office, niet een thuisversie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:32

Super tip, dankjewel! :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:16

Prrrr schreef:
Da's eenmalig. Elke keer als ik een computer vervang koop ik weer zo'n licentie. Beetje afhankelijk van het moment, maar ik heb er nooit meer dan 35 euro voor betaald.

https://www.actievandedag.nl/aanbiedingen/thuisvermaak

Kan je nog kiezen voor 2021 of 2019. Er zijn ook nog goedkopere aanbieders, maar dit is een vertrouwde aanbieder met een serviceorganisatie erachter. En dit is een volledige Office, niet een thuisversie.

Vraag van een blontjuh, heb je dan word en excel die je zelf kan bewerken?